Författare Ämne: Ska bygga Alfs Låda och ha i bokhyllan!  (läst 14518 gånger)

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 983
SV: Ska bygga Alfs Låda och ha i bokhyllan!
« Svar #100 skrivet: ons 14 feb 2018, 13:05:40 »
Visst förhöjer det intrycket avsevärt med en trovärdig inredning bakom fönstren. En lampa (lysdiod) eller tre i taket, så syns det i mörkret också.

Tack!

Jag har några led lampor för takbelysning,
så upplyst ska det bli!

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

AlfTm36

• Stammis
« Svar #101 skrivet: tis 20 feb 2018, 09:36:20 »
God Morgon!

Inga bilder idag men lite info. om hur det går och det går framåt! Har målat taket svart till huset och där ska monteras skorsten,
skyddsräcke, där det sluttande taket börjar. En man lucka för sotaren att komma upp på taket. Skorstenen blir av ett ihåligt rektangulärt
Evergreen plast! Ska försöka rista ut tegel mönster på det och försöka blanda till något rött tegel färg.

Måste beställa nytt material för stuprören och  stuprännor! Material jag har, har fel mått! Det kommer att bli knepigt att koppla ihop stuprör med stuprännorna, men det ska nog gå.
I morgon ska jag försöka montera ledljus och jag tror det blir 3st i taket för innerbelysning i butiken.
Nu börjar det närma sig taklagsfest! :)

Mvh!

Alf K

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.956
« Svar #102 skrivet: tis 20 feb 2018, 09:42:09 »
Kämpa!
Torbjörn

AlfTm36

• Stammis
« Svar #103 skrivet: fre 01 jun 2018, 14:52:00 »
Hej!

Idag har jag kämpat lite med huset!

Jag har fått till taket men innan limningen skulle allt passa bra men efter limningen
det blev inte riktigt så!  :???:
Men men, nu är det på plats och löstagbart och lite snett och vint!
Har lyckats lödat dit motstånd till 3 lys dioder och det gick bra! Dessa skall monteras på
innertaket till butiken! Funderar på om jag törs ge mig på stuprör och takränna eller om
jag ska fuska och hoppa över det! Kanske kommer att se bedrövlig ut! Vi får se!
Sakta som en snigel men det rör på sig!
 :)
Mvh!

Alf K

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.524
« Svar #104 skrivet: fre 01 jun 2018, 17:43:44 »
Stuprör gör väldigt mycket för utseendet, så det är väl värt ett försök. De måste inte vara ihåliga och de måste inte vara av plast.
Bengt W
H0 2R DCC

AlfTm36

• Stammis
« Svar #105 skrivet: fre 01 jun 2018, 18:30:58 »
Stuprör gör väldigt mycket för utseendet, så det är väl värt ett försök. De måste inte vara ihåliga och de måste inte vara av plast.

Material har jag, men svårigheten är att få till det mellan stuprören och takrännan.
Det blir ju en del som ska gå i vinkel ut från stupröret och kopplas ihop med takrännan
uppe vid takfoten.

En variant skulle vara att försiktigt värme plaströret (stupröret) och böja det i rätt vinkel!
En annan variant att skära av den i vinklar för att sen limma ihop.
Verkar lite knepigt för mig, men du har rätt att det förhöjer intrycket!

Mvh!

Alf K

kattjaevel

• Stammis
« Svar #106 skrivet: fre 01 jun 2018, 18:41:53 »
Jag bockade mässingstråd.
« Senast ändrad: fre 01 jun 2018, 19:07:43 av kattjaevel »
Torbjörn

AlfTm36

• Stammis
« Svar #107 skrivet: lör 02 jun 2018, 08:35:08 »
Jag bockade mässingstråd.

Tack för tipset!
Problemet om du nu är nåt problem vet jag inte,
men hur fästa mässing i plasten sen?  :???:

Mvh!

Alf K

kattjaevel

• Stammis
« Svar #108 skrivet: lör 02 jun 2018, 08:45:01 »
Jag lödde på korta bitar på stupröret som jag kunde fästa i förborrade hål i huset.

När jag löder på sådana fästen så börjar med jag egentligen med långa bitar som jag klipper ner. Det blir för pyttigt annars.
Torbjörn

AlfTm36

• Stammis
« Svar #109 skrivet: lör 02 jun 2018, 09:13:58 »
Jag lödde på korta bitar på stupröret som jag kunde fästa i förborrade hål i huset.

När jag löder på sådana fästen så börjar med jag egentligen med långa bitar som jag klipper ner. Det blir för pyttigt annars.

Aha! Då förstår jag och det blev felstavat innan!
Jag menar inte att "du" är nåt problem Torbjörn!  :oops:
Det skulle stått "det" och inte "du", ber om ursäkt för det!

Mvh!

Alf K

kattjaevel

• Stammis
« Svar #110 skrivet: lör 02 jun 2018, 09:31:15 »
Förstod meningen i alla fall :up:
Torbjörn

AlfTm36

• Stammis
« Svar #111 skrivet: lör 02 jun 2018, 12:50:12 »
Idag fick vi belysning på plats i butiken! det är 3 lys dioder,
och det vart inte så tokigt! Jag tejpade fast lys dioderna på innertaket med eltejp, eftersom limmet släppte.
Hoppas det sitter och inte släpper framöver.

Tog med bilden på taket också idag som visar man lucka och båda skorstenarna!
Snedtaket med rött tegel är printat och limmat på styrenplast, sedan vädrat med rök pulver och skorstenarna likaså.
Sedan sprayat på matt lack så pulvret stannar kvar!

Mvh!

Alf K

« Senast ändrad: lör 02 jun 2018, 12:53:27 av AlfTm36 »

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 308
« Svar #112 skrivet: lör 02 jun 2018, 14:08:17 »
Det tar sig, sa' pyroman'.
Ett tips om du vill ha tunt tegeltak med profil.
Stryk 3 lager uttunnat vitlim på ett plasttak Vollmer eller Auhagen, låt torka mellan lagren.
Färga helst in limmet med den smutsigaste färgen, som taket har i botten på svackorna och torrborsta med tegelfärg på det färdiga taket.
Redan de gamla mästarna målade skuggorna först, den förste jag mins, som skrivit om det i mj-sammanhang, var Jens Dahlström i en tidig Krister Brandt-bok.
Metoden sparar in den tidsödande smalfilningen, som krävs om man använder plasttaket direkt.

AlfTm36

• Stammis
« Svar #113 skrivet: tor 07 jun 2018, 10:34:14 »
Morn morn MJ-kamrater!

Det är lite små krafs kvar att göra med stuprör, ränna och takskydd mm. innan huset är helt klart och sen får vila i garderoben för att hålla dammet borta. Återkommer med bild när det är helt klart.

Jag ska påbörja arbetet med hus 2 snart. Det ska stå mittemot bokhandlarens hus på tvärgatan. Vet inte vilken benämning som är rätt eller fel så ni får gärna komma med pekpinnar  :D
Ett så kallad "gasthaus".  Jag har redan skissat på huset och vet hur det ska se ut och det kanske blir några justeringar.  Det ska sågas ut ett rektangulärt hål i skivan huset ska stå på,
eftersom huset skall ha källare med nattklubb. Huset kommer att göras i två delar. Källaren i en del och sedan resten av huset som står på källaren. Det blir någon form av list på utsidan av källaren
vid markplanet så när man sänker ned källaren så vilar den på skivan med hjälp av listerna runt om. Ingången till källarlokalen blir en trappa som går ned från gatuplanet utanför dörren. Det blir några källarfönster som kommer att synas vid markplanet.  Mot själva huvudgatan där spårvagnen rullar blir det en trapp upp till restaurangen från gatan. Restaurangen med serverings delen och
sina köks utrymmen mm tar upp nästan hela planet. I bakre delen mot tvärgatan blir det en ingång till trappan som ger åtkomst till lägenheterna på plan 2 och det blir en vindsvåning med.

Hoppas ni begriper hur jag tänkt mig och jag återkommer framöver med hur arbetet fortlöper.

Mvh!

Alf K

kattjaevel

• Stammis
« Svar #114 skrivet: tor 07 jun 2018, 10:38:52 »
 :D :D :D På`t igen  :D :D :D
Torbjörn

AlfTm36

• Stammis
« Svar #115 skrivet: sön 16 sep 2018, 06:28:43 »
Morn!

Nu har jag fått fram en 3-D modell av hus 2. "Adlers Bierstube" som skall stå mittemot bokhandeln på ena tvärgatan.
Jag har skissat och ritat lite först och sen kom jag på att jag kunde göra en 3D modell av den för att se hur den skulle kunna se ut innan jag bygger den!. "Bierstuben" har frontsidan av huset mot huvudgatan och sedan en nattklubb i källaren som det går ned en trapp till. Ingång till lägenheterna finns på vänstra långsidan av huset. Källaren har murad stenvägg. Huset får tegel förutom frontsidan som får lite finare sten. Texturen har jag bara slängt på väggarna för att få en uppfattning om hur det skulle kunna se ut och är inte gjort för att vara perfekt visuellt.

Jag har räknat på 70cm från markytan upp till dörren till lägenheterna och stenväggen med källarfönstren och källardörren.
Vet inte om det är för högt?

Jag har tidigare försökt att arbeta med 4mm kartongark på annat  hus, men misslyckats så nu tänkte jag prova med 2mm ark i stället. Problemet jag hade var att skära ut fönster och väggar på 4mm arket. Det blev snett och vint fast linjerna var skissade raka. Frontsidan blir gjord av Evergreen ark, men har inte bestämt mig om det blir bara "Bierstuben" som får den finare stenen eller om
det blir hela front sidan. Huset kommer nog att göras i 3 löstagbara delar som sätts ihop. Källardelen med nattklubben görs i en del och den skall sänkas ned i ett hål i skivan på hyllan. Där måste jag komma på ett bra sätt att förankra. Huskroppen i ett stycke och likaså vinden med taket. Det kommer att bli en vindsvåning med fönster också men inte gjort på bilden.
Så lite kartong och lite evergreen ark mm blir materialet för huset.

Mvh!

Alf K