Författare Ämne: Block med eller utan växlar i TrainController Gold  (läst 854 gånger)

m.a.nilsson

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
Block med eller utan växlar i TrainController Gold
« skrivet: lör 07 jan 2017, 17:07:50 »
Hej Forumet.

Efter några år som fåtöljrallare är jag igång med en bana i skala N. Jag kör med TrainController Gold, DR500 och DR4088LN som återmatningmodul.
Svaret på min fråga finns säkert redan här men jag lyckas inte hitta informationen.
När man gör de olika blocken på banan kan man ju antingen låta en eventuell växel avsluta blocket eller så kan man låta växeln vara en "odetekterad ö" på anläggningen. Det börjar bli dags att installera min första växel så det känns som ett ganska viktigt beslut. hur gör n??
Vilka för och nackdelar har de olika alternativen när det kommer till styrning med TrainController?

Hälsningar

Mats Nilsson
N-skalerallare, Train Controller  Gold, DR5000

Ubbe

• Stammis
  • Antal inlägg: 691
SV: Block med eller utan växlar i TrainController Gold
« Svar #1 skrivet: lör 07 jan 2017, 18:11:40 »
Rekommenderat är att växlar befinner sig utanför blocken.

Sedan kan du iof ha indikering på växlarna ändå eller kanske hela växelgatan som en enhet.
Själv har jag det senare på min MDF-testbana (Mer om den här).
Vill dels se om något tåg befinner sig i växelgatan men framförallt vill jag ha samma spänning överallt på anläggningen (man tappar ju lite spänning för diodfallet vid strömdetektering). :)

Genom att blocken ej innehåller växlar säkerställer du att inget tåg stannar så det blockerar en växel/annat block.
Självklart finns det undantag, t.ex. på ett stickspår som sällan trafikeras. Då gör det ju inget om tåget stoppar rakt över växeln. ;)
Hur svårt kan det va?!?!  ;)

m.a.nilsson

• Nykomling
  • **
« Svar #2 skrivet: lör 07 jan 2017, 21:31:26 »
Tack för snabbt och klargörande svar.
Ditt resonemang hamnade ungefär där jag trodde. Det blir till att kontrollräkna lediga ingångar och se om dessa räcker till. Annars blir det en kompletteringsorder till Digikeijs.
« Senast ändrad: lör 07 jan 2017, 21:40:32 av m.a.nilsson »

osterlub

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
« Svar #3 skrivet: tis 10 jan 2017, 08:21:46 »
Om du har Traincontroller Gold så finns det möjligheten att sätta upp detektering över växlarna ifall du t.ex tappar vagnar och så (vet ej om övriga versioner har det).
Generellt så har jag blocken mellan växlarna, men jag har också undantag på det. T.ex så har jag på en av mina stationer ett block med en vanlig växel och en 3 växel i samma block. Om du är intresserad över hur det blocket ser ut så hör av dig så kan jag ta en bild ikväll när jag kommer hem.

Jag har också detektering på samtliga mina spår, även stickspår, mindre avställningsspår mm. Mycket block blir det, men då jag bygger mina block detektorer själv så är det ingen stor kostnad. Bara en massa kablar att dra.

Jag matar även mina växlar som inte har detektering idag via samma typer av dioder som jag har på övriga spår. Detta gör att loken plötsligt inte går fortare över en växel jämfört med kringliggande spår.

m.a.nilsson

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: tis 10 jan 2017, 21:01:42 »
Här finns det verkligen mycket kunskap att hämta. Min tanke är att försöka bygga min anläggning så att jag inte begränsar mig Av ren okunskap. Blocken får bli rena utan växlar och växlarna får egen detektering var och en för sig. Antagligen bättre med några block för mycket än för få.
Det vore intressant att se en bild av ditt block osterlub.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.563
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #5 skrivet: tis 10 jan 2017, 22:20:50 »
Det finns väl ingen anledning att generellt exkludera växlar från att ingå i block.
Problemet med växlar i blocksammanhang hör ju hemma i växelkombinationer /växelgator och då ev. indikering för kombinationen som helhet som Ubbe skriver.

Har man en växel som är en enkel förgrening från ett block till två nya block är det ju inget som hindrar att
växeln ingår i Block 1 som bilden visar. Så har jag gjort genomgående och TC protesterar inte för detta.

Att separat indikera i växlar för tappade vagnar tycker jag är överkurs med hänsyn till vad som i övrigt kan hända i sammanhanget.
Jag kanske har fel och kan säkert få en bra förklaring.

« Senast ändrad: tis 10 jan 2017, 22:24:17 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida

DanneAE

• Användare
  • Antal inlägg: 123
« Svar #6 skrivet: tis 10 jan 2017, 22:37:11 »
Jag försöker hänga med i denna tråden så gott jag kan :) men undrar om ni menar att växeln ingår i blockets detektering, rent kopplingmässigt eller om ni talat om för TC att växeln ingår i blocket?

