Författare Ämne: Premiärbygget  (läst 24075 gånger)

TobiasW

• Användare
  • Antal inlägg: 51
SV: Premiärbygget
« Svar #50 skrivet: tor 24 sep 2015, 21:47:31 »
Ofta ligger ju green på ett hål ganska nära utslaget för nästa hål (så man slipper gå så långt emellan), så ett helt hål behöver man kanske inte ha med på en modul...

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #51 skrivet: fre 25 sep 2015, 07:24:20 »
LeoArietis: Jo, det finns korthål också. Jag tyckte dem var de roligaste när jag själv höll på att hacka mig runt den konstgjorda terrängen. På något sätt så känns det som att det blir fel om man gör en skalenlig golfbana. Att allt annat "fuskande" med skalan avslöjas på något sätt. Ungefär som att göra en skalenlig fotbollsplan. Inte mycket utrymme kvar på modulen då. Det kanske bara är i mitt huvud som det är fel. Jag har svårt att förklara...

TobisW: Ja precis så var mina funderingar. Att bara ha med själva inspelet mot greenen med bunkrar och sen den lilla stigen bort mot nästa utslag. Det kanske blir så på nästa modul. Om det nu blir någon mer...

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.427
« Svar #52 skrivet: fre 25 sep 2015, 07:41:14 »
Kan man inte bygga en driving range?

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

LarsRobert

• Stammis
« Svar #53 skrivet: fre 25 sep 2015, 07:49:22 »
De är ofta 250 m eller längre. Då måste man också få till golfbollarna. Svårt att göra groparna i bollen. :D Sen måste man bygga om någon gammal Saab till bollinsamlare. :D

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.714
« Svar #54 skrivet: fre 25 sep 2015, 08:35:14 »
De är ofta 250 m eller längre. Då måste man också få till golfbollarna. Svårt att göra groparna i bollen. :D Sen måste man bygga om någon gammal Saab till bollinsamlare. :D

Peggarna kan bli knepiga åxå.
Torbjörn

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 588
« Svar #55 skrivet: fre 25 sep 2015, 10:50:14 »
Det kanske finns en bra bakgrundsbild där golfbanan fortsätter så att man kan få det att flyta. Om det finns golfbilar till Faller Car System skulle man ju också kunna lägga in sådan trafik...

LarsRobert

• Stammis
« Svar #56 skrivet: tis 29 sep 2015, 21:57:53 »
Här kommer några bilder från kvällens aktiviteter.

Stängslet till kossorna fixades. Fick hjälp av min fru med att få i trådarna eftersom det inte gick så bra med mina prinskorvsfingrar.

Det är lite bättre bilder den här gången också eftersom hustrun även har tagit bilderna.
« Senast ändrad: tis 29 sep 2015, 22:17:32 av LarsRobert »

tummenmittihanden

• Användare
  • Antal inlägg: 409
« Svar #57 skrivet: tor 01 okt 2015, 16:02:06 »
Har följt ditt bygge med stort intresse med tanke på att jag satt i samma sits själv för ett tag sedan och skulle prova att bygga min första modul. Kommer du att ballastera C-rälsen?. Ser sjukt snyggt ut. Man skulle lätt kunna tro att det inte är din första modul. Fortsätt i samma stil. / Micke (tummenmittihanden)
/ mvh Micke

LarsRobert

• Stammis
« Svar #58 skrivet: tor 01 okt 2015, 16:57:57 »
Tack för det Micke! Fast det har gått fruktansvärt långsamt jämfört med er andras tempo...

Jo, jag ska grusa spåret sen när det är testkört och när jag har hittat något lämpligt material. Den chinchillasand som jag använde till min plåträls blir på tok för ljus här. Kanske för finkorning också. Funderar också på om man ska kosta på med stolpar till elledning. Tycker ni det räcker med 3 st stolpar till 1,6 m?

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 904
« Svar #59 skrivet: tor 01 okt 2015, 20:21:42 »
Tycker ni det räcker med 3 st stolpar till 1,6 m?

Absolut! Om det inte är en väldigt vindpinad plats för då kan dom stå tätare!
1/2 stolpavstånd från gavel till första stolpen brukar man ha för att det ska se bra ut mot grannmodulen, och fullt stolpavstånd inne på modulen!

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!

Peter som även är Citroëntokig!

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC
(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
Och så händer det ju att jag kör 3R också!  ;-)

http://ekebus.se/

LarsRobert

• Stammis
« Svar #60 skrivet: fre 02 okt 2015, 14:19:44 »
Då ska jag nog beställa stolpar i alla fall. Hur "heligt" är det med exakta avstånd? Visst måste man kunna få anpassa mellanrummen efter terrängen? Tänkte nämligen inte stolpar när jag byggde lådorna. Ska jag ha grönmålade eller galvade??? Aftonbladet eller Expressen...

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 904
« Svar #61 skrivet: fre 02 okt 2015, 15:01:40 »
Då ska jag nog beställa stolpar i alla fall. Hur "heligt" är det med exakta avstånd? Visst måste man kunna få anpassa mellanrummen efter terrängen? Tänkte nämligen inte stolpar när jag byggde lådorna. Ska jag ha grönmålade eller galvade??? Aftonbladet eller Expressen...

Inte speciellt heligt, en normalmodul brukar vara 1-1,2 meter och då har man normalt två stolpar!
Kurvmoduler har normalt lite kortare stolpavstånd, skulle kunna tänka mig att 40-45 cm är normalt i kurvor för att det ska se bra ut! Däremot om man ska ha fungerande kontaktledning och snäva kurvradier blir det nog väldigt tätt mellan stolparna vilket kanske inte är så realistiskt. Om man bara har stolpar utan tråd kan man nog se bort ifrån att den tänkta körtråden skulle hamnat för långt från spårcentrum om stolparna står på någorlunda skalenliga avstånd i kurvan!
Angående färg så är det upp till byggaren vad han vill avbilda, men en hint kan vara att dom flesta har gröna stolpar, men jag kan nog tänka mig att banavdelningen skulle kunna ha varit ute och bytt ut en eller två gamla rostiga stolpar mot två nya fräscha galvaniserade stolpar! ;)
I verkligheten brukade nya stolpar få stå omålade några år så att galvaniseringen skulle få åldras lite innan dom målades då färgen fäste bättre då!
Nu vet jag inte om det målas alls längre, det är nog grått som gäller om man har moderniserad kontaktledning och kör modernt!

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!

Peter som även är Citroëntokig!

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC
(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
Och så händer det ju att jag kör 3R också!  ;-)

http://ekebus.se/

vonW

• Användare
  • Antal inlägg: 257
  • Gnesta-Calle
« Svar #62 skrivet: fre 02 okt 2015, 18:37:49 »
Här kommer några bilder från kvällens aktiviteter.

Stängslet till kossorna fixades. Fick hjälp av min fru med att få i trådarna eftersom det inte gick så bra med mina prinskorvsfingrar.

Det är lite bättre bilder den här gången också eftersom hustrun även har tagit bilderna.

Vad snyggt det är :up:
Vänd om och tro evangelium!

LarsRobert

• Stammis
« Svar #63 skrivet: fre 09 okt 2015, 10:03:38 »
Hej igen.
Har nu införskaffat mina första kontaktledningsstolpar. Jag har tänkt att sätta dem "bakom" spåret. Tycker det känns mer rätt. Första hamnar ca 33 cm in på modulen pga terrängen och det blir ungefär samma avstånd i den andra moduländen. Det ger ett avstånd på ca 50 cm till stolpen i mitten. Tycker ni som vet att det verkar vettigt? Sen undrar jag, utan att ha kollat själv först, om avståndet mellan stolpe och räls? Har för mig att jag läst 26 mm till mitten på spåret någonstans här. Kan leta mer själv när jag får tid men tänkte vara lat och även fråga här.

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.445
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #64 skrivet: fre 09 okt 2015, 10:12:24 »
Du får ställa ut dom och kolla hur det ser ut rent intrycksmässigt. :) Fria rummet på rakspår ska enligt normen vara 48 mm, vilket ger 24 mm från spårmitt, och då borde 26 mm funka. Tänk bara på att utliggarna måste vara minst 69 mm ovanför rälsens överkant. :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

LarsRobert

• Stammis
« Svar #65 skrivet: tis 27 okt 2015, 12:48:40 »
Dåligt med uppdateringar här den senaste tiden men det har varit en hel del aktivitet ändå. Som vanligt usel telefonbild trots att telefonen är ny.

