Författare Ämne: Heleneborg  (läst 1806 gånger)

mjerik

• Användare
  • Antal inlägg: 438
Heleneborg
« skrivet: sön 12 mar 2017, 18:46:08 »
Hej,

nu är det dags att visa liter bilder på mitt pågående projekt. Spårplan finns delvis i annan tråd på forumet, men planen har ändrats lite, så jag kommer göra uppdateringar där och länka till den tråden senare i denna tråd.

Kortfattat om projektet:

Skala: H0
Räls: Märklin C-räls
Dimensioner: 280 cm x 160 cm
Epok: III-VI (Ja, jag gillar det mesta från 1950 och framåt :) )
Förebild: Mindre tysk stad med inslag från både Ruhr och Bayern
Rullande materiel: Mestadels tyskt epok III-IV och svenskt epok IV-VI
Digitalsystem: Roco Z21
Växeldekodrar: Uhlenbrock är tanken, men ej spikat än
Plan 0: Vändslinga och femspårig skuggbangård
Plan 1: Två parallella rundslingor
Plan 2: Rundslinga, vändslinga, station och industri

Jag har sågat ur för att kunna byta växelmotorer på Märklinväxlarna. Hittills har ingen gått sönder, men eftersom alla är 74490 så räknar jag med att det kommer behöva bytas en och annan så småningom.

Från forumet har jag fått tipset att använda IKEAS halkskydd (minns inte namnet just nu) och det är ett klibbigt filtmaterial som är lättarbetat och verkar ge riktigt bra dämpning av ljudet.
I förgrunden har vi växelgatan in till skuggbangårdens fem spår och i bakgrunden syns nedfarten från plan 1. Woodland scenics incline sets är verkligen lättarbetade och rekommenderas varmt!

Det var allt för denna gången. Jag har mer bilder på underbygget, men det får bli till en annan dag.

Hej så länge!

Erik
« Senast ändrad: sön 12 mar 2017, 18:55:13 av mjerik »
H0 | 3R | C-räls | Z21 | iPad
Epok: III-VI
Förebilder: Tyskt och svenskt
Favoritlok: BR 64, BR 103 och BR 218

Mitt pågående projekt: Heleneborg

mjerik

• Användare
SV: Heleneborg
« Svar #1 skrivet: sön 12 mar 2017, 19:17:04 »
Här är en principskiss över spårläggningen.

Erik

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 391
« Svar #2 skrivet: sön 12 mar 2017, 22:30:05 »
Ser trevligt ut, tack för att du delar med dig!

D.

mjerik

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 13 mar 2017, 00:09:05 »
Tack! :)

Erik

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.085
« Svar #4 skrivet: mån 13 mar 2017, 08:22:44 »
Kul att du är på gång nu, kul tid när det väl börjar bli "på riktigt". :)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

mjerik

• Användare
« Svar #5 skrivet: lör 18 mar 2017, 19:21:25 »
Arbetet fortskrider. Dagens besök på Trainshop föranledde en längre provkörningssession vid hemkomst. Bland annat fick den nya BR 194 (ESU 31120) köra några varv. Även min gamla trotjänare BR 64 (Märklin 39646) fick köra några varv med sina nya vagnar i kroken (Märklin 43194). Det är så himla kul när man kan börja köra tåg! :D

Övriga nyförvärv får jag visa senare vid tillfälle. Efter provkörningarna lade jag ut all räls som återstod på plan 0 och hela anläggningen ser nu ut så här.

Vändslingan som bildar en S-kurva ska föra tågen från skuggbangården via en treprocentig stigning till plan 1. All ström är inte dragen på plan 0 än, men målet är att göra klart det nästa helg och därmed lägga locket på så att säga, för att kunna fortsätta med plan 1.

Med provkörande hälsningar,
Erik

mjerik

• Användare
« Svar #6 skrivet: tis 21 mar 2017, 11:59:28 »
Hej igen, här kommer lite bilder från underbygget. Bilderna är från januari 2017.

Den del av förrådet som jag förfogar över är ca 340x270 cm. Eftersom frun vill att utrymmet även ska användas för förvaring av icke-modelljärnvägsrelaterade prylar (what?) så har jag valt att begränsa anläggningen till 280x160 cm. Detta i kombination med att hela tingesten står på hjul gör att man kan smita förbi på endera sida genom att rulla den åt sidan.

Benen är monterade med bultar och vingmuttrar för att hyfsat enkelt kunna montera dän benen och ställa anläggningen på högkant. Jag vet inte hur enkelt det i praktiken kommer bli, eller om detta ens kommer bli aktuellt, men det känns ändå bättre att ha möjligheten att plocka bort benen än att skruva fast benen mer permanent. (Den observante ser att stagen är fastskruvade med vanliga skruvar i underredet, så helt modulära är inte benen ändå.)

Hjulen är monterade på 15 cm lång bitar av regel, 45x45 mm. Det är praktiskt att kunna dra ut hela anläggningen, både för att kunna komma åt den bakre delen av anläggningen och för att kunna komma åt annat bröte som står under och bakom anläggningen.

Eftersom jag bestämde mig för att ha en skuggbangård efter att jag redan hade börjat bygga på stommen så var jag tvungen att lägga till 30 cm längst till höger (syns alltså inte på denna bild). Utan den extra biten på sidan hade stigningen mellan plan 0 och plan 1 blivit alltför brant.
Tvärreglarna är placerade så att de inte ska vara i vägen för servicehål som sågas ut för växelmotorer på det undre planet.

Det var allt för den här gången.

Med vidarebyggande hälsningar,
Erik