Författare Ämne: Holmfors - en station på Malmbanan  (läst 7915 gånger)

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
Holmfors - en station på Malmbanan
« skrivet: tis 26 jul 2016, 19:35:44 »
Börjar byggloggen nu i sommarvärmen 2016.
Tanken på att bygga en H0-järnväg med Holmfors som förebild är några år gammal. Den sköt fart när jag anslöt mig till MMM och började med modulbygget. Men inte självklart alls att den skulle vara modulbaserad. Utan mer en bana att ha hemmavid.

Nu finns det tre moduler 480*1000 mm som ska kompletteras med ytterligare en. Noterar i forumet att jag 2013 bedrev ett intensivt planeringsarbete för att genomföra bygget. Annat har kommit emellan.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=12658.msg123110#msg123110


För att få fram mer kunskap om Holmfors som plats och hållplats på Malmbanan har jag sökt information på olika sätt. Och det har varit en trevlig syssla. Holmfors ingår i Buddbyn om man vill kolla de gamla kartorna över ägor. Från sent 1800-tal har det haft småskalig industriverksamhet. Och det finns kvar sådan än idag. Jordbruket utgjorde en viktig del i det som var den erkända alkoholistanstalten Holmforshemmets verksamhet. Landstinget i Norrbotten och Statens institutionstyrelse hade verksamhet innan den åter såldes till privata intressenter.
Stationen är nu återförvisad till att vara ett mötesspår på Malmbanan. Stationshuset rivet och ersatt av en transformatorkiosk.

« Senast ändrad: tis 26 jul 2016, 19:40:09 av Staffan S »
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #1 skrivet: ons 03 aug 2016, 10:06:04 »
Gårdagens byggkväll innehöll en givande diskussion kring benlösning för Holmfors stn. Blir att ta till IVARgavlar, 50 cm breda, till tornet under stationen. Men ställda på tvären och stagade med plyfaskiva och gångjärn. Bild kommer när jag är närmare tänkt lösning. Vägen kommer att gå via Kungens kurva nån gång i denna månad.
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #2 skrivet: ons 10 aug 2016, 00:39:32 »
Testade med att placera ut växlarna på Hfs. Vi kom fram till att det ska vara en kort kurvmodul på norra utfarten för att få bästa lösning på spår och rälsläge 1. Södra utfarten inte med på bild



Därav den fritt svavande rälsen. 11,5 grader var det visst på kurvan. Utdragsspåret, kopplat till tegelbriksspåret, läggs på dubbelspårsavstånd för alternativ användning. Hfs ligger på ett enkelspår, Malmbanan ni vet.
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #3 skrivet: fre 12 aug 2016, 21:32:37 »
Så är principskissen klar. Och därmed uppdelning i olika moduler. 3 meterlånga och sedan en kort kurvmodul.
Spåren från vänster är det som varmgångna MAS vagnar placerade på.
Därpå mötesspåret, sedan det närmast stationshus och perrong.
Stickspåret är avsett för rangering till tegelbruket. Kommer att ligga på korrekt dubbelspårsavstånd vid modulkant.
Diskussion om spårplanen finns på annan tråd


Och så här blir det med Märklin C-räls på modullådorna.

« Senast ändrad: sön 21 aug 2016, 19:18:21 av Staffan S »
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #4 skrivet: lör 11 feb 2017, 19:11:13 »
Vådan av att ha olika ställen att skriva på är att det kan bli oskrivet under lång tid. Har på annat håll skrivit om att rälsen rostmålats. Använder Humbrol 113 till det. Rak- och kurvräls klart. Nu ska växlarna hamna under målarpenseln. Rosteriet har legat nere sedan modulkörningen på Mjhobbymässan i höstas. Får se om det blir klarrostat under februari. Växlar är som ni vet kinkiga varelser när det gäller pålägg av olika sort.  :)
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #5 skrivet: tor 16 feb 2017, 22:40:56 »
Idag så belutade jag mig för att använda Ivarben, 50 cm breda, till att placera modulerna på. Mått ska tas för tillpassning. Skruv för höjdjustering mm. IKEA ska  besökas för kompletterande inköp.



Kompletterade även en modul för industrispåret till tegelbruket.



Torsdagen ägnades åt besök hos olika leveratörer, Biltema, Jula, Bauhaus och IKEA. Samtliga nästgårds i Veddesta och Barkarby. Biltema hade bästa kaffet. IKEAs gratis men inte gott.

Edt: Var lite snabb med att placera utfarten för industrispåret. Det blir förskjutet en bit för att det ska bli en korrekt avslutning för enkelspårsmodul på den tårtbit som är på gång att bli till nu. 2 maj 2017/S
« Senast ändrad: ons 03 maj 2017, 17:23:53 av Staffan S »
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #6 skrivet: ons 01 mar 2017, 09:43:00 »
Ivarben testas mot modulerna. Inmätning av placering. Allt med modulerna iryggläge. Jag känner mig nöjd efter testet. Dags för spårläggningen nu.

Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #7 skrivet: sön 19 mar 2017, 18:42:41 »
Idag tog det fart

Rälsläggningen påbörjad, Märklin C-räls. Norra infarten med växelpaketet på plats. Uttag för servostyrning av växlarna gjorda. Eldragning förstås ska ju till innan rälsen skruvas fast.

Södra infarten ser ut som nedan,



Och än så länge bara en meter mellan de två infartsmodulerna. Passning av skruvtornen fixas med följande räls i ordningen 188, 4*172, 188. En del nya räler att rostmåla blev följden av korrekt anpassning till modulkanter mm.



Norra infarten är mer knepig att hantera. 3 räler som går över modulskarven och med olika vinklar. Norra infarten är i kurva!
Bild saknas idag. Tompa drev på bygget och jag gjorde en del bygge.
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #8 skrivet: ons 22 mar 2017, 09:22:56 »
Med hjälp av Tompa så fortskred arbetet väl med de sektioner som rymmer växlarna. Södra och Norra infarterna. Tompa hade bra byggknep att ta till för att få rälslägena exakta. Styrstift nödvändigt mellan modulerna. Skarvjärn, artnr 74994, hjälper för att få exakt spårläge vid bygget över modulskarven.
Nu äär det framtida ballastering jag funderar på. Färg på sanden måste jag få besked om. Får fråga er med anknytning till Malbanan, bilder? Antagligen kan färgbilder fram till början av 60-talet vara till hjälp.   



Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #9 skrivet: sön 09 apr 2017, 23:32:39 »
Vid dagens fortsatta bygge noteras ett behov av att fixa en av modullådorna, möjligen två, för att få dom ligga dikt an mot varandra. Individuellt framkom inte det behovet.
Men vackert är det med linjerna.

Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #10 skrivet: ons 19 apr 2017, 23:01:43 »
Några bilder från bygget

Ett enkelt sätt för att få räler på lika plats över intilliggande sektion/modul. Lönar sig att jobba med hjälperna. Och styrstift mellan modulerna.


Känns gott att ha de olika huvuddelarna på plats. Återstår servon att styra växlar, signaler på vardera infart. Undrar just vilka signaler so stod i Hfs på trettiotalet.


Norra infarten är inte dubbelspår annat än till utseendet, "råkar" bli 57 mm cc. Utdragsspår från tegelbruket. Där stod sedermera lokskjulet för beredskapsloket.


Diskuterade lite grundläggning för stationshus och arbetarbostaden i kommande landskapande. Tur att jag samlat på mig bilder från Riksarkivet och familjealbum. Men färgerna saknas!
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #11 skrivet: sön 23 apr 2017, 20:52:07 »
Eldragning klar under en sektion. En servo ska monteras för växeln.
2 stora och en liten sektion återstår. Och även där ett antal växelservon.



En mellansektion ordnades på tisdagskvällen



Då var den sista av de större sektionerna klar oxå. Återstår endast den lilla tårtbit som tegelbrukets spår ska vara på. Och med en 280 mm enkelspårsmodul att ansluta till.



Några små slanor för att motverka oljud ska nog på plats.
« Senast ändrad: sön 14 maj 2017, 21:04:32 av Staffan S »
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #12 skrivet: ons 03 maj 2017, 17:29:57 »
Kollar igenom de olika texterna från mina arkivstudier om Holmfors gård och Holmfors station, Malmbanan och Bodens fästning mm inför resa till Härnösand och landsarkivet. Både Landsarkivet i Göteborg och Norrbottens museum kan vara aktuella för besök under året.
Underligt att det är så svårt att finna när industrispåret till tegelbruket tillkommer och rivs upp. 
« Senast ändrad: tor 01 jun 2017, 10:33:20 av Staffan S »
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #13 skrivet: lör 13 maj 2017, 14:00:20 »
Parallelläsning av Lantmäteriets och Inskrivningsdomaren i Bodens domsaga om uppgifter kring Buddbyn var spännande. Dagens äga Buddbyn 9 har ett ursprung inom nr 4 och 7. Oskar Sundström avyttrar utan kostnad en del av Buddbyn 7 till Holmfors station och SJ på tjugotalet.
Aktiebolaget Gellivare malmfält efterföljare till engelska SNJ börjar trafikera Malmbanan 12 mars 1888. Malmborgs skrift "Bidrag till Luleå - Ofotenbanans historia , 1927, innehåller intressanta uppslag för vidare studier.
Tommy Hendler har i dagarna utkommit med en första bok om banvaktsstugor längs Malmbanan.

Inget nytt på modulbyggefronten.
« Senast ändrad: tor 01 jun 2017, 10:32:50 av Staffan S »
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #14 skrivet: fre 19 maj 2017, 22:05:32 »
Den mindre tårtbit som ska leda ut från stationsområdet mot tegelbruket. Elanslutningen lite annorlunda mot modulstandard men lösa kablar löser det.
Mycket återstår att göra.
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #15 skrivet: tor 25 maj 2017, 19:45:33 »
Den mindre tårtbit som ska leda ut från stationsområdet mot tegelbruket. Elanslutningen lite annorlunda mot modulstandard men lösa kablar löser det.
Mycket återstår att göra.


Rev hela tårtbiten. Ny på gång.
Förbereder även den fjärde helsektionen med tre spår, plyfa finns nu för arbete i höst.
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #16 skrivet: tis 30 maj 2017, 21:35:22 »
Tårtbiten i nytt utförande. Här på plats



Nu är allt på plats ovan modulen, el klar, växlarna får servodriv


« Senast ändrad: tis 30 maj 2017, 21:57:36 av Staffan S »
Staffan S

Staffan S

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 296
SV: Holmfors - en station på Malmbanan
« Svar #17 skrivet: mån 07 aug 2017, 22:50:16 »
Dagens notering från KB och dagstidningsarkivet:
Annars så satt jag och läste Norrbottenskuriren av anno 1899 idag. Noterades notisen om transport av nya malmvagnar med bromssystem Westinghouse, ångtrycksstyrda, som skulle ta vägen från Göteborg via Stockholm till Malmbanan. Det i januari månad 1899. Och så var det vanligt med förseningar i tågtrafiken.
Staffan S