Författare Ämne: Hyllbana i N-Skala  (läst 26368 gånger)

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 865
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #75 skrivet: tis 11 jul 2017, 22:12:23 »
Hej !

Ytterligare en mycket intressant N-anläggning!
Tack :-)

Blir oerhört avundsjuk på folk som har sådan ordning och pli på sina byggen!
Själv är jag hopplös och så fort jag städat upp i mj-träsket så belamrar jag det på nytt med nya projekt alternativt massa gamla som kommit en bit på vägen men inte heller denna gång kommer till slutfas!
Jag har nog inte så bra ordning på det som det kanske ser ut på bilderna här .... det finns delar med röra också tyvärr  :O
Jag har också en tendens att komma på en massa roliga saker att göra innan jag hunnit klart det jag gjort innan. Jag har en en massa
ofärdiga byggen av modeller på hög ...
När jag kan hålla ordning på det jag gör så tycker jag det är mycket roligare det går mycket enklare och bättre att göra saker. Jag har en fördel nu då jag har mitt hobbyrum att
vara i så jag kan lämna något jag håller på med och komma tillbaka en annagång och starta upp direkt att få saker gjort. Förut då jag håll till på vårt köksbord med byggen så
var jag tvungen att ta bort efter varje gång jag gjorde något. Då tar det ju en massa tid att komma igång vid varje tillfälle också.

Är totalt okunnig och tyvärr inte det som lockar mig med styrning och elektronik men vill åtminstone få till något vettigt  på de få växlar jag har och signaler hör ju bara till en järnväg!
Som lokförare har jag koll på signalers betydelse men däremot inte deras placerings förutsättningar på alla ställen så det blir till att grotta ner sig i det och även styrning/elektronik bakom allt detta...
Va roligt då har du ju perfekta kunskaper för detta :up:
Jag har fått hjälp här med hur signalerna skulle kunna fungera och var jag ska ha signaler.
Jag tycker egentligen två saker är roligt med detta, det första är att bygga modeller och landskap, det andra är elektroniken med signaler, sensorer, datastyrning etc.
Jag är egentligen inte så intresserad av att köra tågen.
När det gäller elektronik/banstyrning så kan jag verkligen rekomendera MGP's saker. Det har varit väldigt lätt att bygga upp ett ganska komplicerat system med hjälp av de
sakerna och de är relativt billiga. MGP Anders har dessutom varit otroligt hjälpsam. Jag vet att jag låter som en försäljare men jag menar detta verkligen.

Hursomhelst intressant att se ditt projekt och hoppas på fler uppdateringar.
Tack igen :-)
Ja det kommer nog ganska snart något. Jag har haft en massa jobb sista månaderna och inte hunnit med något. Nu är
det lite semester också.

P.s visst sökte du också efter lite bättre tegeltaksmaterial för svenska hus för iofs ganska länge sedan?
Om så,har du hittat något bra alternativ?
Nej tyvärr har jag inte det. Jag ska nu börja att göra lite landskap och hus vilket ska bli kul då får jag se
vad jag kan hitta på ... skriver om det här när jag kommit så långt.

MvH
Pär

P Ekstrand

• Stammis
« Svar #76 skrivet: tis 11 jul 2017, 22:24:05 »
Hej !

Jag har påpekat detta tidigare om Pärs N-skalebygge att jag tycker om ordning och reda.
Tack :-)

Som synes går det faktiskt att bygga och hålla ordning  utan att vara överdrivet pedantisk
Bygget behöver inte vara mindre kreativt för att inte verktyg och material inte ligger i högar.

Men som alltid .... det är ju upp till var och en hur man vill att en arbetsplats skall se ut.
Många tycks tro att omgivningen imponeras av röran.... "detta måste vara väldigt komplicerat"

Bra att kunna njuta av delmomenten i bygget utan att drivor med skräp skymmer utsikten.
Jag har tittat mycket på det du gjort på fora och på din hemsida. Jag har hittat mycket bra tips och
inspiration från det. Tack så mycket  :clap:
Jag ska ju ha två helixar och där har jag speciellt tagit tips från dig  :up:

Återigen  :up: till ditt projekt Pär.
Tack snälla  :up:

MvH
Pär

P Ekstrand

• Stammis
« Svar #77 skrivet: tor 31 aug 2017, 18:02:02 »
Hej !

Det var ett tag sedan jag skrev något. Jag har haft lite för mycket jobb men nu har jag hållit
på ett tag och försökt göra granar. Jag har tittat på diverse olika youtube filmer och läst lite
här och där. Jag ska försöka hitta på en metod som gör att jag kan göra många träd ger ok
resultat. Jag har förståss sneglat mycket på Gissbergs träd men jag kan inte göra granar på
hans sätt det skulle ta aldeles för mycket tid. Efter diverse försök har jag nog kommit på ett
sätt som ger ett reslutat som är ok nog för mig med en sorts "tvinn metod".

Jag har byggt en liten jigg av brädor där jag kan spänna fast en ståltråd och med en platta
där jag kan lägga granmaterialet. På plattan har jag ritat en siluett av den största granen
jag tänkte ha ca 15cm hög. Plattan kan jag ta bort när ska tvinna granen så att granen
kan ligga kvar på sin position när den tvinnas.

Jag använder 0,7mm ståltråd och trådar från ett spunnet natur snöre. Jag använder en liten
kam jag har till våra hundar för att kamma ut trådarna så att de blir separerade och lite mer
raka. Sedan tar jag trådar och lägger på ståltråden med min siluett som mall. När jag lagt
tillräckligt med trådar så lägger jag över ståltråden så att den bildar en ögla och går tillbaka
över trådarna, på vanligt sett som många andra gör. Jag har skruvat fast en bräda 90° mot
den första med ett hål genom där jag kan dra ståltråden. Jag har också två metallbitar som
jag kan använda för att hålla fast tråden under det att jag lägger ut trådarna.

Orsaken att jag gjorde så att jag kunde ta bort underlaget när jag tvinnar är att jag hade
svårt att få trådarna att ligga kvar på ståltråden på rätt sätt.

Sedan tvinnar jag ståltråden på vanligt sätt med en skruvdragare.

Efter det första momentet i jiggen så tar jag ock klipper lös granen och formar den med en sax.
Då för jag en gran som ser ut som den vänstra ovan.

Nästa moment blir att spraya Tamiya TS-28 Olive Drab 2 på granen, färgvalet är ett tips från
Gissberg i hans tråd om att göra träd. Jag provade först med en brun färg men blev mer nöjd
med Olive Drab 2. Efter det så ser granen ut som i mitten på bilden ovan.

Det sista momentet blir att strö turf över granen. Jag tänkte att jag skulle använda spraylim istället
för hårspray då jag tycker det verkar med logiskt. Jag köpte ett spraylim på Jula men det blev en
enda kletig massa av allt så jag fick skippa det limmet. Istället så köpte jag Cien Power Hairspray på
Lidl för 20:-.

Jag sprayade granarna med hårsprej och strödde över WS Fine Turf Weeds över granen.
Resultatet blir en gran likt den till höger.

Här ovan är 14st testgranar jag gjort. De ska putsas till lite mer och glesas ut lite. Jag
har märkt att granarna blir bättre om de är lite överdrivet ojämna i stadiet då det bara
är tvinnan tråd. Målningen och tillförandet av turf gör granarna mer regelbundna och
lite mer onaturliga likt Disney granar.

Jag är i alla fall tillräckligt nöjd med denna metod och med lite putsning av granarna tycker
jag att jag kan använda dem. Granar på 15cm i N-skalan blir 24 meter i naturlig storlek så det
är ganska små granar men jag tror storleken blir lagom. Jag har Sture Byléns och Gissbergs granstorlek
som referens. Jag tänkte prova att sätta lite mindra granar i bak än i fram för att se om jag kan få
lite mer djup så, vi får se hur det blir ...

Nu ska jag prova med tallar ...

MvH
Pär

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 209
    • Turebergs Station
« Svar #78 skrivet: tor 31 aug 2017, 19:21:20 »
Snyggt!  :up:
Från flaskborste till naturtrogen gran på ett litet kick..  ;)  Eller hur lång tid tog det ungefär? Med tanke på hur fina de blev så kommer jag också göra egna granar till mitt nästa projekt. Din metod verkar ju fungera riktigt bra.
Förresten har du testat Noch spraylim? Jag kan rekommendera det annars.
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 151
« Svar #79 skrivet: tor 31 aug 2017, 19:28:52 »
Snyggt  :up:
mvh TNR

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 89
« Svar #80 skrivet: tor 31 aug 2017, 19:30:54 »
Inspirerande må jag säga. Har nu läst hela tråden, och kommer att så göra någon gång till.
Bra mästare (ledare) skall man lyssna noga på. Det är flera saker jag helgillar i din tråd.
Jag läser, jublar , och återkommer. :heart: :hug:

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 987
« Svar #81 skrivet: fre 01 sep 2017, 08:46:05 »
Hej Per!

Resultatet blev mycket snyggt och kul
att du hittat en metod som passar dig!
 :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 239
« Svar #82 skrivet: fre 01 sep 2017, 12:55:16 »
Kul att du postar lite mer. Denna tråd är en av de mycket få  trådar i forumet som jag har bevakning på!

Ser fram emot mer! Jag lär mig och inspireras!

Jag hade faktiskt bestämt mig att inte göra "garnar" men när jag ser dina med sisalgarn blir de ju en helt annan känsla! Det får nog bli lite granar ändå.

P Ekstrand

• Stammis
« Svar #83 skrivet: sön 03 sep 2017, 15:05:32 »
Hej !

Hej Per!

Resultatet blev mycket snyggt och kul
att du hittat en metod som passar dig!

Mvh!

Alf K

Tack Alf !

Snyggt!  :up:
Från flaskborste till naturtrogen gran på ett litet kick..  ;)  Eller hur lång tid tog det ungefär? Med tanke på hur fina de blev så kommer jag också göra egna granar till mitt nästa projekt. Din metod verkar ju fungera riktigt bra.
Förresten har du testat Noch spraylim? Jag kan rekommendera det annars.

Tack !
Det första momentet att borsta rakt och klippa till trådarna och spinna en gran av det samt ansa med sax tar längst tid.
Jag har ju mest testat men nu tror jag att jag kan göra det momentet på ca 3-5min för en gran.
Nästa moment att spraya Olive Drab 2 går på någon sekund.
Sista momentet att spraya hårspray samt strö över turf tar väl 30 sekunder.
Sedan så kommer jag putsa till dem lite innan jag "planterar" dem ...
Jag har kommit på 2-3 saker jag vill förbättra också, se nedan.

Har inte testat Noch Spraylim, tack för tipset ska prova det  :up:

Snyggt  :up:
mvh TNR
Tack !

Inspirerande må jag säga. Har nu läst hela tråden, och kommer att så göra någon gång till.
Bra mästare (ledare) skall man lyssna noga på. Det är flera saker jag helgillar i din tråd.
Jag läser, jublar , och återkommer. :heart: :hug:

Tack !

.... men jag är nog mer nybörjare än mästare  :)

Kul att du postar lite mer. Denna tråd är en av de mycket få  trådar i forumet som jag har bevakning på!

Ser fram emot mer! Jag lär mig och inspireras!

Jag hade faktiskt bestämt mig att inte göra "garnar" men när jag ser dina med sisalgarn blir de ju en helt annan känsla! Det får nog bli lite granar ändå.

Tack !
Ja gör egna granar, det blir faktiskt riktigt bra, bättre än de köpgranar som jag jämfört med. De ser lite
bättre ut i verkligheten än på foto faktiskt. Jag skulle tro att det blir billigare också. Man kan ju lägga lite
mer tid på de som finns längst fram ock syns mest.

Jag har kommit på några saker jag ska ändra för att få det lite bätre.

- För det första ska jag glesa ut granarna lite mer än jag gjorde och göra dem lite mer ojämna än
  jag gjorde nu. Målningen och turfen gjorde dem lite mer Disney likna än jag vill ....

- Jag är inte helt nöjd med hur jag ska göra med topparna på granarna. Jag fick ett tips av Roger på
  Mötesspåret om VMJF.s recept som han anänver. Där tvinnar man in några metall trådar från en FK
  kabel i toppen på granen som man kan göra en topp/krona av det tror jag kommer bli toppen.

- Det tredje jag tänker göra är att spaya granarna lite från ovan med en ljusare grön eller kanke gul
  färg uppifrån för att ska högdagrar. Har testat lite och det skapar ett större djup och ökar realismen lite.

Jag återkommer med nya bilder på förbättrad gran samt tallar som jag håller på med ....

Tack för de vänliga kommentarerna  :handshake:

MvH
Pär
« Senast ändrad: sön 03 sep 2017, 15:15:38 av P Ekstrand »

P Ekstrand

• Stammis
« Svar #84 skrivet: fre 08 sep 2017, 08:31:06 »
Hej !

Nu har jag pysslat med tallar ett tag. Jag har provat två olika sätt, dels Jan Gissbergs metod som
han beskriver i hans tråd "Att göra träd", https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=8409.100
, dels Olle Frykmo's metod med Häckspirea, http://www.frykmo.se/mj/modulbygge/trees/spirea/spirea.htm.

Tallar ser ju väldigt olika ut, en del är långa och raka och har lite grenar i toppen, en del har grenar hela vägen ner,
en del är breda och en del är smala. Jag har mest koncentrerat mig på tallar som är långa och har lite grenar högst
upp.

Jag började först med att försöka göra något liknande Jan gjort. Jag blev inte riktigt nöjd med resultatet då jag inte lyckades
forma foliaget på ett trovärdigt sätt, jag lyckads inte få till det på det naturtrogna sätt som Jan lyckats med, inte ens nära ...
Jag saknade också grenar ut från stammen.

Jag läste på Olles hemsida då han publicerade sin metod med Häckspirea och lyckligt vis hade huset vi flyttat till Häckspirea på
tomten  :) Jag skördade ett antal blommor och lät dessa ligga ett dygn i en blandning av 1/3 glycerol och 2/3 vatten enligt recept
på Olles sida. Innan dess hade jag klipp till den så de liknade tallar. Jag satt dem i en bit frigolit och sedan så blev det inte av
att jag gjorde något mer med dem. Det var nog 10-15 år sedan eller så.

Nu tog jag fram dessa tallar och fortsatte att prova mig fram lite med dem och kom så småning fram till denna metod.

1) Plocka lämpliga blommor av häckspirea på scensommaren hösten.

2) Ansa dem så de liknar tallar.

3) Lägg dem i blöt i en blandning av 1/3 Glycerol och 2/3 vatten under ett dygn. Låt torka.

4) Glesa ut träden lite så de inte blir så kompakta. (Jag ska glesa ut lite mer i framtiden)

5) Spraya kronorna med Montana Gold CL6340 Olive Green.

6) Måla stammarnas överdel med Vallejo Orange brown 70981 blandad med lite grå färg, tips
    från Jan. Jag hade Vallejo Neutral Grey 70992 hemma så jag tog den istället för WS Stone Grey.
    Sedan målade jag undre delen av stammen med Vallejo Neutral Grey. Jag tyckte att färgen blev
    lite för enhetligt orange och grå så jag blande de två färgerna lite slumpmässingt och duttade
    på stammen.

7) Spraya kronan med mitt Lidl hårspray och strö över WS Fine Turf Weeds.

8) Spraya kronan ytters lite uppifrpån med Montana Gold TG6040 Lawn Green. Gör stor skilland på
    slutresultatet då tallarna står i hyllbanans ljus. Det syns inte så bra på bilden.

Resultat av detta blev ok tycker jag inte perfekt men jag tror det kommer att vara tillräckligt bra för
att jag ska bli nöjd med det. Jag har fått det intrycket att tallar är lite ljusare än granar så jag tror man
kanske skulle tagit WS Fine Turf Green Grass istället för Weeds, men jag hade ingen hemma. Jag tor man
ska glesa ut stammarna lite mer också. Nu har jag gjort slut på de Häckspirea träd jag förberedde för 10-15 år
sedan så det är dags att gå ut i trädgården och skörda nya. Metoden går snabbt och enkelt men jag tror jag
skulle kunna få lite bättre resultat. Det ser dock lite bättre ut i verkligheten än på bilden.

Bild på förbättrade granar kommer straxt.

MvH
Pär

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 583
« Svar #85 skrivet: lör 09 sep 2017, 16:55:26 »
Här händer det saker minsann!  :up:

Dessa otaliga träd....
Älskar att hata dom.... :evil:

Bra jobbat!

M.v.h Björn

P Ekstrand

• Stammis
« Svar #86 skrivet: fre 29 sep 2017, 14:11:26 »
Hej !

Nu har jag exprimenterat lite med att göra lövträd.

Jag har tittat runt på nätet lite och tycker att Supter Trees från Scenic Express såg lovande ut.
Sedan dess har jag förstått att det är samma växt som Noch och SMJ säljer, Teloxys Aristata
med svenska namnet Renlavsmålla.

http://www.smj.org/wp/?p=4155&cat=107
https://www.noch.com/en/23100.html
http://www.sceneryexpress.com/SuperTree-Material/products/1007/

Jag hade svårt att hitta någonstans där jag kunde köpa Scenic Express träd, de var slut på deras sida
och de jag hittade på eBay i USA skulle ha 3-400:- för frakt till Sverige. Jag köpte istället Noch variant ovan.

Växterna kommer ganska ihoptryckta, de är rätt tillplattade och sitter fast i varandandra rätt bra. Man får vara
försiktig då man särar på dem då de i detta stadie är rätt sköra.

Jag började att testa med 4st träd, så här såg de ut då jag lossat dem från klumpen av träd. Förutom
att de är lite platta så är de också böjda onaturligt i stammen. Jag har sett tre metoder att rätta till snedheten
som jag återkommer till.

Det första jag gjorde var att med en pincett ta bort de små smala blad som finns på växterna, de syns
liggande bredvid träden på bilden ovan. Sedan så lät jag träden ligga i en blandning av 1/3 Glycerol och
2/3 vatten i ca en timme så att träden skulle bli mjukare och mer hållbara i framtiden. Glycerol
kan köpas på apotek och säljs som medel att konservera löv och växter med. Framtida träd ska jag låta
vara i badet i ett dygn. efter bandet hängde jag dem upp och ner i klädnypor på ett uppspännt snöre.
Jag hängde också några klädnypor i toppen på träden, som nu pekar ner, för att tynga ner dem och
räta ut dem. Det är den första metoden jag sett för att göra dem raka. Efter att ha hängt ett dygn
var träden inte tillräckligt raka, men de var mjukare och mer hållbara.

Efter att ha torkat såg träden ut som ovan.

Sedan tog jag och sprayade träden med Montana Gold CL7060 Gravel, en mellangrå färg lite åt det
mörkare hållet. Som synes är träden fortfarande lite böjda. Metod nummer två för att få träden raka
är att använda en lödpenna och försiktigt värma på trädets stam på motsatt sida samtidigt som man
böjer trädet rakt. Det fungerar och jag fick träden rakare efter det. Jag vill dock ha lite böjda och lite
oputsade träd som ser lite mer ut som om de inte fått växa fritt stående på en gräsmatta.

Efter att ha rätat ut stammarna lite med lödkolven och trimmat bort lite grenar så sprude jag träden
med samma hårspray jag använde till barrträden och strödde WS Turf över dem, jag hade inte någon
bra ljusgrön färg av turf hemma så jag tog Burt Grass. Sedan sprayade jag två träd med
Montana Gold TG6040 Lawn Green och två med Montana Gold TG6050 Greenery. Jag har märkt att det
blir en jätte skillnad i min belysning om jag har en ljusare färg uppifrån så jag tog och sprayade lite
Lawn Green på de träden som var målade med Greenery. Jag ska köpa Montana Gold TG6030 Lime
och sprayade de målade med Lawn Green uppifrån senare. De två till vänster är de målade med Lawn Green
och de högra är de målade med Greenery som också då är sprayade lite med den ljusare Lawn Green
uppifrån. Det syns inte så bra på bilden men det gör en ganska stor skillnad då de är ljusare uppifrån.
Jag målade stammarna lite med pensel med Vallejo Neutral Grey 70992 blandad med lite Vallejo Orange
Brown 70981 då jag fått lite mycket grön färg på stammarna.

Jag ska ändra lite i min metod då jag testat att det går utmärkta att hålla träden sträckta över ånga en
stund och sedan ta bort dem från ångan och hålla dem sträckta i ca 10 sekunder för att de ska bli raka.
Jag ska också testa om träden kan bli bättre med en ljusare turf och mindre sprayfärg. Jag tänkter nog
göra på följande sätt ...

1) Välja ut träd och putsa bort de små bladen.
2) Ånga dem över pipen av en kokade kaffe panna med vatten för att göra träden raka.
3) Ha dem i glycerol/vatten bad i ett dygn.
4) Hänga dem på tork ett dygn.
5) Spraya stammarna med Montana Gold CL7060 Gravel. (För björkar först en vit färg sedan lite av den gå på grentopparna)
6) Spraya med hårspray och strö över turf, sluta med ett sista lager hårspray.
7) Spraya trädet med en lämplig grön färg om inte turfens färg är bra.
8) Spraya trädet lite uppifrån med en nyans ljusare färg än det övriga lövverket.
9) Bättringsmåla stammen om det behövs.(För björkar måla lite svarta fläckar också.)

Jag ska också se om en längre tid i gycerol/vatten bad får träden att räta ut sig och bli mindre platta.
Träden är mjukare då så jag kanske kan böja till trädet lite manuellt.

Jag tycker att det går att få till aceptabla träd i N-skala på detta sätt så jag nog nöjd med att använda
träd som dessa. Det blir en massa små bitar kvar av träden som man kan använda till sly och buskar.

Efter tips på forumet har jag beställt Teloxys Aristata frön så ska jag se om jag kan odla egna träd
nästa år. Jag var just ute och skördade årets Häckspirea till tallar.

MvH
Pär

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 987
« Svar #87 skrivet: fre 29 sep 2017, 15:40:11 »
Hej Per!

Tack för väldigt bra information om
hur du går till väga!
Det ser mycket bra ut dina träd och
kul att du börjar hitta en metod som
passar dig också!

Tack för att du delar med dig av din kunskap!

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #88 skrivet: fre 29 sep 2017, 20:42:24 »
Supersnyggt Pär!  :up:
Eftersom jag inte har så mycket plats att odla eget så kommer jag satsa på detta tillvägagångssätt.
Det är ändå så nära man kan komma egenodlat och scratchbyggt anser jag.
Instämmer med Alf, tack för att du delar med dig och tack för en sådan pedagogisk beskrivning.
Trevlig helg.  :beer:
Varma hälsningar
Simpan

P Ekstrand

• Stammis
« Svar #89 skrivet: lör 30 sep 2017, 07:47:15 »
Hej !

Tack så mycket Alf och Simpan  :)

Trevlig helg til er också  :handshake:

MvH
Pär

P Ekstrand

• Stammis
« Svar #90 skrivet: tis 03 okt 2017, 09:29:57 »
Hej !

Nu har jag exprimenterat lite vidare med att göra björkar.

4st kandidater till björkar. Uträtade med ånga, blötlagda över natten i Glycerol blandning och de msala bladen bortputsade.

Bilden emellan blev ur fokus men efter detta sprayde jag stammarna med Montana Gold S9110 Shock White Cream.
Istället för WS Turf provade jag för björkarna att strö över Noch Leaves Light Green artikel. 07142 efter att ha sprayat på
hårspray.

Jag blev inte riktigt nöjd med resultat med de vita grenarna det blev för mycket vitt och för stor kontrast mot
de gröna löven. Så jag gjorde om förfarande och efter att jag sprayat träden med Shock White Cream så sprayade jag
de yttersta grenarna med Montana Gold G7060 Gravel. Sedan hårspray och Noch Leaves Light Green, resultatet syns
ovan.

Efter det tog jag vit akrylfärg och bättrade på det vita på stammen där det kommit grön eller grå färg. Efter det tog
jag Vallejo Neutral Grey 70992 och penslade fläckvis på stammen. Som avslutning så sprayade jag lite ljusare färg,
Montana Gold G6030 Lime sparsamt ovanifrån. Träden blev lite luftigare med Noch löven vilket jag tyckte var bra för
björkar.

Ska man göra H0 träd av Teloxys Aristata tycker jag att stammarna kan bli lite tunna för större träd. Då kan man
bygga på stammarna genom att pensla dem i omgångar med vitlim och sedan hälla på stendamm i omgångar innan
målning. Jag har också sett att en del använder smältlim för att bygga på stammarna.

MvH
Pär

Lasp

• Användare
  • Antal inlägg: 89
« Svar #91 skrivet: tis 03 okt 2017, 09:39:24 »
Jag är imponerad av uppfinningsrikedomen när det gäller träd för ett naturligt utseende.
Men vem blir först med Årstidsträd?
Vid ett besök nyligen i Varglyan, AH s näste på gränsen till Sovjet, fick jag reda på att man bytte kamoflagenät fyra gånger om året!
 Man flygfotgraferade för kontroll, det slipper ju vi, för att se att det blev rätt!
Så Elektroniska eller Biologiska Årstidsträn, det är det som skall fram!

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #92 skrivet: fre 06 okt 2017, 22:50:28 »
Supersnyggt!  :up:
Sådana kommer jag "bygga". Skall bara lära mig metoden först. ;)
En fråga bara, vad gör hårsprayen som inte ett "vanligt" spraylim gör?
Eller fungerar det lika bra som spraylim och slipper inandas mindre hälsosamma ämnen?
Varma hälsningar
Simpan

TNR

• Användare
« Svar #93 skrivet: tor 23 nov 2017, 19:59:22 »
Hej jag provade att göra en gran som du har beskrivit och jag blev överraskad över att det var så lätt att få till det med mer övning så blir dom nog snyggare tack för tipset  :up:
mvh TNR

P Ekstrand

• Stammis
« Svar #94 skrivet: fre 02 feb 2018, 10:44:47 »
Hej !

Tack så mycket Lasp, Simpan och TNR  :up:

Nu var det rätt länge sedan jag skrev något om min hyllbana. Det har hänt rätt mycket sedan jag skrev senast. Jag har
gjort lite uppehåll i landskapsbygget för att göra några andra saker. Jag har verkstad i samma lokal som hyllbanan och
jag märkte att jag skräpar ner mycket när jag håller på att bygga. Dessutom har jag en massa saker som jag tänkt förvara
under banan som jag var tvungen att ta in i mitt hobbyrum.

Jag har därför bestämt att jag ska göra klart plan2 och plan1 med spår och elektronik först så att jag inte behöver såga
och hålla på så mycket innan jag på alvar börjar med landskap. Jag har också köpt grått tyg jag tänkte hänga under plan 1
för att dölja och skydda de saker jag förvarar där. Jag ska snart visa lite hur långt jag kommit med detta.

Jag har också testat en vändskive dekoder från MGP som jag ska ha vid mitt lokstall på plan2. Jag är lite ivrig att installera
vändskivan på plats och prova vilket är ytterligare en orsak till att jag börjat med spår etc på plan 2. Återkommer till detta
lite senare också.

En tredje sak jag roat mig med är att försöka få lite ordning på elekroniken med dator, central, LocoNet kablar etc.
Jag har därför satt upp två hyllor för all elektronik som tills nu hängt lite här och där. Jag tänkte inte ha ljuddekodrar i mina lok
utan använda mig av Virtual Sound Decoder (VSD) i JMRI. För det och för diverse miljöljud som jag tänkte ha har jag också
skaffat 8st små högtalare, 4st till plan3 och 4st till plan2. Jag har också tillgång till lite ljudsaker från min firma som jag tänkte
använda till detta.

Min översta hylla har plats för mindator längst ner till höger brevid det min central Digitrax DSC 100 samt min LocoBuffer-USB.
Uppe till vänster finns strömförsörjning till MGP's elektronik som jag distribuerar till de olika dekodrarna med USB kablage.
Där finns också 24V strömförsörjning till 4st små stereo försärkare, se nästa bild. Uppe i övre kant finns alla anslutningar till
banans tre olika plan, 24V till förstärkare, spårström till plan 1-3 samt programeringsspår, LocoNet via RJ12 samt USB ström
för MGP's saker.

Min nedersta hylla har plats för i övre  vänstra hörnet fjärrströmbrytare för belysning på plan 1-3, fjärrbrytare för ström till
cnentral samt strömförsörjning till förstärkare och dekodrar. Den stora rakenheten nere till höger är en QSC Core110f, vilket
i princip är en linux dator som man kan konfigurera för att hantera ljud, ljus, projektorer, reläer etc. Jag nvänder sådana i
mitt jobb och hade en över på mitt företag jag kunde ha till detta. Det denna burk ska göra hos mig är att ta in ljud från
5.1 ljudkortet som ligger ovanpå processa detta ljud för att sendan skicka det till de 4st små stereo förstärkarna och vidare
till de 8 små högtalarna på plan 2 och plan 3. De ljud som det är tal om här är i första hand ljud från loken via VSD från JMRI
i datorn. Det finns i JMRI stöd för att ljuden följer loken på banan genom att panoreraas olika i 5.1 ljudkortet. Normalt fungerar
ju 5.1 så att man har två fronthögtalare, två bakhögtalare samt center och sub. Man kan i JMRI med hjälp av OpenAL placera
ljuden olika i 5.1 rummet. Jag har vridit på koordinatsystemet så för mig är front plan 3 och bak plan2. man definierar också
en lyssningsposition i 3D rummet som för mig blir mitt framför mina hyllor och i vanliga 5.1 rummet uppe i taket mitt emellan
front och bakhögtalare. Jag skickar alla 6 kanaler från 5.1 ljudkortet in i min Core 110f men i princip kommer jag bara att använda
vänster och högre fram samt vänster och höger bak. OpenAl används i spel och annat för att skapa 3D ljud för lyssnaren. En schematiisk
bild finns lite längre ner. Ut från Core 100f går ljudet till förstärkarna samt till två RCA honor i nerkant av hyllan. Det är en stereo mix
av ljudet från mkn hyllbana som jag tänkte man kunde koppla in till en kamera om man ska filma banan.

Förutom ljudet från VSD och loken så tänkte jag spela lite ljud från JMRI som triggas av olika händelser på banan t.ex. ljud från
järnvägsövergång som triggas från sensorerna i spåren. Dessa ljud kan jag placera i 5.1 rymden så de sedan låter från
rätt ställe på hyllbanan.

Jag kan också spela ljud direkt från ljudfiler i Coren. Här tänkte jag spela upp olika miljöljud, kyrkklockor som ringer vid vissa
tidpunkter etc. Desa kan då styras till den eller de högtalare som är närmast den tänkte ljudkällan som tex en kyrka jag tänkte
ha på plan 3. I Coren kan jag också processa ljuden och bl.a. lägga till ambiens så att ljuden låter lite mer fjärran då min tanke
är att man beskådar banan från ett avstånd som i verkligheten skulle vara långt.

Jag har tänkt att när jag till slut är klar med banan ska ha ett JMRI script jag startar som automatiskt kör tåg, spelar ljud etc
efter ett schema som simulerar kanske två timmar verklighet på kanske 20 minuter. När scriptet i JMRI startar så är min tanke
att scriptet triggar Coren att också starta sina ljud som då följer ett 20 minuters schema.

På denna hylla finns också en liten nätverksswitch och en homeplug för att koppla sakerna till mitt hemnätverk
via elsystemet. Två fjärrkontroller för ljus och kraft finns nere till vänster.

Här syns hyllorna på plats.

Mina fyra små 2x20W förstärakre av modell the t.amp TA50 samt mina 8st små 1,6" bredbandshögtalare av modell Visaton FRWS 4 ND.
Jag behöver inga stora högtalare då jag vill ha ett väldigt försiktigt ljud som man förhoppningsvis ska uppleva som avlägset.

En schematisk bild över ljudsystemet.

MvH
Pär

TNR

• Användare
« Svar #95 skrivet: fre 02 feb 2018, 12:24:12 »
Imponerade   :clap:
mvh TNR

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.972
« Svar #96 skrivet: fre 02 feb 2018, 12:29:36 »
Tror inte jag vågar visa dig min bana. Kabeln går dit den går  :'(
Torbjörn

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 805
« Svar #97 skrivet: fre 02 feb 2018, 19:02:56 »
Mycket snyggt! Imponerande.

Mvh hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.103
« Svar #98 skrivet: fre 02 feb 2018, 19:27:31 »
Ruskigt  snyggt byggt Pär, skall allt syna det noga i sömmarna på måndag. :)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

P Ekstrand

• Stammis
« Svar #99 skrivet: mån 28 maj 2018, 08:38:52 »
Hej !

På tips från PeO köpte jag i höstas Se Foam, Teloxys Aristata, frön från en firma i England som heter Chiltern Seeds.
Jag tänkte försöka odla mitt eget material till modellträd ...
Nu hade jag aldeles glömt bort dem tills jag hittade dem i ett skåp i går, så jag skyndade mig att så dem i vårt växthus på prov.
Det ska bli spännande att se hur det går, återkommer med rapport.

För övrigt håller jag på med att bygga lite landskap och göra lite tester med att få till vatten. Det är lite svårt att hitta tid
för närvarande med mycket jobb på jobben och i trädgården men jag hoppas komma med en liten rapport ganska snart.

MvH
Pär