Författare Ämne: Järnvägen till Marieborg  (läst 54228 gånger)

Magnus Brage

• Användare
  • Antal inlägg: 391
Heljan
« Svar #200 skrivet: sön 01 jan 2017, 16:24:30 »
Kul att se Heljans Strandby stationshus. Tycker det är ett av de bästa små stationshusen i svensk/skandinavisk stil.

dennisb

• Moderator
  • Antal inlägg: 368
SV: Järnvägen till Marieborg
« Svar #201 skrivet: sön 01 jan 2017, 17:08:23 »
Tack detsamma! Underbar uppdatering med fina bilder och en alltid lika intressant story!

D.

Niclas

• Användare
  • Antal inlägg: 246
    • Järnvägen till Marieborg
« Svar #202 skrivet: lör 07 jan 2017, 16:07:31 »
Jaha. Jag tänkte visa några bilder på min nye krabat på banan, Z65 536. Men alla bilderna blev oskarpa.  :disapprove:
Den enda som blev någorlunda användbar var den här bilden på Y7 1136 som rälsbusståg 1813 under ett uppehåll i Backbo. Jaja, bara att ta nya tag. Återkommer.

Miccas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.953
    • Tyresö Vindsbana 3.0 Skala N
« Svar #203 skrivet: lör 07 jan 2017, 17:13:17 »
Snyggt !  :beer:

//Micke
http://vindsbana.blogspot.com/

Peco skala N Code 80

Tomviking

• Användare
  • Antal inlägg: 88
« Svar #204 skrivet: lör 07 jan 2017, 17:42:10 »
Hej...
Måste säga att det mycket fina och levande bilder..  :clap: Imponerad..
Kan sitta titta på bilderna länge..   
Märklin 3r c-räls
Kan motstå allt utom frestelser
http://www.svensktmjforum.se

Niclas

• Användare
« Svar #205 skrivet: sön 08 jan 2017, 19:45:04 »
Ikväll gick det lite bättre att fota.
Z65 ska egentligen tjänstgöra i godsväxlingen i Marieborg, men idag blev det en vagnuttagning till Åvanå.
Loket är en trevlig bekantskap som efter byte av högtalare låter helt ok. Kan ibland kinka lite med strömupptagningen på sällan trafikerade spår, men inte störande mycket.

Passerar runt Munksjön. Fisken håller sig undan när dieselmullret breder ut sig över sjön.

Backbo. Utan vagnar i kroken går det lätt i uppförsbacken.

Griphult. Hästarna bryr sig inte nämnvärt om loket. De är vana.

Växling vid godsmagasinet i Åvanå. Styckegodshanteringen är verkligen på nedgång.

Tillbaka i Marieborg, hemmastation.

Gribby

• Användare
  • Antal inlägg: 135
« Svar #206 skrivet: mån 09 jan 2017, 07:05:24 »
 :clap: :clap: :clap:
Gribby
HO, Fleischmann m. m. Epok III, digitalt.

Niclas

• Användare
« Svar #207 skrivet: sön 07 maj 2017, 21:04:18 »
Det var ett tag sedan jag skrev i tråden. Har heller inte byggt något ytterligare, men kör lite tåg ibland.
Här kommer några bilder och en film från idag.

Det lastade oljetåget avgår från Marieborg. För så tunga tåg krävs ett riktigt lok - Da!

X2000 tåg 515 har ankommit till Marieborg och ställs av för natten, precis som IC-tåget på spår 3 tidigare. I bakgrunden lastas oljevagnarna inför kvällens avgång.

Da har ankommit med timmertåg och ska snart avgå med oljan. Z65 hjälper till med växlingen så att timmervagnarna kommer till timmerterminalen och att oljevagnarna hamnar bakom Da-loket.

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 532
« Svar #208 skrivet: sön 07 maj 2017, 22:53:58 »
Snart är vi där igen. Varma, ljumma sommarnätter.
Härliga miljöer du visar upp, Niclas.  :up:
//HåkanE

Gribby

• Användare
  • Antal inlägg: 135
« Svar #209 skrivet: mån 08 maj 2017, 08:28:16 »
Härligt med tåget i rätt hastighet :up:
Och ja, det är snart dags för mj i källaren igen, inga varma sommarnätter - det är vit ute igen ;( ;( ;(
Harald
HO, Fleischmann m. m. Epok III, digitalt.

wille24

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Är 12 år och kör MJ ❤️
« Svar #210 skrivet: tor 01 jun 2017, 22:04:02 »
Hej Niclas!

Har läst din spännande tråd mycket! Är sugen på att bygga av din modelljärnväg hemma, fast med andra namn på städerna/byar. Tycker anläggningen är jätte fin och bra genom tänkt!

Undrar vilken kurvradie det är på huvedlinjen?

Och om jag får bygga en med förebild av din banan?

Med Vänlig Häslsning/

En glad Norrbotting som är tacksam för svar!

William
Den glade Norrbottingen! AC Digtalt

Niclas

• Användare
« Svar #211 skrivet: fre 02 jun 2017, 18:16:37 »
Hej Wille

Det är klart du får göra det. Samtidigt skulle jag rekommendera att fundera på vad du vill ha ut av din hobby och vilka tåg du har och tycker om att köra. Järnvägen till Marieborg är som du vet en trafikbana i första hand, även om jag fastnat allt mer för landskapsbygget under årens lopp. Vilken anläggning man kan bygga beror ju också på vilket utrymme som finns till förfogande.

Spårplanen hittar du på sid 7 här i tråden.

På huvudlinjen har jag främst använt R3 men med inslag av R4. En kurva är R2, den över den långa bron. Att det blev R2 där berodde på att jag ville använda färdiga brodelar.  Hade jag börjat om idag hade jag inte tillåtit mindre radie än R3 och löst bron på annat sätt. Jag hade också från början planerat för fler dolda uppställningsspår. Nu har jag byggt till två spår i den bortre långänden som inte är inritade på planen.

På bibanan har jag i huvudsak använt R2 med undantag av kurvan runt Munksjön som består av R1.

Lycka till med bygget och starta gärna en tråd där du visar hur det går.

wille24

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Är 12 år och kör MJ ❤️
« Svar #212 skrivet: mån 05 jun 2017, 22:39:00 »
Hej!

Tack för svaret Niclas. Har en till fråga!

Area i rummet? Va det 10kvm? Och vilken omkrets?

Har börjat med en bästelling av räls och så nu. Och är på g med banan snart.

Mvh

En glad norrbotting som är tacksam för svar!

/William
Den glade Norrbottingen! AC Digtalt

Niclas

• Användare
« Svar #213 skrivet: mån 19 jun 2017, 21:39:27 »
Ja William, ca 10 kvm.
Ta gärna inspiration av min bana och av andras. Men se till att förverkliga din dröm. Det blir bäst då.

Niclas

• Användare
« Svar #214 skrivet: sön 17 sep 2017, 21:34:07 »
Hemkommen efter järnvägsmuseidagen i Gävle förra helgen var det dags att pynta banan med inköpen. Inte mycket att skryta med, en timmerbil med tillhörande gubbar till timmerterminalen, några fina - och prisvärda - björkar från LG Hobbyservice. Ja och så en sovjetisk sovvagn (NMJ/Tillig) som var ett rent fynd för 250 kronor.

Fru Sliverskiöld tar morgontåget från Backbo mot marknaden i Marieborg. Som alla tisdagar.

Gunnarsson är trött. Det är mycket timmer som måste ur skogarna kring Marieborg och han har fått stressa med sin timmerbil för att inte sinka tåget. Men nu är det snart klart och växlare Backlund är nöjd när han snart ska börja syna av tåget.

Livet går sin gilla på Nilssons möbelsnickeri. Johansson och Johansson, jo de heter faktiskt det båda två utan att vara det minsta släkt, passar på att lägga på nya hjul på Johanssons bil på lunchrasten. "Aluminiumfälgar, jojo, fint ska det va´", tänker Johansson men hjälper villigt kollega Johansson med skiftet.

Timmertåget är nu klart för avgång och dras i vanlig ordning av Da. Bakom står Ma med lokalgodståget till Rallersta. Ännu några år gör brunloken god tjänst i Marieborg.

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 969
« Svar #215 skrivet: sön 17 sep 2017, 22:04:58 »
Snyggt Niclas, fina inköp.
Köpte med ett gäng Björkar av LG, mkt fina speciellt för pengarna tycker jag.
Missade dock dig, hade varit kul att säga hej. Missade även när du jobbade (för du hade ju en punkt på agendan såg jag), antar att jag fastnat vid någon handlares bord då.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

Niclas

• Användare
« Svar #216 skrivet: sön 17 sep 2017, 22:52:50 »
Snyggt Niclas, fina inköp.
Köpte med ett gäng Björkar av LG, mkt fina speciellt för pengarna tycker jag.
Missade dock dig, hade varit kul att säga hej. Missade även när du jobbade (för du hade ju en punkt på agendan såg jag), antar att jag fastnat vid någon handlares bord då.
Hade varit kul att ses i verkligheten. Träffade några andra forumvänner. Någon MJ-hobbymässa verkar det inte vara i år, så det blir väl Hjulmarknaden nästa gång!

HåkanE

• Stammis
« Svar #217 skrivet: sön 17 sep 2017, 23:29:16 »
Snyggt som alltid, Niclas! :up:
Den här gången gillar jag allra bäst bilden och storyn om Gunnarsson och Backlund.

Hur gör du?
Skriver du ner alla namn och vilka personligheter de besitter?
För du kan väl inte bara hitta på just för stunden?

//HåkanE

Niclas

• Användare
« Svar #218 skrivet: ons 11 okt 2017, 00:22:21 »
Ursäkta (väldigt) sent svar.
Jo, jag hittar på för stunden. Det är inte svårt. Det svåra är att komma ihåg alla namn på figurerna och deras respektive historier.... Men det går hyfsat. På något sätt blir dessa figurer en del av banan som gör den mer levande. Varje tågrörelse ska ha en mening, liksom att varje figur på anläggningen ska ha en orsak till att de befinner sig där de gör.

HåkanE

• Stammis
« Svar #219 skrivet: ons 11 okt 2017, 16:47:42 »
Ursäkta (väldigt) sent svar.
Jo, jag hittar på för stunden. Det är inte svårt. Det svåra är att komma ihåg alla namn på figurerna och deras respektive historier.... Men det går hyfsat. På något sätt blir dessa figurer en del av banan som gör den mer levande. Varje tågrörelse ska ha en mening, liksom att varje figur på anläggningen ska ha en orsak till att de befinner sig där de gör.

Ingen "randomkörning" här inte.
Fin tanke och en bra ambition.  :clap:

Själv har jag egentligen samma tanke, men när man varvar bygge med körningar som jag gör blir det i verkligheten inte så. Många körningar handlar om att testa så att olika tåg tar sig fram helt enkelt.

//HåkanE

Niclas

• Användare
« Svar #220 skrivet: tor 12 okt 2017, 23:57:29 »
"Randomkörning" ger mig inte så mycket. Men visst händer det när banan ska visas för besökare eller om något ska provas. Annars sker all körning efter tidtabell med gångdagsvariationer, omloppsplan och spåranvändningsplan. Ett trafikdygn tar i verkligheten ungefär tre timmar att genomföra, så många gånger när tiden är lite knapp kör jag delar av ett trafikdygn.

Ibland justeras tidtabellen. Inga stora grejer, men något tåg kan få nytt tågläge för att möjliggöra en ny trafikuppgift, till exempel. Och ibland måste nya tåg in, som den kommande Y1 från NMJ som ska få sin uppgift. Troligen som lokaltåg Rallersta (utanför anläggningen) - Marieborg. Det gäller att få allt att stämma ihop och att tidtabellen också avspeglar en slags verklighet så att tågen med sina trafikuppgifter får rätt tåglägen sett till tiden på dygnet och restiden till/från stationen i andra änden.
För att göra det extra svårt måste jag också för de internationella tågen som passerar via Marieborg ta hänsyn till tågfärjornas avgångstider mot Sassnitz som inträffar strikt var tredje timme!

Det är lite som att lösa suduko att göra en fungerande tidtabell. Som alla andra rallare vill jag få in just något lite fler tåg än det egentligen finns plats för...

Just nu pågår trafikdag 79 i ordningen. En tisdag.
Det enda som är helt konstant över tid är att det alltid är i början av september 1991!

Och en sak till - man har inte roligare än man gör sig!  :D
« Senast ändrad: fre 13 okt 2017, 00:01:12 av Niclas »

Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 235
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
« Svar #221 skrivet: fre 13 okt 2017, 09:56:54 »
Suduko?!?
Var det inte som schack?  :???:
Hur som - ql är det.  :handshake:

Själv kör jag fn efter sommartidtabellen 1967 med viss "konstnärlig frihet".
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

A.Matör

• Användare
  • Antal inlägg: 59
« Svar #222 skrivet: lör 14 okt 2017, 18:28:44 »
Citera
körning efter tidtabell med gångdagsvariationer, omloppsplan och spåranvändningsplan
Om du har tid någon gång så får du gärna skriva mer om detta. Här eller i "någon tidning nära oss".
Det skulle vara intressant att höra mer om hur du lägger trafiken och varitioner i den.
Kanske lite grafer och annat också om du har sånt. 
:D

Niclas

• Användare
« Svar #223 skrivet: sön 12 nov 2017, 18:28:40 »
Tågen kommer och går. Allt är som vanligt i Marieborg.

[/youtube]

HåkanE

• Stammis
« Svar #224 skrivet: sön 19 nov 2017, 00:14:27 »
Mycket trevliga filmer. :up:
KGB var väl fortfarande igång i september-91, så visst kan man kalla vagnen till Moskva för det.
Kul och inspirerande att titta på.

//Håkan E