Författare Ämne: strö makadam på räls  (läst 697 gånger)

Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 95
strö makadam på räls
« skrivet: mån 09 jan 2017, 16:10:47 »
Jag är lite nyfiken på hur gör ni med ballast på rälsen. Limmar ni först sedan strör ni grus på den eller strör ni först grus sedan droppar ni med blandat lim med vatten o diskmedel. vilket ger bäst resultat?. Bra att veta lite om det..

LarsRobert

• Användare
  • Antal inlägg: 487
SV: strö makadam på räls
« Svar #1 skrivet: mån 09 jan 2017, 16:56:31 »
Jag har gjort på båda sätten men tycker att jag hittat min metod nu. Har bara använt c-räls och där lägger jag först på lim med en pensel på en ca 7-8 cm lång sträcka. Strör sen på ganska mycket ballastmaterial som jag trycker lite på. Låter det sen torkar och dammsuger bort överflödet. Har en nylonstrumpa på dammsugarröret. Jag lämnar en lika lång bit utan lim innan jag fortsätter limma. De nakna bitarna tar jag nästa dag. När det är klart så sprejar jag med vatten+diskmedel innan jag droppar på limblandningen. Jag tycker det funkar bra men har bara erfarenhet från c-räls.
« Senast ändrad: mån 09 jan 2017, 17:20:56 av LarsRobert »

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 605
« Svar #2 skrivet: mån 09 jan 2017, 17:20:16 »
Följdfråga, hur gör ni vid växlarna, känns ju spontant som en dum idé att lägga lim i dert rörliga växelstycket. :D
Samtidigt ser det väl dumt ut om det är helt barmark just där?
Svenskt epok IV-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

LarsRobert

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 09 jan 2017, 17:24:16 »
Följdfråga, hur gör ni vid växlarna, känns ju spontant som en dum idé att lägga lim i dert rörliga växelstycket. :D
Samtidigt ser det väl dumt ut om det är helt barmark just där?

Det får någon annan beskriva. Jag har inte kommit till växlar än. Det är överkurs för mig. :)

FONTANA

• Användare
  • Antal inlägg: 409
« Svar #4 skrivet: mån 09 jan 2017, 18:36:31 »
Gå in på spårmaterial här på forumet så får ni nog bättre svar. Sedan verkar ni ju använda Märklin H0 och inte N-skala. Lycka till!

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 605
« Svar #5 skrivet: mån 09 jan 2017, 19:23:46 »
Förlåt Fontana, det var jag som inte tänkte på att det var en N-skalefråga, samtidigt är det väl ingen skillnad i hur man gör med tekniken mellan skalorna?
Svenskt epok IV-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 95
« Svar #6 skrivet: mån 09 jan 2017, 20:21:22 »
Det spelar ingen roll om det är HO eller N för det är nog nästan samma teknik både. Men det handlar bara om N :) Men nu har jag kollat en del här o på internet hur man ska göra som jag är nöjd med det. Tack för svaret även om ni har inte skrivit mycket om det..

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 616
« Svar #7 skrivet: mån 09 jan 2017, 23:23:48 »
Hej Mär64klin
Kan en liten bidragande orsak till H0 svaren vara din signatur? Men du kör alltså varken Mä, H0 eller växelström.

En metod som lanserades av Arnold var att använda svart plasttejp under rälsen.
Sedan strödde man ballasten ovanpå, tryckte till och skakade av. 
Det gav ingen banvall men ett hyfsat intryck på den tiden och i den skalan.

Dessutom kunde man ta isär banan precis som man ville och när väl allt var lösskakat så fanns det varken lim eller ballast i växlarna. Bara tejprester under ifall man tog bort tejpen.

/Curt
Loket på bilden är extrautrustat.

LarsRobert

• Användare
« Svar #8 skrivet: tis 10 jan 2017, 06:58:18 »
Det spelar ingen roll om det är HO eller N för det är nog nästan samma teknik både. Men det handlar bara om N :) Men nu har jag kollat en del här o på internet hur man ska göra som jag är nöjd med det. Tack för svaret även om ni har inte skrivit mycket om det..

Jag tydde frågan som att frågeställaren undrade hur jag gör när jag limmar. Mitt svar kanske inte var så mycket värt men det är i alla fall så som jag gör. :)

Skutch

• Användare
  • Antal inlägg: 82
« Svar #9 skrivet: ons 11 jan 2017, 16:24:53 »
Jag passar på att bidra med 2 cent.
Jag strör ut torr ballast och droppar sedan på limlösningen (vitlim, vatten, diskmedel). Funkar bra för mig, efter att allt är ordentligt genomblött justerar jag eventuella gropar med en torr bred pensel och stöpplar lite. Använder en finare pensel till att borsta bort korn som hamnat fel. Jag har testat att göra både korta decimeter sektioner och längre delar. För mig så handlar det snarare om tålamod och ork i rygg och ögon om jag gör korta eller långa sträckor på en gång.

Jag har testat att försiktigt ballasta och limma grus i växlar och det slutade i alla försök med att det smet in lim i de rörliga delarna. Mitt senaste försök handlar om att göra skåror i modell-lera som motsvarar avståndet mellan sleepers, fylla dessa med ballast material och limma, sedan tar jag den färdiga längden, skär upp i rätt bredd för spåret och pillar dit mellan sleepers med en dutt outspätt vitlim undertill. Experimentet jag gjorde såg ok ut, men har inte gjort i större skala än.

/Mats
Mats Eriksson
Stockholm

Miccas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.794
    • Tyresö Vindsbana 3.0 Skala N
« Svar #10 skrivet: ons 11 jan 2017, 17:16:39 »
Finns det någon tråd som handlar om att grusa växlar ?
Har sökt, men hittar inget.
Kör också N om det spelar någon roll.

//Micke
http://vindsbana.blogspot.com/

Peco skala N Code 80

puttec

• Användare
  • Antal inlägg: 176
    • Tågprojektet i Särslöv
« Svar #11 skrivet: ons 11 jan 2017, 18:03:03 »
Har visserligen inte N skala som huvudbana men jag tror att enda sättet för att kunna kontrollera var limmet tar vägen är att ha en ballastblandning med lim och sedan fördela ut den försiktigt
Märklin 3R - med förkärlek till Containertrafik

http://railprojectsarna.blogspot.se/

N_Rallaren

• Användare
  • Antal inlägg: 345
« Svar #12 skrivet: ons 11 jan 2017, 20:59:27 »
@Miccas

Här diskuteras lite olika alternativ

Bästa MJ-hälsningar,
Jonas
« Senast ändrad: ons 11 jan 2017, 21:01:03 av N_Rallaren »
Återfallsförbrytare i N-skalan

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 616
« Svar #13 skrivet: ons 11 jan 2017, 21:04:52 »
En metod som lanserades av Arnold var att använda svart plasttejp under rälsen.
Sedan strödde man ballasten ovanpå, tryckte till och skakade av. 
Det gav ingen banvall men ett hyfsat intryck på den tiden och i den skalan.

Dessutom kunde man ta isär banan precis som man ville och när väl allt var lösskakat så fanns det varken lim eller ballast i växlarna. Bara tejprester under ifall man tog bort tejpen./Curt
Jag har ballasterat många växlar med den metoden.

/Curt
Loket på bilden är extrautrustat.

Miccas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.794
    • Tyresö Vindsbana 3.0 Skala N
« Svar #14 skrivet: tor 12 jan 2017, 17:11:28 »
http://vindsbana.blogspot.com/

Peco skala N Code 80