Författare Ämne: Järnvägen till Marieborg  (läst 62007 gånger)

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.060
SV: Järnvägen till Marieborg
« Svar #50 skrivet: mån 21 apr 2014, 11:10:59 »
Vilken fin anläggning, tyvärr så tycker jag att man tar bort en del av tjusningen när man skippar luftledningen, det ser lite konstigt ut när elloken rusar fram med pantograferna nerfällda. Stolparna blev verkligen fina så förhoppningsvis får du upp lite tråd mellan dem, det finns ju numera även blixtljus till pantograferna för att ge ännu mer känsla.
En modelljärnväg innehåller av många kompromisser, och kontaktledning ställer stora krav. Att loken kör med nedfällda strömavtagare, är en av kompromisserna som man ofta får acceptera.

HJP

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 805
« Svar #51 skrivet: mån 21 apr 2014, 12:33:15 »
Hej, givetvis ett "måste" att ha kontaktledningsstolpar och bryggor...men ledning är inget måste. Jag har stolpar och bryggor (ingen lednng), men kör inte med strömavtagarna nere för det...har fixerat strömavtagarna på loken.

M v h Hans
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Niclas

• Användare
  • Antal inlägg: 263
    • Järnvägen till Marieborg
« Svar #52 skrivet: lör 24 maj 2014, 17:27:25 »
Hallå gubbar!

När termometern närmar sig 30 grader och solen strålar är det ingalunda dags att låsa dörren till hobbyrummet. Nej, då är det dags att börja planera sommarens projekt. Ni vet ju hur det är, sommaren är kort och det mesta regnar bort. Lika bra att vara förberedd på inneaktiviteter, alltså.  :D

Sommarens projekt får bli Munksjön! Det är den sjö som gett det lilla stationssamhället Munksjö sitt namn. Tågen mot Åvanå rundar sjön på utfarten från Munksjö, och jag tror det finns möjligheter till lite trevligt svenska scenerier.

Titta på bilden nedan. Det ni ser är Munksjön. Fast det nu bara är ett hål. Ett servicehål, dessutom.
Här ska alltså sjön anläggas - men - jag vill ha servicehålet kvar så jag kan komma åt den bortre delen av anläggningen.
Alltså måste jag göra sjön som någon slags lucka av något slag. I princip finns det väl bara två varianter som jag kan komma på. Antingen gör man en lucka på gångjärn som blir fällbar åt något håll, uppåt eller neråt. Eller så gör man en lucka som är avtagbar på något sätt.

Nästa problem blir skarvarna mellan nuvarande landskap och luckan? Hur gör man dem så osynliga som möjligt?

Ytterligare en sak som måste lösas är den lilla kullens (till höger om sjön) anslutning mot själva sjön. Någon form av klipparti borde väl vara snyggast?

Det sista problemet är kanske det enklaste rent utförarmässigt. Som ni ser går det en väg från Munksjö station i övre delen av sjön. Vad ska jag göra med den? Man kan tänka sig att den går till en liten badvik/brygga vid sjön, men problemet är då att vägsystemet blir slutet. Men det kan man kanske komma undan med.
Ett annat sätt är att riva lite i landskapet bakom sjön och låta vägen passera över de båda spåren. Det skulle kunna bli två trevliga övergångar, men problemet då är att det är minst en växel att passera, och en växel i en vägövergång gör sig sällan så bra (åtminstone inte när spåren är synliga som på min anläggning).
Ett sista alternativ är att ta bort vägen från stationen, och låta den istället bli ett slutet system mellan Munksjö och Backbo.

Kom med er erfarenhet och era idéer! Visa gärna med bild om ni har gjort någon liknande lösning.

Munksjön. Munksjö station till höger. Spåret runt sjön är bibanan mot Åvanå medan spåret i bakgrunden är huvudlinjen mot Rallersta och Stockholm.

Samma sjö, nästan samma vinkel...
« Senast ändrad: lör 24 maj 2014, 17:36:07 av Niclas »

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 416
    • -
« Svar #53 skrivet: sön 25 maj 2014, 12:13:45 »

Hejsan!

Några förslag;

Fortsätt vägen på en bro/fyllning över/i kanten på sjön, låt den sedan gå över spåren och fortsätta åt vänster.

Du kanske behöver dra vägen lite närmare spåren om du vill undvika att få¨den på luckan?

Skarvarna till luckan kan gömmas genom en liten höjdskillnad på bara några mm (luckan blir lite lägre), eller bakom buskar, träd eller naturformationer.

Ett klipparti som avslutning på kullen låter som det mest naturliga.  :up:

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Niclas

• Användare
« Svar #54 skrivet: mån 09 jun 2014, 22:41:29 »
Har nu mätt och funderat i hobbyrummet kring sjön. Det här blir en svår nöt att knäcka!
Inser att jag borde byggt sjön först, innan jag byggde hörnet snett upp till vänster från sjön sett (som beskrivs i tråden högre upp och som är något av det senare jag byggt). Då hade jag kunnat stå i hörnet och bygga sjön på luckan, för att sedan lyfta bort just luckan och stå i hålet när jag byggde hörnet!

Hade det varit en helt fyrkantig lucka hade det förstås varit enklare. Nu går linjen i kurva runt hålet, och dessutom i stigning. Det måste alltså till en mer avancerad anslutning mot själva luckan än att bara passa in en fyrkantig bit i ett fyrkantigt hål.
Det går förstås att göra ett fyrkantigt hål av hålet. Men det blir då så mycket mindre att jag gissar att det blir för trångt och därmed oanvändbart. Men kanske är det ändå mitt bästa alternativ.

Jag börjar mer och mer förlika mig med tanken att jag kanske måste ha ett hål i anläggningen. Ett servicemål måste väl besökaren tåla... eller?
Ja, jag vet, dålig bortförklaring...

Eller så river jag hörnet och gör om och gör rätt.  :emm:

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 606
« Svar #55 skrivet: mån 09 jun 2014, 23:34:13 »
Om du läser min tråd så har jag ett stort hål i min anläggning och det stör inte mig. Tror inte du behöver oroa dig för det.
Det är bättre att nå bra och kunna använda sin anläggning än att det ska vara fint men  oanvändbart, tycker jag.
//HåkanE

trainhunter

• Användare
  • Antal inlägg: 236
« Svar #56 skrivet: tis 10 jun 2014, 09:02:30 »
Du kan ju alltid täcka hålet med en frigolitskiva som du fixerar genom lister eller liknande. Bygg sedan landskapet med din sjö på denna och integrera det hela till den befintliga omgivningen. När du sedan behöver komma upp i hålet är det bara att försiktigt lyfta bort skivan. Lägg en trälist vid din genomskurna kulle och avsluta kullen med en bergsida, så har du även löst det problemet. Jag hade ett liknande problem som du som jag funderade länge på hur jag skulle lösa, men gjorde typ som jag beskrev här ovan. Jag byggde ett industriområde över mitt hål som går att ta bort om jag behöver komma åt något.
Lycka till och ge inte upp, allt går att lösa, men vissa problem tar bara lite längre tid :)

//Hans

Niclas

• Användare
« Svar #57 skrivet: sön 15 jun 2014, 16:49:30 »
Jag grubblar vidare på hur jag ska lösa mitt hål i anläggningen som egentligen ska vara en sjö.
Men trafiken kan inte avstanna för det. Som ni vet är Järnvägen till Marieborg först och främst en trafikbana.

Idag gjorde jag färdigt ännu en film. Här kan ni följa med under de trafikintensiva kvällstimmarna i Marieborg när eftermiddagens tåg från Stockholm rullar in, liksom nattågen mot kontinenten som ska vidare med tågfärjorna mot Sassnitz. Godstågen ska ge sig av i natten, och inte minst måste posten fram.

Det är inte helt enkelt att köra tåg och filma samtidigt, så jag ber redan nu om överseende med kvaliteten.
Men vill du förslösa tolv minuter och fjorton sekunder på den här filmen så går det alldeles utmärkt. Mycket nöje, och välkommen till Marieborg en måndagskväll i början av september 1991.

