Författare Ämne: Startsatser med z21 start  (läst 1883 gånger)

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 580
Startsatser med z21 start
« skrivet: ons 22 feb 2017, 20:42:50 »
När jag kikar på startsatser i N-skalan finns det från Fleischmann några som innehåller z21 start + Lokmaus. Om jag förstår det hela rätt måste man låsa upp z21 start med en kod om man ska kunna använda kopplingen till dator och surfplatta.

Fyller z21:an någon funktion överhuvud taget om man ändå måste koppla in ett körhandtag för att det ska fungera? Jämfört med Minitrix startsatser som verkar mycket enklare där Mobile Station används och fungerar som både central och körhandtag. Å andra sidan kan z21 låsas upp och sedan användas för datorstyrning, vilket inte går med Mobile Station på något enkelt sätt. Och priset är lite lägre för Fleischmanns startsatser. Det blir samtidigt ett val av spårsystem, men den frågan hör kanske hemma i en annan avdelning av forumet.

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.413
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Startsatser med z21 start
« Svar #1 skrivet: ons 22 feb 2017, 22:19:50 »
z21 Start behöver en särskild router som innehåller en kod för att den ska funka med WiFi. Kostar ca 400 kr. Men du kan ju fortfarande plugga in Multimusen i den och köra som vanligt utan den routern.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.145
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #2 skrivet: tor 23 feb 2017, 00:08:13 »
z21 Start är ju centralenhet/booster i just den kombinationen med den Multimus som medföljer - istället för den central-/boosterenhet som medföljer ett Multimussystem. Därav fyller den ju en vital funktion i sammanhanget...

Det är helt korrekt att den måste låsas upp med kod för att använda LAN-uppkopplingen. Men i mitt tycke är nog z21:an det bättre valet för N-skala - även om det bästa i z21-familjen vore en Z21... Den finns ju dock inte i någon startsats. Klart det är lite irriterande att man ska behöva köpa till en upplåsningskod (men gör det så kan du köra från platta/mobil också) och en (onödig) router, för:

Routern som levereras med z21/Z21 måste inte användas - däremot är den förkonfigurerad för det IP-adressområde som måste användas till z21/Z21 då den har en statisk IP-adress inprogrammerad (192.168.0.111). Därför fungerar den inte ihop med en router med annat IP-adressområde om den inte programmeras om - vilket måste göras via den redan konfigurerade adressen! Men det går naturligtvis att ställa in en befintlig router på det nödvändiga området (192.168.0.x) så fungerar det. Tyvärr ur z21/Z21-synpunkt är många routrar förkonfigurerade för området 192.168.1.x - och då fungerar det inte.

Man behöver alltså inte ha en separat router för MJ-banan - det går alldeles utmärkt att använda ett nätverk som man redan har!
Hälsningar,

Fredrik  (f.d. MJ-Teknik)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector, CS3 + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 852
« Svar #3 skrivet: tor 23 feb 2017, 01:02:49 »
Fyller z21:an någon funktion överhuvud taget om man ändå måste koppla in ett körhandtag för att det ska fungera? .
Den är "framtidssäker".
Jämfört med Minitrix startsatser som verkar mycket enklare där Mobile Station används och fungerar som både central och körhandtag. Å andra sidan...
Du är nära.  Du ska alltså snarare  jämföra multimusen ensam (t ex  686701) med Trix Systems Mobile Station (t ex 66920)
Citera
Citera
Vad jag kan se så behöver båda handtagen=centralerna en transformator och en ointelligent låda mellan sig och rälsen.

Om du istället köper en sats med z21Start så får du en inte lika dum låda som den tidigare muslådan.
Och samtidigt kan Roco ta mer betalt allteftersom du utvecklar dina digitala behov.
Gissningsvis en affärsidé riktad till de tvehågsna som inte vill satsa de pengar från början som en svart Z21 kostar men vill ha de flesta möjligheter kvar, även om det kostar mer i slutändan.

