Författare Ämne: Premiärbygget  (läst 24074 gånger)

Mr_Snowball

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
SV: Premiärbygget
« Svar #25 skrivet: mån 24 aug 2015, 19:49:20 »
Testade att såga i kväll med blandat resultat. Nu vet jag vad som funkar och vad som inte gör det. Blir en sväng till Eskader i morgon för att köpa en ny rälsbit. Annars tycker jag det gick bra. Blev dock lite tajt så jag får fila lite på rälerna i morgon.

Som synes så blev det för tajt. Blir kontakt när man spänner ihop modulerna med tving men det hanns inte med att åtgärda i kväll. Ni får gärna komma med några bra tips på hur man åtgärdar mittledaren (även fast det inte blev kontakt där nu). Försökte klippa med avbitare men det blev filande till slut.

Jag tycker det passar ganska bra. Kontrollerade även rälsläget med skjutmåttet och det stämmer riktigt bra med standarden.
Jag själv använder en 0.8mm kapskiva och en vinkelslip när jag kapar både C och K räls. Tryck inte för fort utan låt skivan kapa men se till att du inte smälter ner platen bara. Jag provkapade i någr trasiga C och K skenor innan jag började.

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #26 skrivet: mån 24 aug 2015, 20:11:27 »
Jag började med att fulkapa. Sen körde jag försiktigt mot ett slipband så nära som jag tordes. Efter monteringen så körde jag det sista med en liten filmaskin. Tror det blev bra. Vi får se när det ska provköras om det duger.

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 904
« Svar #27 skrivet: mån 24 aug 2015, 20:33:49 »
Jag har inte byggt några moduler med C-räls ännu men jag har har tänkt att jag inte ska kapa rälsen vid gaveln när jag kommer till skott, tänkte bara rensa bort märklins kontaktbleck och snäppfästen och lägga denna ände vid gaveln några tiondelar in. Om måtten inte stämmer kapar jag rälsen och lägger denna skarv mitt på modulen i stället!

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!

Peter som även är Citroëntokig!

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC
(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
Och så händer det ju att jag kör 3R också!  ;-)

http://ekebus.se/

LarsRobert

• Stammis
« Svar #28 skrivet: tis 25 aug 2015, 19:50:59 »
Projektet rullar på långsamt men framåt. Jag har en enkel fråga: Kan jag använda tidningspapper och tapetklister i modulen? Jag vet att inte använda den vanliga friggon men hur är det med papper?

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 300
« Svar #29 skrivet: ons 26 aug 2015, 06:15:22 »
Projektet rullar på långsamt men framåt. Jag har en enkel fråga: Kan jag använda tidningspapper och tapetklister i modulen? Jag vet att inte använda den vanliga friggon men hur är det med papper?

Borde inte vara problematiskt. Det handlar ju om de gaser som bildas vid förbränning när frigoliten diskuteras.
Staffan S

LarsRobert

• Stammis
« Svar #30 skrivet: ons 26 aug 2015, 19:58:37 »
Jag tänkte precis som dig Staffan. Är det någon som har en annan åsikt om att använda tidningspapper i moduler? Jag får lite egentid i helgen som jag ska spendera på modulen. Hoppas komma i gång med lite landskapande.

kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 588
« Svar #31 skrivet: tor 27 aug 2015, 14:40:32 »
Jag tänkte precis som dig Staffan. Är det någon som har en annan åsikt om att använda tidningspapper i moduler? Jag får lite egentid i helgen som jag ska spendera på modulen. Hoppas komma i gång med lite landskapande.

Papper och tapetklister används ju redan i de flesta bostäder för väggbeklädnaden, så det borde vara OK att använda inomhus...

LarsRobert

• Stammis
« Svar #32 skrivet: lör 29 aug 2015, 17:39:40 »
En uppdatering: Har börjat mina försök att få till något landskap. Det går åt en del tejp men den är ganska billig. Bilderna blev dåliga men lägger upp dem ändå.

