Författare Ämne: Nytt och nygammalt från Wiking  (läst 772 gånger)

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.404
Nytt och nygammalt från Wiking
« skrivet: sön 08 jan 2017, 20:44:47 »
Har inte sett något om det här. Fick nämligen senaste nyhetsbrevet från Wiking häromdagen. Dels ger man ut en något ändrad version av sitt gamla Scania 111-ekipage. Modellen anges vara i skala 1:87, men då modellen är från tidigt 1970-tal så bör den vara i skala 1:90.

Sedan ska man tydligen även ge ut en Volvo Amazon i skala 1:87. Visserligen både en trevlig modell och en ännu trevligare förebild, men här måste man verkligen fråga sig (om det nu är en helt ny form eller samarbete med Brekina) om de annars totalt har missat Brekinas alster på senare år. Känns lite som Amazon-marknaden i skala 1:87 bör vara ganska mättad... eller?!

Visst brukar tillverkarna gå på de modeller som kan ge pengar, men med tanke på den snäva nischen så torde det finnas andra förebilder som skulle fungerat lika bra eller bättre. Tänker då på t.ex. en Saab 95 eller 99, en Volvo 164... eller varför inte rentav en Volvo 340. Alternativt då annars nya utgåvor av de tidigare Volvo 264 och Saab 900 som även de var i skala 1:90.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 850
SV: Nytt och nygammalt från Wiking
« Svar #1 skrivet: sön 08 jan 2017, 21:05:42 »
Själv skulle jag vilja se fler och ännu nyare svenska fordon som passar på anläggningar föreställande 90-talet och framåt.

3R AC

• Stammis
  • Antal inlägg: 563
« Svar #2 skrivet: sön 08 jan 2017, 22:17:32 »
Själv skulle jag vilja se fler och ännu nyare svenska fordon som passar på anläggningar föreställande 90-talet och framåt.
Det är ett enormt vakuum bland H0 fordonen. I alla fall på personbilssidan. Förutom Wikings fina Volvo 855 kommer jag inte på så mycket svenska personbilar 90-tal fram till nutid.

Väntar för övrigt på nyutgåvor i olika färger av Wikings 855:a.
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 540
« Svar #3 skrivet: sön 08 jan 2017, 23:06:15 »
Instämmer till fullo.
Svenskt epok IV-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 850
« Svar #4 skrivet: sön 08 jan 2017, 23:10:37 »
Precis! Glömde nämna att jag menar personbilar. Även om bara Volvo finns kvar så tror jag Saab's senare modeller skulle sälja bra också.

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.290
« Svar #5 skrivet: mån 09 jan 2017, 18:17:03 »
Har inte sett något om det här. Fick nämligen senaste nyhetsbrevet från Wiking häromdagen. Dels ger man ut en något ändrad version av sitt gamla Scania 111-ekipage. Modellen anges vara i skala 1:87, men då modellen är från tidigt 1970-tal så bör den vara i skala 1:90.

Sedan ska man tydligen även ge ut en Volvo Amazon i skala 1:87. Visserligen både en trevlig modell och en ännu trevligare förebild, men här måste man verkligen fråga sig (om det nu är en helt ny form eller samarbete med Brekina) om de annars totalt har missat Brekinas alster på senare år. Känns lite som Amazon-marknaden i skala 1:87 bör vara ganska mättad... eller?!

Visst brukar tillverkarna gå på de modeller som kan ge pengar, men med tanke på den snäva nischen så torde det finnas andra förebilder som skulle fungerat lika bra eller bättre. Tänker då på t.ex. en Saab 95 eller 99, en Volvo 164... eller varför inte rentav en Volvo 340. Alternativt då annars nya utgåvor av de tidigare Volvo 264 och Saab 900 som även de var i skala 1:90.

Amazonen finns redan ute, såg den hos Hobbycenter i mellandagarna. Såg bättre ut än den bild som visats tidigare och man hade fixat till några av felen på den modellen.SAAB 95 finns ju i en kass modell från NEO.Även SAAS  99 finns ju från samma firma.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.404
« Svar #6 skrivet: mån 09 jan 2017, 21:31:26 »
Där ser man, trodde inte Wikings Amazon hunnit ut än. Frågan är väl då hur den står sig mot Brekinas motsvarigheter? Förstår dock som sagt här inte riktigt vitsen med en modell som ju redan gjorts av Brekina i ett antal varianter.

