Författare Ämne: Överhandsfräs  (läst 6031 gånger)

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.791
  • Lindome
Överhandsfräs
« skrivet: mån 06 mar 2017, 15:47:19 »
Jag tänker köpa en överhandsfräs är det nån som kan bidra med några tips? Har även kikat på en enhandsfräs från DeWalt D26204K idag som verkar lätt o smidig men vet egentligen inte så mycket mera. Jag har hört att Festool 1010 ska vara top of the line kan det stämma? Klarar man att kexa hörnen med en sån här maskin?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
SV: Överhandsfräs
« Svar #1 skrivet: mån 06 mar 2017, 16:39:02 »
Festool är nog att likna vid Rolls-Royce när det gäller handmaskiner. Har du råd så gör du ingen dålig affär med en sådan maskin.

Vad menar du med att kexa hörnen?
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.347
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #2 skrivet: mån 06 mar 2017, 17:04:26 »
DeWalten räcker fullständigt bra för normalanvändaren.
En maskin som den från Festool är lagom om du har daglig och mer proffesionell hantering men jag tror inte du är i det läget eftersom du frågar.

Och Spirre... kexning tolkar jag som de "bladade" skarvar IKEA envänder i Ivarbenbockarna.

För egen del är det en sådan här som har varit mitt antagligen bästa verktygsköp... sedan någon gång i slutet av 90-talet. Alltså snart 20 år! För hand och i fräsbord har den klarat att jag har begärt av den fastän den egentligen är undermotoriserad för användning i fräsbord.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.255
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: mån 06 mar 2017, 17:45:48 »
"Kexat" möbelhörn

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 938
« Svar #4 skrivet: mån 06 mar 2017, 17:53:59 »
Det där är ett sinkat möbelhörn. http://www.trasprak.se/0/33/fogtekniker/

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.070
« Svar #5 skrivet: mån 06 mar 2017, 18:27:36 »
Här syns exempel på "kexning", även kallat lamellfräsning: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19912-billig-kexmaskin.html

De lösa lamellerna brukar kallas kex.
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #6 skrivet: mån 06 mar 2017, 19:02:47 »
Just så som CalleA beskriver är det som menas med kexning, jag antar att den metoden är starkare än plugg därför frågar jag, o jag undrar om det finns verktyg till fräsen som löser det?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.255
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #7 skrivet: mån 06 mar 2017, 19:16:34 »
Det där är ett sinkat möbelhörn. http://www.trasprak.se/0/33/fogtekniker/

Jag blandade ihop begreppen sinkat och kexat  :oops:

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

H-nollan

• Användare
  • Antal inlägg: 145
« Svar #8 skrivet: mån 06 mar 2017, 19:32:12 »
Hej

Jag har haft en DeWalt överhandsfräs och med den rundat hörn på fönsterbrädor och bänkskivor.
Fräst ur vangstycken på flera trappor. mm mm.
Den är lika bra nu som när den var ny för flera år sedan.
Man kan göra mycket kul och fint med en överhandsfräs men det kräver en stadig hand eller anhåll.
Den går dock inte att kexa med utan då rekommenderar jag en särskild maskin för det.

Lycka till
//H-nollan

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.949
« Svar #9 skrivet: mån 06 mar 2017, 19:43:02 »
Jag har en ganska stark överhandsfräs och vill gärna tala om att man måste vara känslig i händerna.
 Det är inte bara att sätta dit verktyget och köra. Sätter du den fel mot arbetsstycket kan den kasta våldsamt.
Torbjörn

Spirre

• Veteran
« Svar #10 skrivet: mån 06 mar 2017, 20:12:04 »
Håller med kattjaevel, tänk på fräsens rotation och på vilken sida du ska ha anhållet.

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #11 skrivet: mån 06 mar 2017, 22:16:57 »
Ja det förstår jag att man ska inte leka med den utan veta vad o hur maskinen ska hanteras för att uppnå bästa resultat eller i värsta fall haverera maskinen  :emm: det är ju inte så lyckat. Men går det verkligen inte att kexa med anhållet?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Bertil D.

• Användare
  • Antal inlägg: 69
« Svar #12 skrivet: mån 06 mar 2017, 22:51:35 »
Eftersom jag är uppvuxen i en snickerifabrik ( det var mitt dagis ) så vill jag göra ett tillrättaläggande. En stationär maskin heter överfräs, så en handhållen maskin heter alltså handöverfräs.
Bertil D.

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #13 skrivet: tis 07 mar 2017, 06:17:53 »
Eftersom jag är uppvuxen i en snickerifabrik ( det var mitt dagis ) så vill jag göra ett tillrättaläggande. En stationär maskin heter överfräs, så en handhållen maskin heter alltså handöverfräs.
Bertil D.
Ok och handöverfräs som man tar bort handtagen på heter den då enhandsöverfräs? Vad hade ni för handöverfräsar?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.949
« Svar #14 skrivet: tis 07 mar 2017, 07:28:52 »
Jag har en Elu och en Luna w49 där den stationära ingår.
Torbjörn

Spirre

• Veteran
« Svar #15 skrivet: tis 07 mar 2017, 18:04:57 »
Citera
Men går det verkligen inte att kexa med anhållet?

