Författare Ämne: Vädring och washing?  (läst 982 gånger)

FONTANA

• Användare
  • Antal inlägg: 422
Vädring och washing?
« skrivet: ons 11 jan 2017, 19:20:44 »
Är det inte dags att skapa en ny kategori/tråd här på forumet, som handlar om att vädra sina modeller med air bruch, washing eller pulver/pigment och färger för pensel användning. Vilka färger köper man och vilka washing produkter finns det och ifrån var köper man dom. Hur gör du, ge mig tips! Jag är ingen expert men jag har vädrat ett gäng vagnar i N-skala , men jag vill få tips i H0. Jag är en novis, men jag tycker att det här är en viktig och rolig del i våran hobby. För det är ju helt klart fan så mycket häftigare med en vagn eller ett lok som har fått lite patina, eller vad tycker ni?. Jag skulle aldrig tveka om att vädra ett lok eller en vagn om jag visste hur man ska göra, även om modellerna har ett högt pris initialt!

Mvh

Fridgemaster

• Användare
  • Antal inlägg: 43
SV: Vädring och washing?
« Svar #1 skrivet: ons 11 jan 2017, 19:38:32 »
Utmärkt! Har precis tänkt i samma banor!
En fråga, tänkte köpa pigment/pulver, vilket fabrikat skall man köpa?
Funderar på pigmenten från Rimbo Grande.

DanneAE

• Användare
  • Antal inlägg: 123
« Svar #2 skrivet: ons 11 jan 2017, 21:23:55 »
Skulle vara kanon med en sådan kategori! :)
DanneAE
z-skala
No matter how many mistakes you make or how slow you progress, you're still way ahead of everyone who isn't trying!

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.466
« Svar #3 skrivet: ons 11 jan 2017, 22:34:38 »
Jag har använt pigmenten från Rimbo Grande, tycker att de funkar mycket bra. Har dock inte prövat nåt annat.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.335
« Svar #4 skrivet: ons 11 jan 2017, 22:56:57 »
Ett gott råd, titta in på http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/IPMS-Stockholms forum, där finns det många duktiga byggare. Speciellt pansar och flygbyggarna brukar vara grymma på målning och vädring.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/

Spana in den här Panthern

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=8793

eller den här BAC Lightning

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=8499&start=40

Slutligen en snygg lastplats i 1/24

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=8640&start=60

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.089
« Svar #5 skrivet: ons 11 jan 2017, 23:10:54 »
Jag använde forumets eminenta sökfunktion, skrev "vädra" och fick 660 träffar. Alla är naturligtvis inte relevanta men borde räcka till för att berika sitt vetande i ämnet, tyckar jag.

Den här tråden ettårsjubilerar snart http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17392.msg173602#msg173602 och ger flera tips och hintar, allt från Graffens tutorial till "förtäckta" tips om plastmodellbyggarforum. Och så mina "råd" som jag fortvarande håller fast vid. Det är övning som gäller. Du behöver inga specialfärger, pigment, maskiner eller penslar med hår från svårfångade bisamråttor( ;)). Så måste man tycka att det är roligt också - fast jag är känslomänniska, så det kanske går ändå.

Mina egna tips för att sätta igång är:
1) Kolla in förebilder. Internet är en guldgruva. Det finns massor av järnvägsbilder.
2) Köp vanliga konstnärs- eller hobbypenslar. Jag har köpt hos Clas Ohlson och Wentzels (15-30:-/st). Akrylfärg/konstnärsfärg/hobbyfärg på tub eller burk/flaska. Själv har jag mest köpt konstnärsfärg på Clas Ohlson, grundfärger att själv blanda till önskade kulörer och nyanser när det behövs. Flera rekommenderar PollyScales färger som har bra pigment, vilket är det viktigaste, och det tycker jag konstnärsfärger på tub också har. (När det gäller vädring/patinering av rullande material så använder jag oftast Humbrol enamels och lågaromatisk lacknafta.)
3) Öva och öva. Det är du som håller i penseln, airbrush-aggregatet, eller vilken utrustning du använder. Och kom-i-håg att "Less is more", dvs sluta i tid, det behövs inte mycket för att få en modell att se väderbiten ut.

En bit in i denna gamla tråd har jag försökt beskriva hur jag gjort när jag vädrat täckta godsvagnar http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=8402.msg102017#msg102017

/Mats

Under tiden jag skrev så har Stefan påmint om ipms färdigheter i ämnet.

« Senast ändrad: ons 11 jan 2017, 23:13:09 av mj-onas »
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

DanneAE

• Användare
« Svar #6 skrivet: tor 12 jan 2017, 00:06:05 »
Jag använde forumets eminenta sökfunktion, skrev "vädra" och fick 660 träffar. Alla är naturligtvis inte relevanta men borde räcka till för att berika sitt vetande i ämnet, tyckar jag.

Förstår det som att detta är ett argument mot att skapa en egen katergori? För mig är det snarare ett argument för. Ju fler träffar man får, desto större anledning för en egen kategori. Inte bara för att hämta information. Många startade trådar syftar ju till att berätta om sina aktiviteter, att starta diskussioner, få feedback eller fråga om råd. Vill man bara läsa om hur andra gör, kan man ju söka här eller på nätet. Finns det en bra kategori att välja om jag vill fråga forumet om folk använder olika tekniker för att vädra rullande material och byggnader eller "bästa" sättet eller olika sätt att vädra en stålbro? Jag antar att man får välja "allmänt om MJ"?

Detta är bara mina tankar då jag tycker det skulle varit trevligt med en kategori för vädring :)
DanneAE
z-skala
No matter how many mistakes you make or how slow you progress, you're still way ahead of everyone who isn't trying!

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 150
« Svar #7 skrivet: tor 12 jan 2017, 06:50:30 »
Jag tycker MJ-onas skrev väldigt klokt. Airbrush, pensel eller torrpigment kompletterar varann, men man måste prova sig fram till det man trivs bäst med. Olje- eller vattenbaserad färg är mest en fråga om smak och vana, Rimbo Grande, Artitec, MIG-pigment eller skrap från torrpastellkrita spelar mindre roll. Titta på förebilden (bider) och prova och öva igen.
En bild på modellen visar sedan otäckt mycket mer än ögat ser. Försök hålla i minnet, d. v. s. skriv upp hur du gjorde, för att kunna få en liknande färgskala nästa gång, eller ändra så att du kommer närmre det resultat du ville nå. Själv brukar jag alltid glömma bort att komma ihåg att jag har dåligt minne.
(Lär dig av mina och andras misstag, du blir aldrig gammal nog att göra alla själv)

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.089
« Svar #8 skrivet: tor 12 jan 2017, 09:49:10 »
@DanneAE  Nej, det jag skrev var inte ett inlägg mot... Beklagar om det upplevs så. Trådar om vädring är välkomna och en egen kategori får forumets admin ta ställning till. Dock är min åsikt är att det på internet finns en uppsjö av teori, samt så-här-gör-jag-tips, i ämnet. Och här är det praktik som gäller. Tror inte att det här är något som man direkt kan "läsa sig till". Till skillnad från t.ex. elektronik, där man har ett kopplingsschema att följa ;))
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

DanneAE

• Användare
« Svar #9 skrivet: tor 12 jan 2017, 11:24:54 »
@DanneAE  Nej, det jag skrev var inte ett inlägg mot...

Ledsen om jag feltolkade. :)
DanneAE
z-skala

loktok

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.401
    • http://loktok.blogg.se/
« Svar #10 skrivet: tor 12 jan 2017, 12:42:26 »
Vädra modeller är ett roligt moment.
Ett litet tips här på en tysk Brawa modell jag vädrat/byggt om till en förebild som tidens tand i Skåne gett den mycket patina. Att ha en bild på förebilden tycker jag är rätt väg till nå bra resultat förutom öva och öva.

Vädrat vagnen enligt följande.
Rödbrun primer.(sprayflaska)
Några penseldrag med matt svart färg på främst underredet.
Rostfärgad wash som blaskas på ordentligt.Blåser lite med en hårfön efteråt.
Torrborstat grön,rostfärgad o svart krita.
Målat siffrorna på skylten med en penna.

« Senast ändrad: tor 12 jan 2017, 12:52:13 av loktok »

loktok

• Stammis
« Svar #11 skrivet: tor 12 jan 2017, 12:52:31 »
Tryckfelnisse...

FONTANA

• Användare
« Svar #12 skrivet: tor 12 jan 2017, 18:49:30 »
Du har gett ett jättefint svar mj-onas och tack för det. Men det räcker inte med det, du är ju initsierad i hantverket
, men det är vi andra inte. Hur vädrar man ett underede eller boggier på ett lok eller vagn, ett tak på ett lok eller vagn, sidorna på en trägodsvagn, kylvagn, ett ånglok bla bla. Air brush, pigment, ,spraytub, eller pensel. Denna djungel av fabrikat, så är det ju naturligtvis. Tamiya, AK interactive, Vallejo, Lifecolor, Mig productions, Gunze, Revell.  Acryl eller oljefärger? Det pratas om förtunningar med vatten (acryl?) med förtunning (thinner eller) av andra sorter. Jag gjorde en vädring på en N-vagn en gång,med thinner och jag var inte alls beredd på hur det skulle funka. Hela vagnen blev mörkt svart,blixsnabbt, inte alls som jag hade räknat med. Det bara flöt ut, nä det var jag inte med på jämfört med acryl och vatten! Se där, jag tror att det finns ett intresse av oss "vanliga" inom detta område, för att få svar och tips. Tänk om "graffen" skulle kunna tänka sig att ordna en nybörjarkurs med att använda air brush, typ en dag i Örebro eller Stockholm, då anmäler jag mig direkt! Finns det fler intresserade? Då kanske vi kan få till något. Väl mött!

Lev väl!

FONTANA

• Användare
« Svar #13 skrivet: tor 12 jan 2017, 18:54:06 »
Förlåt loktok! Ett bra exempel hur man kan ge något till någon annan ang tips!

Well done

loktok

• Stammis
« Svar #14 skrivet: lör 14 jan 2017, 15:15:19 »
Ingen fara Fontana.

Här är ett annat exempel på vädring av "köpevagnar" som får det utseende jag vill ha.

Jag börjar med att airbrusha vagnarna med utspädd(t-blå) mörkgrå akrylfärg(vallejo). När det torkat (klibbfritt)så har jag med pensel blaskat på en utspädd(t-blå) wash från Vallejo.När det torkat så har jag torrpenslat vädringspulver från Artitec. Sist så brukar jag airbrusha matt lack som förseglar torrpenslingen.Tar ofta bort lite av effekten , så man kan borsta på rätt rejält innan.

« Senast ändrad: lör 14 jan 2017, 15:21:29 av loktok »

H-nollan

• Användare
  • Antal inlägg: 127
« Svar #15 skrivet: lör 14 jan 2017, 15:56:12 »
Snyggt!  :up:

//H-nollan

Micke_MM

• Användare
  • Antal inlägg: 35
« Svar #16 skrivet: tis 17 jan 2017, 10:31:00 »

Ett rostigt plåttak som är gjort med en metod som plastmodellbyggarna använder Börja med att lägga flera tunna lager rostprimer från tex Mig
låt torka ett dygn lägg sedan flera lager med rostfärger jag använder ett set från Mig, låt detta torka ett dygn. läggsedan 2-3 lager chipping som är en lack och blir en barriär till nästa färg. låt torka ca 10 min lägg sedan på den färg taket hade som nytt låt torka ca 40 min ta sedan vatten och en pensel och tvätta bort så mycket färg att rosten kryper fram. Torka ett dygn och lägg slutligen en brungrön Wash. Tyvärr har jag inga bilder på arbetsgången men jag har gjort en tankvagn på samma sätt och ska försöka hitta dessa bilder om någon är intreserad

Taket torrpassat till det i övrigt hårt vädrade huset

En skruttig trappa vädrad med pigment
Micke_MM

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 566
« Svar #17 skrivet: tis 17 jan 2017, 11:49:05 »
En dum fråga från en som är okunnig!

Jag har ingen airbrush och kommer aldrig
ha råd med en heller, men visst måste det
väl finnas typ halvblank klarlack på sprayburk
som man kan använda för att slutligen täcka
en vagn och låsa in alla lager man penslat på!

En som inte kan men vill mer!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Alf K

MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 154
    • Matts Hobbysida
« Svar #18 skrivet: tis 17 jan 2017, 12:25:20 »
Denna kanske?

https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=023&pid=TAM85079

Men ska kanske helst vara vattenbaserad?

/Matts
« Senast ändrad: tis 17 jan 2017, 12:28:59 av MattsP »

Styrbjörn

• Användare
  • Antal inlägg: 227
« Svar #19 skrivet: tis 17 jan 2017, 16:35:46 »
På Krauta finns vattenbaserad klarlack på spray. Dock bara blank. Men den förseglar ju smutsen. Sen kanske man kan gå på med matt spritbaserad lack. Ett tips är ju att testa på nått annat först