Författare Ämne: Andreasevo:s - Inlandsbanan moduler  (läst 5071 gånger)

CalleA

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.984
SV: Andreasevo:s - Inlandsbanan moduler
« Svar #25 skrivet: tis 22 aug 2017, 06:21:36 »
Det här blir riktigt snyggt! Jag väntar med spänning på att se mer av bromodulerna. :-)
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 223
« Svar #26 skrivet: fre 06 okt 2017, 21:07:50 »
Lite små jobb gjort på bromodulerna, omålning samt vädring av broarna, sen även vädring av rälsen, detta måste göras innan man limma fast alls då det blir lite problematiskt på bron.

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 156
    • Simpans M-rälsprojekt
« Svar #27 skrivet: fre 06 okt 2017, 21:52:07 »
Snyggt och intressant att följa!
Ser fram emot fortsättningen.
 :clap:
Varma hälsningar
Simpan

andreasevo

• Användare
« Svar #28 skrivet: lör 02 dec 2017, 15:40:29 »
Ja då har det byggts lite till.
Har även ett bygge i klubblokalen i växjö jag håller på med

Här är ena sidan fått lite ballast med förstärkning i vallen som det är i verkligheten, en del buskage,
även i diket har det blivit lite vatten,
plattorna i järnvägs över gången är rispade och målat från vanlig väggspackel

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 156
    • Simpans M-rälsprojekt
« Svar #29 skrivet: lör 02 dec 2017, 16:48:10 »
Snyggt!  :clap:
Kommer du lägga plattor mellan rälsen också? Det är jag nyfiken på hur du gör i så fall, jag skall göra det på min kommande modell och vill gärna ha tips.
Varma hälsningar
Simpan

andreasevo

• Användare
« Svar #30 skrivet: lör 02 dec 2017, 17:22:31 »
Snyggt!  :clap:
Kommer du lägga plattor mellan rälsen också? Det är jag nyfiken på hur du gör i så fall, jag skall göra det på min kommande modell och vill gärna ha tips.

Ja det ska jag göra.
Ska klura ut hur bara.
Ev 3d skrivaren

Dani

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.053
« Svar #31 skrivet: lör 02 dec 2017, 22:42:15 »
Tack för fina bilder, jag blir lite nyfiken på buskarna längs spåret?
 Vad är det för material du använder?  :up:

Mvh.Dani
« Senast ändrad: lör 02 dec 2017, 22:44:37 av Dani »
H0/2R- ECoS 2/ECoSDetector/SwitchPilot /TC

andreasevo

• Användare
« Svar #32 skrivet: sön 03 dec 2017, 10:09:02 »
Tack för fina bilder, jag blir lite nyfiken på buskarna längs spåret?
 Vad är det för material du använder?  :up:

Mvh.Dani

hade lite färdiga gräsplattor hemma med buskar i så jag ryckte bort buskarna och använde det

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.653
  • Lindome
« Svar #33 skrivet: sön 03 dec 2017, 13:46:22 »
Finns urspårningsskyddet på bron att köpa färdigt?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

andreasevo

• Användare
« Svar #34 skrivet: sön 03 dec 2017, 15:11:46 »
Finns urspårningsskyddet på bron att köpa färdigt?

Varma mj-hälsn Stefan

Nej det har jag gjort själv med räls

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 634
« Svar #35 skrivet: sön 03 dec 2017, 15:45:02 »
Ja då har det byggts lite till.
...

...

Är vägkilen som sträcker sig fram mot brofästet resterna av den gamla väguppfarten på banvallen från tiden när även Vindelälvbron var kombinerad järnvägs- och landsvägsbro? Används den än idag till något?
- o000oo -

andreasevo

• Användare
« Svar #36 skrivet: sön 03 dec 2017, 16:13:48 »
Ja precis.
Nej den är inget mer än ett ställe man kunde pakera på.

Vet inte vilket år den nya vägbron togs i bruk.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.180
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #37 skrivet: sön 03 dec 2017, 19:55:10 »

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

andreasevo

• Användare
« Svar #38 skrivet: sön 03 dec 2017, 20:24:25 »

SA

Ja det där inte inlandsbanans bro iallafall

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.653
  • Lindome
« Svar #39 skrivet: sön 03 dec 2017, 20:28:53 »
Nu kommer det nog att bli en diskution här... ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

andreasevo

• Användare
« Svar #40 skrivet: sön 03 dec 2017, 20:41:58 »
Nu kommer det nog att bli en diskution här... ;)

Varma mj-hälsn Stefan

ja han är välkommen det ser ut så här http://jvgfoto.se/banor/inlandsbanan/ostersund-gallivare/storuman-sorsele/vindelalven/

d680ae

• Stammis
« Svar #41 skrivet: sön 03 dec 2017, 21:19:47 »
...

Sista dokumenterade bilresan över järnvägsbron gjorde jag sommaren 1974 och den första dokumenterade på¨nya vägbron sommaren 1976.
- o000oo -

andreasevo

• Användare
« Svar #42 skrivet: sön 03 dec 2017, 21:22:35 »
...

Sista dokumenterade bilresan över järnvägsbron gjorde jag sommaren 1974 och den första dokumenterade på¨nya vägbron sommaren 1976.

så mellan 74-76 kan man säga att det var då

d680ae

• Stammis
« Svar #43 skrivet: sön 03 dec 2017, 21:30:08 »

SA

Ja det där inte inlandsbanans bro iallafall

Jo, Inlandsbanan är det, men inte över Vindelälven. En bra bit söderut fanns en annan järnvägsbro som också varit upplåten för vägtrafik. Den korsade Ångermanälven vid Meselefors.
- o000oo -

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.180
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #44 skrivet: sön 03 dec 2017, 23:50:07 »
Jag lade in bilden på bron för att visa hur en typisk bro på inlandsbanan ser ut... skiljer sig tyvärr ganska mycket från den brotyp (Hack?) som du har använt.
Ännu mera tyvärr är att det inte finns några färdiga modellbroar i denna stil att tillgå som färdigmodell...

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

d680ae

• Stammis
« Svar #45 skrivet: mån 04 dec 2017, 01:54:09 »
...
Ännu mera tyvärr är att det inte finns några färdiga modellbroar i denna stil att tillgå som färdigmodell...

SA

Finns det ens som byggsatser?
Samtidigt har jag blivit fundersam över var Hack kan ha hittat förebilder till de broar som använts för andreasevo:s moduler. De ser förvånansvärt klena ut i balkdimensioner. Offrades verkligen så mycket stål i "onödan" i SJ:s broar på 1920-/30-talen? Eller har Hack fuskat och lånat bromodeller från andra användningsområden med lägre bärighetskrav?
Eftersom modellbyggande av järnväg närmast lagbundet är förenat med kompromisser måste kanske också vissa offer i förebildsenlighet hos enstaka element gillas för att i stället bibehålla fokus på rimlig trovärdighet i helhetsintrycken.
Inlandsbanans dragning i relativt fjällnära områden gör att den tvingats korsa rätt många ansenliga vattendrag. Alla de stora Norrlandsälvarna inklusive många av deras mer betydande biflöden som inte hunnit rinna in i huvudådern bidrar alla till ett intryck av att banan är rätt brotät. Brobeståndet är inte överdrivet spretigt i stilvalet och uppvisar några bromodeller som känns väldigt typiska, men inte typiska bara för Inlandsbanan. De finns representerade även på andra håll i landet. Till de jag upplever som typiska för många svenska järnvägsbroar hör inte bara Meseleforsbrons huvudspann, utan även de båda Sandselebroarna och Piteälvbron. Men det finns ju också flera exempel på rätt udda, eller åtminstone mindre typiska broar längs Inlandsbanan.
Några bromodeller med tydligt ursprung i några typiskt svenska järnvägsbroar skulle säkert kunna få utbrett användningsområde på MJ-anläggningar runt om i landet. Tyvärr har jag ett intryck av att förekomsten av MJ-anläggningar som hämtar förebilder från Norrlands inland, dess förhärskande naturtyper och ymniga förekomst av broar, är rätt ovanlig.
Så man kan ju inte vara otacksam för de hedervärda insatser som görs med dessa motivval.
- o000oo -