Vad gäller Neos modeller av både Saab och andra bilar i 1:87 så har jag ett antal, men här är jag lite kluven. Dels är Neo en nisch-tillverkare på nästan köksbordsnivå och som därmed inte är i närheten av Wikings, Herpas eller Brekinas upplagor eller jämnhet i produktionen.

Sedan har även flera av Neos senare alster varit väldigt ojämna i kvalitén och det har t.o.m. sagts att de slutat tillverka modeller i 1:87 och kör enbart på 1:43 numera.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.825
« Svar #7 skrivet: mån 09 jan 2017, 21:37:46 »
Där ser man, trodde inte Wikings Amazon hunnit ut än. Frågan är väl då hur den står sig mot Brekinas motsvarigheter?

Jag tycker att Wikings Amazon, ser ut att ha för stora hjul.

ingemar

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
« Svar #8 skrivet: tis 10 jan 2017, 11:32:31 »
Du lurar dig nog på att amazonen har vita däcksidor. Så hjulen verkar större

Ingemar

3R AC

• Stammis
  • Antal inlägg: 563
« Svar #9 skrivet: tis 10 jan 2017, 17:20:26 »
Du lurar dig nog på att amazonen har vita däcksidor. Så hjulen verkar större

Ingemar
Misstänker att bilden är lite förvrängd (hoppas åtminstone det).

Jag tog och "retuscherade" bort dom vita däcksidorna:

Då ser fälgarna rejält för stora ut. Men man får väl hoppas att det ser bättre ut "live".

Hoppas inte vindrutan på produktionsexemplaren är så insjunken som det ser ut att vara på demo modellen.

Känns för min del dock som en ickefråga. Brekina har ju som sagt redan gjort en serie mycket fina Amazoner. Har ett antal sådana sedan innan, och blir det fler Amazoner så blir det Brekina även i fortsättningen.

Däremot när det gäller PV 544 så är Wiking fortsatt enda alternativet. Busch 544 ser ju inget vidare ut...
« Senast ändrad: tis 10 jan 2017, 17:23:59 av 3R AC »
H0 3R 2X MS2. Svenskt rullande i flera epoker.

H0 2R DCC MultiMaus amerikanskt med planer på modul/sektionsbygge... nån gång.

DanneAE

• Användare
  • Antal inlägg: 122
« Svar #10 skrivet: tis 10 jan 2017, 19:14:08 »
Mätte lite på bilden,vilket jag inte kunde göra så exakt, så inget vetenskapligt, men fälgarna verkar vara i storleksordningen 18", (18,44", dvs bilens längd delat på 9,5).
DanneAE
z-skala
No matter how many mistakes you make or how slow you progress, you're still way ahead of everyone who isn't trying!

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.426
  • Lindome
« Svar #11 skrivet: tis 10 jan 2017, 21:37:20 »
Bakrutan ser oxå rätt så insjunken ut.  :'(

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

spajral

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #12 skrivet: ons 11 jan 2017, 09:38:30 »
Sedan har även flera av Neos senare alster varit väldigt ojämna i kvalitén och det har t.o.m. sagts att de slutat tillverka modeller i 1:87 och kör enbart på 1:43 numera.

Håller definitivt med om den ojämna kvalitén, deras amerikanska bilar är t.ex generellt mycket finare än de europeiska, man kan ana att det är olika personer som ligger bakom basmodellen. Om jag inte är helt ute och cyklar så ägs (mer eller mindre) NEO av samma företag som driver den tyska webbutiken Model Car World, där man nu har börjat tillverka bilar i 1/87 under namnet BoS (Best of Show) istället. Och tittar man i Model Car Worlds katalog så ser man att några av bilarna i 1/87 även har sin motsvariget i 1:43, både från BoS och NEO. Dock är BoS's modeller lite enklare detaljmässigt än gamla NEO men verkar hålla jämnare kvalité generellt.

Vad det gäller Amasonen så är Wikings anledning nog samma som att det finns en 60-tals Ford Mustang från nästan samtliga tillverkare, att sno en bit av marknaden från en konkurrent. Sen om de lyckas med just denna är ju kanske lite tveksamt?