Författare Ämne: Modulskarvar  (läst 2324 gånger)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.281
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Modulskarvar
« skrivet: lör 29 okt 2016, 09:51:17 »
Att justera modulskarvar vid modulträffar så att rälsskarvarna blir bra har ju länge varit föremål för olika lösningar. Modulföreningen  i Kil Värmland kör H0 2R enligt MMM-standard mixat hög och lågprofil på modulerna och har beslutat att rälsskarvarna skall vara ”kant i kant”.

Att skarva sin egna moduler mot varandra är ju en sak där diverse knep kan tas till för att öka precisionen och göra monteringen enklare.
Men så är det ju sällan. Oftast har man ingen susning om hur grannens modul ser ut i detalj efter att bara ha sett spårplanen för körningen.

Det slutar ofta med att 3 personer får rycka in och hålla två moduler och samtidigt dra bultar och likt förbaskat när rälsen möts i linje så ”tiltar” rälerna i höjdled med fortsatt skruvande som följd.
Att linjera rälerna längsgående vid montering är sällan ett problem utan höjdledsjusteringen
kan trilskas för att få båda rälerna på samma höjd samtidigt.  Precisionen är som bekant inte den bästa i alla lägen.

På min stationära anläggning hemma har jag i sektionsskarvarna  (ej moduler) monterat en justering i både höjd och sidled i skarvarna. En enkel åtgärd med några fjäderbelastade skruvar efter att sektionerna är samman fogade.
Jag tänker använda samma teknik på nya MMM-moduler som skall användas vid modulträffar och i första hand ordna höjdjusteringen även om en sidledsjustering går att fixa.

Den rörelse som uppstår vid justeringen av rälsbädden nära modulgaveln kan i landskapet döljas på olika sätt….. en mur längs banvallen exempelvis.

Så här ser lösningen ut för höjdjustering.

Hemma har jag som sagt även sidojustering som även kan användas i modulsammanhang (ej nödvändigt)
Justering på +/- 1 mm  kan tas upp i sidoförskjutning. En tiltning av rälsen kan då uppstå men justeras lätt med de individuella höjdjusteringarna.

Här ett tillägg för sidojustering

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 161
SV: Modulskarvar
« Svar #1 skrivet: lör 29 okt 2016, 09:59:15 »
Hej Per-Åke !

KANONBRA lösning!

Snyggt jobbat !

:)

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.454
« Svar #2 skrivet: lör 29 okt 2016, 11:30:11 »
Fiffig lösning. :up:

Men om man inte klarar att ordna detta med spelet i modulgavelns hål (12 mm diam och 8 mm bult) så är det nog läge att justera själva modulen. Såpass stora krav måste man få ställa på modulerna.

/Lars

paj2

• Veteran
« Svar #3 skrivet: lör 29 okt 2016, 12:11:23 »
Fiffig lösning. :up:

Men om man inte klarar att ordna detta med spelet i modulgavelns hål (12 mm diam och 8 mm bult) så är det nog läge att justera själva modulen. Såpass stora krav måste man få ställa på modulerna.

/Lars

Den beskrivna lösningen består inte av att kompensera för dålig passning av bulthålen.
Den nämnda borrningen 12 mm för 8 mm bult innebär ju ett spel där man skall balansera in
rälsavsluten mot varandra. Oftast inga problem med felborrade hål.

Justeringsmöjligheten i efterhand skall förenkla monteringen så att bultarna kan grovanpassa modulerna
och lätt utföras av en person.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.955
« Svar #4 skrivet: lör 29 okt 2016, 12:24:56 »
 :up: :up: :up: Nu har du tankt till  :up: :up: :up:
Torbjörn

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.350
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #5 skrivet: lör 29 okt 2016, 13:41:04 »
Det här är vad jag använder i sektionsskarvarna på min modulstation Västerbyhytta.

Finns bland annat här...
http://www.stationroadbaseboards.co.uk/POP_pages/pop_FD2501-pattern-makers-dowel-pin.htm

100%-ig passning när dessa monteras i gavlarna innan spårunderlaget monteras.