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 748
« Svar #46 skrivet: mån 04 dec 2017, 06:48:41 »
... De ser förvånansvärt klena ut i balkdimensioner. ...
Det skulle kanske vara en av få gånger som något underdimensionerats i modell, det brukar allt för ofta bli åt andra hållet.

Själv uppvuxen längs tvärbanan Storuman-Hällnäs kan jag bara säga att broarna på den banan är byggda enligt samma koncept som inlandsbanan. I alla fall de broar jag sett.
« Senast ändrad: mån 04 dec 2017, 06:50:27 av sintra »

d680ae

• Stammis
« Svar #47 skrivet: ons 06 dec 2017, 01:52:35 »
...
Själv uppvuxen längs tvärbanan Storuman-Hällnäs kan jag bara säga att broarna på den banan är byggda enligt samma koncept som inlandsbanan. I alla fall de broar jag sett.

Ja, om man tar fram några av de större som t.ex. över Umeälven i Lycksele och Vindelälven vid Åmsele noterar man antagligen att de stora huvudspannen båda uppvisar rätt stora likheter med Inlandsbanans bro över Juktån i Lomselenäs där designen också är igenkännbar i bron över Vindelälven i Sandsele. De något mindre sidospannen liknar i stället dito i Sandsele och exemplet från Meselefors. Åldersskillnaden mellan dessa brobyggen är inte överväldigande stor. Jämför man i stället med de ursprungliga större fackverksbroarna på t.ex. SbÖN som ju är/var bra mycket äldre finns naturligtvis inte riktigt samma likheter.
Vill man fördjupa sig ytterligare i Svante Anderssons försök till pedagogiskt påpekande om "typiskt" utseende är det naturligtvis så att deras nitade utförande medför en del karaktäristiska inslag som saknas i bromodellerna från Hack. De senare verkar snarare vara designade för att se ut som om de svetsats, vilket kanske inte känns riktigt övertygande.
- o000oo -

andreasevo

• Användare
« Svar #48 skrivet: ons 06 dec 2017, 06:00:46 »
...

Ja, om man tar fram några av de större som t.ex. över Umeälven i Lycksele och Vindelälven vid Åmsele noterar man antagligen att de stora huvudspannen båda uppvisar rätt stora likheter med Inlandsbanans bro över Juktån i Lomselenäs där designen också är igenkännbar i bron över Vindelälven i Sandsele. De något mindre sidospannen liknar i stället dito i Sandsele och exemplet från Meselefors. Åldersskillnaden mellan dessa brobyggen är inte överväldigande stor. Jämför man i stället med de ursprungliga större fackverksbroarna på t.ex. SbÖN som ju är/var bra mycket äldre finns naturligtvis inte riktigt samma likheter.
Vill man fördjupa sig ytterligare i Svante Anderssons försök till pedagogiskt påpekande om "typiskt" utseende är det naturligtvis så att deras nitade utförande medför en del karaktäristiska inslag som saknas i bromodellerna från Hack. De senare verkar snarare vara designade för att se ut som om de svetsats, vilket kanske inte känns riktigt övertygande.

Problemet är att det finns inget annat på maknaden och köpa om man inte vill göra något själv och sitta och mskera varje nit för sig.

En plastbro ser ju inte speciellt snygg ut utan allt för överdimensionerad ut.

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 368
« Svar #49 skrivet: ons 06 dec 2017, 06:09:48 »
Modulen blir verkligen supersnygg!