Författare Ämne: Andreasevo:s - Inlandsbanan moduler  (läst 5065 gånger)

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 223
Andreasevo:s - Inlandsbanan moduler
« skrivet: tis 28 mar 2017, 17:14:38 »
Efter har byggt första (pite älv) så ska jag nu bygga flera, roligare och bygga efter en förebild,
ska försöka bygga flera olika så man kan växla lite,

Först är det en vanlig Linje modul om kommer bli ca 4m lång, denna kommer får brimalms SJ spårsystem 1934 och typiskt inlandsbane landskap, skog och myr,
Sen en station efter riktigt förebild, denna kommer få Tillig spår

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 798
SV: Andreasevo:s - Inlandsbanan moduler
« Svar #1 skrivet: ons 29 mar 2017, 10:26:04 »
Hej låter kul!

Det blir säker bra moduler med tanke på hur
fin och bra Pite älvsbro blev!

Lycka till och återkom gärna med bilder mm!
 :) :) :)
En som inte kan men vill mer!

andreasevo

• Användare
« Svar #2 skrivet: lör 15 apr 2017, 20:08:50 »
Då har jag byggt lite på min nästa modul.

Brimalms räls som fått fästplattor och slippers vädrade.
Banvallen har fått 3 olika lager grus på sig samt lite turf. Så imorgon blir det och göra grunden till gräset och ev om det hinner torka första lagret med flock

andreasevo

• Användare
« Svar #3 skrivet: sön 21 maj 2017, 19:03:55 »
Liten uppdatering hur det ligger till

Projekt 1
Börjat på andra delen. Håller på med brimalm rälsen.
Väntar på buskmatrial som är beställt.
Semaforen har kommit på plats

Projekt 2
Station sektionerna är klara och målade. 3 har fått ben och kork på sig.  Har alla växlar samt en hel del delar hemma till att.
Vänta på en Kurvmodul i byggsats från Tyskland.

Projekt 3, 4, 5
Planering har fått hem broar dock var 2 fel men som tur var det dom billiga hack-brucken som var fel och inte dom dyra. Till stenbron finns det jag tro det ska gå bygga med hemma.

Projekt 6
Ramar byggt.

Projekt 7 Pite-älv 2.0
Kurvmodul är bestäld från Tyskland och bör komma in denna veckan

Projekt 8
Kurvmodul beställd från Tyskland.

Kul och ha några olika och jobba på.

andreasevo

• Användare
« Svar #4 skrivet: fre 16 jun 2017, 18:18:33 »
Första delen av Kitajaur.
Återstår en del småfix i på första modulen  (ska bli två)

Väntar på lite träd och se hur dom blir. Sen ska det hem ytterligare en omgång test träd sen ska dom gå i produktion som nordiska träd som jag ska sälja.

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.164
« Svar #5 skrivet: fre 16 jun 2017, 20:10:59 »
....... Väntar på lite träd och se hur dom blir........

Ska du ha träd på den här modulen öht?

Perfekt hedlandskap annars  :up:

Å vad bra det ser ut med samma grusning från "hjässa till fot" på banvallen, Supersnyggt!  :clap:
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

andreasevo

• Användare
« Svar #6 skrivet: fre 16 jun 2017, 21:06:53 »
Ja det ska vara lite träd som det är i verkligheten.

Jo banvallen har jag fått till och då har jag inte ens målat den.
Är ett lager av en färg och sen brytit av med en annan färg i toppen  (tränat öga ser att)
Sen ett lager grovballast på toppen men ytterst lite.
« Senast ändrad: fre 16 jun 2017, 21:55:32 av andreasevo »

andreasevo

• Användare
« Svar #7 skrivet: mån 17 jul 2017, 19:36:33 »
Då så har vi kommit en lite bit till, gjorde lite special buskar på denna sektionen

Sen har jag även fått första bilderna på prototyp träd, grannarna vill jag ändra lite på i topparna då jag tycker dom ser lite för avklippta ut, björken har jag även fått med ett gäng färger prover för och se vilken färg som är mest lämpad för att. Kommer bli olika storlekar på träden med
Detta kommer följa med upp till timmelen ihop med Buskar, och landskapsmatta/plattor(flockad) som säljs på löpmeter, kul och samtidigt vara lite kreativ med sin hobby,

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 798
« Svar #8 skrivet: tis 18 jul 2017, 23:10:56 »
Tackar för bilderna!
Det ser riktigt fint ut på modulerna
och snygga träd också!
 :up:

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 633
« Svar #9 skrivet: ons 19 jul 2017, 01:10:03 »
...

Å vad bra det ser ut med samma grusning från "hjässa till fot" på banvallen, Supersnyggt!  :clap:
/Mats

Instämmer. Det leder lätt till återfall av den idylliska känsla som vanligen inställde sig vid besök i spårmiljön längs Inlandsbanan mellan Moskosel och Jokkmokk. Spår som kostats på minimalt med enbart grusballast, klena räler spikade utan underläggsplattor och i stället kompletterade med klossning. Vad som slår mig vid jämförelse med mina bilder från 1970-talet är hur fria från ogräs och växtlighet runt och mellan rälerna spåret var på den tiden. Trots det sparsamma underhållet, den glesa trafiken och grusballasten upplevde man vanligen inte någon påträngande invasion av växtlighet i tågspår. Modulerna ovan verkar därmed höra till en betydligt modernare tid.
- o000oo -

andreasevo

• Användare
« Svar #10 skrivet: ons 19 jul 2017, 08:06:36 »
...

/Mats

Instämmer. Det leder lätt till återfall av den idylliska känsla som vanligen inställde sig vid besök i spårmiljön längs Inlandsbanan mellan Moskosel och Jokkmokk. Spår som kostats på minimalt med enbart grusballast, klena räler spikade utan underläggsplattor och i stället kompletterade med klossning. Vad som slår mig vid jämförelse med mina bilder från 1970-talet är hur fria från ogräs och växtlighet runt och mellan rälerna spåret var på den tiden. Trots det sparsamma underhållet, den glesa trafiken och grusballasten upplevde man vanligen inte någon påträngande invasion av växtlighet i tågspår. Modulerna ovan verkar därmed höra till en betydligt modernare tid.

Ja precis är väl mer tiden sent 80tal till nutid det ska föreställa.
Många som bygger använder ju för grovt köpe grus/ballast.
Detta är med köpe grus men grusvägs grus istället

d680ae

• Stammis
« Svar #11 skrivet: tor 20 jul 2017, 01:22:21 »
...
Ja precis är väl mer tiden sent 80tal till nutid det ska föreställa.
Många som bygger använder ju för grovt köpe grus/ballast.
Detta är med köpe grus men grusvägs grus istället
.

När rustades denna mycket lite trafikerade sträcka upp så att den tålde lokaxeltryck från T44?

I H0-spår som inte är ballasterat med makadam är det nog rätt svårt att undvika kompromisser med partikelstorleken oavsett om man nyttjar egenexploaterat eller köpesgrus. Verklighetens grusballast av den kvalitet som t.ex. Inlandsbanan med flera norrländska linjer byggdes och underhölls med bör ha haft en genomsnittlig kornstorlek som i modell hamnar kusligt nära finmalet mjöl. Kompromisser härvidlag får man nog lov att acceptera, men ju mindre dess bättre.
- o000oo -

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.682
« Svar #12 skrivet: tor 20 jul 2017, 11:53:26 »
Jag använder osiktad chamotte och är rätt nöjd med det. För grov ballast förstör intrycket av grusbanvall tyvärr.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

d680ae

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tor 20 jul 2017, 16:16:32 »
Jag använder osiktad chamotte och är rätt nöjd med det.
...

Vilken kvalitet av chamotte rekommenderas då? Finns det närmare specat vad den består av? Lermaterialets järn- och kalkhalt alt. färg. Malning till vilket partikelstorleksintervall?
Att den är osiktad (oskiktad?) innebär väl att partiklar kan variera åtskilligt i storlek. Det är sannolikt ingen nackdel för att representera osiktat naturgrus, bara storleksintervallet inte är för stort. Det är ju inte så vanligt att man hittar kattskallar i ballastgruset.
- o000oo -

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.682
« Svar #14 skrivet: tor 20 jul 2017, 20:33:51 »
Jag trampade iväg och köpte en säck vit chamotte på Kreatima för ett tag sen. Jag kan kolla på säcken i morgon. Jag färgar den med vattenfärger efter ballastering.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

andreasevo

• Användare
« Svar #15 skrivet: sön 30 jul 2017, 11:18:38 »
Varit lite produktiv idag och fått ihop en del moduler (5 st) den sjätte hade jag klar sen innan,
Skönt och ha allt träfärdigt iallafall, nu börjar det roliga,
Åkte Inlandsvägen upp förra veckan så dokumenterade en hel del då

Vindel Älven

Pakkojokk

Polcirkeln

Sen har det även kommit hem buskar och gräsmattor,

d680ae

• Stammis
« Svar #16 skrivet: sön 30 jul 2017, 12:33:32 »
...
Åkte Inlandsvägen upp förra veckan så dokumenterade en hel del då

Vindel Älven

Eftersom motivvalet för Piteälvbron inkluderar kombinerad trafik får man väl utgå från att Vindelälvbron blir i det modernare utförandet utan biltrafik efter omläggningen av väg 343 i mitten på 1970-talet. Både den och Pakkojokk-bron bjuder på en del trevliga utmaningar i form av byggnadsverk i natursten. Vindelälvbrons bank mellan brospannen är åtminstone på östra sidan helt belagd med sten, dock inte huggen. Pakkojokk-bron är dessutom placerad i en småskaligt naturskön miljö där sommarens normalvattenföring blottar stora partier med spruckna, slipade och spårade stenhällar runt vattenfåran i forsen.
- o000oo -

andreasevo

• Användare
« Svar #17 skrivet: sön 30 jul 2017, 12:55:21 »
Ja precis det blir hur det såg ut i sommar nu.
Roligt och bygga efter förebild tycker jag.

Naturstenen har jag kommit på att använda noch plattor i skala 1. Enkelt och effektivt sätt och få naturtrogen sten

andreasevo

• Användare
« Svar #18 skrivet: ons 16 aug 2017, 21:24:56 »
var så sugen på och prova landskapstekniken jag ska använda på Sorsele Statioen så jag provade och göra lite, (ballast klart enbart på höger sida)
det får allt duga till mig, signalen in är klar med fick ju bygga om en del där

Anders Johansson

• Användare
  • Antal inlägg: 255
« Svar #19 skrivet: ons 16 aug 2017, 21:59:53 »

einjen

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 11
    • http://einarblog.homemade.no/
« Svar #20 skrivet: tor 17 aug 2017, 23:38:39 »
Flotte moduler.

Har du en byggebeskrivning på hvordan du bygger selve modulkassene? Hvilken tykkelse plywood bruker du?
--
Hjemmeside
Min galleri-konto hos Modelljernbaneforeningen

andreasevo

• Användare
« Svar #21 skrivet: fre 18 aug 2017, 04:58:18 »
Flotte moduler.

Har du en byggebeskrivning på hvordan du bygger selve modulkassene? Hvilken tykkelse plywood bruker du?

Jag köper dom i kit från Tyskland.

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #22 skrivet: fre 18 aug 2017, 10:27:25 »
Jag håller med föregående talare! Läste först flotte moduler, klart som fan på älva!
Men ser nu att modulerna är noggrant och vackert gjorda. Säker på hopsättning där! Var är källan till dessa moduler då?

andreasevo

• Användare
« Svar #23 skrivet: fre 18 aug 2017, 11:10:01 »
Jag håller med föregående talare! Läste först flotte moduler, klart som fan på älva!
Men ser nu att modulerna är noggrant och vackert gjorda. Säker på hopsättning där! Var är källan till dessa moduler då?

http://www.williwinsen.de
Man får Maila om man vill ha kit och inte gavla. Mina är dock speciell och sen har jag gjort sågat dom ännu mer.

andreasevo

• Användare
« Svar #24 skrivet: sön 20 aug 2017, 18:51:10 »
Byta träden mot produktionen träden när dom kommer (så tallarna blir högre då dessa saknade bit och montera dom med)
Träd ska ditt på insidan
Lite mer buskar på det gröna där spåret är överväxt samt en trä övergången. En stig ska göras med
Skyltar får vi ta längre fram sen.
Sen är det bara 6 meter station och göra i samma utförande på naturen. Men detta gick ju gå ihop på en vanlig arbetsvecka med lite pyssel på kvällarna