LarsRobert

• Stammis
« Svar #33 skrivet: tis 01 sep 2015, 09:30:31 »
Nu tänker jag lite högt för att få höra era åsikter. Den tänkta testkörningen ser inte ut att bli av som jag hade planerat för. Detta ger lite mer tid att bli "testklar" så nu funderar jag på om man ska lägga till ett spår på modulerna, dvs göra raka dubbelspår. Det krockar med det tema jag hade tänkt på landskapet men kan kanske vara mer användbart vid körningar. Vad tycker ni? Eventuellt att man tar spåret från den ena och bara gör en modul på 80 cm.
« Senast ändrad: tis 01 sep 2015, 09:41:46 av LarsRobert »

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 300
« Svar #34 skrivet: tis 01 sep 2015, 11:17:42 »
Svårt att råda. Själv hade jag valt att påbörja en tredje modul i det läget. Men jag tycker att du ska hålla kvar ditt tema och inte lägga dubbelspår. Ett bestående intryck från modulträffar är just temat på modulerna och hur du som byggare lyckats.
Låt dig inte övertalas att ändra bara för att vi pratar om hur mycket vi vill ha dubbelspår.
Staffan S

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.760
« Svar #35 skrivet: tis 01 sep 2015, 19:23:46 »
Jag håller med Staffan, håll kvar vid din ide och tema och färdigställ de två som enkelspårsmoduler.
Fixa vägen,
Terrängen får lite sågspån, målning, gräs och träd
Grusa spår
så är dom ju klara att använda. Blir bra tycker jag.

Vill du bygga dubbelspår, bygg en ny modul. Gärna kurva.

LarsRobert

• Stammis
« Svar #36 skrivet: tis 01 sep 2015, 20:13:14 »
Tack för era åsikter. Det var precis vad själv beslutade mig för på eftermiddagen. Att fortsätta på huvudspåret, dvs enkelspår och två lådor. Kvällens resultat på två usla bilder (igen) . I morgon ska jag börja med nästa låda.

Ser ut som en fläskpannkaka...

LarsRobert

• Stammis
« Svar #37 skrivet: fre 04 sep 2015, 08:05:16 »
En uppdatering utan bilder: I går så monterade jag ihop benställningen med krysstag och justerskruvar. Det blev stadigt och bra. Lade även på modulerna och de passade perfekt på stativet. Precis som jag hade tänkt och det händer inte så ofta. Fortsatte med grovformningen av landskap på modul 2. Det blev halvklart. Arbetet fortsätter på söndag om planen håller.

LarsRobert

• Stammis
« Svar #38 skrivet: fre 04 sep 2015, 16:15:47 »
Fortsätter med dåliga bilder på gårdagens resultat.

Det blev kanon när krysstaget kom på plats. Välinvesterade 19 kronor.

Riktigt usel bild på rälsskarven.

Nu kommer inget att hända förrän på söndag då jag har planerat in lite egentid.

LarsRobert

• Stammis
« Svar #39 skrivet: sön 13 sep 2015, 21:55:58 »
Har inte uppdaterat här på en vecka. Det har hänt lite i alla fall. Fixat vägen och lagt på sågspån på den första halvan. Hoppas det blir bra när det torkat. Planerar att spåna den andra halvan i morgon.

vonW

• Användare
  • Antal inlägg: 257
  • Gnesta-Calle
« Svar #40 skrivet: tis 15 sep 2015, 19:30:11 »
Ser bra ut  :up:

Såg att du har diken till vägen, det har jag inte tänkt på :geek:  :up:
Vänd om och tro evangelium!

LarsRobert

• Stammis
« Svar #41 skrivet: ons 16 sep 2015, 20:18:21 »
Redovisning av kvällens aktiviteter: I dag så målade jag ena halvan och strösslade den andra delen. Jag är inte nöjd med resultatet då jag tycker det blev för grönt. Får se i morgon hur det ser ut efter en omgång med dammsugaren.

Den här ska strösslas när jag har lärt mig hur man gör

För grönt för mig men kossorna blir nog glada.

LarsRobert

• Stammis
« Svar #42 skrivet: tor 17 sep 2015, 20:34:40 »
Dammsugning och bättre belysning gör att det ser bättre ut än i går tycker jag. Ska köpa mer strössel i helgen och försöka få till det lite bättre. Måste också få till färg och kanter på vägen.

« Senast ändrad: tor 17 sep 2015, 20:43:56 av LarsRobert »

LarsRobert

• Stammis
« Svar #43 skrivet: sön 20 sep 2015, 15:21:13 »
Det blev inte så mycket tid över för hobby som jag hade tänkt den här helgen. Egentligen ingen tid alls. Ställde upp lite detaljer för att kolla rimligheten i mina försök till landskapande. Ser direkt att kullarna är på tok för höga så det ska jag göra om nu i veckan. Sen tycker jag att personbilarna och kossorna ser lite små ut om man jämför med traktorn men det kanske är så 1:1 också? Det är en stor traktor.

LarsRobert

• Stammis
« Svar #44 skrivet: tis 22 sep 2015, 20:05:10 »
Lägger in resultatet av dagens övningar i dagboken. Fortsatt strösslande för att försöka minska ner det gröna. Känns som jag fick till det skapligt. Fortsätter även strösslandet med bilder här.

Det är lite mer färger än vad som syns på de dåliga bilderna.

Det bakre gröna ser bra ut på bilden men är mycket grönare i verkligheten. Ska åtgärda den på samma sätt. Jag borde också skaffa en bättre kamera..

En flygbild över ena modulen. Den har jag dessutom lyckats få suddig...

vonW

• Användare
  • Gnesta-Calle
« Svar #45 skrivet: tis 22 sep 2015, 23:13:34 »
Dina foton är lika kassa som mina :handshake:
jag skulle köpa mig ett set med landskapsmaterial om jag var du, och det gjorde jag också men det jag märkte var att landskapet lätt blev mer dynamiskt :up: Jag gillar WS men om du har en butik i närheten så kan du ju känna på vad du tycker om dom andra :)
Det kan ofta vara billigare och bättre att sätta ihop sitt eget set, utifrån liknande blandning som dom färdiga har i fråga om olika turf och allt vad det heter :up: när man väl vet vad man ska ha..

Kolla tipsen jag fick här

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=16694.0

Mvh
Carl

LarsRobert

• Stammis
« Svar #46 skrivet: ons 23 sep 2015, 08:01:31 »
Jo, självklart så ska det på lite mer detaljer sen även om jag inte hade tänkt mig något dramatiskt landskap. Det ska bara vara en vanlig sträcka som tåget åker förbi. Ungefär som det såg ut där jag växte upp utanför Västerås.

Det här är bara grunden. Ska dit lite sly och buskar. Även några träd om jag får till några i framtiden.

vonW

• Användare
  • Gnesta-Calle
« Svar #47 skrivet: ons 23 sep 2015, 14:14:51 »
Jo jag förstår att du ska ha mer detaljer och jag tycker det ser finnt ut, men jag tänkte på dynamiken i grunden, det du talar om när det kommer till gräset, jag hade liknande problem som jag lite slött löste med ett paket från MS med turf som både gick ifrån i struktur och färg, en del av det finaste kan rätt lätt ändra karaktären på grönheten :) i en villablandning så kan man se att den består av rätt olika grässorter och en betesmark ännu värre, det finns små mikroklimat som gör att ett gräs finns på en plats och sen helt abrupt slutar och ett annat tar vid, det är bara golf greener som har ett slags gräs på en yta som putt tex.

LarsRobert

• Stammis
« Svar #48 skrivet: tor 24 sep 2015, 20:10:49 »
Lite kul att du nämner golfgreener vonW. Min första idé var att försöka göra en golfbana men lade ner den pga just greenen och att det hade blivit konstigt rent skalmässigt. Få golfhål är kortare än 300 m. Golfbollen hade också blivit svår. Tror den är 46 mm i 1:1. Hålet är 108 mm.

I kväll fortsatte strösslandet:

Nu får det torka över helgen så får jag se hur det blir sen.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.626
« Svar #49 skrivet: tor 24 sep 2015, 21:00:19 »
Det finns korta par-3-hål under 100 meter, vilket bör vara möjligt att krympa på en modul.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning