Författare Ämne: Ådalsbanan/ Botniabanan.  (läst 37556 gånger)

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 620
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #400 skrivet: mån 15 maj 2017, 12:30:26 »
Det låter lite som du är i min klass, att riva ned saker! ;(

Du skulle kunna förankra en löstagbar bro med pinnbultar
och vingmuttrar så att den sitter stadigt!

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #401 skrivet: mån 15 maj 2017, 12:34:34 »
Ja det låter som en bra ide. Gångjärn på ena sidan så jag kan fälla ner och bult och mutter på andra.
 :clap: :clap: :clap:
Torbjörn

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 728
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #402 skrivet: mån 15 maj 2017, 14:16:23 »
Ja det låter som en bra ide. Gångjärn på ena sidan så jag kan fälla ner och bult och mutter på andra.
 :clap: :clap: :clap:
sen kopplar du en motor som styrs av dörrens lås. Dvs när du låser upp öppnas bron och först när bron är uppfälld så kan dörren öppnas, så blir det helt idiotsäkert. :D

Du kan ju flytta Nylands station mer till höger och därmed få mer plats till station och ev industrispår?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #403 skrivet: mån 15 maj 2017, 14:57:11 »
Ja det låter som en bra ide. Gångjärn på ena sidan så jag kan fälla ner och bult och mutter på andra.
 :clap: :clap: :clap:
sen kopplar du en motor som styrs av dörrens lås. Dvs när du låser upp öppnas bron och först när bron är uppfälld så kan dörren öppnas, så blir det helt idiotsäkert. :D

Du kan ju flytta Nylands station mer till höger och därmed få mer plats till station och ev industrispår?

Mja det är en dörr till höger om Nyland åxå. Så där har jag bro men den dörren används sällan.
« Senast ändrad: mån 15 maj 2017, 15:05:14 av kattjaevel »
Torbjörn

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.344
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #404 skrivet: mån 15 maj 2017, 15:10:09 »
Bara att ha en fällbar eller svängbar bro som skruvas fast är bra. Sen får man kanske se till att koppla körströmmen så att en del av rälsen närmast bron också blir strömlös när bron öppnas, annars finns det risk för golvras... ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #405 skrivet: mån 15 maj 2017, 15:31:43 »
Bara att ha en fällbar eller svängbar bro som skruvas fast är bra. Sen får man kanske se till att koppla körströmmen så att en del av rälsen närmast bron också blir strömlös när bron öppnas, annars finns det risk för golvras... ;)

Just nu är tanken så här:

Gångjärn på ena sida. Bron fälls nedåt.
Fastsättning på andra sidan, hur vet jag inte än men det blir kraftigt.
När bron är klar monteras rälsen. Strömförsörjning till bron och några skenor bort på varje sida. Tänkte ngn form av microbrytare.
Bron kommer att markeras med neonfärg och ngt mera.
utmaningen som jag ser det är att få bron i exakt samma läge varje gång. Ah, det löser sig.
Så här ser det ut nu.


« Senast ändrad: mån 15 maj 2017, 15:35:27 av kattjaevel »
Torbjörn

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 620
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #406 skrivet: tis 16 maj 2017, 07:52:20 »
Morn Torbjörn!

Du skulle kunna göra så här!
I den delen av bron du inte har gångjärnen
skulle du kunna ha en liten regel fast monterad!
Samma sak där bron möter fast del av banan, kan
du ha en regel med, eller plywoodskiva! Borra hål
i dessa och sen pinnbult och vingmutter!
Då hamnar bron rätt varje gång!

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #407 skrivet: tis 16 maj 2017, 11:36:44 »
Jo det blir kanske en variant av det.
I övrigt kommer bron att öppnas uppåt, bekvämare  :)
Torbjörn

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #408 skrivet: ons 17 maj 2017, 09:58:50 »
Här syns pågående arbete.
På en sidan Nylands stationsområde och på andra anslutningen till Kramfors station. Förmodligen kommer tågen att köras Kramfors ➡️ Nyland
Funderar på en "duck under" höjden är 130 cm.






« Senast ändrad: ons 17 maj 2017, 10:47:57 av kattjaevel »
Torbjörn

N_Rallaren

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 435
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #409 skrivet: ons 17 maj 2017, 15:31:51 »
Ser ut att bli riktigt bra det där. Kul stadium av byggande när man fortfarande kan göra rätt dramatiska ändringar. Gillar skarpt att vinkelkapen ligger nära till hands om du skulle vilja ägna dig år lite finmekanik som omväxling  ;).

Bästa mj-hälsningar,
Jonas
Återfallsförbrytare i N-skalan

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #410 skrivet: ons 17 maj 2017, 16:33:10 »
Har provkört nu men behöver mera växlar, det ordnar sig.

Ja det är kul att bygga om, särskild sån man funderat på länge.
Torbjörn

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 620
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #411 skrivet: tor 18 maj 2017, 10:38:17 »
Du har lite utrymme så det kommer att bli bra!
 :) :) :)
Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #412 skrivet: fre 19 maj 2017, 10:22:56 »
Provkörningen går vidare. Har fått styra om lite grann, det går inte alltid som man tänkt sig.
Emellertid har jag kunnat börjat skruva lite räls och snart är det brons tur att fixas.
Torbjörn

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #413 skrivet: fre 19 maj 2017, 10:49:46 »








Torbjörn

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #414 skrivet: lör 20 maj 2017, 10:09:07 »
Då är det dax för uppfällbar bro  :D



Torbjörn

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #415 skrivet: lör 20 maj 2017, 11:13:02 »
Limmar mera.



Torbjörn

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #416 skrivet: lör 20 maj 2017, 14:55:52 »
Gångjärn på och bron fungerar  :D :D :D :D :D :D :D :D :D



Torbjörn

J-J

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #417 skrivet: sön 21 maj 2017, 02:36:14 »
Ser redigt härligt ut detta! Mycket bra nattlektyr o läsa denna från start, då man inte riktigt kunde somna.
Själv är man ny här på forumet och då jag precis fått godkändt från regeringens håll att påbörja o skissa på min första bana, så har jag hittat en hel del inspiration härifrån redan! :D
Tack för att du delar med dig av ditt bygge! Härligt o följa. :)

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #418 skrivet: sön 21 maj 2017, 10:42:20 »
Ja det finns mycket att hämta på forumet och många olika inriktningar. Kör hårt!
Torbjörn

J-J

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #419 skrivet: sön 21 maj 2017, 13:22:50 »
Tack! Skall göra. Har kikat runt en del och kikat in på andras byggproj med. Mycket inspiration och trix man snappat med sig redan. :)

Tänkte på den där bilden du hade klurigheter kring stationen vid kramfors. Hittade en bild som borde vara från runt samma tid, men den har ingen perrongtak synlig.
Om man jämför denna med den andra, så kan det inte skilja så mycket på tiden mellan dem. Känns så iaf.
Det jag tror den där kanten är, är bakkanten på den gröna biljettautomaten (har jag rätt att det är en gammal biljettautomat?). På den sista bilden syns det en del rost.





kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #420 skrivet: sön 21 maj 2017, 13:28:05 »
Jo du har nog rätt att det är taket på den gröna. Ngt sorts ställverk kanske?
Torbjörn

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #421 skrivet: ons 24 maj 2017, 12:48:23 »
Kör igång Övik Västra. Det blir en egen revision som liknar orginalet. En del blir hittepå och en del skalenligt.



Torbjörn

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #422 skrivet: fre 26 maj 2017, 19:28:04 »
Broupphängning.





Efter lite metallslöjd så.....





Torbjörn

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.471
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #423 skrivet: lör 27 maj 2017, 08:58:18 »
Jag kanske skulle säga att växelbilden illustrerar ett bygge där en skena var för lång.

Jag kapar rälsen med gerlåda och slö bågfil. Anledningen till att bågfilsbladet ska vara slött är att det annars drar loss skenorna ur rälsspikarna.
Man får ju dra sågen några gånger extra men det är det värt.
Torbjörn

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 620
SV: Ådalsbanan/ Botniabanan.
« Svar #424 skrivet: lör 27 maj 2017, 10:48:35 »
Det rullar på bra Torbjörn!
Du kommer på bra lösningar
som broupphängningen och
kapa räls. Kapningen lyckades
du bra med! :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!