Med dessa styrningar på plats kan jag använda M10 skruv i 10 mm hål...

Spåret läggs sedan över skarvarna, löds på kretskortslaminat med frästa sliprar och kapas därefter.

SA
« Senast ändrad: lör 29 okt 2016, 13:50:07 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

paj2

• Veteran
« Svar #6 skrivet: lör 29 okt 2016, 14:46:46 »
Det här är vad jag använder i sektionsskarvarna på min modulstation Västerbyhytta.

Finns bland annat här...
http://www.stationroadbaseboards.co.uk/POP_pages/pop_FD2501-pattern-makers-dowel-pin.htm

100%-ig passning när dessa monteras i gavlarna innan spårunderlaget monteras.

SA

Mycket snygg lösning Svante. :up:

Några av mina moduler är "gifta" och får alltid samsas vid våra körningar
och dessa skulle må gott av Svante`s fina lösning.

I övrigt kan ju resten av modulerna hamna var som helst med nya grannar i en spårplan
som aldrig är lika vid modulträffar.

Här uppstår genast passning och justeringsproblem som jag med min
efterjustering försöker råda bot på. (längst upp i tråden)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

paj2

• Veteran
« Svar #7 skrivet: lör 29 okt 2016, 17:47:17 »
Från teori till praktik

Den presenterade lösningen för justerbar modulskarv ...... överst i tråden
har blivit omsatt i praktiken under dagen i ett pågående modulbygge.

Fungerar utmärkt.

Justeringen är anpassad för en höjdändring +/- 2 mm.
Fjädrarna har anpassad dimension så att tyngsta lok inte trycker ned rälsbädden.

Undersidan visar monteringen av aluminiumvinkeln med nitmuttrar.
Plats finns för bult eller mutter i mittenhålet i modulgaveln 56 mm under RÖK.

« Senast ändrad: lör 29 okt 2016, 18:05:24 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.454
« Svar #8 skrivet: lör 29 okt 2016, 17:57:50 »
Från teori till praktik

Fungerar utmärkt.

Fjädrarna har anpassad dimension så att tyngsta lok trycker ned rälsbädden.

Detta låter konstigt. Den justering man gjort skall väl inte ändra sig även om jag kommer körande med ett väldigt tungt lok? Känns felskrivet på något sätt.

/Lars

paj2

• Veteran
« Svar #9 skrivet: lör 29 okt 2016, 18:15:01 »
Från teori till praktik

Fungerar utmärkt.

Fjädrarna har anpassad dimension så att tyngsta lok trycker ned rälsbädden.

Detta låter konstigt. Den justering man gjort skall väl inte ändra sig även om jag kommer körande med ett väldigt tungt lok? Känns felskrivet på något sätt.

/Lars

Fjädrarna trycker rälsunderlaget uppåt från AL-vinkeln som ett mothåll. Skruvarna går genom fjädrarna.
Vrider man skruvarna medurs så pressas fjädrarna samman och rälsbädden rör sig nedåt.
På samma sätt kan man trycka hårt på rälsen och den fjädrar nedåt.
En fast skruvkonstruktion som justerar höjden blir mer komplicerat och helt onödigt.

"""Fjädrarna har anpassad dimension så att tyngsta lok inte trycker ned rälsbädden."""
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #10 skrivet: lör 29 okt 2016, 18:55:07 »
För min del anser jag att alla sådana konstruktioner är onödiga.
Egentligen skulle de som inte kan göra modulgavlar enligt rådande modulspecar eller ännu hellre den från början använda Västeråsmodulen inte alls få vara med på modulträffar.
Man kan inte bygga i 90 graders vinkel varken i vertikalledd eller horisontalledd, man kan inte borra hålen i gavlarna på rätt plats och man kan inte placera spåren i rätt höjd, i rätt läge sidledes eller i rät vinkel in någon ledd öht!

Detta är min fasta åsikt och jag vet att den delas av andra i modulbranschen. Men numera är det inte PK att hävda sådana saker bland "tummenmittihandenfolket"...

SA

paj2

• Veteran
« Svar #11 skrivet: lör 29 okt 2016, 19:10:06 »
För min del anser jag att alla sådana konstruktioner är onödiga.
Egentligen skulle de som inte kan göra modulgavlar enligt rådande modulspecar eller ännu hellre den från början använda Västeråsmodulen inte alls få vara med på modulträffar.
Man kan inte bygga i 90 graders vinkel varken i vertikalledd eller horisontalledd, man kan inte borra hålen i gavlarna på rätt plats och man kan inte placera spåren i rätt höjd, i rätt läge sidledes eller i rät vinkel in någon ledd öht!

Detta är min fasta åsikt och jag vet att den delas av andra i modulbranschen. Men numera är det inte PK att hävda sådana saker bland "tummenmittihandenfolket"...

SA

Jag håller med dig att dylika justeringar borde vara onödiga men verkligheten ser annorlunda ut och vi måste kunna stava till acceptans och ödmjuket när alla deltagare vid modulträffar inte lyckas lika bra med precisionen avseende modulvinkel och spår som inte är "tiltade".

Vi träffas väl för att ha trevligt och inte tävla om vem som är bäst i klassen.

Jag upprepar en gång till att efterjusteringen är inte gjord för att kompensera felborrade hål. Jag vet inte hur jag skall uttrycka mig för att få bort den missuppfattningen.

Justeringen är gjord för att förenkla monteringen där man vid sammanfogningen enkelt kan göra en ungefärlig passning och sedan efterjustera för både småfel i höjd och tiltning av rälsen.

De flesta modulrallare upplever säkert balanserandet med modulerna när bultarna skall dras vilket inte sällan får upprepas för rätta till småfel i passningen.   Back to reality!

« Senast ändrad: lör 29 okt 2016, 19:14:38 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Svante Andersson

• Veteran
« Svar #12 skrivet: lör 29 okt 2016, 20:47:02 »

De flesta modulrallare upplever säkert balanserandet med modulerna när bultarna skall dras vilket inte sällan får upprepas för rätta till småfel i passningen.   Back to reality!

Reality... hmm?
Borde det inte fortfarande uttryckligen vara angivet att moduler ska kunna stå på egna ben? Något som det var mycket klent med medan jag deltog i denna verksamhet.

Övriga skarvar mellan egna modulsektioner är väl upp till byggaren själv? Fast där var det även där klent med både kunskaper och förmågor.

Och nej... ska man mellanmjölkisera det hela och släppa alla krav på att uppställda normer efterlevs är det inget för mig. Och jag ser inga tendenser till förbättring i det här fallet... bara det att din tråd har startats visar hur dåligt det fungerar.

SA

paj2

• Veteran
« Svar #13 skrivet: lör 29 okt 2016, 21:16:44 »

Reality... hmm?
Borde det inte fortfarande uttryckligen vara angivet att moduler ska kunna stå på egna ben? Något som det var mycket klent med medan jag deltog i denna verksamhet.

Övriga skarvar mellan egna modulsektioner är väl upp till byggaren själv? Fast där var det även där klent med både kunskaper och förmågor.

Och nej... ska man mellanmjölkisera det hela och släppa alla krav på att uppställda normer efterlevs är det inget för mig. Och jag ser inga tendenser till förbättring i det här fallet... bara det att din tråd har startats visar hur dåligt det fungerar.

SA

""........släppa alla krav på att uppställda normer.....""
  ??????????

Min start av tråden har ursprungligen inget syfte att kompensera för felaktigheter eller slarvigt byggda moduler.
Jag har klart och tydligt från början uttryckt att den presenterade lösningen är ett sätt att underlätta justeringen av spårskarvar
i avsaknad av styrstift som inte tillämpas vid "öppna" modulträffar. Gäller även mycket noggrant byggda moduler.

Trådenstarten var från min sida inte avsedd att diskutera felaktiga moduler vilket jag tycker kan höra hemma i en annan tråd.

« Senast ändrad: lör 29 okt 2016, 21:42:36 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.182
« Svar #14 skrivet: lör 29 okt 2016, 21:50:46 »
Fiffig lösning! Först tänkte jag "en smula overkill" men enkla sätt att efterjustera är väl alltid välkomna.  :up:

Men.... naturligtvis har Modulföreningen i Kil, och andra, grundläggande problem som bara kan lösas genom att någon som pekar med hela handen kommer på besök och sätter yxan i de moduler som inte gillas.  ;) ;) ;)
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.485
« Svar #15 skrivet: sön 30 okt 2016, 00:03:06 »
Efter att ha pysslat med detta i elva år och ca tre- fyra gånger så många modulträffar så måste jag instämma med Svante. Moduler som inte stämmer bör byggas om, inte korrigeras med diverse metoder. Jag tror vi gör alla en björntjänst om vi accepterar modulstommar som inte fungerar som dom ska. Det är bättre att erbjuda en hjälpande hand till den som behöver det. Vår hobby innehåller så många olika delar och jag tror det är få som behärskar allt.

Mvh UB

paj2

• Veteran
« Svar #16 skrivet: sön 30 okt 2016, 08:49:24 »
Efter att ha pysslat med detta i elva år och ca tre- fyra gånger så många modulträffar så måste jag instämma med Svante. Moduler som inte stämmer bör byggas om, inte korrigeras med diverse metoder. Jag tror vi gör alla en björntjänst om vi accepterar modulstommar som inte fungerar som dom ska. Det är bättre att erbjuda en hjälpande hand till den som behöver det. Vår hobby innehåller så många olika delar och jag tror det är få som behärskar allt.

Mvh UB

Om vi nu återgår till vad jag avsåg med denna trådstart så har jag klart och tydligt flera gånger påpekat att den presenterade lösningen har aldrig varit avsedd för att kompensera för dåligt byggda moduler.

Det är en helt annan fråga som kan diskuteras i en annan tråd.

Lösningen med efterjustering är tänkt att underlätta monteringen även för perfekt byggda moduler där styrstift saknas.

När du har 11 års erfarenhet av modulträffar så bör du väl inse att en grov fogning med bultarna och efterföljande justering av rälsskarven
förenklar monteringen. En enkel lösning med en vinkel och några skruvar... det är allt.

För upp frågan om dåliga modulbyggare på annan plats. Det är andra personer som kände för att vädra den frågan i tråden
som sannerligen har spårat ur.

« Senast ändrad: sön 30 okt 2016, 08:51:44 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #17 skrivet: sön 30 okt 2016, 09:41:51 »
Per-Åke

Jag tycker att detta är helt suveränt som du har tänkt över för att få en precision på modulsystem.
Tycker inte alls det är fel att bruka denna princip på så kallat perfekta moduler.
Moduler är i allafall de flesta byggda i trä och trä rör sig.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.795
  • Lindome
« Svar #18 skrivet: sön 30 okt 2016, 19:35:06 »
Jag tyckte oxå att det här var en jättebra ide som skulle underlätta avsevärt vid modulträffar, jag har varit på några modulträffar o sett hur lok o vagnar hoppar till vid skarvar o det ser ju inte så värst bra ut men med den här metoden så ellimineras ju det på ett bra och enkelt sätt.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 321
« Svar #19 skrivet: sön 30 okt 2016, 21:05:24 »
Intressant idé.

Men jag undrar hur vi klarar rörelser i rälsbädden i förhållande till det landskapsbygge det ändå finns i. Känns som en konflikt här.
Och så undrar jag om det är standardvaror du använt i ditt bygge. Har själv ingen kunskap om komponenterna.
Staffan S

paj2

• Veteran
« Svar #20 skrivet: sön 30 okt 2016, 21:50:15 »
Intressant idé.

Men jag undrar hur vi klarar rörelser i rälsbädden i förhållande till det landskapsbygge det ändå finns i. Känns som en konflikt här.
Och så undrar jag om det är standardvaror du använt i ditt bygge. Har själv ingen kunskap om komponenterna.

