Författare Ämne: Månadens videoklipp, skall vi ha kvar det?  (läst 6539 gånger)

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.517
Månadens videoklipp, skall vi ha kvar det?
« skrivet: fre 28 feb 2014, 15:13:47 »
Hej.

Intresset för månadens videoklipp har inte varit så stort.

Beror det reglerna, t.ex. max längd 90 sek eller är det för krångligt att ladda upp filmer eller vad?
Jag ser gärna att vi fortsätter med månadens videoklipp med justerade regler, men det vore bra att veta om det är reglerna som begränsar antalet bidrag.

/Lars

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.634
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Månadens videoklipp, skall vi ha kvar det?
« Svar #1 skrivet: fre 28 feb 2014, 15:34:23 »
Kanske glesare intervall - en omgång per kvartal istället för månadsvis?
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.424
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: fre 28 feb 2014, 15:44:49 »
Jag raderade nyss mitt videoklipp eftersom det var mer än 90 sekunder
och varför uppdelat i kategorier när det är så få inlägg av video?
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

ulwen

• Stammis
  • Antal inlägg: 984
  • H0 - 3R, N-skala DCC - Allt svenskt
    • Min hemsida
« Svar #3 skrivet: fre 28 feb 2014, 15:58:19 »
Finns nog flera saker som kan påverka.

Att göra video tar mycket mera tid och planering än att ta foton. Det mesta material som tas behöver klippas ner och redigeras på ett eller annat sätt och det tar både tid och ork. Sen är det en djungel med format, codecs och annat som kan ställa till det även om det är busenkelt att ladda upp på ex Youtube. Ljussättning är en faktor som också påverkar slutresultatet.
Kanske att man måste ha konto där som kan vara ett hinder?

Att göra en liten berättelse som håller kvar tittaren är också en utmaning, om det nu är det man vill när det gäller tävling. Allt ligger i betraktaren ögon.

Kan hålla med om att 90 sek är i kortaste laget. 3 minuter hade varit en bättre gräns. Inget som hindrar dem som gör en snutt på 30 sekunder ändå att delta. Det borde finnas de som filmar på andras anläggningar, mässor, modulkörningar och annat kul som kunde vara med. En kort presentation av ett snyggt lok och man ser dess gång-egenskaper är alltid en trevlig upplevelse.
Sen hade det nog räckt med fyra tävlingar per år. Det håller jag med om föregående inlägg.

Skulle vilja se fler mobilfilmade inslag som redigerats ner lite. Det finns väldigt enkla program i datorerna idag. För Windows-användare är Microsofts Movie Maker väldigt lätt att fixa till sina filmer. http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features/movie-maker
Finns också en mängd appar för de olika mobila plattformarna som gör samma sak. Även uppladdning till videotjänster brukar finnas inbyggd i dessa.

Trevlig helg
Ulf

H0 - 3R, Digitalt N - Digitalt. Svenska förebilder.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.517
« Svar #4 skrivet: fre 28 feb 2014, 16:08:13 »
@paj2: Denna månaden var första gången jag provade med kategori. Valde samma som månadens bild för att få en "röd tråd".

/Lars