Personligen skulle jag hellre köpa ett enklare startset med bara multimus om jag vill ha sladd, eller enbart ett tågsätt-set, lite räls och en fullvärdig svart Z21 direkt om jag tror att jag kommer att köra trådlöst via smartfån. [Tipset finns mer välformulerat av annan forumsmedlem i en av de andra trådarna.]
Då slipper man alla problem med att än den ena än den andra funktionen inte riktigt är lika potent som i den svarta 
Fortfarande kan det väl även finnas vita z21 (som det inte står Start på alltså) ute i handeln. Kanske inte så många men eventuellt [url=http://www.dcctrainautomation.co.uk/z21-white-edition.html] här
men det verkar vara populärt bland säljare att vara otydlig med ifall det är z21 eller z21Start.
Då  behöver man inte köpa en kod extra till för att få att de ska fungera trådlöst.

Det blir samtidigt ett val av spårsystem, men den frågan hör kanske hemma i en annan avdelning av forumet.
Låt inte valet av spårsystem styra vilket digitalsystem du ska ha. Eller vice versa.
Startsatserna är ju prissatta så att du kan kasta delar av dem och det blir ändå billgare än att köpa lösa delar.
På Fleischmanns egen sida med startsatser för N-skala  hittar jag ett antal analoga, några digitala med multimus och  en med vit z21Start. Löst kan jag köpa mig en svart Z21.
På Trix sida ser jag inte att det går att köpa något mer avancerat än MS2 eller analogt.
Även deras  Trix Systems Super-Start-Set Epoche IV mit 2 Zügen und großem Gleisoval.Minitrix - Art.Nr. 11120 har  bara ett MS aggregat med.

/Curt
En genomgång av DCC, centralenhet, körhandtag, multimaus, z21, Z21, booster, Loconet, LN-boxar, UT4 och Fredi
finns på Fniss hemsida.

Några andra sökbegrepp om ämnet = namn på trådar i Svenskt MJ-forum (I n t e bara klickbara länkar idag.)
<Köpa startset digital N skala vad ska man välja?>  - 18 inlägg  10 okt. 2015
<Startfrågor> 7 inlägg 23 sep 2016
<Nybörjare och velig> 11 inlägg 12 maj 2016
<Nya svenska z21 startset från ROCO!> 15 maj 2013 - 19 inlägg
<Nybörjare : Digital startsats?> 25 inlägg 19 nov 2014
<z21 eller multimaus?> 21 inlägg 1 jul 2014
<nybörjare> 24 inlägg 16 okt 2007
<Nu blir jag digital och behöver hjälp!! Roco multimaus och Lokmaus II> « 21 Svar, sista  skrivet: tis 31 dec 2013,
<Rocos startsatser med z21 och Multimaus har låst LAN-port> 11 inlägg 2016
« Senast ändrad: tor 23 feb 2017, 01:41:36 av qrt »

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.754
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #4 skrivet: tor 23 feb 2017, 08:21:07 »
Tackar!  Bra redogörelse.

Många frågetecken rätades ut  :up:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Mina filmer

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.169
« Svar #5 skrivet: tor 23 feb 2017, 08:55:54 »
z21 Start behöver en särskild router som innehåller en kod för att den ska funka med WiFi. Kostar ca 400 kr. Men du kan ju fortfarande plugga in Multimusen i den och köra som vanligt utan den routern.

Det behövs ingen speciell router, koden går att köpa separat.

http://www.roco.cc/de/product/238834-0-0-0-0-0-0-004006/products.html

/stefan

kgsjoqvist

• Stammis
« Svar #6 skrivet: tor 23 feb 2017, 21:03:12 »
Tackar!  Bra redogörelse.

Många frågetecken rätades ut  :up:

Tack för tipsen! z21 har ju fördelen att den efter upplåsning även kan kopplas till datorn. Men jag är inte riktigt såld på lösningen att köra via mobilen...

Nu har jag hittat ett analogt startset från Minitrix som har intressantare innehåll för min del, så det kanske blir ett sådant kompletterat med en dekoder och att jag använder min befintliga Mobile Station. Minitrix har lite mer spår och fler växlar i sina startset än Fleischmann, men med en prislapp för ett analogt set ungefär i nivå med Fleischmann digitalt.

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.731
« Svar #7 skrivet: fre 24 feb 2017, 12:37:50 »

Den produkten är relativ ny. Det är väl tillräckligt många som har protesterad att det bara gick att köpa ihop med routern.

Harald.

kgsjoqvist

• Stammis
« Svar #8 skrivet: lör 25 feb 2017, 17:35:15 »

Den produkten är relativ ny. Det är väl tillräckligt många som har protesterad att det bara gick att köpa ihop med routern.

Harald.

Eftersom det bara skiljer en hundralapp i pris om man även vill ha routern känns det ju som att man lika gärna kan ta hela paketet. Jag tycker nog att prissättningen är konstig på de digitala delarna också, eftersom en Multimus + Digital förstärkare kostar drygt 3000 kr om man köper dem separat, medan ett startset i H0 med tåg, spår, z21 start och Multimus kostar strax över 2000 kr. Eller utan z21 kan man t o m komma under 2000 kr.

kgsjoqvist

• Stammis
« Svar #9 skrivet: lör 25 feb 2017, 20:11:34 »
Fortsätter på samma tråd här med ytterligare en z21-fråga: Det ska ju gå att köra MM-protokollet med z21. Men kan man då använda Multimaus som körhandtag? Eller finns det något annat körhandtag som skulle passa?

Anledningen till min fråga är att jag gärna vill ha en styrutrustning som kan användas till mina Märklin H0-lok (varav några har multiprotokoll men inte alla) och samtidigt i en ren DCC-miljö. Jag kan tänka mig att köra vissa delar med datorn (via z21) men helst samtidigt också med ett körhandtag. Om det inte finns ett sådant som kan styra MM-protokollet får jag nog gå på Mobile Station-spåret i stället och eventuellt köpa en CC-Schnitte som ger datoranslutning. Där har man alla protokoll (MM/DCC/mfx) och ett lättanvänt körhandtag.

qrt

• Stammis
« Svar #10 skrivet: lör 25 feb 2017, 20:12:57 »
Prissättningsmodellen har funnits så länge jag hållit på med H0 och nog redan långt tidigare när jag fick min första  modelljärnväg.

Filosofin lär vara att man ska ha så låg ekonomisk instegströskel som möjligt.
Tillämpas av "alla" "fullsortiments"märken men även av till exempel Faller och andra tillbehörstillverkare.

De erfarna drar nytta av detta när det kommer satser där de bara vill ha somligt.
Lyckas de sedan sälja av det oönskade kan det till och med bli vinst.

/Curt

larslars

• Användare
  • Antal inlägg: 225
« Svar #11 skrivet: lör 25 feb 2017, 20:58:00 »
hej
mer frågor om z21.
får ingen riktigt klar bild av det här med koder o sånt.
köpte för en tid sedan en z21 artikelnr 10820 och en router som fungerade fint ihop och även försörjde resten av huset med wifi( det var "bara" att ändra ssid,t i routern).
så för en tid sedan lade routern av ( troligen åska ).
behöver följaktligen en annan/ny router till z21,an.
så frågan är om den omtalade koden låser upp routern eller om den låser upp z21,an?
min z21 är bara vit ingen text med start på.

lars kodförvirrad
"Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna."

Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #12 skrivet: lör 25 feb 2017, 21:45:25 »
hej
mer frågor om z21.
får ingen riktigt klar bild av det här med koder o sånt.
köpte för en tid sedan en z21 artikelnr 10820 och en router som fungerade fint ihop och även försörjde resten av huset med wifi( det var "bara" att ändra ssid,t i routern).
så för en tid sedan lade routern av ( troligen åska ).
behöver följaktligen en annan/ny router till z21,an.
så frågan är om den omtalade koden låser upp routern eller om den låser upp z21,an?
min z21 är bara vit ingen text med start på.

lars kodförvirrad

Den koden låser upp nätverket för z21Start - din z21 behöver ingen sådan kod utan du kan använda en annan router. Dock måste den ha sitt IP-område satt till 192.168.0.x - annars fungerar den inte ihop med din z21 (om du inte har ändrat dess adress).
Hälsningar,

qrt

• Stammis
« Svar #13 skrivet: mån 15 maj 2017, 16:37:50 »
Hej 

Jag behöver ett Fleischmann digitallok i -N-skala.
Men jag behöver faktiskt även ett till digitalsystem.

Detta för att slippa ställa om utspänningen när jag flyttar ett och samma system mellan skalorna.
(Lärt den hårda, luktande vägen...)

Jag funderar därför på att köpa mig ett Fleischmann digital-startset.
Som jag skrev ovan (och visade med bilder ) så fanns det ju z21 och finns nu z21START.

Det finns (fortfarande) satser att köpa med z21(vit) utan körhandtag och så finns det nya satser med z21START utan wifi men med multimus.

När jag nu ännu kan  välja  mellan att köpa en startsats med z21 ("fri" för WLAN och inklusive router alltså)
eller
en nyare z21START sats (men sedan måste köpa till  routerpaket Art. Nr. 10814 WLAN Package.)
Vad råder ni mig till att göra ?

-  Blir det någon nämnbar prisskillnad ?
- Är z21(vit) föråldrad i jämförelse med z21START ?
- Har z21START nya funktioner ?      
- Kan z21(vit) uppgraderas med dessa?
- Är det krångligare att komma igång med z21(vit) än med z21START + kod?
- Är utspänningen möjlig att begränsa till ettt högsta värde hos z21?

Det sägs att man måste ha tåliga grejor (motorer och dekodrar) när man kör med z21(vit+START)
ty z21(vit+START) ty de har ingen spänningsregulator och kan ibland ge ifrån sig höga spänningar (spikar)  uppemot 21 volt.
- Är det sant  = har någon erfarenhet av det ?

- Det är ju stor skillnad mellan N, H0 respektive högre skalor vilken högsta spänning man ska tillåta till räls.
-Är spänningsregulatorn på Z21(svart) tillförlitlig?

/Curt
« Senast ändrad: mån 15 maj 2017, 16:55:34 av qrt »

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.169
« Svar #14 skrivet: mån 15 maj 2017, 16:56:55 »

-  Blir det någon nämnbar prisskillnad ?

Svårt att säga eftersom du inte skriver några priser ovanför. Alla utom den sista (931781) är röd-pluppade hos Fleischmann och har utgått ur sortimentet. Dessutom är den engelska beskrivningen av denna sats fel, det skall vara en BR221 i satsen.

Citera
- Är z21(vit) föråldrad i jämförelse med z21START ?

Nej, det är samma låda bara annan programvara.

Citera
- Har z21START nya funktioner ?      

Nej, snarare färre utan upplåsningen.

Citera
- Kan z21(vit) uppgraderas med dessa?

Se ovan.

Citera
- Är det krångligare att komma igång med z21(vit) än med z21START + kod?

Ja, det behövs ju en kod du måste få fram. Annars är det lika.

Citera

Nej, det går bara på den svarta Z21.

/stefan

qrt

• Stammis
« Svar #15 skrivet: mån 15 maj 2017, 19:30:06 »
Tack för svar.

Fast om det är samma låda men en annan programvara så kan den tidigare väl sakna bra-att-ha-egenskaper som den nya har.
Så det vore intressant att veta om det finns/ges ut/ uppgraderingsfiler till z21(vit).
För det görs väl till Z21?

Nästa egenskapsfråga:
I mitt nuvarande system lagras lokadresserna i såväl handenheterna som i centralen.
Och de försvinner inte trots att delarna får ligga utan batterier i över ett år ibland.

Hur bra är Z21/z21(vit)/z21START systemen på att komma ihåg mina lok och andra systemuppgifter?
har de backupbatteri som ska bytas då och då?

/Curt
-----------------------------------
Som också undrar hur riskfritt det är att köpa en begagnad svart. Låda alltså.
Fast det finns kanske inget begagnat utbud. Alla kanske är nöjda.

-----------------------------------
http://www.bahnjockel.de/digitalzentrale-z21-router--co.html

« Senast ändrad: mån 15 maj 2017, 19:36:36 av qrt »

Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #16 skrivet: tis 16 maj 2017, 06:54:26 »
Det är samma uppgraderingsfiler till Z21, z21 & z21Start.

Ingen av Z21-enheterna kommer ihåg dina lok eller magnetartiklar överhuvudtaget! De lagras i appen... Något batteri har den inte. Vill du ha den bästa av dem - köp Z21 (den har du mest nytta av i alla fall) - men då får du förstås inget lok "på köpet". Men du slipper sedan ha en vit "stå-och-skrota" när du inser att du behöver den svarta... ;)
Hälsningar,

qrt

• Stammis
« Svar #17 skrivet: tis 16 maj 2017, 11:38:56 »
Tack för svar och det kommer jag aldrig att inse. Jag har redan en liten och naggande god central som kan allt vad loktrimning  och körning beträffar.

Det får bli så att z21START blir en mobil enhet för tillfälliga uppvisningar med även andras lok.
Då är det kanske bara bra att den inte minns något från gång till gång.

Men appen....   kan jag alltså använda den vid något annat tillfälle, koppla upp mig mot någon annan central och ha alla data med mig = bara att köra ?????

/Curt

Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #18 skrivet: tis 16 maj 2017, 15:08:20 »
Appen kan du absolut använda till alla z21 med WiFi-tillägget (d.v.s. inte z21Start direkt ur boxen). Men appen tillåter alltså att du använder dina sparade data till vilken z21 som helst. Bara att se upp med digitaladresser om man ansluter till någon annan än sin egna...

Man kan också spara flera olika konfigurationer i appen - och skicka dem till en annan!
Hälsningar,

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.834
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #19 skrivet: ons 17 maj 2017, 21:59:38 »
Fortsätter på samma tråd här med ytterligare en z21-fråga: Det ska ju gå att köra MM-protokollet med z21. Men kan man då använda Multimaus som körhandtag? Eller finns det något annat körhandtag som skulle passa?

Anledningen till min fråga är att jag gärna vill ha en styrutrustning som kan användas till mina Märklin H0-lok (varav några har multiprotokoll men inte alla) och samtidigt i en ren DCC-miljö. Jag kan tänka mig att köra vissa delar med datorn (via z21) men helst samtidigt också med ett körhandtag. Om det inte finns ett sådant som kan styra MM-protokollet får jag nog gå på Mobile Station-spåret i stället och eventuellt köpa en CC-Schnitte som ger datoranslutning. Där har man alla protokoll (MM/DCC/mfx) och ett lättanvänt körhandtag.

Kanske trött i ögonen men ser inte att någon svarat på denna..
Först måste du knyta lokets adress till MM-protokollet. Detta kan man göra antingen med en app eller med ett (gratis) maintenence-program till Z21.
Sedan går det utmärkt att köra med en MultiMaus, eller varför inte den nya (svarta) WlanMaus? Trådlös och billigare än Multimaus (om man inte hittar den senare i en startsats förstås)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Staffan

• Användare
  • Antal inlägg: 402
« Svar #20 skrivet: tor 12 okt 2017, 22:36:37 »
Får jag haka på den här tråden och fråga hur man kommer igång med z21?
Jag har köpt ett startpaket med smalspårståg och z21. Att ansluta med z21 och Multimaus var ju ingen konst men när jag skulle gå vidare och koppla in 10814 för att få trådlös körning så fattar jag ingenting.
Delarna som jag alltså har är en vit z21 start + en grej med två antenner som heter TP-LINK. Men de kopplingsanvisningar som finns verkar inte stämma med dessa båda. Det talas om en router. Jag trodde TPI-LINK var routern.
Eller är det meningen att jag ska ansluta någon av dessa enheter till min router för mitt vanliga dator? Den befinner sig emellertid i en annan del av huset...

Måste jag blanda in min dator i det hela eller räcker det med det som ingick i z21 start och TPI-LINK från 10814 ? Jag skulle föredra att inte behöva göra ändringar på min dator ett mitt normala trådlösa närverk. Det skulle kunna trassla till det för mig.

Staffan

qrt

• Stammis
« Svar #21 skrivet: fre 13 okt 2017, 00:53:11 »
Hej Staffan
Nu har jag nyfiket finkammat Internet efter förklaringar. 
Det jag fann till sist står här först eftersom det nog är det viktigaste:
Freischalt-Anleitung Schritt für Schritt - Z21 (pdf)
Citera
The z21start can only be unlocked using a WLAN or LAN-compatible Windows notebook/PC.
The activation code can also be generated using a second Internet compatible device (notebook, PC, Smartphone,tablet).
This makes it possible to keep the PC connected to the Z21 between steps 2 and 5, thereby making the normal network switching unnecessary.
Caution:
The Z21 network is not to be connected to an existing home network when in the delivered state as this triggers an
address conflict, resulting in a temporary deactivation of both of the networks.
Basically speaking, the connecting of aZ21 network to a home network is possible but the Z21 router is not preconfigured for this as standard. Such a configuration makes a certain network knowledge necessary.
Please feel free to contact our hotline should you have any  questions.
För att kunna frigöra z21 måste du koppla upp den mot en PC.
MEN
datorn behöver inte ha internetanslutning eftersom du vid sidan om kan hämta hem de koder du behöver med en smartfån eller annat internetanslutet medium.

OCH du ska INTE ansluta  z21.s TPI-LINK  med ditt hemma nätverk.
Det går, men är totalt meningslöst i normalfallet.  Risken är också stor att du deaktiverar båda nätverken.
Bara om du har mycket goda kunskaper om trådlösa nätverk ska du våga dig på det.

Jag trodde TPI-LINK var routern.   
Det tror jag också. 
Citera
Eller är det meningen att jag ska ansluta någon av dessa enheter till min router för mitt vanliga dator?
Nej det är inte meningen.
Citera
Måste jag blanda in min dator i det hela eller räcker det med det som ingick i z21 start och TPI-LINK från 10814 ? Staffan
Inte blanda in något som du har anslutet i ditt hemma nätverk.
Du ska ju senare köra separat ändå. "with your Smartphone or tablet via the popular Z21 App."

Det står visserligen  hos NMJ att du behöver ansluta en PC och gå ut på Internet för att ladda ner ett serviceprogram....
http://www.nmj.no/digital/roco-digital/roco-10814.html
Kanske behöver du en mobil eller padda med internettillgång ?

Men absolut utan att blanda in ditt befintliga hemmanätverk alltså.

/Curt
-------------
Hittade följande holländska instruktionsvideo.
Bilderna kanske kan ge något.
youtube.com/watch?v=7ciavRPvczg[/youtube]] 

och en på tyska

« Senast ändrad: fre 13 okt 2017, 02:45:05 av qrt »

PaBlo

• Användare
  • Antal inlägg: 404
« Svar #22 skrivet: fre 13 okt 2017, 07:07:40 »
Citat från: qrt

Det sägs att man måste ha tåliga grejor (motorer och dekodrar) när man kör med z21(vit+START)
ty z21(vit+START) ty de har ingen spänningsregulator och kan ibland ge ifrån sig höga spänningar (spikar)  uppemot 21 volt.
- Är det sant  = har någon erfarenhet av det ?

- Det är ju stor skillnad mellan N, H0 respektive högre skalor vilken högsta spänning man ska tillåta till räls.
-Är spänningsregulatorn på Z21(svart) tillförlitlig?

/Curt

Jag kör N-skala, On30 och med extra booster på trädgårdsjärnvägen med min vita z21. Spänningen till N-skala harjag sänkt med seriekopplade dioder.
« Senast ändrad: fre 13 okt 2017, 07:15:27 av PaBlo »

Staffan

• Användare
« Svar #23 skrivet: lör 14 okt 2017, 20:06:58 »
Tack Curt, den tyskspråkiga videon var tydlig och bra men ibland kom det saker som jag inte visste vad de menade med. Man ska skriva in ett serienummer. Var står det?

Tyvärr hade jag redan sabbat på något sätt i går genom att ansluta routern till mitt hemnätverk utan att använda koden. Vet inte hur  man gör det ogjort. Måste kanske göra det hemma hos någon annan så att man får logga in med lösenordet ordentligt.

Har kört fast helt. Sånt här är det krångligaste jag vet :-(

Staffan

Staffan

• Användare
« Svar #24 skrivet: sön 15 okt 2017, 09:43:16 »
Ev. hittat serienumret: På Roco MultiMaus Testrapport som låg i kartongen med startsatsen står serial no och ett sexsiffrigt tal. Gissar att det är det som menas...

Staffan