Jag kan inte se några problem med det. Krävs bara en smal pinnfräs och spåret blir väl "fyrkantigt", men vad spelar det för roll? Viktigt blir då att båda delarna blir frästa från samma sida. Fast det är väl egentligen fel verktyg för detta jobb? Kexning bör väl utföras med en klinga?

H0n3

• Stammis
  • Antal inlägg: 628
    • Dåseberga
« Svar #16 skrivet: tis 07 mar 2017, 18:20:56 »
Att "kexa" med en överhandsfräs går väl bra. Resultatet blir det som kallas lös tapp i stället. Huvudillustrationen på den här siten visar på en jigg som kanv ara lämplig just för tapphålsfräsning.
http://www.woodsmithplans.com/plan/5-quick-router-jigs/
Med rätt frässtål i maskinen går det som en dans och med en jigg man kan spänna fast så blir det hela både rakt och säkrare gjort.

För övrig har den här siten många idéer till jiggar och annat gjort av trä, allt från enkla lådor till byråar med kurvade sidor eller verktygslådor i minibyråformat. Idébank utan dess like.
Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1

Johan.L

• Användare
  • Antal inlägg: 22
    • http://www.mrw1.se
« Svar #17 skrivet: fre 10 mar 2017, 14:34:46 »
Denna är bra http://www.tools4wood.se/overhandsfras_T4 , gillar att den går att plocka isär på mitten så att säga.
Gladbyggare

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #18 skrivet: lör 11 mar 2017, 11:47:34 »
Denna är bra http://www.tools4wood.se/overhandsfras_T4 , gillar att den går att plocka isär på mitten så att säga.

Ja, och om inte den är en kopia på min gamla Boschmaskin...

43 mm fäste för motorenheten som går att använda som rak slipmaskin eller med böjlig axel.
Är det bara ett kvalitetsbygge så är den en bra ersättning.

SA

H0n3

• Stammis
  • Antal inlägg: 628
    • Dåseberga
« Svar #19 skrivet: lör 11 mar 2017, 15:22:29 »
Jag hade precis en sådan Bosch ända tills den brann upp  :(  Överlast? tja kanske, men jag tog inte i mer än med någon annan. Köpte en kinaklon av samma maskin som ovan heter Trend och visade sig vara just en klon på Boschen. Den har klarat sig mycket bättre och kommer att bli del av mitt fasta fräsbord där jag ska konstruera en fräslift så att jag kan ställa höjden utan att  krypa under bordet eller ta loss maskinen.

Både Boschen och Trend-maskinen räcker väl till till vanlig hemmapularfräsning så de är bra val båda två.

/Peter
Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1

Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #20 skrivet: lör 11 mar 2017, 17:37:02 »
Det lutar åt en Festool 1400 som tar 6, 8, o 12mm fräsar har för mig att det finns ett betydligt större utbud där.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #21 skrivet: mån 13 mar 2017, 17:36:56 »
Det lutar åt en Festool 1400 som tar 6, 8, o 12mm fräsar har för mig att det finns ett betydligt större utbud där.

Varma mj-hälsn Stefan

Tja... visst är Festools grejor coola. Men coolhetsfaktorn spelar inte så stor roll om du inte är i finsnickericommunityn eller fräser dagligen i yrkesverksamhet.
Men det är dina pengar... gör vad du vill med dem!
Så eftersom du verkar att ha bestämt dig innan du frågade... varför frågade du då? :???:

SA

Spirre

• Veteran
« Svar #22 skrivet: mån 13 mar 2017, 21:18:33 »
Är inne på Svantes tankar. Behöver du verkligen ett proffsverktyg eller har du bara gott om pengar? Ursäkta om frågan verkar spydig, men jag menar allvar. Hur många timmar per vecka tänker du använda fräsen? Vad blir timkostnaden för den? Kan du göra samma jobb för en mindre kostnad med en billigare fräs? Man brukar säga att man får det man betalar för, men jag vänder på frågan, hur mycket vill du betala för att få jobbet gjort? Är det Festool som gäller eller klarar du dig med en DeWalt? Eller kanske rent av med en Cotech? Tänk efter innan du beslutar dig. Jag har själv en ELU och den har gjort mängder med jobb åt mig. Tror att den numera heter DeWalt. Ansedd som en proffsmaskin, men billigare än Festool.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.673
« Svar #23 skrivet: mån 13 mar 2017, 23:42:43 »
Ibland är det kanske värt en slant att ha ett verktyg som funkar bra och ger bra resultat, men man måste kanske inte upp på profsnivå i pris och kvalité.

No-name lågbudget ger ibland hopplösa resultat och irritation och det slutar med att man i slutänden ändå måste köpa ett dyrare verktyg och då har man kastat bort både tid och pengar på det billiga.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 534
« Svar #24 skrivet: ons 15 mar 2017, 20:42:23 »
Utan att säga vad man skall ha eller inte: diskussionen angående "proffsvertyg" kan man se på ett annat sätt. Om jag är glad amatör och har knapphändig förmåga att utföra ett jobb och sedan kompletterar detta med ett verktyg som kräver väldigt god erfarenhet och bra handlag för att få ett bra resultat blir resultatet? Vad blir mest? 1x1 eller 0,5x0,5? Mao är det den som är "sämst" på att utföra jobbet som skall ha det bästa verktyget.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC