Författare Ämne: Folkesta - ett nytt försök!  (läst 17483 gånger)

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« skrivet: tis 25 mar 2008, 11:21:55 »
Lätt inspirerad av andra modulbyggare här på forumet, så fortsätter jag mitt projekt "Folkesta".
Börjar med en skiss på vad jag vill åstadkomma: http://www.freewebs.com/lokomochka/Folkesta/Folkesta%20etapp%201.pdf

Inspirerad av ett gammaldags foto http://www.freewebs.com/lokomochka/Folkesta/folkesta_1915_lok-30_sn.jpg - fast min tanke är att placera förebilden ungefärligen i "epok 3b" 1956-1967 med möjlig utsträckning även till "epok 4a" dvs 70-talet.

Bangårdens längd krymps till ett minimum utan att ta bort karaktären av en "liten station ute på landet".
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #1 skrivet: tis 25 mar 2008, 12:13:22 »
Trevligt projekt du har på gång SS!
Tänker du dig att anpassa dina moduler efter någon särskild standard?


nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.838
    • www.mj-magasinet.se
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #2 skrivet: tis 25 mar 2008, 13:36:53 »
berraf: Med tanke på Urbans signatur skulle jag bli mer än förvånad om svaret blir något annat än: Fremo (närmare bestämt F96-gavel antar jag)
 

Urban: Trevlig liten stationsförebild du hittat   :up:
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #3 skrivet: tis 25 mar 2008, 14:29:58 »
Citat från: nohab
berraf: Med tanke på Urbans signatur skulle jag bli mer än förvånad om svaret blir något annat än: Fremo (närmare bestämt F96-gavel antar jag)
:oops:


Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #4 skrivet: tis 25 mar 2008, 15:45:16 »
Hej!
 

Ah!  :oops:   :D  Grabbar ni känner mig alltför väl  ;)  

 

Gavlarna är en modifierad variant av FREMO Nederländernas E-gavel http://www.rotsekk.net/postnuke/filarkiv/normen/HO-E96.pdf

Med lite vitsig svenska så kallar jag gaveln för Esch  ;)  vilket knyter an till E-gaveln och sch som i Schweden.

 

Gjorde följande 2 förändringar:

1, inga diken

2, lågprofilsvariant (kapad längs det streckade strecket  :???:  , där det står 91)

 

Normalt så lade man inte diken längs de "halvhöga" bankarna då man korsade åkrar och ängar - liknande breda diken har förekommit där man bl a korsade torvmossar. Det där med banbyggnad är ett stort kapitel.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.838
    • www.mj-magasinet.se
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #5 skrivet: ons 26 mar 2008, 09:21:07 »
Esch, den var bra !
(I klass med Wemo  ;)  )
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #6 skrivet: tis 08 apr 2008, 16:49:24 »
Hej!
 

Övningarna med borr och såg gav 2 E-sch-gavlar samt 2 "interna" gavlar.

Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #7 skrivet: tis 08 apr 2008, 18:17:59 »
Övning brukar ge färdighet men du verkar fullärd direkt. Snygga gavlar  :clap:


nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.838
    • www.mj-magasinet.se
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #8 skrivet: tis 08 apr 2008, 20:11:05 »
Övning och övning, jag har haft nöjet att se en del av Södra Stations färdiga alster, och så värst mycket mer övning  torde inte behövas  :up:
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #9 skrivet: tis 15 apr 2008, 23:50:31 »
Hej Allihop!

 

Grabbar!  :oops:  Ähum - tack för de vänliga orden  :oops:  Nu har ni verkligen satt press på mig att det skall bli ett bra bygge  :???:   :up: . Både fundersam och glad!

 



Så här är senaste statusen på bygget. På de båda "plattorna" i mitten kommer förhoppningsvis både stationshus, banvaktsstuga och en lastkaj att få plats. Spåret går uppifrån gaveln och rakt ner till nästa gavel. Modulen (2 sektioner) kommer att förses med sido- (mötes-)spår till höger och stickspår (lastkaj) till vänster.

På detta stadie planerar jag in var kablar och anslutningar skall sitta för att kunna göra "ursparingar" i tvärreglar och sidostöd.

Stationens ställverk kommer att ligga till vänster på den långa sektionen, dvs "stinsen" kommer att ha sin "arbetsplats" där.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Tuva Nordlund

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 62
    • http://www.mj-portalen.se
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #10 skrivet: tor 17 apr 2008, 13:00:16 »
Det här ser ut att kunna funger tok bra.....ser fram i mot nästa framsteg som vi får se....
Snart helgär det oxå då jag har vikt hela söndagen åt att hålla på med tågbanan i vår förening. www.mj-portalen.se
Kram Tuva Nordlund.
www.mj-portalen.se

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #11 skrivet: lör 26 apr 2008, 22:09:03 »
Hej!
 

Har kommit fram till delen där "stationsplattan" ska förbindas med "modulgavlarna".

Här hade jag tänkt ha en 6 mm plyfa och 4 mm banvall i balsa. Dessvärre fanns ingen 6 mm plyfa att tillgå, så banken + banvallen är skiktlimmad av 2 lager plyfa (4 resp 2 mm) och 1 lager 4 mm balsa.

 



Bilden visar undersidan på "brodelen" av Folkestamodulen.

 

Stödlisten på högkant är i:

1:a hand för att få bort resonansljud och i

2:dra hand vara ett stöd för banvallen samt i

3:dje hand för att fästa elkablage i.

Den lustiga  ;)  skarvningen i mitten är för att få plats med en centralt placerad växelmotor, sk "sköldpadda".

Tvärstaget är till för att fästa benen i.

 

Edit: stavning.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #12 skrivet: lör 31 maj 2008, 15:12:23 »
Hej alla!

Efter ett långt puzzlande  :approve:  med diverse småbitar och ett evigt  :pinch:  limmande har jag för första gången fått modulen att stå på egna ben  :D

 

Modulen är "ramklar", dvs allt träarbete (ramen) är klart.

 



Folkesta II som ramklar modul.

 


Benen är IKEAs klassiska 50 cm breda IVAR-ben med dito hyllplan och krysstag. Krysstaget skymtar bakom den högra modulen.

Pallen är ett bra hjälpmedel för att kunna arbeta i bekväm höjd. Den ljusa fläcken på stationsmodulen är skenet av en arbetslampa.

 

Nåväl, nu är det sommar  :)  och arbetet går in i en lugnare fas  :sleepy: .
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Långskånk

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.014
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #13 skrivet: sön 01 jun 2008, 10:19:41 »
"Stödlisten på högkant" är ett bra botemedel mot resonas, jag har använt ditt patent på min nya linjemodul "Älgån", ljudet halverades. :up:
Du måste haft bra betyg i "träslöjden" :clap:

 

Hälge, låstransportör mm. :oops:

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #14 skrivet: fre 04 jul 2008, 22:10:19 »
Citat från: Långskånk
"Stödlisten på högkant" är ett bra botemedel mot resonas, jag har använt ditt patent på min nya linjemodul "Älgån", ljudet halverades. :up:
Du måste haft bra betyg i "träslöjden" :clap:

 

Hälge, låstransportör mm. :oops:  


Hej!

 

Tack Hälge!  :oops:  

Bra idéer är till för att spridas. Har sparat ditt tips  :up:  om vatten på "Älgån" för framtida bruk  ;)

 

Sedan förra inlägget har det kladdats med golvlack på modulsidorna (enligt BTS standard och numera även svensk FREMO H0-standard). På ovansidan har allt "spårområde" målats i grå färg.

 



 

På bilden ovan ritar jag ut var spåren ska ligga på modulen. Närmast är sidospåret och linjalen ligger där huvudspåret ska hamna. Det korta stickspåret skymtar till höger. Skarven i "träplattan" är skarven mellan modul-sektionerna. Det runda hålet mellan linjalen och sektionsskarven är ett hål för växeldrivet. Skissen (ritningen) över modulen anas överst på bilden.

För att få långa och raka streck använder jag en lång linjal. Växelkurvor och liknande ritas in efter mallar. I detta stadie ritar jag även in var stationshus, plattform, lastkaj m. m. ska vara. Allt detta ritande bara för att se att man får med allt som tänkt  :???:
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #15 skrivet: tis 07 okt 2008, 00:23:20 »
Hej allihop!
 

Nu har det inte hänt så mycket på "Folkesta II", mest beroende på att "rallarlaget" har varit utlånat till bygget av sträckan Mariefred - Mariefreds hamn.  Se bilder från FREMOs träff i Kolding: http://www.mjf.no/forum/forum_posts.asp?TID=3901

 

Den som, till äventyrs är intresserad av trafikspel och trafikupplägget kan gå direkt till "Kolding 2008" http://www.fremo-danmark.dk/hallenplan2008.htm där det finns länkar vidare till hallplan, tidtabeller osv...

 

Nåväl. Nu har rallarlaget siktats straxt öster om Folkesta, så vi får hoppas att de återupptar arbetet snarast.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #16 skrivet: tis 14 okt 2008, 13:52:32 »
Hej!
 

Räls och syllar är framkörda  ;)

 

På denna station använder jag växlar av Pecos fabrikat (SL-E188 resp SL-E189) motsvarande räls på bana och bangård, dvs Peco code 75.

 



 

Figuren ovan visar en av växlarna "på rygg" med röd, vit och svart kabel samt koppartråd för "tvärförbindning".

 

Helt frankt löder jag ihop växeln i "gångjärnen" och löder samtidigt dit matningen till växeltungorna. Röd kabel till ena sidan och svart till den andra.  Vit kabel till spårkorset som har växlande polaritet.

När jag löder ihop "gångjärnen" så håller jag växeln i "mittenläge" med hjälp av några korta kabelstumpar (syns vid tungspetsarna).

I "gapet" på syllmattan löder jag in tvär-förbindningar mellan rälerna.

När allt är klart ska varje rälbit ha sin egen strömmatning, antingen från kablarna (röd, svart, vit) eller via en "tvärförbindning".

 

Tillagt: De båda "klammrarna" som förbinder spårkorset med tungrälerna pillas helt enkelt bort. Det gör jag därför att strömmatningen till spårkorset kommer att gå genom den vita kabeln i stället för genom tungrälerna. På bilden är "klamrarna" redan bortplockade, men det syns dåligt.  :oops:
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #17 skrivet: tor 30 okt 2008, 17:36:07 »
Hej!
 

Nu är det ruskväder ute = hobbyväder inne  ;)

 



 

Innan spåret läggs så kontrollmäter jag ånyå spårets centrumlinje. Passar även på att rita in plattformar, lastkajer, gångstigar osv. Skulle mot förmodan inte "kartan stämma med verkligheten" så har man här en möjlighet att förändra "landskapet".

 



 

Då allt är rätt så drar jag i ett par mässingsskruvar för att löda fast rälerna på.  Genom att prova sig fram får man skruvarna att "sticka upp" lagom högt.

 



 

Själv tycker jag det är enklast att "passa in" växlarna först och sedan lägga ut spåret. I detta läge borrar jag hål för alla kablar och drar ner dem till undersidan. Här kontrollerar jag också att hålet för "sköldpaddorna" (växelmotorn) passar mot växeln och att den slår om problemfritt i båda lägena.

 

Ström-matningen till rälerna/spåret gör jag efter att spåret är lagt.

 

Edit: stavfel
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.207
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #18 skrivet: tor 30 okt 2008, 19:59:32 »
Det är en mycket bra byggbeskrivning!
Bengt W
H0 2R DCC

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #19 skrivet: tor 30 okt 2008, 20:07:39 »
Instämmer med Bengt!
En mycket trevlig och bra byggbeskrivning  :)


Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #20 skrivet: tor 30 okt 2008, 20:24:47 »
Trevligt att flitens lampa lyser, Urban. Och jag kan bara instämma i berömmet av både beskrivning och arbete.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Swede

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • SwedishSummerModules
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #21 skrivet: fre 31 okt 2008, 07:03:00 »
Citat från: Södra station
Hej!
 

Har kommit fram till delen där "stationsplattan" ska förbindas med "modulgavlarna".

Här hade jag tänkt ha en 6 mm plyfa och 4 mm banvall i balsa. Dessvärre fanns ingen 6 mm plyfa att tillgå, så banken + banvallen är skiktlimmad av 2 lager plyfa (4 resp 2 mm) och 1 lager 4 mm balsa.

 



Bilden visar undersidan på "brodelen" av Folkestamodulen.

 

Stödlisten på högkant är i:

1:a hand för att få bort resonansljud och i

2:dra hand vara ett stöd för banvallen samt i

3:dje hand för att fästa elkablage i.

Den lustiga  ;)  skarvningen i mitten är för att få plats med en centralt placerad växelmotor, sk "sköldpadda".

Tvärstaget är till för att fästa benen i.

 

Edit: stavning.


Hej Urban

Tror du att det skulle hjälpa om jag limmar ditt stöd lister på Olofshamn+Anderstorp? Har du provat denna metod på moduler med ett heltäckande plywoodskiva?

Mvh

Seth

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #22 skrivet: mån 03 nov 2008, 09:08:21 »
Citat från: Swede
Citat från: Södra station
Hej!
 

Har kommit fram till delen där "stationsplattan" ska förbindas med "modulgavlarna".

Här hade jag tänkt ha en 6 mm plyfa och 4 mm banvall i balsa. Dessvärre fanns ingen 6 mm plyfa att tillgå, så banken + banvallen är skiktlimmad av 2 lager plyfa (4 resp 2 mm) och 1 lager 4 mm balsa.

 



Bilden visar undersidan på "brodelen" av Folkestamodulen.

 

Stödlisten på högkant är i:

1:a hand för att få bort resonansljud och i

2:dra hand vara ett stöd för banvallen samt i

3:dje hand för att fästa elkablage i.

Den lustiga  ;)  skarvningen i mitten är för att få plats med en centralt placerad växelmotor, sk "sköldpadda".

Tvärstaget är till för att fästa benen i.

 

Edit: stavning.


Hej Urban

Tror du att det skulle hjälpa om jag limmar ditt stöd lister på Olofshamn+Anderstorp? Har du provat denna metod på moduler med ett heltäckande plywoodskiva?

Mvh

Seth


Hej Seth!

 

Har egentligen inte provat.

 

Det närmaste jag provat är att delar av stationsmodulen "Valskog I" var byggd på sådant sätt.  Under "hel-plyfa-delen" var "rutorna" under olika stora - för att undvika resonansljud. Nackdelen är att modulen blir tyngre.

 

/ Urban
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Södra station

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #23 skrivet: fre 21 nov 2008, 17:42:28 »
Hej!
 

Rälsläggningen fortsätter.

 

I änden på modulen har jag en jigg som håller fast spåret i exakt läge. Det fungerar givetvis lika bra att "klämma" fast spåret på modulen temporärt. På bilden ser man också de båda skruvskallarna som är förtennade. På dessa lägger jag spåret och löder ihop.

Bygger du utan jigg så fungerar det lika bra genom att klämma fast spåret inne på modulen. Låt i så fall skenorna gå några mm utanför modulgaveln.

 



 

På bilden syns de båda skruvskallarna och banvallen av balsa-trä och plywood. Senaste rönen från Tyskland är att skippa ev banvall och lägga direkt på plywooden. Till höger syns/anas min byggjigg, bestående av 2 gavelprofiler.

 



 

Här har rälsläggningen kommit lite längre och spåret justeras succesivt.

 

En variant att fästa spåret temporärt är att använda häftklammers som "låser" spåret väldigt bra. Lyckas man dessutom att få "piggarna" att hamna utanför syllarna så går det att justera spåret i sidled. Själv vill jag av sentimentala skäl ha spåret spikat - så jag förborrar var 5-7 syll och spikar (dvs trycker ner) en rälspik.

 

Linjalen har jag för att få spåret riktigt rakt.

De båda kaffeskedarna under spåret är för att få ett så perfekt spårläge som möjligt. Å andra sidan så hade den halvmillimetern inte gjort något, varken till eller från.

 

Där det gröna "häftstiftet" sitter kapas rälsen. Där skall en växel fogas in.

Beroende på filosofi så förser man spåret med skarvjärn eller inte. Själv är jag anhängare av skarvjärn.

Varje räl som löds fast i båda ändarna av modulen/sektionen förses med en skarv. Skarven är till för att ta upp "väderskillnader" (fuktrörelser) i modulen. Lämpligt avstånd i skarven är 0,5 - 1 mm per modulmeter. Alternativt så sågar man upp en "fuktskarv" efter att rälsen är lagd.
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.207
Folkesta - ett nytt försök!
« Svar #24 skrivet: fre 21 nov 2008, 18:31:44 »
Berätta mer om banvallen. Har du provkört balsa-plywood ur ljudsynpunkt? Med Ballast? Hur blev det?
Bengt W
H0 2R DCC