Författare Ämne: Simpans M-Rälsprojekt  (läst 34130 gånger)

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 167
    • Turebergs Station
Simpans M-Rälsprojekt
« skrivet: ons 20 jul 2016, 22:44:15 »
Ok, dags för mig att visa mitt modellprojekt. Jag har som så många andra läst ett antal inlägg här på forumet och fått bra tips och massor med inspiration. För ett år sedan påbörjade jag ett tappert försök att bygga en modell utan en genomtänkt spårplan eller ens spårprogram. Jag har nu insett att just spårplanen är en mycket viktig och nödvändig del av "MJ-resan". Jag hann nästan bli klar när jag insåg att det bara var att göra om och göra rätt. En tidsödande och dyr erfarenhet. Jag är dock rätt säker på att jag inte är ensam om detta nybörjarfel...eller..?  ;)

Nåja, efter införskaffande av ett par gamla spårplansböcker (Märklins gamla godingar), ett välkänt spårprogram från nätet och några veckors pysslande vid datorn så ser min spårplan ut så här:

Detta är nivå 1 och 2, nivå 1 ligger på 10cm höjd och 2 på 17,5cm. Den svarta sektionen går i en tunnel och den grå är en bro.
Ytan är 310x135cm. Jag kommer att använda M-räls som rubriken antyder och köra analogt. (Det är delvis en ekonomisk fråga, hade nog valt digitalt annars... :oops: men det är också av nostalgi eftersom jag tillhör skaran av MJ-rallare som var barn under 70 och 80 talet och då fick min första startsats Märklin.)

Här är det dolda spåret med skuggbangård och vändslinga på nivå 0.

Min tanke är att skapa en modell som dels kan köras helautomatiskt, vid "visningar" och manuellt för tågspel och testkörning.
Jag vill ha 2 tåg igång samtidigt vid helautomatisk körning(plus ett som vilar och startas växelvis m.h.a. en universalomkopplare på skuggbangården).
Vid manuellt vill jag kunna köra en rälsbuss eller två, fram och tillbaka från främre stationens stickspår till stationen på nivå 2.

Den inbitne MJ-rallaren med vana och blick för detaljer kan se om detta kommer att fungera smidigt eller kollapsa på sikt.
Har jag lyckats få till något att gå vidare med eller skall jag göra om vissa delar eller allt? Som ni ser är inte signaler och strömsektioner utplacerade än, men det tänkte jag alltså få hjälp med, om spårplanen ens fungerar vill säga...?  :)

Jag har börjat montera spår från nivå 0 och upp till halva nivå 1, men tvekar lite som ni förstår.
Använder material från min första modell. Modellen är ganska låg eftersom detta rum även huserar vår hemmabio och "filmduken" är väggen bakom modellen... :emm:

Oj, vad mycket det blev, hoppas någon orkar läsa och kommentera detta.
Detta får räcka som start... :D

Simpan
Varma hälsningar
Simpan

hugo

• Användare
  • Antal inlägg: 259
SV: Simpans M-Rälsprojekt
« Svar #1 skrivet: tor 21 jul 2016, 14:46:59 »
Hej
Alltid roligt med fler som vill dela med sig av sina baner, denna tror jag även kan bli en kul bana som kan bli en riktig höjdare med mycket trafik.

En sak jag genast ser är att dubbelspåret går ihop till enkelspår på det nedersta planet detta kommer skapa problem om du vill ha flera tåg igång samtidigt då de ska samsas om ett spår. Vore mycket bättre om du hade kvar dubbelspåret och så de kan köra runt utan att behöva vänta på varandra.

Detta är nog ungefär hur jag skulle löst det. Jag har även med några stickspår som kan komma till användning om du ska köra med motorvagnar.

Sen såg jag även en S kurva mellan nivå 1 och 2 ;)

Mvh Hugo
Moduler R2/R3 på peco c100.
Hugo

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #2 skrivet: tor 21 jul 2016, 17:11:53 »
Hej Hugo,

Tusen tack för dina tips, det nedersta planet skall jag verkligen omvärdera. Jag hade kopierat en slinga från Märklins spårplansbok 0700 och lagt in den för att få till växelvis kröning av tågen. Jag löste konflikten med enkelspåret genom en signal för inkommande spår(jag har tänkt att köra högertrafik förresten), men det är ju dumt att stoppa upp trafiken just här kanske?
Skall verkligen överväga att bygga ett dubbelspår istället. :up: Och stickspår för motorvagnarna är ju något jag helt glömt bort.  :emm:
Jag återkommer med ny version av nedre plan.

S-kurvan mellan nivå 1 och 2 var ju såklart en nybörjarmiss också. Nu är den utjämnad.

Vad gäller signaler, blocksträckor och strömkretsar så inser jag att det är något jag själv får brottas med. Skall sätta mig nästa vecka och klura på det. Sedan skall allt byggas upp för test.

Ännu en gång tusen tack Hugo!  :D
Trevlig kväll.

Mvh,
Simpan
Varma hälsningar
Simpan

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.673
« Svar #3 skrivet: tor 21 jul 2016, 22:03:34 »
Håller med Hugo om att du behöver dubbelspår hela vägen i en klassisk dogbone ner till skuggbangården.

Hur har du tänkt dig att övervaka skuggbangården? Eftersom du tänker dig att köra analogt, så förmodar jag att du kommer använda automatiska blocksignaler som bryter körströmmen?

Mitt förslag är att du försöker få till fler uppställningsspår eller helst förbigångsspår i skuggbangården. Även om du inte bygger alla från början är det bra att planera för så många som du kan få plats med.

Nu är det knepigare att få till avkänning med M-räls även om det finns några varianter, men det går ju även att lagra tåg på kö efter varandra.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

itit01

• Användare
  • Antal inlägg: 302
    • KungsbackaModellJärnvägsFörening
« Svar #4 skrivet: tor 21 jul 2016, 23:11:19 »
Feedback med M-räls är enkelt eftersom det finns både raka o böjda kontaktskenor, med uttag för banankontakt. Dessutom två uttag på varje skena.

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #5 skrivet: fre 22 jul 2016, 00:40:33 »
Ok, jag får nog fundera rejält kring nedre plan. Det verkar vara den här delen i min spårplan som kommer att skilja agnarna från vetet. Gör jag den optimal från början så har jag nog vunnit mycket.

Övervakning av skuggbangården är en sådan sak som jag inte ens reflekterade över vid min första skiss. Nu funderar jag på att ha en öppen planlösning istället, så att jag kan se det mesta av nedre plan med blotta ögat. Kommer då att använda en del signaler och kontaktskenor. Behöver nog bl.a. en 7045:a till?  :emm:

Jag tackar er allra ödmjukast för feedback och tips, jag har tagit till mig av allt. Som sagt, ny spårplan av nedre plan kommer om några dagar. Då får vi se om jag klarat av att nyttja alla era tips?  :handshake:

Till dess önskar jag trevlig helg.

Mvh
Simpan
Varma hälsningar
Simpan

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #6 skrivet: tis 26 jul 2016, 00:57:37 »
Hej igen, kör nattpasset som vanligt.
Familjen har gått och lagt sig och jag får äntligen lite tid för mig själv och mitt projekt.
Lite har hänt sedan i fredags, klämde in en tripp till Öland över helgen... :D och skapade en ny spårplan med framförallt dubbelspår...tack för tipset.  :handshake:  Testkörning är genomfört med gott resultat. Jag har lämnat de två nedersta spåren med växelvis start nästintill orörda, efter den delen har jag lagt till en blocksträcka som styrs automatiskt av kontaktskena och signal. Där får jag in ett tåg till som hela tiden ligger först i kön s.a.s.

Stickspåren som skall hysa motorvagnar/rälsbussar blir nästa nöt att knäcka. Hur övervakar man dessa på ett enkelt och analogt sätt?
Jag har lagt in kontaktskenor, dels för att styra växlarna, men även med tanken att använda deras impuls som feedback.
Men,här tar ändå mina kunskaper tvärt slut, jag bara gissar.  :oops: Skall testa mig fram vid nästa nattskifte... :P

Eftersom det nuvarande bygget är i spårplan och "testkörningsfasen" och tråden är lite torftig p.g.a. detta, så tänkte jag visa ett par bilder från min förra anläggning som alltså bara finns kvar just på bild. Precis som mitt nya projekt var det en analog M-rälsmodell.

Ånglokstationen.

Halvfärdig bangård.

Ha det gott.
Varma hälsningar
Simpan

LeoArietis

• Veteran
« Svar #7 skrivet: tis 26 jul 2016, 10:23:49 »
Ett tips är att försöka jobba bort s-kurvan i vändslingan mellan de två 5100-skenorna. Många fordonskombinationer tycker inte om den typen av s-kurva med 360 mm radie.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.949
« Svar #8 skrivet: tis 26 jul 2016, 11:13:18 »
Försök göra stickspåren längre. Jag hade korta men det blev inte bra. Skaffade längre tågset än planerat :D
Torbjörn

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #9 skrivet: ons 27 jul 2016, 00:25:58 »
Ja, jösses, jag verkar ha en svaghet för s-kurvor.  :oops: Tack för din hint LeoArietis, spårplanen är ändrad och jag följer även Kattjaevels råd och förlänger stickspåren. 
Mina rälsbussar får ju plats, men självklart måste jag planera för annan trafik längre fram. Tack för det tipset. :up:
Så här blev det nu.

Och här är några av mina rälsbussar som trivdes tillsammans på de nya spåren...  :)

Nu tar jag paus ett par dagar i bygget igen.
När jag är tillbaka så skall alla justeringar av nedre plan vara klara och nivå 1 tar vid.

God natt.

Varma hälsningar
Simpan

F1200

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #10 skrivet: sön 31 jul 2016, 21:36:50 »
Hej,
Trevlig rad med rälsbussar tycker jag. Fin klassisk bana och trevliga bilder. Lycka till med fortsättningen!
 :) :) :)
Hälsar
F1200/Christer

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #11 skrivet: sön 31 jul 2016, 22:40:35 »
Hej,
Trevlig rad med rälsbussar tycker jag. Fin klassisk bana och trevliga bilder. Lycka till med fortsättningen!
 :) :) :)
Hälsar
F1200/Christer

Godafton Christer och tack.
Ja, jag har en svaghet för de gamla rälsbussarna. Drömde alltid om de röda BR795:orna som liten grabb. Har ett par sådana också såklart.  :oops:
Skulle precis skriva om vad som hänt sedan sist.

Gick igenom en riktigt härdsmälta häromdagen när jag insåg att jag är för oteknisk för att lösa skuggbangården på ett bra sätt, med feedback och övervakning och allt vad det heter.
Ett tag var jag t.o.m. inne på att köpa en enkel webbkamera med LED-ljus och placera vid skuggbangården.  :emm:

Hur som helst, mina större lok började spåra ur i växlarna när jag testade och jag önskade att jag hade satsat på nya c-räls och växlar istället.
Det är då man tar sig samman, inser att man är färsk på detta och går tillbaka till ruta ett och börjar om.

Jag började med att ta bort stickspåren  :'(, men la till ett ett extra spår för ett extra tågset och växelvis trafik, alternativt nyttja det som uppställningsspår.
Detta är nog vad jag klarar av att handskas med, trafik som går framåt och s.a.s. sköter sig själv eller kan styras med enkla medel. Rälsbussarna får stå på nya stickspår vid stationen istället.

