Författare Ämne: Wentzels öppnar ny butik!  (läst 5263 gånger)

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.525
Wentzels öppnar ny butik!
« skrivet: fre 09 okt 2015, 17:44:22 »
Vet inte om det hör hemma här eller på annan plats och har inte sett något om det på annat håll, men hur som haver...

Knatade förbi Regeringsgatan och såg följande information som visas på bilden. Hade inte tid att gå in och förhöra mig om det var fråga om en utökning eller om det bara är den existerande butiken som flyttar på sig.

Nu har ju tyvärr Wentzels knappt något direkt mj-relaterat kvar, men en del byggmaterial och annat finns ju. Sedan vill jag nog påstå att Gamla Brogatan är en trevligare adress...  :clown:
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.032
SV: Wentzels öppnar ny butik!
« Svar #1 skrivet: fre 09 okt 2015, 20:45:13 »
Kollade på deras Facebook sida:

"Wentzels Hobby bygger ny butik i Stockholms Centrum.
 Adress Drottninggatan/Gamla Brogatan. Vid Hötorget bakom Pub-huset.det blir en större och luftigare butik.Smygöppnas under November och flyttas helt från Gallerian i Januari 2016.
 Galleriahuset rivs och ska bli stort Hotell. Båda butikerna kommer hållas öppet under Juletiden
"

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

Turbocab

• Användare
  • Antal inlägg: 436
« Svar #2 skrivet: lör 10 okt 2015, 19:03:26 »
Var där för några veckor sen faktiskt, när jag besökte Nueva Estocolmo en snabbis för jobb. Inte det allra minsta MJ längre. Men gillar man flyg i 1:48 och 1:72 så fanns det maaaassor. :) Nån mer hobbyaffär i byn hann jag inte med tyvärr, Escader har man ju inte råd med.

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 527
« Svar #3 skrivet: lör 10 okt 2015, 19:24:02 »
Jag har handlat en del på Eskader mest pga läget.  Jag kan gå dit på hemväg från jobbet.  Här köpt en del strössel o dyl och där är de inte så dyra. Billigare än wentzels tror jag . Rullande material köps med fördel på andra ställen.
« Senast ändrad: lör 10 okt 2015, 19:27:29 av LarsRobert »

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.525
« Svar #4 skrivet: lör 10 okt 2015, 19:56:32 »
Kollade på deras Facebook sida:

"Wentzels Hobby bygger ny butik i Stockholms Centrum.
 Adress Drottninggatan/Gamla Brogatan. Vid Hötorget bakom Pub-huset.det blir en större och luftigare butik.Smygöppnas under November och flyttas helt från Gallerian i Januari 2016.
 Galleriahuset rivs och ska bli stort Hotell. Båda butikerna kommer hållas öppet under Juletiden
"

Där ser man. Hittade inget på deras hemsida och jag har inte Facebook så...

Gallerian i sig ska väl inte rivas utan man bygger om Swedbanks gamla lokaler till hotell. Det berör dock mest de övre planen och östra sidan som vetter mot Brunkebergs torg. Däremot är det ju inte otroligt att man även passar på att renovera på annat håll, typ västra sidan där Wentzels finns nu, så på så vis kan det ju finnas en anledning till flytten.

Sedan får man ju med det nya läget (Gamla Brogatan 13 hamnar ju mitt på kvarteret mellan Drottninggatan och Målargatan/Korgmakargränd) en ännu mer central adress. Man kan kanske hoppas på lite nytändning även på mj-fronten.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Arne Ivan

• Stammis
  • Antal inlägg: 801
« Svar #5 skrivet: mån 12 okt 2015, 16:26:22 »
Nya Wenzels ligger nära Classes stora butik på drottningggatan, nära SlöjDetaljer och inte såå långt från Panduro nära korsningen Sveav-Kungsgat. Mitt i hobbysmeten.  :up:
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.970
« Svar #6 skrivet: mån 12 okt 2015, 16:58:42 »
Jäkla tur att det inte finns nå sånt här  ;)
Torbjörn

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.365
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #7 skrivet: mån 12 okt 2015, 18:13:24 »

Man klarar ju sig långt med Bolaget, Apoteket och ICA  ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.110
SV: Wentzels STÄNGER ny butik!
« Svar #8 skrivet: ons 29 aug 2018, 07:19:28 »
Kommande månad, I september 2018,  tar Wentzels ned skylten för butiken på Gamla Brogatan.
Kundtillströmningen har inte varit bra.

