Författare Ämne: Folkesta - ett nytt försök!  (läst 17482 gånger)

Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
SV: Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #50 skrivet: ons 14 dec 2016, 01:23:39 »
Hänt under november

Efter att spåret är lagt, kopplas el och provkörning kan göras. Jag brukar provköra under flera modulträffar innan jag fixerar spåret. Här har jag valt att justera in sleepers samt få spåret i ett bra läge. Rostmålningen gör jag med lite olika "rostfärger". Efter målningen ska man torka bort överflödig färga ganska omgående (någon dag) annars har färgen en tendens att bita sig fast rejält.

Då rostmålningen är klar, jag målar allt metallaktigt i rostfärg, fortsätter vi med ballasten.
TGOJ rustades upp mycket under 50- och 60-talet så jag vill avbilda en nyrustad bana med makadamspår. Därför väljer jag att lägga spår 1 och huvudspåret (spår 2) i ljus makadamballast. Spår 3 får vara kvar i sin gamla grusballast. Då makadammen är ny så väljer jag medvetet att ha relativt skarpa "gränser". I övrigt ska man försöka att få en "mjuk" övergång. Jag komer till det så småningom.

I spår 3 förlängning låg det tidigare en växel - här väljer jag bara att antyda den genom att låta banvallen få en svag utbuktning mot spår 3. Växeln togs bort i samband med att transversalen byggdes (elektrifiering, långräls mm).

Till sist ett par bilder från sektionen Rakåsen - påbörjad förlängning inför modulträffen i Rotebro 3-5 mars 2017.

Sektionen ska både förlängas och krökas  :(
Gavelpartiet sågas loss.

« Senast ändrad: ons 14 dec 2016, 01:35:47 av Södra station »
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Swede

• Användare
  • Antal inlägg: 192
  • SwedishSummerModules
« Svar #51 skrivet: lör 17 dec 2016, 08:28:49 »
Kul när man förnyar modulen. Mina gamla moduler har byggts om några gånger också!
Urban, det ser ut som du har en medium växel på stickspåren? Trodde du använde bara Large växlar.

Södra station

• Användare
« Svar #52 skrivet: mån 02 jan 2017, 10:32:15 »
Kul när man förnyar modulen. Mina gamla moduler har byggts om några gånger också!
Urban, det ser ut som du har en medium växel på stickspåren? Trodde du använde bara Large växlar.

Hej Seth!
Det här med spårgeometri är ett spännande kapitel  ;) Normalt använder jag bara växlar av typ "large" - men här är ett undantag.

Rakåsen som modulen heter, ingår som en del i Folkesta driftplats (station) och avbildar en del av det kapillära spårnätet. På bilden är det en skyddsväxel som leder in på ett säkerhetsspår. Skyddsväxeln trafikeras endast i "rakläge". Säkerhetsspåret rymmer inga "normala" fordon.

Ps Rakåsen är byggd och kan användas som en fristående modul men ingår normalt i Folkesta där den är en sektion Ds
« Senast ändrad: mån 02 jan 2017, 10:48:37 av Södra station »
Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #53 skrivet: mån 06 nov 2017, 11:35:13 »
Sektionen/Modulen "Rakåsen" en del i Folkesta stn

För att få lite mera "liv" i modulen bestämde jag mig för:
1, förlänga gruslastningsspåret => ger mer spelmöjligheter, fler vagnar.
2, göra utfarten mot Eskilstuna krökt.

Man kan bygga på olika sätt. Bilden är ett "studio-montage" för att få med jiggar och arbetsritningar.
Själv föredrar jag att bygga på en tillfällig ritning i skala 1:1 där man redan från början mätt in längder och vinklar. I fallet ovan har jag tejpat fast ritningen/ritningsdelarna på ett plant underlag. Modulen skarvas med "omlott-skarv" och för att få rakt/riktigt vinkel bygger jag med hjälp av jiggar (t ex vinkelhakar och linjaler) av olika typer.
Efter att ramen är klar skyddslackar jag modulen.

När ramen är klar läggs spårunderlaget. Här är det viktigt att skarvarna mellan "nya" och "gamla" underlaget är av typen "fingerskarv", detta för att undvika ev "puckel/knäck" i spårunderlaget.  Själv brukar jag ha cirka 2 cm långa överlapp beroende på plats och utrymme. Korkbanvallen skarvas också med omlottskarv. Ovansidan planas ut och justeras i horisontell nivå.

Vinkelhakarna har jag för att kontrollera att banunderlaget inte skevar i sidled, dvs när man siktar mellan dem ska de stå på linje/parallellt.
Har du 3 lika så kan man sikta i höjdled också, där använder jag 3 klossar.
Lägg en i början och en i slutet av "bansträckan" som riktmärken. Därefter tar man den tredje klossen och drar den från 1:a klossen till den sista, och kontrollerar då om spåret är skevt eller går upp/ner. Putsa av eller limma på där det behövs så att det linjerar både i skevning som i höjdled.
Limmar man ordentligt behövs inga skruvar - men jag brukar dra i skruvar efteråt, i förborrade hål.

När banunderlaget är klart och grundmålat är det dags för rälsläggning. Själv förböjer jag rälsen (tar bort spänningar) och passar in den så noga som möjligt. För att undvika "knäckar" i rälsen använder jag metallskarvjärn. Skarvjärnen ligger lösa för att ta upp fukt/formförändringar i modulen. Varje räl-bit matas med körström från undersidan, så skarvjärnen har bara mekanisk funktion.

När rälsen är lagd, sikta längs med rälsen för att undvika "knäckar" och justera in noga till en jämn kurva. Även om man inte behöver, brukar jag provrulla några olika typer av vagnar - lite för att se att det fungerar men främst för att det är kul.  :D Sedan handspikas spåret i var 4-5 eller var 6:e slipers.
Spikskallarna får, i min värld, symbolisera de märkspikar som förebildens slipers var försedda med.  ;) Alla har vi olika "hang-ups". :cool:

Ytterligare en "siktningsbild" - nu har jag även "täppt till" hålen i landskapet. Här målar jag modulens insida med vit färg. Därefter är det dags för att dra kablaget. Efter att rälerna har fått sina matningskablar är modulen/sektionen klar för provkörning.
Nu finns det dem som är betydligt bättre på landskap än vad jag är så hur jag skarvar ihop bitarna lämnar jag tills vidare.
« Senast ändrad: mån 06 nov 2017, 12:56:25 av Södra station »
Södra station

BTS
FREMO

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 687
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #54 skrivet: mån 06 nov 2017, 17:18:48 »
Oj, det var en rejäl ombyggnad.
Själv har jag ännu inte behövt göra några större förändringar, men jag uppskattar din beskrivning och lägger på minnet att den finns.  :up:

Jag har dock planer på att utöka en modul med ett spår till, så det blir dubbelspår. Men det känns ju riktigt enkelt nu när man sett din ombyggnad.  ;)  :)
---
Mvh Peter

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 84
« Svar #55 skrivet: tor 09 nov 2017, 23:13:03 »
Intressant!

Bra tips för att kolla spårläget!