Författare Ämne: Rocos vändskiva i H0  (läst 1323 gånger)

Tobbe G

• Användare
  • Antal inlägg: 242
Rocos vändskiva i H0
« skrivet: tor 26 mar 2015, 18:39:37 »
Hej någon som har erfarenhet av den här vändskivan? har sökt runt lite på internet men hittar inte så mycket information om den. Har funderat lite kring den då den är något mindre än märklins och för att den ska fungera med 3R.

Men hittar sen inget om hur man ska göra för att styra den digitalt. någon som vet?

Med vänlig hälsning Tobbe

Tobbe G

• Användare
SV: Rocos vändskiva i H0
« Svar #1 skrivet: tor 23 apr 2015, 12:06:00 »
Finns det ingen som använder Rocos vändskiva och har erfarenhet av den?

/Tobbe

usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 352
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #2 skrivet: tor 23 apr 2015, 14:50:37 »
Vad är det du vill veta? Jag vill inte verka snorkig men har du läst manualen som finns att ladda ner hos Roco? Där finns vad jag kan se allt av värde du behöver veta.
Fåtöljrallare som kan ses på SMJ ibland.... Svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Tobbe G

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 23 apr 2015, 16:17:10 »
Jag vill veta hur den fungerar med 3R och hur man digitaliserar den och styr den då. (Det är ju jätte enkelt att hitta hos Märklin.)

Jag vet att Roco har en manual att ladda ner och det har jag gjort och försökt läsa. Vad jag inte kan förstå är varför de bara har manualen på tyska när den ändå ligger på nätet. För mig som inte är så bra på tyska så blir det ganska svårt, försöker titta på bilder och förstå texten men det blir så mycket att försöka förstå.
Den kanske finns på engelska någonstans men det har inte jag hittat, hade varit betydligt enklare då.

/Tobbe

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.462
« Svar #4 skrivet: tor 23 apr 2015, 17:29:53 »
Hej

Hittade den här länken, visserligen på tyska men den kanske kan ge dig något ändå?
Kanske någon annan på forumet kan hjälpa dig vidare.
http://simpledigitallocomotive.npage.de/drehscheibe-42615.html

Mvh UB

usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 352
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #5 skrivet: tor 23 apr 2015, 17:33:15 »
Du skriver "jag vill veta hur den fungerar med 3R" och då menar jag att i 3R funkar den som Märklins vändskiva, du måste bara köpa anslutningsspår för 3R

Vill du styra den digitalt eller vill du använda den kontroll som Roco skickar med? Det står på sidan 16 hur den kopplas in med Märklin och digitalt.

Fåtöljrallare som kan ses på SMJ ibland.... Svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Tobbe G

• Användare
« Svar #6 skrivet: tor 23 apr 2015, 18:08:56 »
Jo att man behöver anslutningsspår för 3R det vet jag. Tänkte mer om någon hade erfarenhet av hur det fungerar med 3R alltså driftsäkerhet och så. Och när jag menar digitaliseringen så menar jag hur man styr den och då utan medföljande styrenhet.

Det jag hittar på sida 16 i manualen beskriver vad jag fattar det som hur man kopplar in körströmen när man kör digitalt och styr med medföljande styrenhet.

Tack ub ska försöka läsa det med hjälp av google translate.

Med vänlig hälsning Tobbe

Roland S

• Användare
  • Antal inlägg: 319
« Svar #7 skrivet: tor 23 apr 2015, 20:22:16 »
Du kan läsa öite här om didgitalstyrning
https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:tt-dec-r
/ R

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
« Svar #8 skrivet: tor 23 apr 2015, 20:48:11 »
Du kan testa google-översätt. Inte säkert resultatet blir så bra alla gånger, särskilt med teknikspråk, men det kan vara värt ett försök. Eventuellt så funkar översättningen bättre om du väljer tyska till engelska.

https://translate.google.se/
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Tobbe G

• Användare
« Svar #9 skrivet: tor 23 apr 2015, 23:31:28 »
Informationen som fanns på ldt's hemsida om digital styrning var ju ganska givande och om jag fattade rätt så skulle den decodern fungera mot märklins digital system.
Går ju tyvärr inte använda Google translate i pdf filer. Men skulle ju gå att skriva det man vill översätta, blir dock väldigt mycket att skriva då.

/Tobbe

Traveller

• Användare
  • Antal inlägg: 120
    • Flickr
« Svar #10 skrivet: fre 24 apr 2015, 09:30:50 »
Jeg har Roco dreieskive på mitt MJ-anlegg "Berlin abstrakt". (http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=9367.0). Det er ingen andre grep som må gjøres for å kjøre 3R-lok på den enn å sette på riktige sporstykker. Jeg kjører digitalt, men styrer veksler, signaler og dreieskiven "analogt". Den medfølgende boksen til å styre med fungerer helt greit, men jeg har ikke så mange spor ut fra skiven. Har man en hel ringstall rundt skiven skulle jeg tro digitalisering er fornuftig.

Skiven fungerer bra en lang stund, men etter en periode med inaktivitet på anlegget har den låst seg og står bom fast  :( ;(

Mvh Traveller

Traveller
Fremo, Berlin abstakt

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.548
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #11 skrivet: fre 24 apr 2015, 09:58:21 »
Du borde kunna spara ner PDF-en på din dator, öppna den i Acrobat, välja textverktyget, markera en bit text, kopiera och sen klistra in den i Google translate. :)

Går ju tyvärr inte använda Google translate i pdf filer. Men skulle ju gå att skriva det man vill översätta, blir dock väldigt mycket att skriva då.

/Tobbe
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Tobbe G

• Användare
« Svar #12 skrivet: fre 24 apr 2015, 18:16:30 »
Tack för svaren. Blir allt mer intresserad av just denna vändskiva får se om det blir något byggprojekt framöver.

Lyckas dock inte med att översätta något från PDF-en men det kan ju bero på okunskap, har inte använt Acrobat tidigare men lyckades inte hitta något att verktyg att kopiera text med.

/ Tobbe

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.548
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #13 skrivet: fre 24 apr 2015, 18:30:44 »
Det borde gå att i PDF-filen högerklicka och sen välja "Markör" eller "Textmarkering" eller liknande. Eller så är det ingen text i filen utan "text som en bild" så att säga, och då går det inte. Hoppas det löser sig, ser ut som en bra vändskiva. :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Tobbe G

• Användare
« Svar #14 skrivet: fre 24 apr 2015, 18:56:18 »
Det verkar som det är en bild :( jaja det får gå ändå har ju fått tips på mycket bra information så vet nog det mesta jag vill veta. Sen medföljer det ju en manual på engelska om man köper den :P

Vi får se blir väl inget än på ett tag men är ju bra att veta när man planerar.

/ Tobbe