Författare Ämne: Loconet UDP Decoder  (läst 1084 gånger)

PEST

• Användare
  • Antal inlägg: 163
Loconet UDP Decoder
« skrivet: sön 11 dec 2016, 21:22:17 »
Jag har tänkt att jag skall sätta signaler på anläggningen och behövde samtidigt fler växeldekodrar. Tänkt och gjort bygges prototyper:

Jag använder Rocrail som styrning och hittade ett bra protokoll för Loconet via UDP. Jag programmerade en Arduino med ett nätverkskort på:

Min första tanke var att använda prototyperna för anläggningen men jag hittade billiga kretskortstillverkare i Kina. Jag CAD'ade kort och skickade en beställning, en dryg vecka senare fick jag korten och byggde ihop några LED-drivare (ULN kretsar) och Motor-drivare (H-Brygga):

Nätverkskablarna innehåller inte ip-trafik utan SPI-trafik samt 5V drivning av logiken, den röda och blå är 12V för LED och motor-drivning. SPI klarar åtta kretsar á 16 utgångar från en Arduino, det blir 128 LED eller 64 motorer!!!

Dekodrarna har ingen glödljusimitation eller liknande och signalbilderna fixas i Rocrail.

/Peter

PS. Kolla under "Köp och Sälj", där har jag lite begagnade dekodrar att sälja Lenz LS150.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.267
SV: Loconet UDP Decoder
« Svar #1 skrivet: tor 09 nov 2017, 17:50:17 »
Varför inte använda LocoNet istället för SPI och låta varje kort bli sin egen dekoder med hjälp av en Arduino Nano + ev extra SPI portar?
Då kan du få fler I/O och smartare kort.

/Lars

PEST

• Användare
  • Antal inlägg: 163
SV: Loconet UDP Decoder
« Svar #2 skrivet: sön 12 nov 2017, 00:32:01 »
Ja, det var en bra fråga...

Det var nog inte så mycket tanke bakom valet utan jag hittade något som funkade och gick på det spåret. Håller på att bygga ut lite och hoppas att det skall funka med längre kabellängder mellan korten, annars är det "gör om, gör rätt". Då behövs mer tanke bakom...

/Peter

PS. Det finns fortfarande Lenz LS150 kvar till salu...