Författare Ämne: Folkesta - ett nytt försök!  (läst 17484 gånger)

Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #25 skrivet: tor 27 nov 2008, 22:22:25 »
Citat från: BenWah46
Berätta mer om banvallen. Har du provkört balsa-plywood ur ljudsynpunkt? Med Ballast? Hur blev det?

Hej!

Har inte provkört - bygge pågår  ;) . Planen är att limma Woodlands ballast med Bostics golvlim.

Rekommendationen om balsa i stället för kork fick jag från tyska modulbyggare. Deras erfarenhet är att korken smular sönder på några års sikt och lämnar ett dåligt spårläge. Balsan lär vara mer "åldersbeständig" samt att den är relativt lättarbetad. Nu ska vi tillägga att tyska trä-kvalitéer inte är riktigt jämförbara med svenska.

De senaste rönen från FREMO-träffarna är att skippa alla typer av banvall och bygga direkt på plywooden.

Ljudfrågan - på en modulträff är ljudisoleringen mer eller mindre betydelselös, ljudnivån med pratande och gående människor runt omkring dränker ev resonansljud.

För hemmabruk är ljudisolering/ljuddämpande bygge eftersträvansvärt.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.381
« Svar #26 skrivet: fre 28 nov 2008, 08:29:47 »
Hej

Det finns nog olika kvaliteter på kork också. Jag har kork som är köpt för ca 25 år sedan och som har använts på flera banor. Smular inte. Jag har också sett kork som knappt har hängt samman trots att den varit nyinköpt.

Mvh UB

Södra station

• Användare
« Svar #27 skrivet: ons 07 jan 2009, 20:33:37 »
Hej!

Spårläggningen går vidare. Spåren lagda och finjustering pågår.

Bilden visar hur det ser ut när man kapar rälsen i sektionsskarven på Folkesta IIs bangård.

När rälsen är lagd, inklusive de tjusiga stoppbockarna från MRW  ;)  borrar jag alla hål för växeldriv, kabelgenomföring osv.

Folkesta II planeras för kontaktledning enligt FremoE. (FREMO Elektrisk drift). De blå knappnålarna markerar vart kontaktledningsstolparna ska placeras. De vanliga nålarna (syns knappt!) visar var körtråden hängs upp.

Precis ovanför räl-sågen finns 2 knappnålar och mellan dem på blivande spår 1, mera anas än syns en vanlig nål.

Nästa steg är att grovt fixa till ett "frigolitlandskap".
Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #28 skrivet: fre 30 jan 2009, 10:36:39 »
Hej!

Nu är det dags för landskapet!

Dock så lovade jag bort modulen till MMMs visning http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=3753 på Tekniska Muséet i Stockholm (31/1 - 8/2 2009, se vidare på Tekniska Muséets hemsida)  Så fortsättningen följer om några veckor.  ;)

Modulen och undertecknad finns på MMMs visning, varmt välkomna!
Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #29 skrivet: mån 02 feb 2009, 22:17:11 »
Hej!

Landskapet runt Folkesta är ganska platt, mest åkrar.

Ett helt platt landskap ger ett livlöst intryck så man bör även få platta landskap att bölja lite. Redan från början har jag kontursågat ramsidorna. Undantaget som bekräftar regeln är de höga "4-kanterna" som ska bli en bro, vilken typ av brofundament är inte bestämt ännu - bron är betydligt längre än vad modulen är bred  :???: .

Efter att ha fått rälsen lagd och väl justerad började skulpterandet av landskapet. Just nu är markskivor (frigolit) i ropet. De blå skivorna kommer från DOW och är både hårda och stadiga - de används för husbygge!

Bilden visar den list av 10 mm furu som jag limmar på insidan av modulramen. Listen är inte nödvändig, men den underlättar när man "fäller in" markskivan i modulen.

Bild 2 i denna omgång visar hur man passar in markskivan till en någorlunda passning - det här är "grovsmide" så jag har glipor på upp till en cm.

Vän av ordning undrar varför jag lade ut rälsen först och landskapet efteråt? Jo, eftersom modulen är planerad för kontaktledning så var jag tvungen att ordna alla fästpunkterna för kontaktledningsstolparna innan man "bakar" in spåret i frigolit. Kontaktledningsstolparna bör sitta väl förankrade i ramverket.

Här limmas södra utfarten på Folkesta II. Tyngder av varierande sort finns överallt. I bakgrunden står modulen "Heljanstorp" med hus från Heljan.