/Curt

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.512
« Svar #9 skrivet: ons 29 aug 2018, 10:07:29 »
Tråkigt men när nästan alla handlar från webbutiker så blir det förstås svårt att få lönsamhet på en butik.
Stänger dom sista augusti eller sista september?

Mvh UB

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 987
« Svar #10 skrivet: ons 29 aug 2018, 11:08:22 »

Man klarar ju sig långt med Bolaget, Apoteket och ICA  ;)

Håller med Paj!

Blir en himla massa gladbyggen av dessa i stället!
 :D :beer: :D

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 299
« Svar #11 skrivet: ons 29 aug 2018, 21:36:56 »
Tråkigt men när nästan alla handlar från webbutiker så blir det förstås svårt att få lönsamhet på en butik.
Stänger dom sista augusti eller sista september?

Mvh UB

Deras priser har nog inte lockat så många heller, iaf. på MJ när de hade det kvar.
Vet inte hur attraktivt läget är där heller då jag inte lyckats ta mig dit ännu.
Får se om man hinner dit innan de tar ner skylten.
Det står inget på hemsidan heller om stängning, uppdaterad i februari.

Robban
V8

sture

• Användare
  • Antal inlägg: 429
    • http://www.bylen.se/
« Svar #12 skrivet: tor 30 aug 2018, 08:59:54 »
Vad en fysisk butik kan konkurrera med i förhållandet till internethandeln är förstås personlig service och välkomnande av kunderna. Det är möjligt att jag råkat besöka den aktuella butiken när personalen haft dåliga dagar, men de gånger jag besökt dem har jag tyvärr ofta fått känslan av att vara ett störande moment för "expertisen" bakom disken. En attityd en fysisk butik knappast har råd med i internethandelns tidevarv.
Detta är en personlig reflektion. Andra kanske har andra upplevelser...
Sture

jorwes

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tor 30 aug 2018, 20:26:23 »
Den nya butiken ligger två gator från mitt jobb så jag passerar den nästan alltid hem, det är alltid tomt. Men minst två eller tre i personalen. Så jag förstår att det är svårt gå runt, dessutom tunt på hyllorna. Dock ör det bara 20meter från Drottninggatan så kanske lite för centralt prismässigt.
Kanske de skulle haft is i magen för Hobbex skall ju stänga alla sina butiker och då kanske en RC & byggsattsbutik klarat sig bättre.
// Jörgen W, Stockholm

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

Lilla Tullinge

Patjo

• Användare
  • Antal inlägg: 121
« Svar #14 skrivet: tor 30 aug 2018, 21:16:04 »
Typiskt, har ärende till huvudtätorten i mitten av september och tänkte hinna med ett besök. Är nog 10-12 år sedan sist. Flyttar man verksamheten eller är det slut på det roliga?

pek54

• Användare
  • Antal inlägg: 75
  • Över mosse och genom skog på smalt 891-spår
« Svar #15 skrivet: tor 30 aug 2018, 22:05:54 »
Kuriosum:

Senast jag handlade något från Wentzels var när de hade någon form av kortvarig lagerutförsäljning med (svagt) reducerade priser, i en tillfälligt bemannad källarlokal belägen på Kungsholms strand (numera Kungsbro strand) nära Bolinders plan. Alltså inte alltför långt ifrån själva butiken i de "finare kvarteren" i hörnan där nere på Mäster Samuelsgatan.

Vill påminna mig att den cykelturen skedde på vänster sida av gatan...

Tiden går!   :disapprove:
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en A29.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.873
« Svar #16 skrivet: fre 31 aug 2018, 20:29:02 »
En fysisk butik har också möjligheten till att få varorna i handen direkt, vilket har räddat mig några gången. But those days are gone, verkar det som.