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 805
« Svar #58 skrivet: sön 15 jun 2014, 18:50:54 »
Hej, kul film, fin anläggning och mycket trevlig rullande material dessutom. By the way...september 1991? Nja, du har ju en hel del Green Cargo på anläggningen, såväl lok som vagnar, och Green Cargo bildades 2001 ;)

M v h Hans

Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 527
« Svar #59 skrivet: sön 15 jun 2014, 19:53:23 »
Väldigt trevlig och inspirerande film. Ser gärna mer.

Niclas

• Användare
« Svar #60 skrivet: sön 15 jun 2014, 20:50:59 »
Hej, kul film, fin anläggning och mycket trevlig rullande material dessutom. By the way...september 1991? Nja, du har ju en hel del Green Cargo på anläggningen, såväl lok som vagnar, och Green Cargo bildades 2001 ;)

Nej, nej, inte alls. Som framgår av de autentiska filmbilderna fanns Green Cargo redan 1991...
Och den sista Y6-sträckan i Sverige var inte alls Ulricehamn - Sjötofta 1988, utan Munksjö - Åvanå där trafiken inte bara fanns 1991 utan fortgick ända fram till 1994!
 ;)  :D

Kristian

• Användare
  • Antal inlägg: 360
« Svar #61 skrivet: sön 15 jun 2014, 22:08:23 »
Och dessutom har du ett väldigt tidigt förserieexemplar av BMW E39 framför stationshuset, den kom inte i produktion förrän 1996 ;-)

Fantastiskt trevlig film, inspirerar till att ta tag i banan i källaren där det inte har hänt någonting på länge.

/Kristian
Bygger svenskt i H0, epok V-VI
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 416
    • -
« Svar #62 skrivet: mån 16 jun 2014, 09:19:18 »
Hejsan!

Tack för en mycket trevlig och underhållande film!  :clap:

Jösses, vad mycket Svenskt rullande matriel det finns idag!
När jag "Började om" i HO:an (efter 25år med N-skalan) för ungefär 15 år sedan fanns det knappt nånting "Helsvenskt" att köpa färdigt, varken lok eller vagnar.
Det var en av anledningarna till att det blev Amerikanskt för mig, nu verkar det ju finnas hur mycket Svenskt som helst!
Idag skulle det troligen bli Svenskt....  eller Tyskt.... eller Amerikanskt....   :lol:

Tidsgränser är minst sagt subjektiva och flytande, och det är helt OK att "töja" på både sanning och historia, det är ju DIN järnväg!  :up:

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

jas

• Användare
  • Antal inlägg: 305
« Svar #63 skrivet: mån 16 jun 2014, 22:35:08 »
Riktigt trevlig och inspirerande anl, gillar din skogsliknande bakgrund, smälter in riktigt bra, även beskrivningen av miljöerna i filmen
gör att varje förflyttelse får en tanke!

/JaS

DJ

• Användare
  • Antal inlägg: 229
« Svar #64 skrivet: mån 16 jun 2014, 23:47:16 »
Tack för filmen, man blir sugen på att bygga vidare...
M-räls och 50-talsstuk på det hela. "Det var bättre förr, ju förr desto bättre"...

Niclas

• Användare
« Svar #65 skrivet: mån 23 jun 2014, 23:45:21 »
Tack för er vänlighet!  :D
Kanske kommer det fler filmer från Järnvägen till Marieborg. Tycker själv att det är roligt när anläggningen liksom kommer till liv på det viset.

Niclas

• Användare
« Svar #66 skrivet: sön 21 sep 2014, 16:41:06 »
Tjoho! Jag tycks äntligen ha löst problemet med min Ma som tidigare orsakade urspårningar!

Problemet var att koppelfickan på Ma sitter på en liten klen plastpinne från koppelkulissen i underredet. När tågvikten trycker på mot loket i nedförsbackar så kan pinnen inte hålla emot, vilket i sin tur gör att standardkoppel börjar "klättra upp" på varandra med urspårning som följd. Om man istället använder de mer stela kortkopplen (Roco eller Märklin) så hakar istället bufferterna i varandra med samma resultat.
På en bitvis backig hemmabana som min, som dessutom främst är en trafikbana, är det förstås väldigt störande.

Det gällde alltså att hitta en lösning där kopplen dels har tillräckligt avstånd, och dels är tillräckligt stela för att förhindra "klättring".
Lösningen var lika enkel som självklar. Jag tog vanliga Roco standardkoppel och böjde fram den lilla metallbiten som sticker ner under kopplet vilket gjorde att koppelbygeln nätt och jämt går över kroken. Dessa monterade jag sedan på både loket och första och sista vagnen i tågsättet som Ma normalt drar. Fixat!

Ma rullar nu fint med sitt tåg och är en prydnad för banan.

Träffade för övrigt en fotograf tidigare i veckan som lärde mig hur man kan ta skarpa bilder på sin modelljärnväg!
Det har nu praktiserats. Och vilken skillnad! Nu kan man ju se hela tåglängderna, och till och med få med detaljer på skyltar. Så jag lägger med några extra bilder, bara för att det är riktigt stort skärpedjup!  :D

Det är lunchtid och stiltje i Marieborg. Ma 831 står på stationen under större delen av dagen. I kväll ska den dra lokalgodståget till Rallersta med vagnarna från Åvanå bruk. (Här ser ni då Rocos standardkoppel med den lilla metallbiten under som är framåtböjd. Så simpelt...)

Nattåget mot Stockholm och Oslo står också och väntar. Tåget är städat och bäddat, och så här på en torsdag brukar det också vara välbesatt. (Ni får bortse från den fula anslutningen från plattformen. Det ska bli en övergång där.)

På bangården står containertåget mot Halden med Rm 1257 som dragare. Inte heller här råder någon aktivitet för tillfället. Det mesta är redan lastat och bara en trailer saknas innan tåget är klart för avgång senare i eftermiddag.

Även Da 797 vilar upp sig inför kvällen. Loket brukar få jobba bra med de fulla tankvagnarna i uppförsbackarna norrut från Marieborg.

I Åvanå har tågpersonalen gemensam lunchrast. Rälsbussföraren Karlsson har mest bråttom eftersom han ska köra redan kl 13.15 ner till Munksjö. Godstågsföraren Tageson har stängt av sin T43 medan vagnarna lastas med pappersbalar. Han kan ta det lugnt ända fram till tredraget. Som vanligt har tågklareraren kaffepannan varm. Det är den i och för sig mest hela dagen. Det går åt mycket kaffe en dag i Åvanå. Det finns liksom tid till det.
« Senast ändrad: sön 21 sep 2014, 16:45:35 av Niclas »

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.826
  • Lindome
« Svar #67 skrivet: sön 21 sep 2014, 21:10:35 »
O vad var det för tips som du fick av fotografen om jag får fråga?  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

zii

• Användare
  • Antal inlägg: 188
« Svar #68 skrivet: mån 22 sep 2014, 00:06:25 »
Om man har en kamera med inställningsmöjligheter, så ser man till att minska bländaröppningen så får man ökat skärpedjup.
Märklin H0, mest gammalt junk som skramlar runt på M-räls.
Ja, och så håller jag på att digitalisera lite smått också.
Fr o m 2017 även skala N!

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 992
« Svar #69 skrivet: mån 22 sep 2014, 07:27:19 »
Visst har det blivit skillnad i bilderna! Kameran på stativ och i programeringsläge (ej auto), sätt ISO (ljuskänsligheten) så högt som möjligt utan att bilden blir brusig, brukar ligga på 1600 för hygglig systemkamera. Manuell skärpa som du ställer in på närmaste detaljer du vill ha skarpa. Använd självutlösare så inte kameran skakar till då du tar bilden. Och det viktigaste, dra ner till minsta bländare - då ökas automatiskt exponeringstiden. Så har du gjort för att få stor djupskärpa. Exponeringstiden kan bli en hel sekund lång beroende på hur svagt ljus du har. Vill man kunna ställa in färgbalansen perfekt efteråt på datorn måste man fotografera i RAW-format, i JPEG-format finns inte all bildinformation kvar. För JPEG ställer man istället in ljuset för glödlampsljus, lysrör eller vad man nu har för belysning. Det blir onaturligt att blanda ljuskällor med olika färgtemperatur, att tända lampor när dagsljus silar in, tex. Vill man skärpa till bilderna gör man det i gratisprogrammet Easy Thumbnails. Otroligt enkelt - det finns en skärpningsregel man drar i och ser förändringen i bilden, och med ett klick skärps alla bilder i mappen och blir nya kopior så att originalen finns kvar.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Niclas