Rörelsen av rälsbädden kan säkert döljas i ett landskap på flera sätt. Min första tanke var att ha en låg mur, staket el.dyl. som löper längs skarven sista biten mot modulgaveln. Bara ett exempel.

Komponenter:
AL-vinkelprofil 20x20x2 mm       
Nitmutter M3                                 
M3 skruv                                 
Fjädrar                                     

Biltema och bygghandel.
Fjädrarna kan bytas mot två M3 muttrar låsta mot varandra.
« Senast ändrad: sön 30 okt 2016, 21:56:37 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

elindahl

• Användare
  • Antal inlägg: 111
« Svar #21 skrivet: mån 31 okt 2016, 12:26:01 »
Tack! Detta var precis vad jag behövde :-)
Min tidigare erfarenhet av hobbyn begränsar sig till barndomen på 70-talet med tågbana på en stor spånskiva. Nu försöker jag bygga en bana i sektioner som skall passas in i en bokhylla. Har bara kommit till en prototyp där jag försöker mixtra på olika sätt just för att rälsskarvarna ska matcha. Tycker det är svårt.

Tror dock att ditt finurliga förslag kan hjälpa till att lösa mina problem.

Skulle gärna se en bild på justeringen i sidled också. Om aluminiumvinkeln kan glida i sidled, blir inte hela konstruktionen lite ranglig då?

paj2

• Veteran
« Svar #22 skrivet: mån 31 okt 2016, 14:37:59 »
Tack! Detta var precis vad jag behövde :-)
Min tidigare erfarenhet av hobbyn begränsar sig till barndomen på 70-talet med tågbana på en stor spånskiva. Nu försöker jag bygga en bana i sektioner som skall passas in i en bokhylla. Har bara kommit till en prototyp där jag försöker mixtra på olika sätt just för att rälsskarvarna ska matcha. Tycker det är svårt.

Tror dock att ditt finurliga förslag kan hjälpa till att lösa mina problem.

Skulle gärna se en bild på justeringen i sidled också. Om aluminiumvinkeln kan glida i sidled, blir inte hela konstruktionen lite ranglig då?

Jag skickar ett PM

Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.485
« Svar #23 skrivet: mån 31 okt 2016, 15:17:37 »
En brist i konstruktionen är skruvskallen, den ska inte vara där.
Det skulle se konstigt ut om man hade en massa moduler som med olika sätt försöker dölja fyra skruvar i närheten av modulskarven.
Om du vill gå vidare med den där konstruktionen så tycker jag du bör hitta ett sätt att justera underifrån så att du inte har något synligt i landskapet.
Det kanske kan funka med en gängad stång och en försänkt islagsmutter, en löstagbar ratt under så inget sticker ut när man transporterar det hela.                                                                                                                                                                                                                                             

Med vänlig hälsning UB

paj2

• Veteran
« Svar #24 skrivet: mån 31 okt 2016, 15:39:52 »
En brist i konstruktionen är skruvskallen, den ska inte vara där.
Det skulle se konstigt ut om man hade en massa moduler som med olika sätt försöker dölja fyra skruvar i närheten av modulskarven.
Om du vill gå vidare med den där konstruktionen så tycker jag du bör hitta ett sätt att justera underifrån så att du inte har något synligt i landskapet.
Det kanske kan funka med en gängad stång och en försänkt islagsmutter, en löstagbar ratt under så inget sticker ut när man transporterar det hela.                                                                                                                                                                                                                                             

Med vänlig hälsning UB

Jag tackar för tipset om justering underifrån som även detta fungerar. Jag tycker nog att justering uppifrån blir enklare.

I slutkonstruktionen tänker jag till de två synliga skruvarna i var ände använda försänkta skruvar som målas i samma färg som landskapet kring skruvarna.
I övrigt om något av konstruktionen skulle avslöjas i landskapet så bjuder jag "niträknarna"  på detta.

« Senast ändrad: mån 31 okt 2016, 16:09:17 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min Hemsida
Min Youtube kanal