Provkörning i går som gick bra. Nu bara resten kvar att göra.

LarsRobert

• Stammis
« Svar #66 skrivet: mån 02 nov 2015, 12:38:00 »
Premiären avklarad. Det kördes många fina tåg på modulen i helgen och det funkade bra. Nu ska modulen få vila ett tag och sen kanske det blir lite mer träd och detaljer till nästa gång. Vinterprojektet blir att få till en hemmabana.

LarsRobert

• Stammis
« Svar #67 skrivet: ons 04 nov 2015, 20:25:54 »
Kollade igenom mina bilder på modulen från helgen. Bara dåliga bilder som vanligt. Den här var minst dålig. Tyvärr så är det inget med av alla de fina tåg som kördes i helgen.

Eftersom jag inte vill visa några icke tillfrågade på bild så har jag målat över lite. Det var alltså inte ett KKK-möte :D
« Senast ändrad: ons 04 nov 2015, 22:06:00 av LarsRobert »

LarsRobert

• Stammis
« Svar #68 skrivet: mån 01 feb 2016, 21:40:51 »
Monterade upp modulen i kväll för att komplettera landskapet lite inför helgens körning.

Började med att testköra lite och det funkade bra.

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 300
« Svar #69 skrivet: tis 02 feb 2016, 10:36:47 »
Oj, får inte glömma luftledningsstolparna till modulerna. Även jag håller på med bättringsjobb inför helgens körning i Norrköping.  :up:
Staffan S

tummenmittihanden

• Användare
  • Antal inlägg: 409
« Svar #70 skrivet: ons 03 feb 2016, 20:19:19 »
Är det en ren 3r träff i Norrköping i helgen, eller är det kombinerad 2r/3r lite dålig koll på kommande träffar. Dina moduler är ju redan jättefina men det blir kul att se vad du ska göra mer. Kul att träffas på hjulkörningen i Huddingelokalen. Vi behöver ha mer sådana lokala träffar. En idé som jag nämnt tidigare är att det borde vara perfekt att träffas och träna på trafikspel. Måste ta och smaka ihop en liten kurvamodul med endast en eller 2st C-räls största radien, den som är till dom slanka växlarna egentligen. Lycka till i helgen.
/ mvh Micke

LarsRobert

• Stammis
« Svar #71 skrivet: ons 03 feb 2016, 20:56:25 »
Hejsan och man tackar Micke. Det blir inga större uppdateringar tyvärr till helgens 3r-körning. Skulle behöva fixa till  och införskaffa riktiga träd. De här ser bedrövliga ut och är för små men jag tycker det är bättre än inga alls.
Du har rätt om lokalen. Vi borde få lite snurr på verksamheten. Jag planerar att göra en eller två kurvmoduler nu i vår och tänkte hålla till med det i lokalen.

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 300
« Svar #72 skrivet: ons 03 feb 2016, 21:03:23 »
Är det en ren 3r träff i Norrköping i helgen, eller är det kombinerad 2r/3r lite dålig koll på kommande träffar. Dina moduler är ju redan jättefina men det blir kul att se vad du ska göra mer. Kul att träffas på hjulkörningen i Huddingelokalen. Vi behöver ha mer sådana lokala träffar. En idé som jag nämnt tidigare är att det borde vara perfekt att träffas och träna på trafikspel. Måste ta och smaka ihop en liten kurvamodul med endast en eller 2st C-räls största radien, den som är till dom slanka växlarna egentligen. Lycka till i helgen.

Hej, Norrköping är enbart 3R körning på Arbetets museum.
Staffan S

LarsRobert

• Stammis
« Svar #73 skrivet: tis 26 apr 2016, 17:06:47 »
Länge sen det hände något i den här tråden men nu kan jag rista in ett till streck i modulsargen efter helgens körning iEskilstuna. Modulen har också fått två kollegor i form av två 30-gradersböjar som  premiärkördes på i helgen. De funkade bra och ska nu kompletteras med en tredje del så det blir 90 grader.

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 969
« Svar #74 skrivet: tis 26 apr 2016, 19:01:31 »
hihi...den modulen såg man ju i E-tuna. En av de finaste faktiskt!
 :up: :up:
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055