Författare Ämne: H0 Märklin C-räls 250x160 cm  (läst 1008 gånger)

mjerik

• Användare
  • Antal inlägg: 438
H0 Märklin C-räls 250x160 cm
« skrivet: sön 08 jan 2017, 22:14:35 »
Hej alla, för ett tag sedan gick flyttlasset och i anslutning till nya boendet har jag möjlighet att nyttja ett förråd om ca 3,5x3,5 m. Planer på att bygga någonting nytt uppstod således. Jag har tidigare varit inne på både N-skalan och H0-skalan, och det är den senare som jag håller närmast hjärteroten. Troligen främst pga. av alla barndomsminnen från anläggningen med M-räls i föräldrahemmet.

Hur som helst, jag har kommit fram till en spårplan i H0 med Märklins C-räls och måtten är 250x160 cm.

Det vore kul med kommentarer på planen. Mer om bygget tänkte jag berätta i en egen tråd i annan del av forumet.

Hej så länge.

/Erik

H0 | 3R | C-räls | Z21 | iPad
Epok: III-VI
Förebilder: Tyskt och svenskt
Favoritlok: BR 64, BR 103 och BR 218

Mitt pågående projekt: Heleneborg

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 22
SV: H0 Märklin C-räls 250x160 cm
« Svar #1 skrivet: sön 08 jan 2017, 22:27:30 »
Ser spännande ut! I gömda delar skulle jag undvika de större kurvradierna R4 och R5, de tar mycket plats. Testa med R2 och R3 i stället kanske? Eftersom du har ett gäng växlar i gömda delar är det viktigt med åtkomst, kanske underifrån eller från sidorna?

mjerik

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 08 jan 2017, 22:31:17 »
Ser spännande ut! I gömda delar skulle jag undvika de större kurvradierna R4 och R5, de tar mycket plats. Testa med R2 och R3 i stället kanske? Eftersom du har ett gäng växlar i gömda delar är det viktigt med åtkomst, kanske underifrån eller från sidorna?

Tack för snabb kommentar!  :)

Jag håller med om att det är lite onödigt med stora kurvor i dolda delar, så jag ska försöka undvika det.
När det gäller åtkomst så kan det bli knepigt. Jag hoppas på få urspårningar. Två serviceluckor, en vardera i höger respektive vänster halva kan nog gå att få till kanske.

/Erik

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.618
« Svar #3 skrivet: mån 09 jan 2017, 16:45:40 »
Börjar med lite positiv kritik först:
Bra utformning på 3-spårsstationen med olika avstånd mellan spåren, även om man nog kan tänka sig ännu bredare ifall du ska ha plattform där. Bra med vändslinga i varje ände, det ger mer varierad trafik. Bra att du försöker få till så stor längd som möjligt på mötesspåren.

Bra med stickspår eller industrispår. De tre stickspåren på överplan, där kan du minska ner S-kurvor genom att flytta sista växeln till det andra växelbenet på växeln före. Du kan även fundera på att ta bort eller byta första kurvan in från linjen till en kortare kurva (t.ex. 24206) och förlänga stickspåren.

Längden på ramp mellan övre och undre plan, är det inte mer än 10-11 cm höjdskillnad så är stigningen acceptabel. Sträva efter maximalt 3%. Det går ju att förlänga rampen något genom att det anslutande dubbelspåret i nedre plan lyfts 2-3 cm vid själva anslutningsväxeln till rampen eller att motsvarande sänkning görs vid den övre anslutningsväxeln. Jag tror nog det funkar som du tänkt så länge du inte hakar på många vagnar till ett litet lätt lok med tanke på att Märklin oftast har slirskydd, men det är alltid bra att försöka undvika branta backar. Tänk även på att det inte omedelbart går att ha maximal stigning, utan det krävs en långsam övergång (vertikalkurva) och det gör alltid ramperna längre.

Åtkomst? Med bredd på 160 cm blir det väldigt långt att nå in till mitten för att antingen fixa landskap och detaljering eller för att sätta ett urspårat tåg på spåret. Tips; ha banan på hjul. Även om du har bana på hjul så bör du fundera på att ha löstagbara landskapsbitar i mitten för att underlätta vid byggande och detaljering. Bredden tycker jag är det största problemet med banan. Du ska inte fundera på en hyllbana eller U-formad bana runt i rummet? Rent principiellt vill man hellre ha lång bana än en bred.

Åtkomst till spår där du rangerar? Inget spår där rangering förekommer ligger nära kanten. Avkopplingsskena? Tänk på att det är svårt att koppla ihop och isär på kurvat spår.

Vändslingan i nedre plan ligger så du måste byta spår när du kommer ifrån övre plan. Kapacitetsmässigt ger det konflikter med korsande tågvägar. Inget problem om du bara kör ett tåg, men när du kör två eller flera så blir det svårare att hålla koll, särskilt som den delen är dold, och vid datorkörning så får man se upp så det inte blir fullt och tågen fastnar mot varandra.

Utseende: Dubbelspåret i nederkanten, fundera på att lägga det i några graders vinkel mot kanten då det ger lite bättre utseende.

Lägg gärna till en inledande övergångskurva med ännu större radie i början (R9) och sedan mindre radier mitt i kurva eller i dolda partier.

Eftersom du verkar vilja undvika R1, så försök få bort R1 även i nedre vändslinga. Jag tycker det ser ut att kunna få plats.

Förslag på utökning:
1) Skuggbangård, även om du inte bygger den direkt, så projektera för den.
2) Någon till industrispåranslutning på annat ställe så det skapas trafik mellan stationen, yttervärlden och de olika industrierna?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

mjerik

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 09 jan 2017, 21:07:17 »
Tack för bra synpunkter, Leo.

Åtkomsten kommer bli knepigt, både i underjorden och på övre plan. Jag har dock bestämt mig för att inte ockupera hela långväggen, så 250 cm är maxlängd, vilket gör att man får bygga på bredden istället. Jag gillar mycket spår på liten yta. :)

Att flytta växeln bland stickspåren för att undvika S-kurva var en bra idé! Det hade jag missat, så tack för det.

Rampens lutning blir runt 3,0-3,3 % tyvärr. Det kan bli jobbigt för en del lok, men det är en kompromiss jag får leva med.

Jag har funderat på skuggbangård, men inte kommit på någon bra lösning för det. Jag ska fundera vidare.

Jag har lagt till en till industrianslutning på spårplanen, se längst ned till vänster på bilden nedan. Jag tänker mig att det är antingen en postterminal eller någon typ av containerterminal eller kanske ett oljeraffinaderi. Två stickspår ska det vara där, även om de är klippta i bilden.

Radie R9 på paradsträckan vore snyggt, ska se om jag kan få till det. Det är knepigt i dubbelspår, men vet att man kan få till det med lite trixande.

(I nya versionen är det R1 i övre vänstra hörnet. Där tänkte jag att man kan dölja rälsen och därmed överhänget från långa vagnar med en tät granskog.)

mjerik

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 11 jan 2017, 01:29:25 »
Hej alla, då var det dags för en uppdatering av spårplanen. Stommen är redan byggd (bilder kommer i annan tråd) så måtten är samma som tidigare.

Kom gärna med synpunkter!

/Erik