Jag gör kanske fel tycker en del, men jag måste inse mina begränsningar, trots alla fina tips och den enorma kunskapsbank som finns här på forumet.
I värsta fall (eller bästa...?) så får jag väl tänka om igen när jag provkört hela layouten om några dagar, vilket jag ju inte har kunnat göra än. Imorgon skall jag inhandla byggmaterial och köra igång bygget på allvar.

Till dess, ha det så gott.
Varma hälsningar
Simpan

kattjaevel

• Stammis
« Svar #12 skrivet: mån 01 aug 2016, 07:39:28 »
Prova stickspåren igen. Gör ett och kolla var det spårar ur. Om det är en växel så prova en annan. Om det är en rälsbit prova en annan osv.
Dessa gamla rälsbitar kan vara både buckliga och skeva. Lägg den på en plan yta och kolla kritiskt. Jag kör också på m-räls och har fått kassera några som varit just buckliga bortom räddning.
Torbjörn

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #13 skrivet: mån 01 aug 2016, 10:58:57 »
Prova stickspåren igen. Gör ett och kolla var det spårar ur. Om det är en växel så prova en annan. Om det är en rälsbit prova en annan osv.
Dessa gamla rälsbitar kan vara både buckliga och skeva. Lägg den på en plan yta och kolla kritiskt. Jag kör också på m-räls och har fått kassera några som varit just buckliga bortom räddning.

Det stämmer, det är en del meck med m-rälsen, men mitt största problem är att jag inte vet hur jag skall övervaka en dold bangård med stickspår, där tågen skall stanna, byta körriktning och starta igen. Jag har aldrig gjort en skuggbangård och mina kunskaper inom elektronikområdet är tyvärr begränsade. Har du något bra tips på hur jag enkelt kan övervaka stickspåren analogt så lovar jag att försöka? Jag är väldigt tacksam för ditt engagemang. :)
Varma hälsningar
Simpan

kattjaevel

• Stammis
« Svar #14 skrivet: mån 01 aug 2016, 12:30:08 »
Gammal mobilkamera med wifi, eller speglar
Torbjörn

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #15 skrivet: mån 01 aug 2016, 16:56:03 »
Gammal mobilkamera med wifi, eller speglar

Ok, jag litar på ditt omdöme mer än min magkänsla denna gång.  :)
Lägger till stickspåren igen och köper den där webbkameran jag hade lite i åtanke.
Tack för ditt tålamod med en färsking.

Varma hälsningar
Simpan

kattjaevel

• Stammis
« Svar #16 skrivet: mån 01 aug 2016, 17:39:26 »
Se bara till att du kan hålla gömda spår lättillgängliga så ordnar det sig nog  :up:
Torbjörn

F1200

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #17 skrivet: mån 01 aug 2016, 17:44:53 »
Ett tips nä det gäller M-räls och dess växlar i synnerhet är att vara noga med skarvarna. Dvs både skarvjärnen och rälerna måste man kolla så de nte är skadade eller krokiga för då spårar det lätt ut fordon. Tag en tång med smala käftar och rikta rälerna om de inte är raka. Kläm försiktigt ihop skarvjärnen lite om de är uppfläkta.  Har gjort sådana här oprationer på kompisens M-rälsbana bana som han haft i mer än 60 ÅR!
Viktigt också att tillse att det inte blir brytningar i rälsskarvarna även om M-rälsen är förlåtande till t.ex.ej perfekta kurvor och växelgator så ska man undvika detta.
Så med lite extra nogrannhet så borde du lyckas med trafiken liksom kompisen som kör både moderna och gamla lok och vagnar på sin gamla M-rälsbana även om Banverket måste utföra spårriktning då och då  :lol:

Vänliga hälsningar
F1200/Christer

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #18 skrivet: mån 01 aug 2016, 23:11:45 »
Se bara till att du kan hålla gömda spår lättillgängliga så ordnar det sig nog  :up:
Absolut. Jag skall ordna med en "servicelucka" både från ovansidan och undersidan.
Tack Torbjörn och Christer för era tips och att ni står på er och tror på en "äkta" skuggbangård av m-räls.   :handshake:
Jag kommer säkert tacka er igen för detta längre fram i bygget. Ha det bäst.  :)
Varma hälsningar
Simpan

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #19 skrivet: tor 04 aug 2016, 11:03:36 »
Jaha, då var skuggbangården med stickspår på plats igen. Vet inte varför jag har tvekat på denna lösning, den är ju klockren.  :oops:
Och vid tester har det fungerat utmärkt. Växlarna in mot stickspåren ställs om automatiskt beroende på rörelse in eller ut.
Allt för att förenkla kontrollen av tågen. Stickspåren har såklart fått en egen trafo och ställpult för reglering av körström.

Inhandlade en webbkamera med LED-ljus för övervakning av skuggbangården.

Så här ser det ut i datorn, LED-lampans ljus var för svagt så jag kommer att montera extraljus vid bangården. Släckte ner i rummet för att simulera en inbyggd bangård, därav det skumma ljuset i bilden.
Provade med ett par husbelysningar med glödlampa som syns på bilden, men jag skall testa med någon lite skarpare LED-lampa också.
Mycket ljus som alstrar lite mindre värme tänker jag. Med tanke på priset för kameran(199:-) är jag nöjd med bildkvaliteten. Den räcker gott för ändamålet.

Nu går bygget vidare. Jag använder en blandning av Woodland Scenics skumplast, byggskivor i skumplast och plywood som ni ser.
Testar även jag med olika material för ljuddämpning. Skumplastfolie är det senaste i raden, fungerar ganska bra och är enkel att klippa till och lägga ut.
Jag får se/höra hur det blir vid kommande test. Återkommer om resultat. Skumplasten är stabilare än det ser ut, skumplattorna är väldigt styva trots sin lätta vikt.

Innan jag börjar limma och fästa allt skall jag ta fram sticksågen och börja ta upp hål i skivan för att kunna komma åt rälsen underifrån också.
Skall fundera lite på hur jag skall dra elen också, Den kanske kan ligga kvar som den gör nu? Jag vet inte om det spelar någon roll?
Någon som har erfarenhet av detta får gärna tipsa mig hur de har gjort.

Bygger lite mer och återkommer med fler bilder om några dagar.
Ha en trevlig helg så ses vi snart igen.
 :D
Varma hälsningar
Simpan

kattjaevel

• Stammis
« Svar #20 skrivet: tor 04 aug 2016, 11:26:39 »
OM du kan komma åt elen sådär så är det ok. Det är inte klokt vad det kan jäklas det som man inte kommer åt  :)
Torbjörn

LeoArietis

• Veteran
« Svar #21 skrivet: tor 04 aug 2016, 20:46:18 »
Jag fick tipset på det här forumet att dra elen genom sådana flexibla rör som man drar el i husväggar. Finns i t.ex. 16 mm böjliga rör som kan kapas till valfri längd. Det är extra bra när man ska gå genom två eller flera våningar på banan. Jag drar i princip ner all el till undersidan med några väl valda undantag. Någon här på forumet har även dragit rör vidare hela vägen till "ställverket". Det gör ju undersidan lite snyggare på anläggningen, och en rulle VP-rör kostar inte så mycket.

Se en bit ner i följande inlägg för hur jag dragit el. Nu har jag hittat en klämplint så man inte behöver skruva.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=10990.msg119715#msg119715

För att dra ner kablar genom rören så har jag en ståltråd med ögla, så är det bara att trä in sladden ca 5 cm genom öglan och sedan skicka ner ståltråden genom röret och dra igenom.

Genom att borra med exakt rätt borr så blir det presspassning genom skivan på röret.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #22 skrivet: fre 05 aug 2016, 12:06:24 »
OM du kan komma åt elen sådär så är det ok. Det är inte klokt vad det kan jäklas det som man inte kommer åt  :)

Ja, "Murphys Lag" gäller även för oss MJ-rallare.  :P
Varma hälsningar
Simpan

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #23 skrivet: fre 05 aug 2016, 12:21:13 »
Jag fick tipset på det här forumet att dra elen genom sådana flexibla rör som man drar el i husväggar. Finns i t.ex. 16 mm böjliga rör som kan kapas till valfri längd. Det är extra bra när man ska gå genom två eller flera våningar på banan. Jag drar i princip ner all el till undersidan med några väl valda undantag. Någon här på forumet har även dragit rör vidare hela vägen till "ställverket". Det gör ju undersidan lite snyggare på anläggningen, och en rulle VP-rör kostar inte så mycket.

Se en bit ner i följande inlägg för hur jag dragit el. Nu har jag hittat en klämplint så man inte behöver skruva.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=10990.msg119715#msg119715

För att dra ner kablar genom rören så har jag en ståltråd med ögla, så är det bara att trä in sladden ca 5 cm genom öglan och sedan skicka ner ståltråden genom röret och dra igenom.

Genom att borra med exakt rätt borr så blir det presspassning genom skivan på röret.

Tack för detta tipset och arbetsbeskrivningen. Hittade flexrör 10m x 16mm hos Jula som jag kommer testa. :up:
Fin anläggning du har där förresten(Linfallets järnväg), skall ta mig tid och läsa mer om detta bygge snarast.  :D   
Varma hälsningar
Simpan

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #24 skrivet: fre 12 aug 2016, 01:27:03 »
Jag märker att vi är en del som passar på under semestertid att bygga MJ. Har man inget som måste fixas akut på huset eller tomten så är det ju perfekt för en rastlös MJ-rallare att slinka ner i källaren och...bygga...  :)

Nu har det ju gått några dagar och lite till sedan jag skrev mitt förra inlägg och det är dags att visa vad som hänt med min lilla modell.
Först fick jag till kurvan upp till nivå 2, Woodland Scenics risers är perfekta för mig som nybörjare.
Problemet är att det inte går att justera så mycket när det väl är limmat och på plats. Om det inte fungerar med stigningen så får jag riva allt... :'(   

Nåja, nu tänker vi positivt och går vidare. Här är mitt nya arbetsbord, ett gammalt strykbräde utan "stoppning"...lite vingligt och skevt, men ack så bra när man behöver en avlastningsyta eller göra "smutsjobben" vid sidan av modellen. Lite okonventionellt, precis som det mesta i mitt bygge. :oops:

Jaha, då var det dags för nivå 2 och min andra knutpunkt, rälsbuss och godsstationen.
Markerar var rälsen skall vara, sågar till och ställer ut några hus och bron för att testa hur det ser ut.

Det blev ok, men det här blev tokigt. Använde lite spillmaterial och missade att det gick ner lite för mycket undertill på en plywoodbit.
nybörjarmiss...  :oops:

Lite mer takhöjd.

Testade tipset med 16mm elslang från LeoArietis, snabbtestet med eltejp som fästanordning ser lovande ut.
Ni ser lösa sladdar till vänster på bilden, inte bra och trassligt att ha hängande, jag är så tacksam för tipset.  :up:

Tänkte avsluta denna bildradda med att spä på om min vurm för motorvagnar. Tog nyligen den här somriga bilden på Lidköpings station.
En Y31 och Y1 som står och solar sig en stund innan nästa arbetspass. :cool:

Nä, nu är det nattedags för min del.
Vi ses igen om några dagar, då skall allt spår vara på plats...hoppas jag... :emm:

« Senast ändrad: fre 12 aug 2016, 09:16:47 av Simpan »
Varma hälsningar
Simpan