Författare Ämne: MJ-inspektionen granskar........  (läst 32857 gånger)

sture

• Användare
  • Antal inlägg: 417
    • http://www.bylen.se/
SV: MJ-inspektionen granskar........
« Svar #325 skrivet: ons 13 jun 2018, 19:26:28 »
Tack för det, grabbar och glad sommar även till er!  :)
Ser man månne några från det här forumet i Skövde på lördag?
Sture

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 296
« Svar #326 skrivet: ons 13 jun 2018, 22:00:46 »
Bara för att träd kan bli 40 meter höga så är väl de flesta jag ser ganska mycket mindre.
Tittar jag ut här hemma så är inget mycket högre än 6´e våningen (gissningsvis 15-18m), men fler som är ännu mindre.
Så kör hårt med garnarna, ska nog kopiera förfarandet själv då just granar är jobbiga att få som jag vill.

Robban
V8

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.056
« Svar #327 skrivet: ons 13 jun 2018, 22:58:55 »
Det hade varit kul att träffas i Skövde, men jag kan inte komma.
Det får bli en annan gång.

sture

• Användare
« Svar #328 skrivet: tor 14 jun 2018, 06:04:52 »
Vi ses kanske i Älvsjö i höst, HJP?
Robban: Dina iakttagelser om trädens höjd stämmer med mina. Man måste ju ha klart för sig att maxhöjd är just MAX höjd och inte någon genomsnittshöjd.
Sture

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.483
« Svar #329 skrivet: tor 14 jun 2018, 10:07:40 »
Vi fällde en tall på vår sommarstugetomt, när den stod upp så såg den jättehög ut.
Fälld så mätte vi den till 21 meter och ålder ca 80 år.

Med vänlig hälsning UB

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.957
  • alsum
« Svar #330 skrivet: tor 14 jun 2018, 12:13:52 »
Jag vill åka till skövde men orka inte köra lång från Skellefteå. Hoppas allt bra där

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.909
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #331 skrivet: tor 14 jun 2018, 22:48:59 »
Japp, tänkte provåka MTR fram-och-tillbaka över dagen.
Hoppas det funkar och att vi ses!
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 962
« Svar #332 skrivet: sön 17 jun 2018, 11:18:20 »
Tack igen Sture!

Ett enkelt och bra sätt att massproducera granar.
Metoden fanns lång ned i "järnbarken" på mig sedan
1981 då jag nog hade det numret av tidningen!
Jag reflekterade på bilden i tidningen att jag kände igen
det. Kul att du tog upp det på nytt
 :up: :up: :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

sture

• Användare
« Svar #333 skrivet: tor 12 jul 2018, 17:39:46 »
MJ-inspektionen på tjänsteförrättning i sommarhettan.

Sture

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 854
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #334 skrivet: tor 12 jul 2018, 19:33:34 »
Hej !

Tack för trevligt reportage  :up:

MvH
Pär

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 582
« Svar #335 skrivet: tor 12 jul 2018, 21:22:43 »
Sitter här på Sveriges framsida och inser att det snarare är baksidan efter den här trevliga filmen.

Har inte varit i Alunda på flera år nu. Verkar vara så dags igen.

Tack för underhållningen!  :up:

//Håkan E

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 803
« Svar #336 skrivet: tor 12 jul 2018, 23:28:23 »
Trevlig film!  :up:

Nja, bor ca 900 m från havet på Sveriges framsida och kan fortfarande inte se annat än att detta är Sveriges framsida :).

Kul att se att Brunos klassiska anläggning bevarats, visste dock detta. Har dock tyvärr aldrig besökt Modelljärnvägens hus, men hoppas att det blir av någon gång...

Kul också att man bevarar bröderna Edgars klassiska vinterbana i N-skalan :). Blir dock lite bekymrad över att man inte kan montera den i sin ursprungliga form. Det fanns ju en spårplan och en tanke avseende epok, deras militärtjänst mm från bröderna Edgar med banan, där den större stationen skall representera Karlskrona, om jag nu minns rätt. Har själv två anläggningar, en i H0 och i i N, där N-anläggningen är ganska så inspirerad av bröderna Edgars vinterbana. 

/hanlof

« Senast ändrad: fre 13 jul 2018, 20:51:04 av hanlof »
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 174
« Svar #337 skrivet: tor 12 jul 2018, 23:38:34 »
Trefvligt...  :)

Ska definitivt åka dit igen nån av de närmaste dagarna/veckorna.
Mvh /CGN

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 962
« Svar #338 skrivet: fre 13 jul 2018, 09:10:11 »
Tack för ytterligare intressant film Sture!

Fram eller baksidan vet jag nog inte, men kanske upp och ner där jag bor.
 :) :) :)

Mvh!

Alf K

En som inte kan men vill mer!

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.775
« Svar #339 skrivet: fre 13 jul 2018, 09:42:35 »
Tack för en väldigt film - som vanligt.
Vi gläder oss och längtar till nästa.
Har varit på väg till Modelljärnvägens Hus några gånger men öppet-tiderna är inte så bra.
Brukar göra en utflykt på Nationaldagen men då hade dom stängt, enligt hemsidan.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.024
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #340 skrivet: fre 13 jul 2018, 14:13:59 »
 :!: Trevlig video, ha en bra sommar!
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNet (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

sture

• Användare
« Svar #341 skrivet: fre 13 jul 2018, 19:18:00 »
Tack ska ni ha, grabbar! :)
Vad gäller öppettiderna, Per, så skiljer man på försommar, sommar och sensommar. Nu, under perioden "sommar" så har man öppet alla dagar utom söndag och måndag.