Själv har jag kopplat precis som Paj2 beskriver, att växeln ingår i block ett. Detta för att jag kopplade för JMRI och då skall det vara så. När jag nu kör TC, så vet inte TC om att växeln kopplingsmässigt är en del av block ett, fast den ingår i detekteringen. Det funkar, men jag kanske bara har tur? :)
DanneAE
z-skala
No matter how many mistakes you make or how slow you progress, you're still way ahead of everyone who isn't trying!

m.a.nilsson

• Nykomling
  • **
« Svar #7 skrivet: ons 11 jan 2017, 06:59:24 »
På min tidigare anläggning ingick alla växlar i respektive block, så som paj2 beskriver. Nya block vid utgången från respektive växel. Körde även denna anläggning med traincontroller och det funkade hur bra som helst. Min fundering från början var om det finns några allvarliga invändningar mot detta. I TC-manualen för blockindikering finns en bild där växlar inte ingår i blocket.
Det finns säkert både fördelar och nackdelar med båda sätten. Jag ville bara få dessa belysta från de som är mer erfarna än jag när det gäller Traincontroller. Just nu är jag i rälsläggartagen och försöker få tilll den så att jag ska ha rimliga valmöjligheter senare utan att hamna för mycket i " överkurs"  :)

fortuna

• Användare
  • Antal inlägg: 268
« Svar #8 skrivet: ons 11 jan 2017, 08:56:59 »
Hej, Förklara för mig som inte fattar..  :???: :???:  Jag har TC Guld,  45 växlar, 160 block och ingen växel ingår i något block.. . Nu har jag iof 3 R och klippt mina räl själv, men .. Om jag ska få en växel att ingå  i ett block måste jag klippa i växel samt dela  vid växeltungan.. om jag inte gör det så kommer lysa upptaget hela tiden... i TC har jag inte hittat någonstans där jag kan lägga ett block över en växel.
snälla .. Vill du förklara mer konkret, jag har behov av blockdetektering över växlar...Hmmm läste lite tidigare inlägg... du har 2 R?  är kanske skillnad då ?
Mvh Micke

Det finns väl ingen anledning att generellt exkludera växlar från att ingå i block.
Problemet med växlar i blocksammanhang hör ju hemma i växelkombinationer /växelgator och då ev. indikering för kombinationen som helhet som Ubbe skriver.

Har man en växel som är en enkel förgrening från ett block till två nya block är det ju inget som hindrar att
växeln ingår i Block 1 som bilden visar. Så har jag gjort genomgående och TC protesterar inte för detta.

Att separat indikera i växlar för tappade vagnar tycker jag är överkurs med hänsyn till vad som i övrigt kan hända i sammanhanget.

paj2

• Veteran
« Svar #9 skrivet: ons 11 jan 2017, 09:25:57 »
Jag försöker hänga med i denna tråden så gott jag kan :) men undrar om ni menar att växeln ingår i blockets detektering, rent kopplingmässigt eller om ni talat om för TC att växeln ingår i blocket?

Själv har jag kopplat precis som Paj2 beskriver, att växeln ingår i block ett. Detta för att jag kopplade för JMRI och då skall det vara så. När jag nu kör TC, så vet inte TC om att växeln kopplingsmässigt är en del av block ett, fast den ingår i detekteringen. Det funkar, men jag kanske bara har tur? :)

Jag menar att växeln elektriskt ingår i Block 1 och att inget annat är blockinställt avseende växeln i TC.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida

paj2

• Veteran
« Svar #10 skrivet: ons 11 jan 2017, 09:30:28 »
Hej, Förklara för mig som inte fattar..  :???: :???:  Jag har TC Guld,  45 växlar, 160 block och ingen växel ingår i något block.. . Nu har jag iof 3 R och klippt mina räl själv, men .. Om jag ska få en växel att ingå  i ett block måste jag klippa i växel samt dela  vid växeltungan.. om jag inte gör det så kommer lysa upptaget hela tiden... i TC har jag inte hittat någonstans där jag kan lägga ett block över en växel.
snälla .. Vill du förklara mer konkret, jag har behov av blockdetektering över växlar...Hmmm läste lite tidigare inlägg... du har 2 R?  är kanske skillnad då ?
Mvh Micke

Slarvigt av mig att inte ta hänsyn till att växlar måste hanteras olika avseende 3R och 2R.
Själv kör jag 2R både N-skala och H0 och hade inte koll på Märklin i detta avseende.
Ber om ursäkt.  Någon som kör Märklin och TC kanske kan reda ut detta.

« Senast ändrad: ons 11 jan 2017, 09:32:14 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.107
    • MJ-fjärren
« Svar #11 skrivet: ons 11 jan 2017, 11:45:06 »
Inte "behöver" växlar hanteras olika i 2R resp. 3R...

Man kan hantera dem exakt likadant!  ;)

Om vi tittar till verkligheten - så är växlar normalt sett placerade utanför "block". Och jag vill påpeka om att IRL så pratar vi mer om just "block" när de befinner sig utanför en driftplats ("station") och inte om spåren inne på densamma. Då pratar vi mer om signalsträckor och spårledningar.

De flesta fjärrstyrda växlarna ingår i någon form av teknisk övervakning (spårledningar) som gör att de inte kan läggas om då dess spårledning är belagd (något fordon står på/över växeln). Flera spårledningar utgör en "signalsträcka" (som är dynamisk och kan ändras beroende på hur växlarna är ställda). Det är vanligare att en växel inte ingår i resp. spårs spårledning(ar) - men undantag finns (förstås). Det normala är att man försöker undvika att blockera en växel där tåg normalt sett stannar. Däremot händer det ju ändå ibland - bl.a. p.g.a. att ett tåg är för långt, eller måste stanna tidigare av någon anledning.

Växelspårledningen används också (bl.a.) till hinderfrihetskontroll från anslutande spår (i mitt styrprogram använder jag den dessutom till "mer saker").

I blocken då? Ja nu är vi alltså ute på linjen mellan två driftplatser. Där kan det finnas en växel in till en lastplats, eller t.o.m. en fabriksanslutning av något slag. Då har vi tekniskt sett kommit till en linjeplats! Växeln som ligger där - är normalt sett inte fjärrstyrd och låst i linjeläget - och då kan blocksignalen visa kör (pratar vi system M, så är det en linjeplatssignal istället för blocksignalen).

Jag har påbörjat en förklaring här. Den beskriver dock inte fallet med linjeplats - än.
Hälsningar,

Fredrik  (f.d. MJ-Teknik)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector, CS3 + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

Ubbe

• Stammis
« Svar #12 skrivet: ons 11 jan 2017, 22:42:44 »
Om vi utgår från att tråden handlar om TC (vilket ju framgår av rubriken) så får vi nog anta att "block" är TC's definition av "block".  :emm:

Enligt TC's manual så är rekommendationen att växlar ej ingår i blocken

Citat från: TC Manual
In most cases blocks contain only a straight track section and no turnouts. They are usually limited by two turnouts on both sides or by a turnout and a dead end of the track.
Block sections between two stations are often limited by block signals.

Personligen håller jag mig "för det mesta" till det som rekommenderas av Herr Freiwald; det brukar funka bäst så.  ;)

paj2

• Veteran
« Svar #13 skrivet: tor 12 jan 2017, 11:06:00 »
Om vi utgår från att tråden handlar om TC (vilket ju framgår av rubriken) så får vi nog anta att "block" är TC's definition av "block".  :emm:

Enligt TC's manual så är rekommendationen att växlar ej ingår i blocken

Citat från: TC Manual
In most cases blocks contain only a straight track section and no turnouts. They are usually limited by two turnouts on both sides or by a turnout and a dead end of the track.
Block sections between two stations are often limited by block signals.

Personligen håller jag mig "för det mesta" till det som rekommenderas av Herr Freiwald; det brukar funka bäst så.  ;)

Vad säger Freiwald om växel?  Skall den lämnas utan indikation eller ha en helt egen?

Verkligheten vid MJ-bygge även inkluderande kostnader görs sig verkligen gällande där som min anläggning finns hundratals med blockindikeringar där enskilda växlar alltid ingår i ett block som visas ovan.
Om jag skulle välja att införa både multipla indikeringar i ett och samma block och separat indikering för enskilda växlar skulle det bli helt orealistiskt ur kostnadssynpunkt.

Om jag ser att jag kan betrakta Freiwalds råd som just rekommendationer och få det att fungera utmärkt ändå i mer än 10 års tid
på en relativt komplex anläggning med automatkörning är valet enkelt.

Jag känner redan ditt svar..... var och en  gör som han vill och det rådet har jag följt.
Hur slaviskt följer man "rekommendationer" i andra sammanhang"........ en bedömning från fall till fall.  ;)

