Författare Ämne: Hyllbana i N-Skala  (läst 25922 gånger)

Gissberg

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 979
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #25 skrivet: lör 21 mar 2015, 22:19:08 »
Blev riktigt bra. Ett tips - när polyfiber och löv tillkommer (polyfibern fästs mellan två grenspetsar) så blir trädet ännu bredare runt om, men inte särskilt mycket högre. Risken blir att träden blir lika breda som höga. Man kan alltså ha kortare grenar på sidorna. I det här fallet går träden att bygga på med några våningar fler grenar uppåt. Speciellt björkar brukar inte grena ut sig så mycket åt sidorna utan mer ha en rak stam med kortare grenar.

Roligt att se, visst går det bra göra för N-skalan! :up:
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #26 skrivet: sön 22 mar 2015, 08:17:48 »
Hej !

Bo: Tack :-)
Gissberg: Tack jag ska följa ditt råd :-)



Nu har jag kommit vidare lite med själva banan. Jag har gjort ramverk av 45x21mm virke liggande på högkant. Jag har sedan
limmat på bitar av 45x21 under det område där det ska ligga räls så att det blir 90mm högt där. Sedan har jag skurit ut en
profil ur 4mm plywood och limmat och skruvat ovanpå. Jag tänkter sedan fylla ut området runt plywooden med markisolerings-
skivor så jag kan ha kuperat landskap både under och över rälsens nivå. På bilden har jag ritat på papper hur jag tänkt spår och
växlar och börjat kapa och provlägga räls. Jag kommer att på plywooden limma 3mm gummikork som underlag till rälsen.
Det är området kring min lilla station på plan 3 jag börjat med.



Jag har som jag nämde ovan betatestat en servodekoder åt Anders på MGP. Jag bygde en liten tetsbana i forma av en oval med
fem växlar som jag testade på. Jag kör JMRI på min MacBook Pro  med LocoBuffer-USB och Digitrax DCS-100. Jag lyckades bygga
en panel i JMRI där man kunde se när växlarna på panelen lades lades om simultant med väslarna på banan. Nu har jag flyttat
dekodern och servona till min hyllbana för att fortsätta testa där.



Ovan är en bild av servodekodern från Anders bruksanvisning. Man styr servona via LocoNet eller via tryckknappar som man
kopplar till dekodern. Dekodern kan styra 5st servon till 5 växlar i mitt fall. I en ny verson av mjukvaran kan man också använda
ingångarna för de 5 tryckknapparna för återkoppling, detta har jag inte provat ännu. Dekodern konfigureras med en Android app
via ett bluetooth interface med smartphone eller padda. Jag köpte en billig Android padda, en Acer Iconica på Jula för att göra detta.
Det har gått väldigt lätt att konfigurera dekodern och få den att lägga om växlar både via LocoNet och via tryckknappar.



Ovan är en bild på servona jag använder med en hållare som Anders gjutit. Jag sätter fast servot under växeln med hjälp av hållaren
och sedan fäster jag en pianotråd i servots arm och borrar ett litet hål under hålet i växelomläggaren dit jag för upp tråden genom.
Den funkar jättebra och man kan ställa hastighet och ändlägen för servots rörelser med appen. Väldigt enkelt och smidigt. Det här
var första gången jag gjort något sådant så jag är nybörjare på allt detta.



Nu har jag också fått en Paneldekoder från Anders som jag ska betatesta. Den kontrolleras via LocoNet och kan hantera 16 tryckknappar
samt 64 lysdioder och kan styra växlar signaler m.m. Istället för att koppla mina tryckknappar för att styra växlarna till servodekodern
kommer jag att koppla dem till paneldekodern istället.



För att koppla lysdioder till paneldekodern använder man speciella LED-kort som man kopplar på en seriebuss med samma typ av
kablarsom man har till servona. Det finns två typer en för tre dioder och en för 12st som syns på bilden ovan. Med korten behöver
man inga motstånd till lysdioderna.



