Författare Ämne: kontakträl, ny dum fråga :)  (läst 539 gånger)

vemalv

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
kontakträl, ny dum fråga :)
« skrivet: tor 12 jan 2017, 10:52:35 »
Hej.
Nybörjare eller rättare sagt jag har gjort "come back" och tagit fram min gamla Fleischmann för min sons skull men jag måste erkänna att jag känner mig som barn på nytt.
Jo jag undrar vad följande är och vad den har för funktion?

http://www.tradera.com/item/180706/271142345/rals-fleischmann-h0

Tack på förhand.
Mvh Stefan

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.199
SV: kontakträl, ny dum fråga :)
« Svar #1 skrivet: tor 12 jan 2017, 13:45:24 »
Fleishmannlok har (kanske inte alla?) en liten rund metallplatta på undersidan som är avsedd att göra kontakt mellan samma sidas hjul och den skena som du ser sticka upp innanför den bortre rälen. På så vis kan du få en signal om att loket har passerat. Detta kan bara ske när loket kör åt ena hållet, fråga mig inte varför. Antar att det handlar om att styra signaler efter spåret.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

vemalv

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
« Svar #2 skrivet: fre 13 jan 2017, 12:00:13 »
Tack!

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 657
« Svar #3 skrivet: fre 13 jan 2017, 17:19:49 »
Mig har det sagts att den där knappen ska man ta bort om man kör på anläggningar av finare snitt ty den kan orsaka problem.  Digitala ? Kortslutningar? 
Jag kommer inte ihåg.

/Curt
Loket på bilden är extrautrustat.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.567
« Svar #4 skrivet: fre 13 jan 2017, 18:24:42 »
Mig har det sagts att den där knappen ska man ta bort om man kör på anläggningar av finare snitt ty den kan orsaka problem.  Digitala ? Kortslutningar? 
Jag kommer inte ihåg.

/Curt
Under förutsättning att det inte sitter någon komponent i skenan (vilket jag gissar att det inte gör, verkar inte alls rimligt), så lär det inte vara något problem med att köra med den här skenan på digitala anläggningar. Men, man bör veta vad man tänker göra med den signalen som man tar ut från kontaktskenan så det inte blir problem pga det. Att koppla in en 20-24 volts glödlampa eller en LED med motstånd och skyddsdiod eller kanske mostvarande en feedback-modul S88 bör funka helt utan problem om de sedan jordas till den andra polen.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.199
« Svar #5 skrivet: fre 13 jan 2017, 18:33:40 »
För övrigt, vemalv, finns det inga dumma frågor, bara dumma svar  :)
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.