Författare Ämne: SJ Ua-lok  (läst 1534 gånger)

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SJ Ua-lok
« skrivet: fre 25 dec 2015, 08:40:55 »
Kommer i denna bygglogg att gör en summering av byggtråden av Ua loket.

Ua-loket är en produktion av VVA.


Har fått i uppdrag av en kund att bygga denna modell som ska bli intressant bygge.
Modellen ska anpassas på ett Roco driv.

Det drar ihop sig att starta upp detta projekt.

Det finns andra byggare på diverse forum, men jag beskriver hur jag gör för att uppnå ett bra underlag, oavsett om det kan bli överkurs.

En mässingsplåt som ligger en längre tid får en patina som inte är bra vid lödningsarbete, så denna plåt måste bli så ren den kan bli för att allt ska fungera optimalt.
Att gå åt dessa testplåtar mekaniskt vill jag undvika för att undgå skador osv.
Ren kemisk behandling blir det mest optimala i dessa sammanhang.
Kemisk rengöring har jag beskrivit i olika trådar på detta forum.

Bilden visar plåten i originalskick efter många år, samt den rengjorda delen.




Arbetet går framåt, det värsta tror jag är gjort att bocka så allt ska få fina runda bockningar samt se till att få lödat ihop de detaljer som ska vara till.
Därefter så får jag se om enheten passar in bra till Roco drivet.


Ett frågetecken är hur man har tänkt sig att detta driv ska passa, undrar om de har tänkt att hela rubbet ska demonteras??.

Bygget framskrider.


Taket ska få sin utstyrsel, och då har vi än en gång de svarta linjerna??
Den röda punkten visar där lamphuset ska placeras, så detta får man borra upp ett hål för.


En ny kvällsbild av denna modell.
Taket snart klart för modellen, detaljerna är färdiglödade.
Hållarna till strömbygeln går lite utanför skenan, då entec,s strömbygel är ngt längre.



Taket ligger löst, men kvällsjobbet var huvens handledare som inte är det lättaste momentet att utföra med 12st vettvilliga hållare.
Är inte så mycket kvar att utföra på lok korgen som bör vara klar till helgens slut.


Denna byggsats köptes för ca 10år sedan, och hur man har tänkt kring leveransen vet jag inte.
Det saknas en plåt som innehåller undre rambord samt de etsdelar som bildar flexichassie.
Läget är som det är och jag ska prova för att se om jag kan på ett någorlunda sett skapa de delar som själva lokkorgen behöver.

Det vi ser på bilden är en utskuren mässingsplåt 0.38mm som ska bilda undre rambordet, så jag kan få med de buffertbalkar som jag saknar.
Jag skulle behöva göra den plåt där nitarna som ska sitta på dessa buffertbalkar A-ände samt B-ände vilket inte ät det lättaste.

Som vi kan se så är samtliga handledare dit monterade på lokkorgen.



Diverse utfört på modellen.


Mycket har lödats, så nu är modellen i sitt bad.
Lödningen i hytten ska rengöras, så det inte finns dessa markeringar.



Modellen är istort sett klart med allt vad lödning som ska göras, ska kompletteras diverse detaljer.
Justeringar av diverse små ting.


Modellen väntar på sin drivning.


Då går bygget vidare, så vi kan lägga detta projekt bakom oss.

Tidigt foto efter primning, därefter en grundmålning.

Drivet är på G, och kommer att få kompletteras.


Modellen har fått sin slutliga målning, nu ska detta efter torkat några dygn mattas ner, för att sen vädras.
Taket har även detta fått sin slutliga målning.

Det som återstår är att justera samtliga jalusier som är ett antal.

Återstår en del moment för att få modellen klar.
Drivningen ska jag beställa hem en del saker till.


Ua skyltar som levereras på en mässingsplåt ska inte bara färgas in  utan även klippas ut ( Huga )
Det är små ting vi pratar om.
Efter ett vågat beslut så gjordes dessa iordning för att sedan filas till.

Uppförstorat rejält.



För att sedan monteras på sin plats.

Belysning/lampor ska monteras av mig, det blev en ändring.
Lamporna kan jag tycka är lite stora, men fint utförda.
De är så pass stora att de tar upp den största delen av reflektor utrymmet.
Så det bör bli i de översta större lamporna.
Dessa lampor är även långa 5.4mm och dessa måste anpassas så att de inte sticker ut alltför långt, samt inte ge något ljus bakåt i hytten.

Visar lite enkelt hur jag tänker i dessa lägen.
Ni ser den nedersta lampan i leveransutförande samt den översta lampan med en bit krympslang.
Krympslangen får då två uppgifter att begränsa utskicket i reflektorn samt skydda ljus bakåt.

Om denna lampa blir varm vet jag inte.


Belysning testad med den tanke jag hade med krympslang.
Även dekaler och skyltar ditsatta.

I de nedersta lykthusen ska det vara mindre lampor.

Till lokkorgen, så har jag tagit bort de framändesskärmar som jag fick med och bytat dessa mot Brimalm,s.
Som har trevligare fästen mot hytten.






DRIVNINGEN.

Detta är en donator ifrån ett Roco lok, beteckningen har jag inte klart för mig just nu.



Jag har separerat drivet ( vänster enhet )med att ta bort den del som inte ska höra till, svänghjulet ska demonteras och det ska beställas en ny motor där ett något större svänghjul ska sitta.
Detta gör att loket får bra tyngdpunkt över axlarna.
Nya kontaktbleck för strömförsörjning ska monteras dit, samt några vikter fram o baktill.
Plåten är ifrån Perl, som har troligtvis utgått ur sortimentet, denna fick jag av en annan byggar ( TACK  :) )

Nya infästnings punkter för lok kåpan ska ordnas.

Det var i det stora hela som ska göras.
Modellen ska inte vädras enligt önskemål ifrån beställare.

Plåten bockad och inpassad till donator drivet.



Ett Ua lok med en prov på sitt driv.
Taket sitter löst, tills jag har satt dit lampor och fönster.



Lite experimentering och frågor kring denna modell konvertering.

Lite bilder med vad som händer.





Anledningen till jag har plockat bort svänghjulet är att det skiljer i höjd på axlarna så jag vill ha så lång förbindelse som möjligt för att få till en jämnare gång.

Donator drivet had kontaktbleck som jag spånade på om jag kunde återanvända, då de är gjorda för hjulplaceringarna.



Kontaktblecken gick inte och använda med den uppsättningen som jag visade tidigare.
Utan här fick jag göra en annan lösning.


Visar en bild på de enheter som ska bilda en gemensam enhet, här har jag fått borra i donatorchassit samt gänga som ska hålla motoranordningen, så kåpan går smidigt att demontera för service.



En bild där jag har planerat för belysningen, troligtvis att beställare monterar in decoder.


Det blir lite bilder idag av olika detaljer.

Plogar till Ua-loket, så är det bekvämt att få färdiga sådana.



Det är en del detaljer som ska monteras och sen så blir det leverans.

Jag lär mig mer och mer när det gäller inlägg på youtube.
Så ni får ursäkta tjatet om att se en drivning, men här har jag lagt fokus på att kunna följa drivets gång till en skön musik.
Så det är bara att glömma de andra avsnitten och titta.



Bättre än så kan jag inte önska mig drivets gång.

Denna modell som jag tog på mig att bygga var i grunden att löda ihop den byggsats som gavs ut av VVA.
Drivet var ett Roco donator som man trodde skulle passa rätt upp och ner, men så var det inte.

Jag tog kontakt med andra byggare som hade byggt Ua, men en del behagade inte svara på sina pm.
En av dom som svarade uppskattar jag då det blev en massa tips och bilder.
Samtidigt tog jag kontakt med de personer som tar fram figursydda driv, men en av dom sa blankt nej, det är för komplicerat, den andra hade slutat med denna framtagning men gav mig en plåt som var grunden till att det huvud taget skulle gå att göra något vettigt av projektet.

Kan direkt säga att hade jag visst vad jag vet idag, så hade jag aldrig åtagit mig uppdraget, då detta inte är mitt bord att bygga om driv.
De två personer som hjälpt mig med tips och plåt ska ha all heder som går att få.

Ua-modellen går som ett ur, helt klanderfritt.
De som trycker på ogilla knappen behöver jag inte fundera på vem dessa är, det hade varit mer rätt fram att skriva ett inlägg och vara saklig.
Jag är säker på att jag har lyckats få denna udda modell att fungera förträffligt, och samtidigt varit en språngbräda att våga mig på denna typ av projekt, ett lärokapitel.

Tråden är inte fungerande, men ger ett mera verklighetsintryck då dimensionerna på kontaktledningen är så nära skala denna kan bli.
Strömbygeln är nersänkt för att passa in.


Då jag fick byta spår så måste jag driva detta med ett 9v batteri, där av den hastiga starten.
Modellen som jag har visat i övriga klipp drivs analogt via en transformator.

Jag tror att denna modell kommer att gå underbart i digitalt utförande.
Modellen startar mjukt och har en mycket fin gång.

Nu blir detta det sista inslaget i tråden om Ua bygget när det rullar iväg ifrån hobbyrummet till sin destination och härmed avslutas denna tråd ifrån mig och modellen jag har byggt.

Jag är naturligtvis mycket nöjd över slutresultatet på mitt (gesäll) prov, andra modeller som jag har påbörjat ska kännas än mer kul och drivande.

Håll till godo.






Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.