Jag har börjat göra en panel till området runt min lilla station på plan 3 som jag kallat för "Överby" för att det är en liten by på
övre planet i brist på annat namn. Panelen är gjord av en bit plexiglas jag köpt på Biltema och ett utskrivet photopapper under.
Till min panel behöver jag 21st dioder så jag har 2st LED-kort av typen ovan till min panel. För varje växel har jag tre dioder,
två vita för att visa vilket läge växeln ligger i och en röd som antingen ska visa när växlen är mitt emellan lägena eller som
återkoppling när det är upptaget av en vagn eller ett lok på växeln. Sedan har jag 6 stycken röda dioder för återkoppling för
de olika avsnitten mellan växlarna. Jag har bestämnt mig för att dela upp denna bandel i en återkopplingszon för varje växel
och en för varje bandel mellan dem. Sedan har jag 5st tryckknappar jag köpt på Kjell för att lägga om växlarna som alternativ
till att göra det via LocoNet. Jag var lite slarvig när jag borrade i plexiglaset så det är lite sprickor runt något hål och så tycker
jag att när det blev klart så ser det inte så balanserat ut och dioderna hanar lite närma knapparna men det får duga. Jag
kommer att sätta lister runt som en ram och montera på plywoodskivorna jag kommer ha som front till banan.

MvH
Pär



P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #27 skrivet: tor 26 mar 2015, 14:12:39 »
Hej !



Jag har börjat planera lite för signaler för min lilla station. Jag håller också på att försöka
tillverka signaler för detta.

Jag tänkte det skulle vara ok att ha två fyr-skens infartssignaler 1 och 2, två två-skens utfartsiganler
3 och 6 för det genomgående spåret samt fyra stycken tre-skens utfartssignaler för de två sidospåren.
Det skulle väl egentligen räcka med tre-skens infartssignaler men vad jag läst verkar det inte så vanligt
med det. Undrar om detta är riktigt ?

Tror detta stämmer:

Infartssignalerna ska kunna visa
1) Kör
2) Kör 40, om växel är till sidospår.
3) Stop

Två-skens utfartssignalerna ska kunna visa
1) Kör
2) Stop

Tre-skens utfartsignalerna ska kunna visa
1) Kör 40
2) Stop

Jag tänkte skippa den nedersta vita lampan i fyra-skens signalerna då de
vad jag förstår inte behöver användas för en sådan här liten station.

MvH
Pär

nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.910
    • www.mj-magasinet.se
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #28 skrivet: tor 26 mar 2015, 15:29:27 »
Om jag fattat det rätt så kallas 2-7 mellansignaler.
Utfartssignaler står längre ut, t.ex. i höjd med infartssignalerna och är normalt 2-skens.
Om du vill kunna visa "kör" rakt igenom stationen så behöver infartssignalerna ha 4 sken, vilket jag också uppfattat är vanligast.

Någon signalexpert som kan bekräfta eller rätta?

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Fredrik

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.219
    • SaFre Modelrailroading
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #29 skrivet: tor 26 mar 2015, 16:04:25 »
Idag kallas 2-7 mellansignaler - ja.

Det har ju funnits, kanske finns de än men jag har inte sett någon, innerplacerade utfartssignaler. Nu står det alltså en utfarts- eller utfartsblocksignal "rygg-mot-rygg" (det kan vara ett visst avstånd) med infartssignalen.

3-skens infartssignaler är definitivt ovanliga - men jag skulle inte säga omöjliga. Det finns ett flertal driftplatser där endast "kör 40" eller "kör 40, kort väg" blir aktuella som infartsbesked och då faller ju det vita skenet bort. Är det en 4-skens infartssignal, och det medges "kör (80)" i någon av mellansignalerna, samt att vägen fram till denna mellansignal signaleras med "kör (80)" i föregående huvudsignal (infartssignalen) - så ska den huvudsignalen absolut kunna visa försignalbeskedet "vänta kör".

Det vanligaste är nog att det är 4- eller 5-skensignaler som infartssignaler till en sådan driftplats som angivits i den här tråden (i just detta fall tycker ag 4-sken är rätt). Man vill helt enkelt kunna signalera "vänta stopp" till rakspåret*, och eftersom försignalering då tillämpas vid signalen, ska den även kunna visa vänta kör (om den signalbilden kan användas i någon mellansignal, och det kan den ju i det här fallet). En 4-skensignal där det vita skenet inte finns tror jag inte existerar alls (då används 3-sken), däremot förekommer det vid 5-ljussignaler. Det förekommer 2-skens infartssignaler, men då bara på driftplatser där kör i infarten också kräver att kör är ställt också i utfarten (undantag: 2-skenssignalering).

På samma sätt blir det ofta inte kör-besked i mellansignalen om inte utfarten visar kör. Det finns dock driftplatser där man kan få "kör 40, kort väg" mot en utfartsblocksignal även om denna visar stopp.

"Kör (80)" (i huvudljussignal) visas inte utan att någon form av försignalering finns för nästa huvudljussignal - men det kan förstås ske via en fristående försignal.

Möjligen kan det ha fungerat annorlunda i tidigare signalsystem - detta är taget från dagens som är det jag kan bäst...  ;)

* sker ingen försignalering, och nästa mellansignal visar stopp, ska "kör 40 (, kort väg)" användas eftersom det innefattar att nästa signal kan visa stopp.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.675
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #30 skrivet: tor 26 mar 2015, 21:59:48 »
Utfartssignal kan ha fler än två sken om nästa signal står inom 3 km. Det kan vara nära till nästa stations infart eller en mellanblocksignal.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #31 skrivet: fre 27 mar 2015, 11:49:00 »
Hej !

Tack för hjälpen :-)




Då har jag fattat det så att jag ska lägga till 2st utfartssignaler, 2 och 9. Då blir 3-8
mellansignaler.

Detta ska vara 1971, om det har någon betydelse.

Jag tänkte strunta i försignalerna.

Kan man säga att infartssignal 1 blir försignal för utfartssignal 9 ?
Och på samma sätt infartssignal 10 blir försignal för utfartssignal 2 ?

MvH
Pär

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #32 skrivet: fre 27 mar 2015, 15:12:29 »
REPRIS.

Denna sida ska du ta del av, dessa sidor kan ge lite grundtänkande i hur signaler fungerar och vilket syfte de har.
Ibland kan man hitta sin station, där signaler är utmärkta, men till vilken glädje om man inte förstår innebörden av dessa signalers placering.

SJH 325.1 - 79 -
Kap II Säkerhetsanläggningar på stationer
Allmän uppbyggnad
SIGNALMEDELS ANVÄNDNING OCH PLACERING
Huvudsignaler

http://www.ekeving.se/t/sthb/SH_79-105.pdf
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.910
    • www.mj-magasinet.se
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #33 skrivet: fre 27 mar 2015, 16:25:06 »
Mina teorier stämde ju bra sist, så jag tassar vidare i ullstrumporna och ser om jag fattat rätt eller blir rättad  :)

Jag tror att 1:an blir försignal till 7:an, men bara om båda växlarna på vänster sida ligger rakt.
Om någon av dessa ligger i sidoläge visar 1:an "kör 40" och alltså inget försignalbesked.

(undantag om någon av dessa växlar är högfartsväxlar som tillåter 80 genom växeln, men då behöver 1:an vara 5-skens som kan visa "kör, nästa kör 40", om inte även de högra växlarna är högfartsväxlar förstås.... Å andra sidan kan då alla mellansignaler vara 2-skens, men jag föreslår att vi bortser från högfartsväxlar..)
« Senast ändrad: fre 27 mar 2015, 16:32:08 av nohab »
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Fredrik

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.219
    • SaFre Modelrailroading
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #34 skrivet: fre 27 mar 2015, 18:32:45 »
Helt riktigt Nohab  #1 försignalerar #7 och #10 försignalerar #4.

>= 80 km/h till avvikande spår fanns det nog väldigt lite av i början av 70-talet, men du har rätt även i fallet med att det skulle finnas! :) Möjligen kan i det aktuella fallet ha använts signaler med sidotågvägslykta - de är jag dock inte så insatt i...
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 8.0 G2/MJ-fjärren

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.675
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #35 skrivet: fre 27 mar 2015, 20:21:07 »
Du skriver i början av 70-talet, så jag är osäker på om den variant jag tänkte föreslå fanns då, men någon av mellansignalerna på sidospåren skulle du kunna byta ut mot en huvuddvärg, t.ex. 6. (Men jag misstänker att detta är vad som förekom i t.ex. Teckomatorp om jag minns rätt).


Från 80-talets mitt har man ofta (om ställverket är uppgraderat...) satt upp stopplyktor 100 m före mellansignalerna på huvudspåren för att medge samtidig infart. (Efter mellansignalerna men före växeln om stationen är så lång att det får plats.)

Det finns ju även varianter där man haft en huvuddvärg en bit före mellansignalen för att kunna ställa en kortare tågväg in på ett spår och därmed kunna tillåta samtidig infart. Den varianten tror jag fanns på enstaka stationer även före 80-talet.

Så om du vill ha en fem-skenare i någon av infarterna så går det ju att ordna till genom att antingen ställa dit en stopplykta eller huvuddvärg så att man måste signalera kort tågväg (3 gröna) eller kör, vänta kör 40, om t.ex. huvuddvärgen mitt på "huvudspåret" visar kör (40/varsamhet), nästa stopp.

Det kan ju även tänkas att det går att ställa tågväg ut från det lilla stickspåret, och då kan du ha en huvuddvärg som reglerar den utfarten från stickspåret.

Jag tycker själv det är fräckt med fem-skenare i infarten som kan visa alla signalbilder lite beroende på vilket spår man ska till.
« Senast ändrad: fre 27 mar 2015, 20:32:57 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.910
    • www.mj-magasinet.se
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #36 skrivet: fre 27 mar 2015, 23:31:17 »
Tack Fredrik !
Kul att se att man inte är helt vilse, trots att jag är amatör inom signalteknikens ädla konst  :)

Erkänner villigt att jag har dålig koll på vilka varianter som var vanliga förr.

Leo, ja visst kan det vara fräckt med en 5-skenare "bara för att"  :up:

Pär, snyggt och stiligt ställverk, har missat att kommentera det.
Tänk på att du inte behöver ha med försignalering i ställverksbilden, där räcker det med rött/grönt för signalerna.
« Senast ändrad: fre 27 mar 2015, 23:37:17 av nohab »
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

AndersN

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #37 skrivet: lör 28 mar 2015, 14:31:17 »
Hej

Infartssignalen är vanligtvis en 4-skenare på en driftplats av den här storleken. Likaså är mellansignalerna 2/3-skenare och utfartssignalen en 2-skenare, såvida den inte försignalerar en mellanblocksignal eller en annan infartssignal. Om du vill ha möjlighet att köra mot utfarten i stopp är mellansignalerna oftast 5-skenare vilka då signalerar "Kör 40, kort väg".
När det gäller signalbesked och växlar vilka tillåter hastigheter from 80 i grenspår finns det olika skolar. Antingen en grön med försignalbesked alternativt 2-gröna för att ge lokföraren en indikation på att ställd tågväg inte är i rakspår.

Vill du har mer fakta föreslår jag att du titta i BVS 544.98011 och läser tabell 1 i kapitel 6.4. Hursomhelst, den anläggningen du har ritat upp är helt korrekt såvida du inte planerar att köra mot utfarten i stopp.

//Anders

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #38 skrivet: sön 29 mar 2015, 19:35:34 »
Hej !

Tack så mycket för hjälpen med signaler, jag tror jag förstår hur jag ska göra nu :-)



Jag märkte att i bilden på MGP's växel servo så hade jag klämt fast servot bak och fram. Bilden oven är från under min hyllbana.
Servot ska sitta i hållaren så att man kan använda hålet nedanför armen att dra pianotråden i. Jag borrar ett 4mm hål genom
korken och plywoden mittför där växelomläggararmen sitter och använder en 1mm pianotråd. Hålet i hållaren fungerar som led
för växelrörelsen. Det är mycket praktiktiskt med hållarna som Anders gjutit. Först på min testbana innan Anders ordnat hållarna
skruvade jag fast servona med skruvar och stora brickor, detta är mycket enklare och snyggare.

Det är sedan väldigt enkelt att med Appen ställa in ändlägena för servorörelsen och hastigheten funkar jätte bra och det går att få
till en väldigt långsam rörelse om man vill det. Jag har kvar snäpp fjädrarna i växeln då det inte gör mig så mycket att man hör
knäppet i växeln när den kommer till ändlägena.



Nu har jag lagt klart rälsen runt den lilla stationen. På bilden hade jag ännu inte gjort några korta bitar räls på var sida om stationen
jag nu gjort. Jag ska ordna med några till slipers i mina skarvar och vid växlarna. Jag måste säga att det var mycket jobbigare än jag
trodde att få till spåret som jag ville ha det. Jag använde nålar och mätte och satt först upp alla spår som jag ville ha dem. Sedan DCC
fixade jag väslarna på vanligt sätt och lödde fast anslutningsledning till varje räls samt hjärtstycket. Jag kopplar sedan kabeln från
hjärtstycket till MGP's servodekoder som automatiskt sköter polaritetsväxlingen utan att man behöver extra omkopplare.



Just nu håller jag på att dra kablage på undersidan. Smidigt att kunna vända på allting då. Man kan se växleservon, det blåaktiga som
är servodekodern samt till vänster två stycken LED kort kopplade till paneldekodern, flatkablen är utgångarna till dioderna på panelen.
LED korten kopplas ihop med varandra och sedan till paneldekodern i en seriebuss mha servokablar. Det ser rörigt ut nu men jag tror
det ska gå att få till det ganska enkelt och överskådligt då det är gjort på ett smart sätt med dekodrar och LocoNet.



Jag har också börjat lite med signalerna. Här är en tvåskens variant. Jag hittade inte min håltång till att göra signalskärmar med så
jag kunde inte komma längre idag. Det är lite pillrigt att löda på stolparna på tavlorna, jag tror jag ska försöka att göra en liten jigg
för det. Ska se om jag hinner köpa en ny håltång i morgon.

Jag bävar lite för att få igenom de åtta tunna kopparledningarna som behövs till fyrskenssignalerna. Hålet i stolpen är bara ca 0,55mm
i diameter. Kopparledningana är 0,1mm i diameter. Det är 0603 SMD dioder från ledbaron.de som har redan pålödda kablar.

MvH
Pär

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #39 skrivet: sön 29 mar 2015, 20:49:19 »
8st kopparledningar bygger 0.42mm, tvinnar du ihop trådarna parvis så är det lättare att föra igenom dessa.
Håll sedan isär vilken som är plusledning i andra änden, så du kan löda ihop dessa till en kabelstock.

Det är heller inga problem att få igenom 10st till en 5-sken.

Du får återkomma ifall det bråkar med dig.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #40 skrivet: sön 06 nov 2016, 19:23:01 »
Hej !

Nu har jag äntligen fått lite mer tid att fortsätta med min hyllbana.



Innan jag lägger klart alla spår på plan 3 tänkte jag förbereda bakgrunden lite. Jag har satt små distanser på väggarna som är
lika tjocka som hyllornas hängskenor på dessa har jag skruvat fast 3mm board. Det blir ett bra utrymmy bakom boarden att dra
kablar i. Jag harmålat boarden med azurblå väggfärg från Biltema, artikelnummer 362011, med hjälp av roller. Jag tänkte sedan
att ta en matt vit sprayfärg och göra en gradvis övergång från ljusare i nedkant till blått i överkant. Jag hoppas det kan likna en
himmel vid soldis när det är klart. kanske vågar jag på mig att måla lite avlägsen skog också senare.

Jag har också monterat lysrörsarmaturer ovanför plan 3. Det är T8 glimtändarfria armaturer från Jula ca 60cm långa, artikelnummer
424048, som är ganska billiga. Jag ska byta till lysrör med annan färgtemperatur senare. På bilden har jag satt lite karton framför
för att se hur långtner täckskivan framför dem ska gå.



Jag håller på att lägga klart rälsen för hela plan 3. Jag planerar att använda mig av 22 sensorer enligt bilden ovan. Jag har valt
att bara ha en sensor på stationens spår, i vändslingansuppställningsspår och på den lilla sågens lastspår. Jag kommer dock
att förbereda så att jag kan ha ett separat block med en sensor i slutet på varje sådant spår. Jag tror jag kan programera JMRI
så att jag kan få tågen att stanna där jag vill med bara en sensor men i fall det inte skulle fungera har jag i alla fall förberett så
att jag ganska enkelt kan lägga till fler sensorer.

På plan 3 kommer jag att använda följade elektronik från MGP,

- 2st Servo5 dekodrar. En har jag redan installerat vid stationen för dess 5 växlar, den andra kommer att sköta de tre växlarna
vid vändslingan samt växlen vid sågen. Det sista relät kommer att användas för att styra polariteten på vändslingan. Varje Servo5
dekoer har 5 ingångar som kan användas för knappar eller sensorer. Jag kommer att använda alla 2 x 5 ingångar till sensorer,
närmare bestämt sensor 1-10 i bilden ovan.

- 8st Servon till växlar samt ett eller två servon som jag tänkte styra bommarna till en järnvägsövergång med.

- 2st Signaldekoder Sv10. En av dekodrarna ska sköta de 10 signalerna på den lilla stationen. Den andra ska  sköta 3 signalern vid den
lilla sågen samt 6st signaler vid vägövergången. Varje signaldekoder kan hatera 10 signaler med 7 dioder men totalt max 64 dioder. Varje
dekoder har också 16st ingångar för sensorer. Jag kommer att använda 12 av dessa till sensorer på detta plan.

- 1st Paneldekoder. Jag kommer att ha 3st paneler med lysdioder och knappar på plan 3. En för stationen med 21 dioder och 5 knappar för
växlar. En för sågen med 6st dioder samt en knapp för växeln. En för vänslingan med med 13 dioder samt 3 knappar för växlar. Varje
paneldekoder kan hantera 16 knappar och 64 dioder. Jag har en röd diod för varje sensor och 2 vita dioder för varje växel.

- Ett antal spårdetekeringskort där utgångarna kopplas till Servodekodrar eller Signaldekodrar. MGP har spårdetekteringskort för två och 5 spår.
Det ska även komma ett kort för 8 spår. Kabeln med strömmatningen till spåret dras igenom en drossel för varje spår på kortet vilket gör att
kortet kan känna av den ändring av strömen som uppstår då spåret är upptaget av ett lok eller en vagn med en resistor mellan hjulen.

- Ett antal LED drivkort för dioderna på panelerna och för signalerna. MGP har LED kort för 12st och 3st dioder. LED korten kopplas i hop och
till respektive dekoder med samma typ av kablar som används till servona i en seriebus. "Ordningsnumret" på varje diod beror på vilken ordning
de är inkopplade.

- Ett smartphone interface via bluetooth till systemet så jag kan programera dekodrarna med hjälp av MGP's app i min läsplatta.

Allting kommer att kopplas ihop med Loconet till min dator som ska styra det hela via JMRI. Det fungrera också utan datorn då systemet klarar
sig självständigt utan central då man kan styra växlar och annat med knappar och regler i dekodrarna.

Jag saknar för närvarande en signaldekoder samt 10st spår sensorer. Hoppas få råd att köpa in dessa snart. Jag kommer att koppla in det jag
har så länge.

Återkommer med mer inom kort från bygget ...

MvH
Pär

Bo

  • Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #41 skrivet: sön 06 nov 2016, 20:04:59 »
Väldigt trevligt, och så sugen man blir  :up: :up:
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson



www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #42 skrivet: mån 07 nov 2016, 08:40:27 »
Tack Bo !
Det ska bli kul speciellt när jag kommer till att göra lite landskap.

MvH
Pär

PerH

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.096
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #43 skrivet: mån 07 nov 2016, 18:58:16 »
Verkar kul att du nu är på gång på riktigt. Ser fram emot nya bilder och uppdateringar.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #44 skrivet: tor 24 nov 2016, 21:17:02 »
Hej !

Tack Per :-)

Tyvärr har det varit mycket jobb men nu har jag kommit lite vidare.

Jag har inhandlat lite akrylfärger på Claes Ohlsson och börjat testa och måla moln och skog mm på mina bakgrunder.
Jag har en överbliven bit board som jag övat på, det går lite framåt och jag tror det ska kunna bli ok, jättekul är det i alla fall.
Har tittat på en massa You Tube klipp om målning efter tips jag fått, Bob Ross, Lex Parker, Tim Gagnon, John Magne Lisondra m.fl.
Min fru Annelie har tröttnat på dem ..



Sedan så håller jag också på med att lägga räls på min vändslinga och förbereda för elektroniken. Med hjälp av MGP's servodekoder
kan man enkelt ordna med rätt polaritet i vändslingor. Det blir dock lite mer koplicerat i mitt fall som har växlar innan för vändslingan
men nu ska MGP Anders göra en updatering av mjukvaran för servodekodern som löser mitt problem. Det komer också att lösa problemen
med likande problem jag kommer att få på plan 1 då jag kommer så långt. Mer om detta inom kort.

MvH
Pär

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #45 skrivet: lör 26 nov 2016, 17:24:37 »
Hej !



Nu är det klart för att limma fast rälsen på min dolda vändslinga. Jag tycker det är ganska svårt att lägga rälsen
så att det blir jämt och plant när man samtidigt ska göra hål för kablage och växelstyrning mm. Senare ska jag
täcka slingan med landskap så det är mer viktigt att det är bra än snyggt i detta fall vilket gör det lite enklare.



På bilden ovan så syns elekroniken som ska installeras för vändslingan. 3st servon med hållare och 1mm bockad pianotråd
som följer med servona, en servo dekoder för 5 växlar samt två stycken spåravkänningar med 5 kretsar var. Jag har borrat
6mm hål i korken och plywooden för att dra pianotråden genom. Servohållaren har ett litet hål som som pianotråden går igenom
och tjänar som "led" för växleomläggningen.

MGP's servodekoer har 5st ingångar för avkänning, eller knappar, dit jag ska koppla sensor 1-5 som finns i slingan, sensor 6-10
ska jag sedan koppla till den befintliga servodekoder som finns under den lilla stationen. Man kan också koppla avkänningen till
MGP's signaldekoder som har 16st ingångar på varje dekoder. MGP kommer i nästa version av mjukvaran till paneldekodern också
göra det möjligt att koppla återkoppling till knappingångarna på den, förstår jag det rätt så kommer det då finnas möjlighet att koppla
16st sensorer till varje paneldekoder. Jag tycker det är bra att man kan koppla sensorerna till alla dessa tre dekoder typer, det gör
att det blir lättare att undvika ett råttbo av kablar undet banan.

MvH
Pär

P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 859
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #46 skrivet: lör 26 nov 2016, 23:04:32 »
Hej !




Har tagit en liten paus och fortsatt att öva på att måla bakgrund. Någom konstnär blir jag aldrig det är en sak som är säker :-)

Ovan ett försök att måla en spillbit board samma som jag har som bakgrund. Har rollat den först med den blåa färgen från
Biltema. Sedan har jag sprayat vit färg i nederkan, det jag hade var Tamiya primer då jag tog den. Sedan har jag försökt
att måla moln och bakgrundsskog med Akrylfärgerna från Claes Ohlson. Jag inte alls nöjd, jag behöver öva och lära mig
mer, men jag tror att jag kanske kan klara av att så småningom få något jag blir nöjd med ... roligt är det i alla fall :-)



Jag provade att ta en bit räls, en Z43 samt några Oms vagnar, ett litet hus jag byggt förut samt lite granar jag hittade in en
låda och stälde upp för att prova hur det kunde bli. Nu har jag använt min iPhone att fota med och det blev inte så bra kvalité.

MvH
Pär

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.613
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #47 skrivet: lör 26 nov 2016, 23:39:09 »
Jag tycker det ser görsnyggt ut. :up: Bättre målad bakgrund än jag lyckats åstadkomma iaf. ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

dennisb

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 396
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #48 skrivet: sön 27 nov 2016, 00:22:40 »
Kan bara hålla med - snyggt!

kattjaevel

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.957
SV: Hyllbana i N-Skala
« Svar #49 skrivet: sön 27 nov 2016, 09:35:45 »
Mannen, du har ju konstnärlig ådra.
Torbjörn