Wentzels webbutik var dessutom inget vidare sist jag kollade, så där krävs nog lite investering om det ska bli nåt med den nya strategin.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #17 skrivet: fre 31 aug 2018, 23:19:16 »
Jag tycker ändå att man får tacka bröderna, senare gissar jag kusiner och sysslingar Wentzel för allt de bjudit på (tja - sålt) under åren som gått om nu butiken försvinner. När de erbjöd Rivarossi som då hade storslagna, idag helt oacceptabla modeller bidrog det i alla fall för min del att ögonen öppnades för en större värld än enbart Märklinkatalogens.
Och möjligheten att koppla av från tåganläggningar som aldrig blir klara med en båt eller något annat ändligt.

I innerstaden finns nu fam. Langhorsts Eskader kvar som ensam på täppan. En smal men djup butik i ordets verkliga mening.
Bengt W
H0 2R DCC

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.911
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #18 skrivet: lör 01 sep 2018, 15:26:24 »
När jag jobbade i stan på 80-talet hängde jag på Wentzels var och varannan lunch, spenderade en del av lönen på RC-modeller och blev vän med Janne W.
Vid besök senare år har jag varit en "nobody" med service därefter, å andra sidan har jag lagt RC-bilarna åt sidan sedan länge, som tågnörd har inköpen i den butiken minskat radikalt, så det har väl sina förklaringar.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.118
« Svar #19 skrivet: tor 18 okt 2018, 08:12:43 »
När jag gick förbi igår verkade butiken fortfarande vara igång. Är det någon som vet hur när de tar ner skylten?
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 283
    • Matts Hobbysida
« Svar #20 skrivet: tor 18 okt 2018, 08:19:36 »
Jag var in för en månad sen, och då sas det slutet av oktober förutsatt att man blev av med lokalen.

/Matts

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 643
« Svar #21 skrivet: tor 18 okt 2018, 20:32:38 »
Jag tycker ändå att man får tacka bröderna, senare gissar jag kusiner och sysslingar Wentzel för allt de bjudit på (tja - sålt) under åren som gått om nu butiken försvinner. När de erbjöd Rivarossi som då hade storslagna, idag helt oacceptabla modeller bidrog det i alla fall för min del att ögonen öppnades för en större värld än enbart Märklinkatalogens.
Och möjligheten att koppla av från tåganläggningar som aldrig blir klara med en båt eller något annat ändligt.

I innerstaden finns nu fam. Langhorsts Eskader kvar som ensam på täppan. En smal men djup butik i ordets verkliga mening.

Innerstaden är nog tyvärr inte idealisk för hobbybutiker. Dels p g a hyresnivån, men också för att många av inköpen som man gör i fysisk butik är lite för otympliga att ta med sig på tunnelbanan. För oss som är bilburna är det betydligt enklare att ta turen till Stuvsta eller Västberga i så fall. Och små kompletterande inköp kan man göra på webben.

Jag skulle önska att något av de stora köpcentra som växer hela tiden skulle ge plats för en MJ-butik. Men där är det väl hyran som blir för dyr. Det verkar bara vara klädbutikerna som har råd att hyra - fast en hel del av dem börjar också få problem.

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.873
« Svar #22 skrivet: tor 18 okt 2018, 21:20:11 »
Jag skulle önska att något av de stora köpcentra som växer hela tiden skulle ge plats för en MJ-butik. Men där är det väl hyran som blir för dyr. Det verkar bara vara klädbutikerna som har råd att hyra - fast en hel del av dem börjar också få problem.

Köpcentra ställer också krav på generösa öppettider, vilket är mycket svårt för små butiker att leva upp till.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.118
« Svar #23 skrivet: fre 19 okt 2018, 05:56:09 »
Jag var in för en månad sen, och då sas det slutet av oktober förutsatt att man blev av med lokalen.

/Matts

Tack, då vet jag.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

jorwes

• Stammis
« Svar #24 skrivet: fre 09 nov 2018, 19:38:03 »
Igår satt det en stor lapp på rutan om att lokalen uthyres, men butiken var fortfarande öppen.
// Jörgen W, Stockholm

Lilla Tullinge