• Användare
« Svar #70 skrivet: mån 22 sep 2014, 22:55:25 »
Jag borde förstås skrivit hur jag gjorde...     :???:

Gissberg ger en bra principiell beskrivning ovan, men jag tycker faktiskt att det är ännu enklare.
Man måste ha en hyfsad systemkamera där man kan göra vissa halvautomatiska inställningar.

Slutartiden sätts till 30 sekunder! Ja, ni läste rätt. En halv minut.
Därefter låter man bländarautomatiken och ISO-automatiken jobba självt.
Precis som Gissberg skriver är ett stativ bra. Annars får man göra som jag gjorde med bilderna ovan, helt enkelt placera kameran på järnvägen så att det blir någorlunda rakt och stadigt. Det är också ett måste att använda självutlösare så att man inte skakar på kameran när man trycker av.

Sedan, simsallabim, blir bilderna så här.

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
« Svar #71 skrivet: ons 01 okt 2014, 23:06:00 »
Är det ett spårkors i ena änden av Munksjö? Behöver du inte en korsningsväxel där?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Ballast

• Användare
  • Antal inlägg: 91
« Svar #72 skrivet: tor 02 okt 2014, 01:06:32 »
Hej Niclas mycket snygga bilder :up: fortsätt så, väntar på lite mer bilder :D

Ha Det Gott/Janne :D
HO 3r Dcc Z 21 Digital Epok 3 Svenskt 60-70-talet

Niclas

• Användare
« Svar #73 skrivet: sön 05 okt 2014, 12:32:59 »
Är det ett spårkors i ena änden av Munksjö? Behöver du inte en korsningsväxel där?

Javisst är det ett spårkors! Håller med om att det är opraktiskt, men SJ valde att lägga in den för att bättre separera bibanan från huvudbanan.
I Munksjö används spår 1 och spår 4 uteslutande av tåg till och från Åvanå, medan spår 3 är huvudtågväg och uteslutande används av tåg på huvudbanan mellan Marieborg och Rallersta. Spår 2, slutligen, är det enda spår som kan användas av tåg både på huvudbanan och bibanan.

Om vi bortser från vad SJ tänker och jag istället berättar hur jag tänker, så tyckte jag helt enkelt att det var lite kul med ett spårkors som ju är lite udda.  :)

Nedan en äldre (och dessutom sned och oskarp) bild från Munksjö där spårplanen framgår hyggligt.
Y7 står alltså på spår 1 och loktåget på spår 3. Det vänstra spåret som försvinner i fjärran framåt i bilden går mot Åvanå medan det högra går mot Rallersta.
Spårkorset förbinder alltså linjen från Åvanå med spår 4.

« Senast ändrad: sön 05 okt 2014, 12:50:18 av Niclas »

Niclas

• Användare
« Svar #74 skrivet: sön 05 okt 2014, 12:36:54 »
Hej Niclas mycket snygga bilder :up: fortsätt så, väntar på lite mer bilder :D

Tack!  :)
Kortare skärpedjup kan förvisso skapa en mysigare stämning, men det är ju kul att äntligen kunna få med hela tåglängderna i skärpa.
Och ja, det kommer mer bilder så småningom. Ska bara försöka få tid att bygga lite först också. Det finns flera landskapsdelar som nu passerat bäst-före-datum och som behöver uppdateras.

Kanske ska jag bygga en liten igenvuxen hållplats mellan Munksjö och Marieborg där endast dagens enda rälsbuss har behovsuppehåll?
Och så var det ju det här med Munksjön... har ännu inte klurat ut någon bra metod för att kunna bygga den...  :emm: