Författare Ämne: ESU loksound 4 aktivera aux 3 och 4  (läst 702 gånger)

yrrej

• Användare
  • Antal inlägg: 98
ESU loksound 4 aktivera aux 3 och 4
« skrivet: tor 19 okt 2017, 11:56:17 »
Hej!
Hur aktiverar man aux 3 och 4 på en loksound 4 dekoder? antingen med lok programmer eller ESU Ecos
Jag har läst manualen och förstår ingenting...

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.493
SV: ESU loksound 4 aktivera aux 3 och 4
« Svar #1 skrivet: tor 19 okt 2017, 17:46:20 »
Går smidigt med JMRI och en Sprog också. Att tänka på är att aux 3 och 4 inte är förstärkta utan är logiknivåer som inte kan belastats särskilt mycket  på Loksound V4 men de är förstärkta är det på Loksound V4M .

/Lars

HL

• Användare
  • Antal inlägg: 134
« Svar #2 skrivet: tor 19 okt 2017, 17:58:28 »
På en LS4 finns mycket riktigt AUX3, AUX4. Någon aktivering med programmern eller liknande krävs inte bortom att mappa utgångarna i vanlig ordning
Dessa utgångar är logiska, dvs de har inget buffersteg på utgången och klarar inte att hantera lampor eller lysdioder anslutna direkt till utgången.
Med begreppet "logiska" menas i det här fallet att utsignalen kan driva en digital krets eller en buffertförstärkare.
När AUX 3, 4 är "på" lämnar utgången ca 5V och kan belastas med några hundra mikroampere. Begreppet "av" motsvaras av en utspänning i närheten av 0V med samma lastförmåga.
Det normala sättet att koppla till en last är genom att ansluta en NPN transistor via ett seriemotstånd (R1), 47kohm eller så, som en emitterföljare, common emitter
Bild på emitterföljare  vid denna länk:
https://i.stack.imgur.com/cigmS.png

"12V" motsvaras av blå ledning på dekodern
RL är tex en lampa eller lysdiod med lämpligt seriemotstånd

yrrej

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 19 okt 2017, 20:26:09 »
Hur gör man för att mappa utgångarna?
/Jerry

LLJ

• Veteran
« Svar #4 skrivet: tor 19 okt 2017, 21:36:11 »
Mappning görs genom att skriva ett antal värden till ett antal CV (Configuration Variables) i dekodern.
Detta blir fort ganska krångligt om man skall göra det manuellt. Tar man däremot hjälp av ett datorprogram så kan man i klartext välja vilken F-knapp som skall aktivera vilken utgång och låta datorn göra jobbet och man som användare behöver inte veta vilka CV som berörs.

/Lars

Clerck

• Användare
  • Antal inlägg: 79
« Svar #5 skrivet: fre 20 okt 2017, 03:21:35 »
Hur gammalt är ditt ESU Loksound V4.0?

Esu verkar göra uppgraderingar lite då och då samt att hemsidan inte hänger med, men från 2015 är Aux 3-4 förstärkta, men 5-6 är logikutångar, från 2017 har troligen Esu Loksound V4.0 M4 även Aux 5-6 förstärkta, jag ska snart ta och kolla en sådan dekoder, och kommer svara mer i tråden som jag startade om NMJs TMY

Jag kollade upp just den ESU dekoder som användes i loket.  Loksound V43

Den dekodern har drivkretsar på AUX 3 och 4 vilket saknas på Aux 5 och 6
som har intern logik nivå ut och behöver förstärkas för att kunna belastas.

Tyvärr är det ett fel i bilden Skall vara AUX 5 - 6     AUX3 kan ju inte stå på två ställen i sammanhanget.

Och här är hela tråden: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20033.msg203033#msg203033

MVH Perre
H0 och 2R, men även Corvair

yrrej

• Användare
« Svar #6 skrivet: fre 20 okt 2017, 07:35:33 »
Min dekoder är köpt samtidigt med Tågab loket och har senaste programvaran, har kollat med ESU lokprogramer.
Men frågan är hur gör jag utan dataprogram för att få fart på aux 3 och 4???

LLJ

• Veteran
« Svar #7 skrivet: fre 20 okt 2017, 10:36:35 »
Om du skall göra det manuellt behöver du en digitalcentral+handtag eller liknande utrustning som du kan programmera CV via.
Vilka CV och i vilken ordning får man läsa sig till i ESU:s manual, som finns att ladda hem från deras hemsida.

Om du har tillgång till en ESU lokprogramer så kan du göra programmeringen via det tillhörande datorprogrammet.

/Lars

yrrej

• Användare
« Svar #8 skrivet: fre 20 okt 2017, 11:02:32 »
Tack för svar, men det är ESUs manual jag inte blir klok på...
/Jerry

LLJ

• Veteran
« Svar #9 skrivet: fre 20 okt 2017, 11:29:39 »
Har du den fullständiga manualen för LokSound V4 family, som engelsk pdf (2.66 mB)?

Finns annars här

/Lars

yrrej

• Användare
« Svar #10 skrivet: fre 20 okt 2017, 12:50:29 »
Hej!
Det är den manualen jag kikat på men jag behöver hjälp att tänka rätt.
Jag vill få F6 att aktivera övre lysena på NMJs NOHAB och F7 och F8 för hyttbelysning, jag har försökt men det funkar bara inte.

MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 285
    • Matts Hobbysida
« Svar #11 skrivet: fre 20 okt 2017, 13:15:37 »
Har du monterat transistorer till Aux 3 och 4?

/Matts

yrrej

• Användare
« Svar #12 skrivet: fre 20 okt 2017, 13:53:56 »
Hej Mats.
Det borde inte behövas någon transistor, jag har ett lok som funkar som jag vill dekodrarna är köpta färdig programmerade.

MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 285
    • Matts Hobbysida
« Svar #13 skrivet: fre 20 okt 2017, 14:31:33 »
Ja just ja, Aux 3 och 4 styrde hyttbelysningen va? Clerck skrev så tidigare. Då sitter det antagligen transistorer på lokets huvudkort redan till dessa. Feltänk av mig  :oops:

Är det så att du köpt en standard V4 dekoder i efterhand? Annars borde väl allt fungera från fabrik. "Färdigprogramerade" ser jag nu.

Du skrev tidigare att du testat dekodertypen med Lokprogrammer. Om du har den är det väldigt lätt att fixa mappning. I V4 hanterar man detta i mappningrader (Lines). Lite annorlunda mot tidigare versioner men mer flexibelt. Om du däremot bara har Multimausen är det hopplöst bökigt.

Och att begripa manualen är ju inte lätt. Jag har läst den ett otal gånger och måste dyka ner i den på nytt så fort nåt ska ändras.

/Matts

yrrej

• Användare
« Svar #14 skrivet: fre 20 okt 2017, 14:58:26 »
Hej!
Jag har köpt flera färdig programmerade i efterhand och alla är olika i mappningen. den första funkar men inte dom övriga tre.
/Jerry

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.534
« Svar #15 skrivet: fre 20 okt 2017, 15:42:52 »
Du är väl medveten om att du först måste sätta CV 32 till 2, 3 resp 4 innan du alls når de CV där mappningnen skrivs.
Bengt W
H0 2R DCC

yrrej

• Användare
« Svar #16 skrivet: fre 20 okt 2017, 16:08:55 »
Japp! så långt kom jag men sen blev det????
/Jerry