Jodå, det blir nog flera "inspektioner" vad det lider. Det här var min 299:e Youtubeuppladdning, (dock inte alla på temat MJ), och jag måste ju givetvis se till att spränga 300-vallen.  :)
Trevlig fortsättning på sommaren, till er! (Och gärna lite svalare...)
Sture

pek54

• Användare
  • Antal inlägg: 74
  • Över mosse och genom skog på smalt 891-spår
« Svar #342 skrivet: fre 13 jul 2018, 21:01:47 »
Tack för en mycket inspirerande video!  :up:

Den fick mig faktiskt att avlägga ett besök på stället ifråga nu idag. En imponerande samling olika anläggningar, alla snyggt byggda och med mycket liv och rörelse!

Och icke att förglömma; Det fanns ju även smalspår!  :D

Trädgårdsbanan var för all del också en intressant skapelse. Med rullande materiel som ofelbart ledde tankarna till det stora landet i väster. Man slapp dock den där känslan av hopplöst evig väntan som annars ofta infinner sig när man står vid en amerikansk järnvägskorsning, undrande om inte godståget någonsin tar slut...

/Pehr 
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en A29.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Jocke Sannagård

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #343 skrivet: sön 15 jul 2018, 08:24:53 »
Hej på er,

Roligt att så många uppskattade videoklippet, det är alltid trevligt att få samarbeta med Sture!

När det gäller öppethållandet så har vi som Sture skriver valt att fokusera på sommarsäsongen. Vi har under flera år haft öppet på nationaldagen, kristihimmelsfärd och andra lediga vardagar under vår och höst, men vår erfarenhet är att det är svårt att locka besökare dessa dagar. Det är många timmars arbete kring att ha utställningen öppen (vi brukar sätta igång vid sjutiden på morgonen och låser för dagen ungefär tolv timmar senare) och kommer det 20 personer så får vi helt enkelt inte ihop den ekonomi som krävs för att få lön för vårt arbete. Många funderar också varför det är stängt söndagar och måndagar och det är som så att vi behöver en vilodag + en arbetsdag i veckan för att hålla igång allt på gården på ett bra sätt. Nu har vi kokat ner det till att ha öppet omkring 70-80 dagar per säsong och det har fungerat tämligen väl. Förra säsongen lockade utställningen drygt 6000 besökare så öppettiderna fungerar i alla fall för många.

När det gäller Vinterbanan så blev det kanske lite otydligt i filmklippet. Vi har helt enkelt inte plats för att montera anläggningen i sin ursprungliga form. Vi har spårplanen, men vi har inte ytan. Vinterbanan var från början byggd som ett U, eller kanske snarare ett J och den platsen finns helt enkelt inte i våra lokaler. Att vi skulle kunna göra förändringar av banans ursprungliga form var en förutsättning för övertagandet. Alternativet var som jag förstod att banan skulle riskerat att hamna i en avfallscontainer. Naturligtvis ska vi inte göra några förändringar kring bröderna Edgars ursprungsidé om att visa järnvägen till Karlskrona, men vi väljer att lägga till nya spår. Stambanan och bibanan kommer få ett gemensamt tågmagasin, det kommer bli några meter ytterligare med synligt enkelspår, men den största delen av utbyggnaden kommer vara dold för betraktaren. Förändringen gör också att vi kan ha flera tåg igång på två separata slingor. Det kommer bli en massa nya granar tillverkade efter brödernas recept för att dölja de dolda spåren och ambitionen är att anläggningen ska se ut som den gjorde när de ursprungliga delarna byggdes av bröderna Edgar. Jag hade en orimlig plan för återställandet av anläggningen från början, det var helt enkelt mer arbete än jag hade tänkt, men jag hoppas att vi har spåren på plats och kan köra tåg på banan nästa säsong. Sen kommer det kanske dröja ytterligare en vinter innan vi skapat nytt landskap på de nya delarna och renoverat teknik såsom signaler och belysning på de äldre delarna.

Mvh

Jocke Sannagård
Modelljärnvägens Hus
Ansvarig utgivare för tidningen Allt om Hobby från 1 februari 2017. Drivande kraft bakom Bokförlaget Modellrallaren. Tekniskt ansvarig vid Modelljärnvägens Hus.

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.775
« Svar #344 skrivet: mån 16 jul 2018, 14:00:52 »
Tack ska ni ha, grabbar! :)
Vad gäller öppettiderna, Per, så skiljer man på försommar, sommar och sensommar. Nu, under perioden "sommar" så har man öppet alla dagar utom söndag och måndag.

Jodå, det blir nog flera "inspektioner" vad det lider. Det här var min 299:e Youtubeuppladdning, (dock inte alla på temat MJ), och jag måste ju givetvis se till att spränga 300-vallen.  :)
Trevlig fortsättning på sommaren, till er! (Och gärna lite svalare...)
Sture: Jo, det förstår jag och jag köper Jockes argument om besökstal. Jag har dock inte så mycket ledig tid på sommaren så en utflykt på Nationaldagen brukar det bli och då hade det varit trevligt med ett besök.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 749
  • Göteborg
« Svar #345 skrivet: mån 23 jul 2018, 22:43:59 »
Tack för en mycket bra instruktionsfilm hur man tillverkar garnar!  :up:

Nu är produktionen i full gång. Har provat med ett tiotal och det blir jättebra. Dock ska jag ändra vinklen på mallen lite. Nu blir det ganska smala granar av norrlandstyp. Har man flera mallar så kan man göra flera typer av garnar. Både yviga och smala.

Hade lite svårt att välja färg på garnet. Tittar man på en gran nära så är den ganska grön. Men ser man en skog på avstånd så bli den mer pch mer grågrön ju längre ifrån man kommer. Det fick bli det grågröna garnet och det blev kanonbra. Perfekt sysselsättning att tillverka garnar en varm sommardag.

Lennart.

H0 2R DCC  Dåtid till nutid.