När limmet har torkat och markskivorna sitter fast så börjar själva skulpterandet.

En del använder glödtråd, andra brödknivar och vissa kör med sågar. Just den här biten är sågad - det blir frigolitsmulor precis överallt! Glödtråd är att rekommendera varmt! Upp mot banvallen ligger det en trekantig remsa - för "finputsning" använder jag en grov rasp eller surform. Att dammsugaren är min bästa vän  ;)  behöver nog inte nämnas  :lol:  

För "toppar" och högre ytor använder jag den rosa markskivan, vilken är betydligt mer lättarbetad. Normalt när man bygger uppåt (tänk platta pepparkakor) så kapar jag "raka kanter" som

1, fylls upp med fogskum eller

2, formas jämna med lämpligt verktyg

Eftersom jag bygger med FREMOs lågprofilstandard så är markskivan tunn på sina ställen och direkt över beninfästningen ersatt med en plasticardskiva.

Innan man går vidare till nästa steg, som är målning, bör man kontrollera att man kommer åt alla bultinfästningar (modulskarvning, beninfästning samt att fästa kontaktledningsstolparna).

Under detta moment så tar man bort överflödigt material samt förbereder för en kabelkanal under modulen (insidan).
Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #30 skrivet: ons 12 aug 2009, 14:08:07 »
En bild från MMMs körning på Tekniska muséet.

Bilden visar Folkesta II med infarts-signalmodulerna. Det är 2 st moduler med övergång från FREMO B96 till E96 gavel.

Så längst ner skymtar ett hörn av modulen "Skogsbacken", Signalmodulen "Folkesta Infartssignal Nord" (Fok Isi N), "Folkesta Nord", "Folkesta Syd" med vägbron (Folkestaleden). Bortom bron sitter "Folkesta Infartssignal Syd" och i kurvan "Heljanstorp". OBS att landskapet endast är grundmålat.  :oops:

Körhandtagshållare av flyttbar modell, tkl-bord mm på andra sidan är ytterst temporära.
Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #31 skrivet: tis 01 jun 2010, 21:41:30 »
Hej!

För er alla som följer denna tråd så har bygget legat lite i träda.

Som bekant är Folkesta idag totalt förändrad med hur det såg ut "då det begav sig". Fn har jag gjort lite efterforskningar om hur det sett ut under olika år.

I dagsläget så har jag fått ihop skisser/bilder på:
  • Ställverket (Siemens) som är tänkt att avbildas i skala 1:2
  • Stationshus med tillbyggnad - dvs 60-talsutförande
  • Avträde (OFWJ-modell)
  • Redskapsbod dito
  • Dressinskjul dito
  • Stationskarlsbostad (banvaktsstuga OFWJ-modell)
  • Godsmagasin ver II (OFWJ-modell)
Som bekant så avbildar man inte en station med ett 672 m långt mötsspår i modulform hur som helst - min tanke med modulen är att "återskapa" stationen med hus som har stått på platsen under "epok III" utan att ange exakt år och medvetet ha detaljer som inte existerade samtidigt - just för att "lyfta fram" hur det kunde sett ut under "järnvägsepoken".
Trots allt så bygger jag det jag vill för att det roar mig - och med avsikt att modulen ska kunna passa in i mer eller mindre realistiska sk trafikspel.
Modulen kommer inte till Gävle utan till FREMOs stora möte i Zuidbroek i Holland 2010, dessvärre i sk "trä-utförande".

2010-09-12 Lagt till: en länk till modulskissen

http://lokomochka.webs.com/Folkesta/Folkesta%20etapp%204.pdf

Notera att de båda kurvmodulerna inte ingår i själva stationsmodulen utan bara markerar linjen mellan infartssignalerna och själva stationsmodulen. Infartssignalerna är separata moduler.
Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #32 skrivet: mån 13 sep 2010, 21:01:39 »
Nya tag.

Lite olika delar som är tillsågade. Överst en B-profil, sedan E-profiler och i mitten sk stationsprofiler.

4:de uppifrån är långsidorna till "stations-sektionen", därunder är "toppar" till benen  ;)

Längst ner är stödlister och hörnvinklar.

Stations-sektionen inpassas mellan "utfarts-sektionerna". Här är det viktigt att det blir vinkelrätt och rakt. Som synes så är spåret upprivet på "Norra utfarts-sektionen" - det beror på att växlarna är flyttade till "stationssektionen".  I föregående inlägg finns en länk till en "byggskiss".

Som sagt - "Folkesta" lever och växer i modulform  :) .

Av förebilden återstår tyvärr bara minnen  :'(  och en och annan rolig historia  ;)
Södra station

BTS
FREMO

Micke C

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.408
« Svar #33 skrivet: mån 13 sep 2010, 22:16:19 »
Trevligt med lite framsteg! Själv funderar jag fortfarande runt hur jag skall bygga min förstling så den blir en lagom kombination av trafik och miljö.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Södra station

• Användare
« Svar #34 skrivet: tis 02 nov 2010, 00:24:29 »
Grundstommen på förlängningsdelen, dvs den del som ska passas in mellan "stationshuset" och "brodelen".

Hela ramen är byggd i 10 mm plyfa och limmat i T-profil. "Plankan" till vänster är bara till för att få sidan rak under limningen. I de båda tvärstagen ska senare benen fästas. Segmentet kommer att vara "fristående" med hjälp av 2 st "IVAR-ben" från IKEA.

Långsidorna bilder ett "liggande T" på "T:et" ska senare rosa marksskiva fästas. Den breda "plankan" i mitten är alltså spårunderbyggnaden för huvuspåret och mötesspåret. I detta läge tas alla nödvändiga hål upp (ben-infästning, kabeldragning mm).

De bägge tvärgående, liggande bitarna kommer att bli stationsområde (den bortre) resp en liten övergång (den främre).

Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
SV: Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #35 skrivet: fre 29 aug 2014, 23:37:52 »
Det har hänt en del sedan senaste uppdateringen i tråden.

Modul har varit med på ett antal trafikspel de senaste åren. Det som saknas är framförallt infartssignaler på lämpligt avstånd från växlarna. För att komma runt problemet med signaler har jag provat med:
-lösa signalmoduler - fungerar sisådär, men svårt för banplanerarna att förstå hur man vill ha dem.
-Använda sk "signalschakt" - tja hade fungerat om alla (nåja) moduler var utrustade med sådana.
Lösningen blev att ha en kort (65 cm) lång modul med standardgränssnitt i bägge ändar (E- resp B-profil). Detta för att, vid behov, kunna skjuta in andra linjemoduler. I verkligheten stod infartssignalerna något mer än 100 m utanför växeln.
Internt används en form av "styrstift" där själva bulten är "stiftet". Syns som de två "större hålen" i bildens framkant.

Bilden nedan visar modulen i 2014-års utförande och är alltså E20-bron över järnvägen vid Folkesta, sett från söder. Tanken är att placera infartssignalen till höger bortom bron.

Södra station

BTS
FREMO

Roland S

• Användare
  • Antal inlägg: 318
« Svar #36 skrivet: tor 04 sep 2014, 21:50:42 »
...jobba på...

Södra station

• Användare
« Svar #37 skrivet: tor 22 okt 2015, 23:20:15 »

... som ett godståg går bygget, sakta, sakta i det tunga motlutet...

men här kommer en bild på E3-bron, nåja E20 idag.  ;)
Bilarna tillhör epok 4-5 och har förebilder som knyter an till den stora staden. För epok 3 körningar är bron avlyftbar  :D
Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #38 skrivet: ons 11 nov 2015, 23:04:50 »
Hej!

Stationen har växt lite på längden sedan den ursprungliga planen (2 sektioner och 200 cm lång modul).
Nu består den av 6 sektioner och är totalt 520 cm lång. Alla delarna kan sättas ihop med varandra då internskarvarna är lika. Tanken med standardgavlar på de bägge infartssektionerna är att kunna infoga andra standardmoduler - antingen för att öka avståndet mellan signalerna eller för att kunna lägga stationen i en kurva.

På Dreamtrack 2015 hade vi endast de bägge infartssektionerna monterade i banan ("Folkesta mini").

Senaste förslaget är växelförbindingen mellan spår 1 och 2 på Mellansektionen. Växelparet fanns i verkligheten och syftet med dem var att snabba upp växlingen till godsmagasinet/lastkajen. Enligt tillgängliga uppgifter var det klotväxlar (handmanövrerade).

Stickspåret på södra infarten, Rakåsen, är bara till för att banavdelningen ska kunna hämta enstaka vagnar med makadam. I verkligheten gick spåret ut i nordlig riktning och togs bort under senare delen av 1800-talet.
Grus från Rakåsen lastades ut in på 70-talet. Dels via en trallbana(?) som slutade mitt emot stationshuset och senare via en hög lastkaj i bangårdens norra ände.

Nu drar jag om strömmatningen på modulen för att möjligöra "fjärrstyrning" så det dröjer innan den kan delta i några större modulsammanhang.

http://lokomochka.webs.com/Folkesta/Folkesta%20sektioner.pdf
« Senast ändrad: tor 12 nov 2015, 00:37:25 av Södra station »
Södra station

BTS
FREMO

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 687
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #39 skrivet: tor 12 nov 2015, 17:57:01 »
Tanken med standardgavlar på de bägge infartssektionerna är att kunna infoga andra standardmoduler - antingen för att öka avståndet mellan signalerna eller för att kunna lägga stationen i en kurva.
Är det MMM 2R och 280 mm breda moduler du bygger?
Har du dubbelspårsavstånd (57 mm) mellan huvudspår och stickspår?

Anledningen till frågan är att jag funderar på att bygga dubbelspår på 280-moduler och då skulle de passa till att förlänga din station (t.ex vid duckunder:n).
---
Mvh Peter

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.267
« Svar #40 skrivet: tor 12 nov 2015, 18:14:41 »
Modulen är en FREMO modul.

/Lars

Södra station

• Användare
« Svar #41 skrivet: mån 29 feb 2016, 10:00:02 »
Transversalen

Inför Stora modulträffen i Arendal (23-27 Feb 2016) lades en transversal in mellan spår 1 och 2. Intensiv provkörning och ett "stress-test" visade att lösningen underlättade godsvagnsrangeringen på Folkesta. Nu återstår lite "finlir" med att justera in växlarna samt justering av växelomläggarna.
Som vanligt får man lite nya tips och förslag så "Att göra-listan" har växt ytterligare lite...    ;)

Översiktsbild från Arendalsträffen
Svenska linjen ligger långt till vänster. Man kan ana stationsskylten "Folkesta" på sitt skaft under den blåa reklamskylten  :lol:
Fö en mycket trevlig träff  :D och en helt suveränt planlagd bana  :up: utan "duckunders" :clap:

Provdragningen av elsystemet (körströmsmatningen) visade sig fungera tillfredställande och där går arbetet vidare.  :???:
Södra station

BTS
FREMO

Per_Einar_Oreberg

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
Arendal 2016
« Svar #42 skrivet: tis 01 mar 2016, 12:27:37 »
Her er noen videoer (Youtube), tatt på treffet:

Søk opp FREMO Arendal 2016

Det er ikke meg som har filmet disse, jag bare fant dem!  :) 

Takk for et fint arrangement.

Per Einar Oreberg
« Senast ändrad: tis 01 mar 2016, 17:08:13 av Per_Einar_Oreberg »

Södra station

• Användare
« Svar #43 skrivet: ons 22 jun 2016, 14:04:23 »
Hej!

Efter träffen i Arendal, Norge där vi utsatte modulen för ett sk "stresstest" visade det sig att:
1, Avståndet mellan växeltungorna och yttre vagnen, vid godsmagasinet, kan bli väl kort vid enstaka tillfällen.
2, Frilastspåret är något kort.
3, Komplicerat med växellåsen på tågpersonalsidan.
4, Transversalen fungerade utmärkt  :D

Efter lite funderande och klurande med några andra i FREMO-Stockholm-gruppen  ;)  bestämdes att:
1,  Förlänga modulen till 65 cm
2,  vilket ger längre spår mellan magasinet och växeltungorna, dvs  minst 2 vagnar kan lastas/lossas direkt mot magasinet.
3,  Flytta växellåsen (nycklarna) till stationshussidan och sätta "leer-laufers" på tågpersonalsidan.
4,  Stoppbocken flyttas till transversalmodulen och ett stoppblock monteras  på södra infartsmodulen.
5,  Svenska Kamrörsfabriken får bilda fond enligt idé från Gretlanda-modulen, därav den höga baksidan.
Bild på förebilden; Svenska Kamrörsfabriken http://www.kamfab.se/files/44eefae1a56484d95f56b176b031cabc.jpg

Nedan visar hur sektionen ser ut efter förlängning, visst kompletterande arbete återstår innan tågen åter kan rulla.

Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #44 skrivet: tis 05 jul 2016, 11:39:50 »
Hej!

Nu när temperaturen har sjunkit till mera normala nivåer är det dags för rälsläggning.

Först börjar vi med att passa in en rälsbit. Slipersmattan klipps upp och sliprarna dras in mot mitten.

Elkablar löds på undersidan av rälerna och dras genom ett hål i underlaget. Rälsbiten fixeras i läge med hjälp av en stållinjal.

På modulerna/sektionerna har jag olika typer av skenskarvar. För att ta upp rörelse i spåret (underlaget resp rälsen) har jag små glapp i skarvarna. Då det är 1:a skarven från modulgaveln undviker jag skarvjärn. Om nu något mot förmodan "hakar" i rälen så dras bara yttersta biten upp från syllmattan.  Rälerna putsas lätt för att linjera mot varandra.

Växeln läggs i. För att säkerställa driftsäkerheten är samtliga rälsbitar i växeln matade med körström. Spårkorset är polariserat. Tungorna är lödda i "leden" och därmed stumma. Peco växlarna har ytterst sällan korrekt formade växeltungor så dessa behöver justeras. Tyvärr buktar växlarna ofta upp på mitten, med omsorgsfull fastsättning får man växeln att ligga helt plant mot underlaget. Själv använder jag en stålinjal för att kontrollera bl a planhet.

Då växeln är lagd och fixerad i rätt läge, passas en ny passbit in i spår 3.

Finputsning av räler och av underlagsplattan. I dessa underlagsplattor löds rälerna fast och spikarna hjälper till att hålla rälen på plats.

De pyttesmå rälspikarna spikas i, nåja trycks ned.

För att säkra spåret mot syllmattan löds den och samtidigt löds spikarna fast mot såväl syllmatta som räl. Då skarven mot växeln består av Pecos metallskarvjärn kommer en tunnare syll att skjutas in på plats under skarvjärnet.
Strömmatningen syns som röd resp svart kabel. Svart är genomgående nolla på hela stationen.

Nu är spårförbindelsen till godsmagasinet och lastkajen nästan helt återställd. Det ska monteras växelklot och så har signalarna en del jobb med signalsäkerhetsutrustningen och inkopplingen i ställverket.  ;)
Bankillarna fortsätter med att återställa plattformen.

Verklighetens L-stöd består i modell av 8 mm balsa. 8 mm motsvarar ganska väl förebildens plattformshöjd på c:a 380 mm över räls överkant. Hålen i plattformen är "skruvhål" för skruvarna som håller T-profilen på sektionens undersida.

« Senast ändrad: tis 05 jul 2016, 12:29:00 av Södra station »
Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #45 skrivet: tor 06 okt 2016, 23:22:15 »
Då har arbetet ånyå gått lite längre.

Då spåret är lagt är det dags för körströmmen. Svart för gemensam nolla behölls medans röd delades i 3, en för resp spår. Kontakterna till höger är för sektion C där det är olika sektioner i spåren (1a+1b resp 2a+2b).  Transversalen mellan spår 1 och 2 är främst avsedd för växling eller när stationen är lokalbevakad. "Det elektroniska" kommer från MGP som även har stöd för TGOJ-signaler.
El-kontakterna i bildens mitt är till för matning direkt från ställverket/elcentralen.
Och, ja, alla kontakter är olika för att undvika att någon kopplar fel - det är snudd på ett krav om - man har stationen i en modulmiljö där man låter andra sätta/montera upp ens medhavda moduler.
Hjälps man åt går det så mycket fortare och jag börjar förstå den som även märkte upp tvingarna med texten: "tving 1" resp "tving 2"

Växellåsen flyttas till stationshus- eller ställverks-sidan. För att hålla ordning på logiken byter man även plats på elkablarna. Drag- och stötstänger behålls även om lägena blir inverterade.

Och till sist så planerar vi för en förlängning av det kort-korta lastspåret 3a. Spåret går över sektionsskarven D-C.

Den tidigare fyllningen (makadam) tas bort - att använda en vattenlöslig limsort har jag inte ångrat.  :D  Ytan planas och spåret (nåja delar) läggs, mycket provisoriskt, ut. I verkligheten låg det en ramp (högbana) här där man tippade grus rätt ner i lite olika vagnar. Rampen/högbanan revs troligen i samband med elektrifieringen och gruslastningen förlades till området straxt norr om tidigare lastkajen. Spåret behålls på modulen trots planerad elektrifiering. Växlarna i Z-position förhöjer "lekvärdet" för växlingspersonalen på lokalgodståget.
Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #46 skrivet: tor 17 nov 2016, 15:51:47 »
Spåret läggs över sektionsskarven D - C.

Räls är tillkapad och sleepersmattan är fastlimmad. Jag har under flera år limmat med CA-lim och det har hittills fungerar bra. Stoppbocken kommer att hamna lite "i luften" men det ska åtgärdas senare.
De små "prickarna" markerar vart sleeprarna ska ligga.

Spåret spikas, det är ju ett sk "spikspår" i verkligheten  ;) Linjalen används för att få spåret rakt. Då ev lok som kommer att köra på det här spåret "kryper fram" måste man vara noga med spårläggningen och elmatningen. Spåret måste ligga helt plant och vara helt rakt för att undvika ev "tjuvstopp". Varje enskild rälbit har sin egen körströmsmatning. Papperslappen i nederkant på bilden är en distans inför kapningen av spåret - just för att undvika ett stort "gap" i den färdiga skarven.
Efter att spåret är lagt och provkört målas spåret i lämplig färg. Vanligvis har stickspår en annan roströd nyans än linjespår. I mitt fall valde jag att behålla Peco-sleeprarna då man har byggt om bangården för bara något år sedan (förebilden). Och i samband med detta flyttade man "färska" linje-sleepers till sidospåret.
Då det här är en modul där man kan räkna med att olika NEM-anpassade vagnar kommer har jag valt att använda c75-spår genomgående.
Södra station

BTS
FREMO

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.207
« Svar #47 skrivet: tor 17 nov 2016, 16:58:02 »
Bygget är mycket snyggt. Jag ställer mig dock undrande till att använda mantlad kabel av nätspänningstyp för matningen -  kan det inte leda till vådliga misstag?
Bengt W
H0 2R DCC

Södra station

• Användare
« Svar #48 skrivet: fre 18 nov 2016, 12:50:58 »
Bygget är mycket snyggt. Jag ställer mig dock undrande till att använda mantlad kabel av nätspänningstyp för matningen -  kan det inte leda till vådliga misstag?

Tack!

En helt berättigad fråga om el och elsäkerhet. Jag ber att få återkomma med bilder och ev skiss.

Sladden på bilden är 5-polig och avser matningen från sektion D till de 2 spåren (1a+1b och 2a+2b) på sektion C (den med Ga-loket på). Sektion D, dvs den med växlarna och plattformen, är inmatningspunkt för körströmmen.

Dock, generellt på modulen gäller att:
 - 230 VAC finns på golvet under modulen (snubbel- och sparkskyddad enligt FREMOs rekomendationer).
 - 12V körström 1,5 mm2 ledningar, XLR-kontakter utom i kopplingarna (modulgavlarna) mot andra moduler där gäller 4 mm banankontakter enligt FREMOs specifikation. (hane-hona, kabellängd, placering osv.)
 - Belysning går via DIN-kontakter.
 - DCC-kablage enligt FREMOs standard, dvs Loconet.

Allt är valt med tanke på man inte ska kunna koppla fel, därav valet med olika kontakter beroende på ström/system.
https://www.fremo-net.eu/de/praxis/modulelektrik/
« Senast ändrad: fre 18 nov 2016, 13:20:21 av Södra station »
Södra station

BTS
FREMO

Södra station

• Användare
« Svar #49 skrivet: fre 18 nov 2016, 13:08:20 »
Berätta mer om banvallen. Har du provkört balsa-plywood ur ljudsynpunkt? Med Ballast? Hur blev det?

Hej!
Har provat lite olika varianter, men från ljudsynpunkt är det "dött lopp" om man bygger kork+plyfa eller balsa+plyfa.
Det som jag noterat är att T-stödlisten är "ljudhämmande" lika med att "avbärarna" (tvärstagen) i modulen ska sitta "snett" eller asymetriskt under modulen. (för att minska resonansen/ljudvågorna). Själv har jag ofta tvärstag under modulerna på c:a 35-50 cm avstånd. På en modulträff är ofta bakgrundsljuden avsevärt högre än vad man har hemma och då ser, i alla fall jag, inget behov av att bygga tystare moduler.
För hemmabruk bör man nog se andra varianter som t ex mjuk banvall (skumplast) och  använda lim av latextyp (dvs som inte blir hårt) samt att inte själva banan/modulen bildar en stor resonanslåda.
Södra station

BTS
FREMO