« Senast ändrad: tor 12 jan 2017, 14:02:08 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida

lasse0

• Användare
  • Antal inlägg: 380
« Svar #14 skrivet: tor 12 jan 2017, 16:30:53 »
Herr Freiwald säger väl att växlar ska normalt lämnas utan indikation.
Då säger jag så här:
Jag har block där växlar ingår enligt paj2:s bild.
Jag har block där växlar ligger utanför blocken och växlar har separat upptagetmarkering.
Jag har block där växlar ligger utanför blocken och växlar saknar upptagetmarkering.
Växelgator (flera växlar i rad eller med kort avstånd) har för det mesta separat upptagetmarkering, men inte överallt.
Allt beroende på situationen.
Jag rekommenderar att man vid spårläggning isolerar växlarna så att man senare kan välja vilket alternativ man vill ha.
I TC guld kan man ju sätta både tåglängd och blocklängd så om svansen hamnar utanför blocket så kvarstår bakomliggande block som upptaget om man har bockat i rätt val i schedulen.
Så börja med att koppla ihop växlarna med blocken och om det av någon anledning blir problem, klipp ledningen mellan block och växel.
Lasse Larsson

paj2

• Veteran
« Svar #15 skrivet: tor 12 jan 2017, 17:55:34 »
Det var ju ett bra sätt att se på saken så väljer man sedan efter hand ur man vill hantera indikering av växlar.
Vill jag separera en växeln är det bara ett snitt med Dremmeln strax före växeln.
Ledningar finns redan under växeln för polarisering av spårkorset.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida

Ubbe

• Stammis
« Svar #16 skrivet: tor 12 jan 2017, 19:45:24 »
Block är en sak, växelindikering en annan, enligt undertecknad.  :)

Vid återkoppling hos en växel så får vi fundera på vad vi skall ha det till?
Vill vi veta att ett objekt på något vis fortfarande blockerar växeln, ja då får vi se till att samtliga axlar leder ström.
Intressantare information är kanske växelns fysiska läge, dvs. en återkoppling på att växeln verkligen ligger i rätt läge. Tror det ger bättre säkerhet vid datorstyrning än återkoppling på upptaget eller ej (fast vi kan ju iof. satsa på både och).

Vi kan även ha fler återmatsningspunkter som ej används i block. De kan t.ex. användas för att mer exakt trigga kommandon etc.

paj2

• Veteran
« Svar #17 skrivet: tor 12 jan 2017, 20:35:02 »
Trådskaparens fråga bestod väl ändå i huruvida växeln skulle ge en upptaget spår indikation eller ej
och så har jag uppfattat att tråden fortsatt.

Visst är en växels lägesindikering viktig men något helt annat.
Jag inser att jag uttryckte mig otydligt i inlägget men "indikering" i denna tråd får väl ändå tolkas som upptagetindikering.

Jag tycker inte vi skall blanda dessa begrepp. Jag vet Ubbe att du har full koll på detta
och värderar dina kunskaper och erfarenheter i ämnet mycket. (Tack för den tidigare kursen på forumet).

Men för den oinvigde nybörjaren är det lätt att begreppen om olika växelindikering blandas ihop.
« Senast ändrad: tor 12 jan 2017, 20:38:10 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida

Ubbe

• Stammis
« Svar #18 skrivet: tor 12 jan 2017, 21:22:31 »
Inser att det ej är någon större idé att försöka hjälpa till.  :emm:
Jag önskar er alla lycka till med era TC projekt.  :up:

m.a.nilsson

• Nykomling
  • **
« Svar #19 skrivet: tor 12 jan 2017, 21:31:55 »
Herr Freiwald säger väl att växlar ska normalt lämnas utan indikation.
Då säger jag så här:
Jag har block där växlar ingår enligt paj2:s bild.
Jag har block där växlar ligger utanför blocken och växlar har separat upptagetmarkering.
Jag har block där växlar ligger utanför blocken och växlar saknar upptagetmarkering.
Växelgator (flera växlar i rad eller med kort avstånd) har för det mesta separat upptagetmarkering, men inte överallt.
Allt beroende på situationen.
Jag rekommenderar att man vid spårläggning isolerar växlarna så att man senare kan välja vilket alternativ man vill ha.
I TC guld kan man ju sätta både tåglängd och blocklängd så om svansen hamnar utanför blocket så kvarstår bakomliggande block som upptaget om man har bockat i rätt val i schedulen.
Så börja med att koppla ihop växlarna med blocken och om det av någon anledning blir problem, klipp ledningen mellan block och växel.

Ovanstående sammanfattar och svarar på ett ganska bra sätt på min kanske lite väl breda och luddiga fråga... särskilt de tre sista meningarna . Om jag följer den arbetsgången vid rälsläggningen så är jag ju ganska fri i hur jag hanterar växlar och block senare när jag väl kör hela anläggningen. Antagligen kommer jag att höja kraven på vad jag vill kunna göra när jag blir mer varm i kläderna med traincontroller.

paj2

• Veteran
« Svar #20 skrivet: tor 12 jan 2017, 22:40:44 »
Inser att det ej är någon större idé att försöka hjälpa till.  :emm:
Jag önskar er alla lycka till med era TC projekt.  :up:

:???:

Det var ett kort återseende..... en paus på 1,5 år igen kanske? 

Tråkigt

« Senast ändrad: tor 12 jan 2017, 22:43:02 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida