Författare Ämne: Från dubbelspår till enkelspår  (läst 3509 gånger)

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 314
Från dubbelspår till enkelspår
« skrivet: sön 13 apr 2014, 20:36:48 »
Nu så är det på gång en dubbelspårsmodul med växlar så att det finns en möjliget att få övergång från dubbelspår till enkelspår. Eller alla andra praktiska lösningar som kan vara för handen.

Tompa ordnade med en skiss för den. Och den kom till under diskussionen om hur vi löser just detta med övergång från dubbelspår till enkelspår. Och det i samband med 3R-banan på TM14 

Ovan ser ni växelpaketet som sådan. De tre parallella spåren är förberedelserna av trafikplats Holmfors, Hfs, från Malmbanan.

En närbild av kapade räler och rälsbäddar. Som tur är så är det bara att kapa en 24071 på mitten för att få rättt cc-avstånd 57 mm (Står i regelverket för 3R).

Ska nu förbereda rälsbädd med öppningar för senare montage av växelmotorer och signaler med elektronikmoduler.
Modulen blir 337 x 1200 mm, landskapet är inte fördigtänkt ännu.
Staffan S

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.771
SV: Från dubbelspår till enkelspår
« Svar #1 skrivet: mån 14 apr 2014, 06:48:03 »
Kul Staffan.
Det där ser ut som att det går att få till på en 1200mm lång modul.

Staffan S

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 20 apr 2014, 21:55:28 »
Ordnade en rälsbädd bredare än den normala dubbelspårdsbredden idag. Förbereder för eventuell digital signalstyrning och då ska de kunna få plats med styrkort i förberedda öppningar. Se Tompas tråd om Sigstyramodul
Morgondagen ska jag ägna åt att göra mallar för uttag av hål under de slanka c-rälsväxlarna.
Håltagning på gång således i ovannämnda rälsbädd.

Staffan S
Staffan S

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.412
« Svar #3 skrivet: sön 20 apr 2014, 23:23:06 »
Intressant bygge.

Blir modulen en 2R/3R modul eller enbart 3R?
Som du vet så kör vi blandat här nere i syd.

/Lars

Staffan S

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 21 apr 2014, 15:57:54 »
Intressant bygge.

Blir modulen en 2R/3R modul eller enbart 3R?
Som du vet så kör vi blandat här nere i syd.

/Lars

Det är tänkt som en 3R just nu. Har inte lärt mig att hantera ombyggnaden till 2R/3R av växlarna ännu. Och så skulle jag ju gärna ha en lärobok tillgänglig för det.  Kanske finns det redan en sådan tråd tillgänglig här men som undgått mig. Villig att lära  :)

Staffan S
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 02 jul 2014, 22:54:07 »
Fixade lite hål under växlarna för att komma åt om det strular eller om jag ska digitalisera. Närmast i bild ser ni att jag förberett för spåravkänning. Ni skönjer att det är förberett att även kunna installera signaler. Så kanske det blir mer teknik än bara elektriska växlar med tiden.

Så hann jag idag fixa all el till spåren liksom att växlarna styrs med den traditionella märklinpulten. Har kollat att spåren ligger rätt mot min första dubbelspårsmodul. Mot den publika sidan har jag en högre sida, tänkte använda det som stöd vid landskapsbygget

Kanske finns den med i Älvsjö senare i höst.
(Men hur vänder jag på bilden så den ligger rättt?)
Staffan S
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #6 skrivet: sön 28 sep 2014, 22:11:46 »

Passade på med en bild idag. Högtalarmatta som ska till att bli mark har jag skurit till. Den omålade ramen ska bli ett dubbelspår. Tillsammans ett paket med hyllorna som skydd på undersidorna. Allt enligt Tompas modell.
Allt ska bli klart för MJ-hobbymässan

Staffan S
Staffan S

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.068
« Svar #7 skrivet: mån 29 sep 2014, 15:19:25 »
Det är tänkt som en 3R just nu. Har inte lärt mig att hantera ombyggnaden till 2R/3R av växlarna ännu. Och så skulle jag ju gärna ha en lärobok tillgänglig för det.  Kanske finns det redan en sådan tråd tillgänglig här men som undgått mig. Villig att lära  :)Staffan S
Om du kan läsa tyska så har flera "Teppichbahner" skrivit sådana ombyggnadsbeskrivningar.
(De kallar sig alltså mattrallare, fast de kör på bara golvet vid träffarna).
De bygger delvis upp sina banor med ombyggd C-räls vid träffarna och kör extremt systemblandat dvs vilket system du switchar in beror på vilket lok som är inkommande på sträckan.

Peter Müller skriver en innehållsrik blog
http://www.camp-maverick.de/Blog/?author=1&paged=2
 annars finns det skrivet om ombyggnader i något av deras tre Fora
http://xxl-teppichbahn.de/forum/viewforum.php?f=17 

http://www.teppichbahnfreunde.de/viewtopic.php?f=11&t=6

http://www.teppichbahn.de/Forum/viewtopic.php?f=76&t=1445&hilit=weichen+weichen+umbau
http://www.teppichbahn.de/Forum/viewtopic.php?f=76&t=1661&hilit=weichen

En samlingstråd över vad om finns att läsa om TB är denna
http://forum.miniatur-wunderland.de/miwula-fan-stammtisch-f21/liste-der-teppichbahn-threads-aktualisiert-01-06-2-t10453.html

K-räls-växlar kan du tydligen använda utan ombyggnad
http://xxl-teppichbahn.de/forum/viewtopic.php?f=17&t=42
En tråd om driftssäkerhet för 2R hjul på C-räls
http://www.teppichbahn.de/Forum/viewtopic.php?f=76&t=1596&hilit=weichen

/Curt

Staffan S

• Användare
Renovering inför Norrköping 2016
« Svar #8 skrivet: sön 31 jan 2016, 21:22:27 »
Ägnat några dagar till att renovera modulen. Och konstaterar att jag inte har en aktuell, nåja, bild av modulen som varit med både på två MJ hobbymässor och förra året i Norrköping.
Växelgymnastik krävs för att växlarna ska fungera.
Återkommer med bild.
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #9 skrivet: tis 02 feb 2016, 20:40:31 »

Ok lite på tvären, men dagsaktuell.  :cool:
Staffan S

Staffan S

• Användare
Nu med luftledningsstolpar
« Svar #10 skrivet: fre 01 apr 2016, 20:28:19 »
Emellanåt kommer det till detaljer. Nu luftledningsstolpar. Hur ska de egentligen placeras för att klara växlarna? Nu placerade jag stolpen på vänstra spåret mellan växlarna. Stolparna vid högra spåret ungefär i höjd med växeltungorna.
Det ser hyfsat bra ut.

Luftledning ny
Staffan S

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #11 skrivet: fre 01 apr 2016, 20:43:16 »
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Staffan S

• Användare
Luftledningar
« Svar #12 skrivet: lör 02 apr 2016, 12:06:23 »
Tack Bo!

Blir till att placera om och hoppas det fixar sig med ledningsdragningen igen. Alltid svårare med att borra i en modul som redan är i bruk. Blir att göra avvägningar. Ska komma ihåg till kommande moduler. Rita planerna på båda sidorna så att säga.
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #13 skrivet: tis 10 apr 2018, 21:29:22 »
Ha, nu är modulen inne för revision. En växel har inte fixat att lägga en tunga dikt an de senaste körningarna. Så nu är växeln urplockad för åtgärd.
Funderar att eventuellt dela modulen rakt av och därmed få den i två moduler. Så får banbyggaren fundera på alternativa placeringar istället för  den enda som varit hittills.
Fortsättning följer.
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #14 skrivet: sön 27 maj 2018, 18:02:11 »
Ha, nu är modulen inne för revision. En växel har inte fixat att lägga en tunga dikt an de senaste körningarna. Så nu är växeln urplockad för åtgärd.
Funderar att eventuellt dela modulen rakt av och därmed få den i två moduler. Så får banbyggaren fundera på alternativa placeringar istället för  den enda som varit hittills.
Fortsättning följer.

Då var det beslutat. Det blir två nya moduler, 337x600 mm, som ersätter denna första modul med övergångsväxlar. Att dela på modullådan är inte bra tycker jag. Det får bli ett dubbelspår som ersätter nuvarande spårplan.
Staffan S