Författare Ämne: Premiärbygget  (läst 23253 gånger)

LarsRobert

• Användare
  • Antal inlägg: 499
Premiärbygget
« skrivet: mån 06 jul 2015, 20:43:10 »
Hejsan på er alla.

Tanken på att bygga en modul väcktes när jag var i Eskilstuna i våras och tittade på körningen där. Kanske man ska prova att göra en modul? Borde väl gå att få ihop en rak tänkte jag. Funderade rätt länge men för ett par veckor sen så tog jag kontakt med MMM och fick massa tips och goda råd. Därefter började jag snickra på en modul. Den är gjord för 3R men jag har klippt c-rälsen så det även ska gå att köra 2R. Nu tror jag knappast det lär bli aktuellt eftersom alla mina fordon är 3R men det var inget större arbete. Det här är min första kontakt med märklins c-räls och jag tycker, utan att ens ha kört på den, att den är fantastisk jämfört med den plåträls jag kör på hemma. Lägger upp några bilder på skapelsen:

Modulen är 80 cm lång och gjord efter mottot: Man tager vad man haver...

Eftersom det var skitkul att snickra och att jag fick tipset att det inte är något merarbete att transportera två moduler så byggde jag en till. Tanken är att de ska hänga ihop så det blir 1,6 m.

Nu har jag kommit fram till det jag bävat lite för och det är att kapa och få till skarvarna. Jag har läst allt jag hittat här om det men tar gärna emot alla tips jag kan få.

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.834
    • www.mj-magasinet.se
SV: Premiärbygget
« Svar #1 skrivet: mån 06 jul 2015, 21:48:12 »
Bra början !!

Var du med även i Björkhagen?

Vad gäller kapningen så finns det flera skolor. Själv använder jag en "dremel-kopia" från Clas i sjön, tillsammans med en diamanttrissa.
Med trissan går det fort att kapa, men det kan bli varmt så man får vara lite försiktig. En fuktig trasa kan hjälpa till att hålla temperaturen på rimlig nivå.
Eftersom det kan vara svårt att komma åt brukar jag börja med att kapa några cm utanför kanten. Sedan kapar jag en gång till, någon mm utanför, sista biten filar jag ner.
Tänk på att gavlarna måste vara absolut lodräta och att banvallen inte får sticka ut. Rälerna ska filas till någon tiondels mm innanför kanten (håll en plan yta mot gaveln och prova att sticka ner en pappersbit framför rälerna, den ska lagom glida emellan utan att kärva)

Tveka inte att fråga om du har mer funderingar.

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

LarsRobert

• Användare
« Svar #2 skrivet: tis 07 jul 2015, 18:42:54 »
Tack för det tipset men då jag saknar lämplig maskin så kommer jag försöka såga med något fintandat och sen fila det sista i mått. Vi får se hur det går. Rälsbitarna är ju relativt billiga.

Jo, jag var med i Björkhagen. Det var trevligt.

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.834
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #3 skrivet: tis 07 jul 2015, 18:56:13 »
Jag tyckte namnet lät bekant  :)

Lycka till med fortsatta bygget och hör av dig om det dyker upp något!
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.757
« Svar #4 skrivet: tis 07 jul 2015, 19:31:32 »
...såga med något fintandat och sen fila det sista i mått. Vi får se hur det går. Rälsbitarna är ju relativt billiga.

Det går att såga med medelstora sågtänder också om du spänner fast spåret med tex. en tving.

Ett annat sätt är att klippa med avbitartång.

Och ja, blir det fel så är det bara ta en ny bit.

Kul att du kommit igång med modulbygge. Och jag håller med, snickrandet är roligt.

LarsRobert

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 08 jul 2015, 21:47:02 »
Testade att såga i kväll med blandat resultat. Nu vet jag vad som funkar och vad som inte gör det. Blir en sväng till Eskader i morgon för att köpa en ny rälsbit. Annars tycker jag det gick bra. Blev dock lite tajt så jag får fila lite på rälerna i morgon.

Som synes så blev det för tajt. Blir kontakt när man spänner ihop modulerna med tving men det hanns inte med att åtgärda i kväll. Ni får gärna komma med några bra tips på hur man åtgärdar mittledaren (även fast det inte blev kontakt där nu). Försökte klippa med avbitare men det blev filande till slut.

Jag tycker det passar ganska bra. Kontrollerade även rälsläget med skjutmåttet och det stämmer riktigt bra med standarden.
« Senast ändrad: ons 08 jul 2015, 21:56:14 av LarsRobert »

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 897
« Svar #6 skrivet: ons 08 jul 2015, 22:35:18 »
Ser att du som många andra har lite för stora skruvar för att fästa rälsen, kan tipsa om märklins egna skruvar för C-rälsen med små huvuden i samma färg som banvallen. Blir i princip osynliga!
Annars ser det mycket bra ut, keep on the god work! :-)

Mvh. Eke
Med glada gashydrauliska hälsningar!

Peter som även är Citroëntokig!

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC
(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
Och så händer det ju att jag kör 3R också!  ;-)

http://ekebus.se/

LarsRobert

• Användare
« Svar #7 skrivet: fre 10 jul 2015, 18:21:24 »
Hejsan igen

Jo, jag vet att det finns bättre skruvar men ville inte köpa 200 st. Här är det "att man tager vad man haver" som gäller. De här skruvarna är 2 mm. Ska måla skruvskallarna när allt är OK. 

I dag fixades den nya biten till och jag fick till skarvarna bra. Ingen kontakt mellan modulerna när jag testade. Testade båda kombinationerna.

Tyvärr så blev det en kort bit precis innan skarven men gjorde en distans borrade och skruvade fast den i gaveln. Tycker det blev bra. Nu vill man gärna testköra...

Ska försöka hinna med kablar och kontakter nästa vecka och kanske även kapa till de blåa friggoskivorna. Tänker lägga markisoleringsbitar direkt på reglarna och sen bygga vidare från det i höst. Benställningen är ett semesterprojekt.
« Senast ändrad: fre 10 jul 2015, 18:27:15 av LarsRobert »

LarsRobert

• Användare
« Svar #8 skrivet: tis 14 jul 2015, 20:32:44 »
Hej igen

Fick en del gjort i går. Fixade kablarna och frigoliten. Friggon, som är 50 mm, är lite för hög men det går att sänka den om man skär ut för reglarna. Den täcker tyvärr också skruvhålen i gaveln men det går nog att fixa till på något sätt Har sett tunnare skivor (20 mm?) någonstans men vet inte var man kan köpa dessa till ett vettigt pris.

Har också köpt kopplingarna men inte lött fast dom än. Det får bli senare i augusti för nu tar modulbygget semesterledigt rent fysiskt förutom att få ihop någon slags benställning. Kommer bli något med Ivarbenen från IKEA. Funderar dock hela tiden på vad jag ska fylla modulerna med. Har egentligen ingen riktigt bra idé om hur det ska se ut.

Tycker det är för platt, för rakt och för lite spår. Funderar på om jag kan/ska sätta en växel och ett stickspår. Vet att det är knepigt att få till växlar för 2R/3R så det får nog bli ett senare projekt. Först ska det här testköras.

« Senast ändrad: tis 14 jul 2015, 20:43:49 av LarsRobert »

Odd J

• Stammis
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
« Svar #9 skrivet: tis 21 jul 2015, 16:16:34 »
Ser ut som ett kul och fint bygge!

För det första, och för att undvika den debatt som alltid blossar upp om dom här plastskivorna, du har INTE använt frigolit (som egentligen heter EPS-plast). Detta är XPS-plast eller "markisolering" i dagligt tal.

Hade du varit förutseende hade du sågat ur plasten så att den var tunnare vid hålen innan du monterade den. Du kunde ju också monterat plasten en bit högre ovanför hålen, och sedan kunnat hugga ur landskapet ur den. Kanske något för kommande byggen!

Jag har sågat bort överflödig/hindrande cellplast på undersidan på många moduler med den här typen av verktyg. Om du inte har en så kan jag rekommendera  ett inköp. Den är användbar i många situationer när man vill "dyka ner" i en färdig konstruktion. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Multiverktyg-MFT-180-2000024006/

LarsRobert

• Användare
« Svar #10 skrivet: tis 21 jul 2015, 16:28:42 »
Tack  för det Odd!
När det gäller markisoleringen( jag har sett diskussionerna och vet skillnaden)så har jag egentligen inte börjat jobba på den än. Ligger bara löst och får nog göra så tills det är testkört och "godkänt".  Just nu ligger arbetet nere eftersom modulerna och jag befinner oss på helt skilda platser.
« Senast ändrad: tis 21 jul 2015, 16:30:57 av LarsRobert »

Odd J

• Stammis
« Svar #11 skrivet: ons 22 jul 2015, 13:35:40 »
Ja jag trodde du redan hade limmat fast cellplasten... Det enklaste för dig är att såga av 15-20 mm breda "plank" från ändarna av dina cellplastskivor med vanlig fogsvans, sen vrida dom 90 grader och vips så har du tunn cellplast till moduländarna :)
Jag tycker det är enklast att montera cellplast i modulerna med smältlim. Det är även utmärkt till att fylla i glapp när man sågat själv och det blivit lite springor här och där mellan bitarna. Smältlim fungerar bra till byggisoleringen och till den mesta annan XPS jag testat (jag är en snål jävel så jag brukar ta förpackningsplast och isolering jag kommer över här och där...). XPS med väldigt mycket luft i tenderar att smälta av smältlimmet men det märker man ju i så fall...

LarsRobert

• Användare
« Svar #12 skrivet: ons 22 jul 2015, 20:37:14 »
Jag är också en snål jävel. Använder billig fogmassa till det mesta och modulerna är byggda av gamla pallock. Markisoleringen är dock köpt på Byggmax. Rälsen är också ny och inköpt till fullt pris vilket svider lite. Tack för tipset att vända på de avsågade kanterna.
« Senast ändrad: ons 22 jul 2015, 20:50:39 av LarsRobert »

LarsRobert

• Användare
« Svar #13 skrivet: ons 12 aug 2015, 19:33:06 »
I dag har jag tittat lite på hur stativet ska se ut. Ska prova att bara ha två dubbelstag med utfrästa spår som bara hakas i tvärstagen på ivarbenen. Kan tyvärr inte visa någon bild  nu på hur jag har tänkt men hoppas ni förstår ändå.Jag tror det kan funka. Vad tror ni? Annars får jag fixa någon krysstagning också.
« Senast ändrad: ons 12 aug 2015, 20:23:23 av LarsRobert »

LarsRobert

• Användare
« Svar #14 skrivet: mån 17 aug 2015, 19:02:48 »
Ett steg framåt och två tillbaka. Idéen med benstativet var bättre i teorin än i praktiken. Får bli en annan lösning där. Däremot så gick det bra att få dit banankontakterna. Alltid något...

LarsRobert

• Användare
« Svar #15 skrivet: tor 20 aug 2015, 21:01:29 »
Nu på egna något rangliga ben. Måste till ett krysstag också så blir det säkert bra. Kvar att kapa lite på ivarbenen men sen ska det nog bli bra.

« Senast ändrad: tor 20 aug 2015, 21:10:47 av LarsRobert »

Odd J

• Stammis
« Svar #16 skrivet: tor 20 aug 2015, 22:15:45 »
Ett krysstag kommer att göra underverk.

Om du bygger en hylla och skruvar fast i dom undre mellanstagen blir det ännu mer stabilt, och så får du en fin hylla att lägga dina saker på också. Annars kan du lika gärna slopa dessa stag, som det ser ut nu gör dom i princip ingenting till stabiliteten.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/87749600/

LarsRobert

• Användare
« Svar #17 skrivet: fre 21 aug 2015, 07:15:51 »
De undre stagen är där för att ge möjligheten till en hylla. Tyvärr så är IKEAs krysstag för korta vilket är synd då priset känns ganska överkomligt.

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 298
« Svar #18 skrivet: fre 21 aug 2015, 07:32:58 »
Staffan S

LarsRobert

• Användare
« Svar #19 skrivet: fre 21 aug 2015, 07:36:48 »
Tack för tipset Staffan. Det där ska passa.

Arne Ivan

• Stammis
  • Antal inlägg: 801
« Svar #20 skrivet: fre 21 aug 2015, 09:09:19 »
Här kan du finna krysstag http://www.universalhyllan.se/krysstag-rygg/krysstag/
Kolla vad det är för diameter på fästhålen.. det finns skruvar som har trägäng i ena änden och maskingäng i andra.
Fäst dom sen med kupolmuttrar som du sätter tillbaka på skruvarna vid transport, så slipper du fastna och riva sönder grejor på gängänden.
Ett annat alternativ är metallpluggar med grov trägänga på utsidan och maskingänga på insidan... biltema har billiga, tror dom kallas möbelplugg. Då sticker ingenting ut.   
Arne Lindgren, Det fanns en ArneL redan i MMM så jag bytte nick

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 677
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #21 skrivet: fre 21 aug 2015, 15:05:48 »
Ett annat alternativ är metallpluggar med grov trägänga på utsidan och maskingänga på insidan... biltema har billiga, tror dom kallas möbelplugg. Då sticker ingenting ut.   
Jag har köpt på mig M6 & M8 nyligen, men hade missat att de faktiskt även har M4. Och M4 borde passa krysstagen? Jag ska i alla fall köpa en påse!

Biltema möbelplugg, t.ex art.nr 86-2011
---
Mvh Peter

LarsRobert

• Användare
« Svar #22 skrivet: fre 21 aug 2015, 17:33:39 »
Ja, möbelplugg verkar vara grejen. Blir ett inköp på söndag. Bra pris dessutom.

Odd J

• Stammis
« Svar #23 skrivet: fre 21 aug 2015, 21:08:41 »
Ikeas krysstag fungerar mycket bra även om dom är korta. Det gäller bara att se frågan om var man skall fästa dom utan fördomar. Så här går utmärkt att göra.

LarsRobert

• Användare
« Svar #24 skrivet: fre 21 aug 2015, 21:35:59 »
Så enkelt och så genialt Odd. Själv så har tydligen svårt att tänka utanför den berömda boxen. Då får undre stagen en till funktion. Blir ett inköp till på söndag.