Författare Ämne: Dels-Bo (DBo) förgreningsmodul  (läst 1585 gånger)

tummenmittihanden

• Användare
  • Antal inlägg: 409
Dels-Bo (DBo) förgreningsmodul
« skrivet: lör 19 nov 2016, 02:43:11 »
Från "modulfabriken" i Huddinge :), kommer nu ett nytt projekt, nämligen en förgreningsmodul med namnet Dels-Bo (DBo)
Modulen kommer att bli en 3r-modul med märklins k-räls, slank växel samt flexräls. Det finns behov av denna typ av modul på 3r sidan framförallt vid trafikspel. Grundkonstruktionen är en rak modul 700mm lång och 280mm bredd med en löstagbar tårtbit på höger sida som går ut i 45 graders vinkling. Förgreningskurvan kanske inte är den slankaste men den ligger inom 3r-normen. Den kommer att vara en ren 3r-modul. Här följer lite bilder hur projektet hittills har framskridit.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #1 skrivet: ons 23 nov 2016, 00:32:29 »
Efter en väldigt effektiv dag i modulfabrik a´la Huddinge så har jag kommit en bra bit på vägen med Dels-Bo (DB0) sen jag senast laddade upp lite bilder sist. Lyckades trassla till det en hel del med en bit flexräls från växeln till själva högerförgreningen, fråga mig inte om vad men jag kan säga att det hade med strömförsörjning att göra. I vilket fall så är den delen löst och jag vet nu i fortsättningen hur jag ska arbeta med denna typen av flexräls. Visade LarsRobert ikväll det alternativa sättet att bygga landskap nämligen hur det kan gå till när man bygger landskap av gips. Sen rullade det hela på med lite ballasterande, lite målning och sen blev det bara mer och mer.
Här är lite bilder på hur dagens arbete blev. / Micke

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
SV: Dels-Bo (DBo) förgreningsmodul
« Svar #2 skrivet: sön 19 nov 2017, 00:25:50 »
Nu var det väldigt längesen jag skrev något om denna modul som efter mycket velande till slut får heta Dels-Bo. Blev aldrig riktigt nöjd med landskapet då det kändes för mycket tysk blågrön hobbykatalog över det hela. Så jag backade bandet till hur jag gjorde mina nystreckor, rensade bort allt och började om. K-rälsen blir kvar men är spraymålad så det iallafall på avstånd ska se ut som betongslipers, ballasten blir grå och grövre av den typ som används idag, tortoisemotorn ska hoppa på plats igen samt att det blir väldigt vild och slyig natur. Elen kommer dessutom att dras om. Här är ett smakprov, jag provballasterade utan att limma dessutom en bit raka för att se hur det skulle se ut.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
SVDels-Bo (DBo) förgreningsmodul
« Svar #3 skrivet: ons 22 nov 2017, 21:53:30 »
Fortsatt skapande, provkörning idag efter känslig ballastering av växel men allt fungerar som det ska. Känns som att slutresultatet kan bli rätt okej.

/ mvh Micke

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.760
« Svar #4 skrivet: ons 22 nov 2017, 22:40:49 »
Blev mycket bra tycker jag   :up:

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #5 skrivet: mån 27 nov 2017, 22:15:13 »
All räls på plats, tortoisemotorn installerad samt fortsatt fixande på landskapet, får se om träden ska stå kvar eller inte. Fortsättning följer.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #6 skrivet: tis 28 nov 2017, 21:22:59 »
Jag sliter vidare med detta projekt som aldrig verkar ta slut men det är väl så det ska vara. Listan med saker att göra minskar faktiskt för varje dag samtidigt som nya idéer dyker upp och håller att göra listan i balans.  Idag tog jag mig an det elektriska, den del jag ogillar mest men samtidigt en rätt viktig detalj. Lödde fast alla kablar från rälsen till de genomgående strömkablarna och avslutade med krympslang, försökte få det så snyggt som jag kunde och de blev rätt okej. En vippströmbrytare för omläggning av växeln via tortoisemotorn är fastmonterad och försänkt i modulsargen, givetvis en provkörning, därefter fortsatt landskapande och limning av en väldigt massa träd, här kommer lite bilder.

/ mvh Micke

tummenmittihanden

• Användare
« Svar #7 skrivet: lör 09 dec 2017, 13:54:02 »
Nu är all spårläggning klar inklusive en en sista justering av stickspårskurvan mot modulkant. Ballasteringen är också klar samt målningen av räls. När grovjobbet nu är klart kan man sätta fokus på smådetaljer. Kontaktledningsstolpar har monterats sen gjorde jag ett prov med att limma fast två gula fyrkanter som skulle likna atc-baliser, lite pillrigt då vi 3r-are har en pigg i mitten av slipersen att ta hänsyn till, men det gick att fästa och blev rätt okej. Slutligen en varningsdekal vid växelomläggaren

/ mvh Micke

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 888
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #8 skrivet: sön 10 dec 2017, 02:23:11 »
 :up:
Snyggt bygge!
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg