Författare Ämne: Shimmns vagnar  (läst 21003 gånger)

fernis

• Stammis
  • Antal inlägg: 739
SV: Shimmns vagnar
« Svar #125 skrivet: ons 09 maj 2018, 14:21:27 »
Visst är det så att denna exklusiva "Svenska" vagn inte är särskilt svensk om Märklin väljer märkning så som bilden på Habo hobbys hemsida.
Men med lite tur så kanske man fuskar ihop en någorlunda svensk vagn genom att välja märkning från en "SSAB" vagn.
Med hemstation Domnarvet.
Med vänlig hälsning Anders,F

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 230
« Svar #126 skrivet: ons 09 maj 2018, 15:39:02 »
Visst är det så att denna exklusiva "Svenska" vagn inte är särskilt svensk om Märklin väljer märkning så som bilden på Habo hobbys hemsida.
Men med lite tur så kanske man fuskar ihop en någorlunda svensk vagn genom att välja märkning från en "SSAB" vagn.
Med hemstation Domnarvet.

Det blir nästan en filosifisk fråga, "vad är en svenska vagn". :)

Vi kan räkna med att den kommer bli väldigt lika denna. Svenskregistrerad och rullar i Sverige (antar jag, behöver verifieras)

https://www.facebook.com/HaboHobby/photos/p.1837149133009530/1837149133009530/?type=1&theater

Från HaboHobby: Vagnen blir UTAN märkning för SSAB, se originalvagnen som Märklin baserar vagnen på.

33 74 S-AAEC 4677 081-6
Det är alltså Shimmns 63 som är förebilden.

Bilden kommer troligen härifrån, finns mot slutet på sidan: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7571757

Sen har jag initierat en dialog om av ta fram ett dekalark för 10-15 vagnar med olika individnummer. Och jag skulle vilja ha ett dekalark med SSAB logga på, men då kommer ju inte vagnen att vara registrerad i Sverige, då förebilden inte har det.  :)

Finns det svenskregistrerade Shimmns vagnar med SSAB-logga...?

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 823
« Svar #127 skrivet: ons 09 maj 2018, 16:13:47 »
...

Norwaggon hade på sin tid en flotta av Shimmns som var svenskregistrerade. Denna flotta övergick senare i TWA ägo och 2016 övertogs de formellt av VTG. I GC-världen hette de Shimmns-su typ 910. De var följaktligen tillverkade 1991 och såg med sina aluminiumhuvar tyvärr mycket annorlunda ut än de vi hittills sett i denna tråd. En SSAB-logga satt dock på huvsidan. De var dessutom inte särskilt resistenta mot nedsmutsning, så på bilden syns den knappast.

- o000oo -

fernis

• Stammis
« Svar #128 skrivet: ons 09 maj 2018, 16:29:31 »
Av alla vagnar jag sett så finns ingen svenskregistrerad vagn med SSAB loggan.
Och jag har inte heller någonsin sett svenskregistrerade AAE vagnar här i Borlänge utan SSAB loggan.

Vad tror ni om den här bilden  :D

AlexEhn

• Användare
« Svar #129 skrivet: ons 09 maj 2018, 16:51:01 »
Och jag har inte heller någonsin sett svenskregistrerade AAE vagnar här i Borlänge utan SSAB loggan.

Vi får väl innerligt hoppas att det kommer, om det nu är SSAB som hyr de svenskreggade AAEC-vagnarna.

:D :P

fernis

• Stammis
« Svar #130 skrivet: ons 09 maj 2018, 19:30:44 »
Kanske är läge att märka om en vagn i Märklin satsen 47217.

fernis

• Stammis
« Svar #131 skrivet: ons 09 maj 2018, 19:58:50 »
...

Norwaggon hade på sin tid en flotta av Shimmns som var svenskregistrerade. Denna flotta övergick senare i TWA ägo och 2016 övertogs de formellt av VTG. I GC-världen hette de Shimmns-su typ 910. De var följaktligen tillverkade 1991 och såg med sina aluminiumhuvar tyvärr mycket annorlunda ut än de vi hittills sett i denna tråd. En SSAB-logga satt dock på huvsidan. De var dessutom inte särskilt resistenta mot nedsmutsning, så på bilden syns den knappast.

Dessa var mycket vanliga här i Borlänge för en tid sedan & jag hade massor av bilder på den vagnstypen.
Tyvärr försvann alla bilder i ett datahaveri.
Så denna bild uppskattas mycket.

AlexEhn

• Användare
« Svar #132 skrivet: ons 09 maj 2018, 22:00:39 »
Jag har försökt att sammanställa en lista ...

Tyvärr går det inte att få listan i raka kolumner  :???:

Men det går att välja alternativet att "Infoga tabell" (). Det kanske är lite pyssligare att redigera men ger i gengäld så prydlig tabellsuppställning man kan önska sig.
Tackar för tipset men nu får det vara.
Höll på ganska länge med denna som jag har i exel i min dator.

Nu finns fernis fina lista i molnet på den här länken: Mapp på Google Drive med filen i
https://drive.google.com/drive/folders/13tG_nR71tRbmu9sX6D2ThN7kkxEziWVs?usp=sharing

Alla som har länken kan komma åt dokumenten och ändra i den online. Jag har en backup så att vi kan gå tillbaka om det skulle behövas.

fernis

• Stammis
« Svar #133 skrivet: tor 10 maj 2018, 00:19:43 »
Här finns en bild på samma vagnstyp när det begav sig.

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KEAE00055

d680ae

• Stammis
« Svar #134 skrivet: tor 10 maj 2018, 10:01:07 »
...

Här har vi till slut en av de mest genuint tidsenliga märkningarna där AAE-vagnar registreras med utbyteskod 37 och nationskod 80. Bilden avslöjar inte om det är en S62 eller S63. Det spelar ju inte heller så stor roll eftersom de förutom märkning är exteriört identiska. Tyvärr betyder det ju också att hur Märklin än väljer att dribbla med märkning kommer man inte ifrån att den modell man valt att märka ändå kommer att se lite malplacerad ut, eftersom den har fel form på rambalkararna. Deras förebild liknar mer en Shimmns-tu typ 720 från DB. Rambalkarna är inte lika djupt neddragna och ger därför ett längre och slankare intryck än på AAE-vagnen från TVP. Skillnaden är rätt iögonenfallande eftersom den märkbart påverkar intrycket av proportioner.
- o000oo -

fernis

• Stammis
« Svar #135 skrivet: tor 10 maj 2018, 12:46:31 »
Som du skriver så har denna vagn egentligen lite väl stora avvikelser i utformningen av rambalkarna för att passa som förebild till Märklins vagn.
Men detta har Märklin struntat i tidigare så det lär man inte bry sig i denna gången heller.
Att göra en ny vagn lär nog inte vara aktuellt för Märklin även om det hade varit väldigt kul om det kom en till variant.

Senast var väl dubbelsatsen 47217 som inte heller har rätt utformning av rambalkarna.
Men då har man helt enkelt utelämnat versionsnumren som skulle vara 031 men hade då blivit fel då vagnen är av annan modell.

Dessa vagnar ligger i den satsen.
132-7
Fordonsnummer     Typbeteckning/Version   
33 74 4677 132 7   Shimmns/031   
31 74 4679 132 7   Shimmnss/031
Innehavare   VTG Schweiz GmbH (AAEC)

139-2
Fordonsnummer     Typbeteckning/Version   
33 74 4677 139 2   Shimmns/031   
31 74 4679 139 2   Shimmnss/031   
Innehavare   VTG Schweiz GmbH (AAEC)

d680ae

• Stammis
« Svar #136 skrivet: tor 10 maj 2018, 21:53:55 »
...
Senast var väl dubbelsatsen 47217 som inte heller har rätt utformning av rambalkarna.
Men då har man helt enkelt utelämnat versionsnumren som skulle vara 031 men hade då blivit fel då vagnen är av annan modell.

...

Att sätta ut det svenska typnumret 031 på nummerskylten hade helt visst inte varit förebildsenligt. Inte fullt så mycket för att vagntypen inte stämmer, utan fastmer för att GC Shimmnss faktiskt inte var märkta med det. Jag har i vart fall inte sett någon så märkt. Däremot fanns det vagnar som hade märkning med AAE typnr, och då med typ S72 tidigt i nummerserien. Varför dessa tidiga vagnar hade avvikande typnummer är inte helt klarlagt. Exteriört syns inga skillnader. Men det skulle t.ex. kunna bero på att vagnarna kan ha haft TBU-lagrade hjulpar vid leverans, vilket senare kan ha frångåtts till förmån för mer traditionella lagertyper (cylindriska rullager). Så skedde exempelvis med SSAB nya stålvagnar från AAE, Smmnps typ 040 som ungeför samtidigt från fabrik kom med TBU-lager, men senare fick hjulparstypen utbytt. 

Finns det från någon MJ-tillverkare modeller med Y25-boggie som avbildats med TBU-lagrade hjulpar? På¨kontinenten är denna typ av hjulpar inte så ovanlig, medan den i Sverige ännu är så sällsynt att oinformerade observatörer ofelbart känner sig manade att på första bästa forum fråga om vad det är för konstiga axlar de sett där "lagerboxen" snurrar när hjulet rullar. På andra sidan Atlanten är lagertypen betydligt mer väletablerad och välkänd.

I övrigt var det fasligt käcka bilder på GC-varianten av Shimmnss som ju också tydligt avslöjar hur lite möda som lagts på att dölja spåren av att modellens ursprung är något helt annat. Formen på AAE märkskylt är ju inte riktigt densamma som DB som vagnen mest troligt varit märkt för i sin ursprungliga version.

Nåväl med detta sagt om Märklins satsning på att "piffa upp skåpmat" får man väl i rättvisans namn medge att man sannolikt hittar exakt samma beteende från andra stora MJ-tillverkare som genom sin historia redan har skrapat ihop ett ansenligt sortiment av plastpressningsverktyg som man vill ta ut maximal prestation av. Och det kunde ha varit värre.
- o000oo -

fernis

• Stammis
« Svar #137 skrivet: tor 10 maj 2018, 23:01:37 »
Citera
Nåväl med detta sagt om Märklins satsning på att "piffa upp skåpmat" får man väl i rättvisans namn medge att man sannolikt hittar exakt samma beteende från andra stora MJ-tillverkare som genom sin historia redan har skrapat ihop ett ansenligt sortiment av plastpressningsverktyg som man vill ta ut maximal prestation av. Och det kunde ha varit värre.

Så sant.

Men Märklin är i vart fall den enda tillverkaren som har fler än ett underrede att göra vagnen av.
Kul hade som sagt varit om det kommer ytterligare ett.
Några bilder på de två olika underredena man har.
Gaveln sitter ihop med underredet & även här skiljer det en del.

fernis

• Stammis
« Svar #138 skrivet: fre 11 maj 2018, 09:49:14 »
Sen har jag initierat en dialog om av ta fram ett dekalark för 10-15 vagnar med olika individnummer. Och jag skulle vilja ha ett dekalark med SSAB logga på, men då kommer ju inte vagnen att vara registrerad i Sverige, då förebilden inte har det.  :)

Du menad så här?

Ursäkta den dåliga bildkvaliteten.

AlexEhn

• Användare
« Svar #139 skrivet: fre 11 maj 2018, 10:31:04 »

Du menad så här?

Ursäkta den dåliga bildkvaliteten.

Bilden är jättebra!

Japp! Har du dekaler?? Målat själv?  :D :O
« Senast ändrad: fre 11 maj 2018, 10:32:48 av AlexEhn »

fernis

• Stammis
« Svar #140 skrivet: fre 11 maj 2018, 11:02:19 »
Jag har köpt denna ommålade Roco vagn av en herre här i Borlänge som också säljer en hel del på tradera under namnet 2peter.

AlexEhn

• Användare
« Svar #141 skrivet: fre 11 maj 2018, 14:35:53 »
Jag har köpt denna ommålade Roco vagn av en herre här i Borlänge som också säljer en hel del på tradera under namnet 2peter.

Aha! Tack för tips och mail.

fernis

• Stammis
« Svar #142 skrivet: lör 12 maj 2018, 15:42:56 »
Märklin har precis släppt en till sats med Shimmns
47221

Vagnsnummer finns i listan

Märklin Shimmns listan

« Senast ändrad: lör 12 maj 2018, 16:02:02 av fernis »

fernis

• Stammis
« Svar #143 skrivet: tor 16 aug 2018, 20:01:20 »
Så kom då även den omtalade.

AlexEhn

• Användare
« Svar #144 skrivet: tor 16 aug 2018, 21:38:32 »

Strålande! Har hört att mina (10!) vagnar är på ingång!

Jag har börjat kolla mer seriöst på dekaler för att kunna ha flera individer.  :D

d680ae

• Stammis
« Svar #145 skrivet: tor 16 aug 2018, 22:06:24 »
...

Finns det någon som har rimligt dagsfärska iakttagelser av förebilden och hur den är märkt. Går dessa vagnar fortfarande med VKM-märkning, logga och kontaktuppgifter för AAE? I och med VTG förvärv av AAE häromåret skulle inriktningen av AAE uthyrning och vagnpark renodlas till intermodalt. TWA på samma sätt fullfölja koncentration på täckta vagnar (H-) och VTG själva ta hand om cistern- och specialvagnar. Shimms/ns fanns ju intill dess hos alla tre företagen. Hur är det nu?
- o000oo -

AlexEhn

• Användare
« Svar #146 skrivet: fre 17 aug 2018, 09:47:44 »
...

Finns det någon som har rimligt dagsfärska iakttagelser av förebilden och hur den är märkt. Går dessa vagnar fortfarande med VKM-märkning, logga och kontaktuppgifter för AAE? I och med VTG förvärv av AAE häromåret skulle inriktningen av AAE uthyrning och vagnpark renodlas till intermodalt. TWA på samma sätt fullfölja koncentration på täckta vagnar (H-) och VTG själva ta hand om cistern- och specialvagnar. Shimms/ns fanns ju intill dess hos alla tre företagen. Hur är det nu?

Jag har inga iakttagelser, vet faktiskt inte vem som kör vagnarna eller vilka tåg de används i. Antar att det inte är i SSAB's flöden?

Men i inlägg 113 i denna tråd finns länkar till bilder och ytterligare individer av samma typ.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=18989.msg212300#msg212300

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 758
  • Göteborg
« Svar #147 skrivet: fre 17 aug 2018, 12:28:11 »
Det brukar stå en hel hoper av liknande vagnar ute vid Arendal i Göteborg. Och dom står så att man kan komma nära.

Lennart.

https://www.google.com/maps/dir/57.7015131,11.8206267//@57.702295,11.8148607,1590m/data=!3m1!1e3

https://www.google.com/maps/dir/57.7014212,11.8236801//@57.702295,11.8148607,1590m/data=!3m1!1e3
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

AlexEhn

• Användare
« Svar #148 skrivet: fre 17 aug 2018, 14:54:09 »
Det brukar stå en hel hoper av liknande vagnar ute vid Arendal i Göteborg. Och dom står så att man kan komma nära.

Lennart.

https://www.google.com/maps/dir/57.7015131,11.8206267//@57.702295,11.8148607,1590m/data=!3m1!1e3

https://www.google.com/maps/dir/57.7014212,11.8236801//@57.702295,11.8148607,1590m/data=!3m1!1e3

Det är nästan korrekt, det beror på hur petig man ska vara (själv är jag inte nitisk, så jag håller med dig  ;))
Men det är ett väldigt bra ställe för att spana Shimmnsvagnar!!

De som jag har sett som som står vid SSAB i Arendal brukar vara rätt en rätt brokig skara (en del blå VTG och mörkgrå CFL), men oftast är det vagnar med helgrå duk och märka AAE, så brukar de också vara märkta med SSAB. Det är Shimmns 62'or och är tyskregistrerade, D-AAEC med 68 som landskod. Uthyrda till Green Cargo (tror jag). Alltså den modell som Fernis visade ett par inlägg tillbaka.

Den vagn som är avbildad i modell från Märklin är Shimmnss63 med svensk registrering S-AAEC och landskod 74 UTAN SSAB-märkning, den har jag aldrig sett.

För mig duger modellen gott, men är inne på att fixa dekaler till med rätt märkning.  :)

Här är några bilder från Kvillebangården på Shimmns62 med SSAB-märkning, det är denna förebild jag vill komma så nära som möjligt.  :D

« Senast ändrad: fre 17 aug 2018, 14:58:28 av AlexEhn »

d680ae

• Stammis
« Svar #149 skrivet: fre 17 aug 2018, 15:19:20 »
... med helgrå duk och märka AAE, så brukar de också vara märkta med SSAB. Det är Shimmns 62'or och är tyskregistrerade, D-AAEC med 68 som landskod. Uthyrda till Green Cargo (tror jag).
...

På den mellersta bilden ovan ser det ut att stå "Vermietet an SSAB Tunnplåt AB, Borlänge", så jag tror inte att GC alls är involverade annat än möjligen som operatör av tågen.
- o000oo -