Författare Ämne: Järnvägen till Marieborg  (läst 61398 gånger)

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 230
SV: Järnvägen till Marieborg
« Svar #225 skrivet: mån 04 dec 2017, 21:21:05 »
En imponerade anläggning, Och mycket inspirerande trafikupplägg!

Har många gånger sett filmerna på Youtube, men inte fattat hur banan hänger ihop förrän jag hittade denna tråd nu i kväll.

wille24

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Malmbanans Vänner
« Svar #226 skrivet: mån 25 dec 2017, 10:02:15 »
Hej Niclas!

Har gjort en egen spår plan och börjar bygget av en egen bana inom kort.
Snabbfråga: Hur styr man signalerna? Måste man använda dator då eller kan man använda Märklins körhantag? Typ MS2 eller måste man ha CS2?

Tacksam för svar!

/William
Växelström Digitalt. MS2, efter jul CS3.

PaBlo

• Användare
  • Antal inlägg: 479
« Svar #227 skrivet: mån 25 dec 2017, 12:25:13 »
En jättefin och inspirerande anläggning.

Niclas

• Användare
  • Antal inlägg: 261
    • Järnvägen till Marieborg
« Svar #228 skrivet: mån 01 jan 2018, 16:47:23 »
Hej Niclas!

Har gjort en egen spår plan och börjar bygget av en egen bana inom kort.
Snabbfråga: Hur styr man signalerna? Måste man använda dator då eller kan man använda Märklins körhantag? Typ MS2 eller måste man ha CS2?

Tacksam för svar!

/William
Hej, jag styr via CS. Men ställ frågan under ”Digitalt” så finns det nog fler bra alternativ.

mr.desa

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #229 skrivet: fre 20 apr 2018, 15:37:12 »
Hej!
Tack för trevliga filmer och inspirerande upplägg! Jag har precis som du en Märklinanläggning med en säckstation och jag undrar om du använder avkopplingsskenor eller om du löst det hela på något annat sätt?

Med vänlig hälsning,. Stefan

Niclas

• Användare
« Svar #230 skrivet: mån 30 apr 2018, 11:56:41 »
Tack för trevliga filmer och inspirerande upplägg! Jag har precis som du en Märklinanläggning med en säckstation och jag undrar om du använder avkopplingsskenor eller om du löst det hela på något annat sätt?
Jag kopplar av för hand. Så det gäller att det är nåbart.
Detsamma gäller för växlar. Alla växlar i tågvägar är digitala, medan växlar som enbart används för växlingsrörelser är manuella om de är nåbara.

Niclas

• Användare
« Svar #231 skrivet: mån 13 aug 2018, 20:23:30 »
Jag har köpt Rocos nya Rc3 1054 och även NMJs B5-vagn i interregiomålning. Så här visar jag några bilder på nyförvärven och slänger med några bonusbilder när jag ändå fotade järnvägen.

Det är onsdag och klockan är strax efter åtta på morgonen. Intercitytåg 72 står klart för avgång från Marieborg för sin färd mot Stockholm. Fru Olsson i den bruna kappan är sen. Hon ska på möte i Stockholm. Eftersom hon är flygrädd får det blir tåg, men inte X 2000 eftersom hon blir åksjuk. Det tar sin tid, men det gör inget, menar fru Olsson. "Då hinner jag med både korsord och stickning. Och läsa mötesmaterialet".

Regionaltåget mot Göteborg avgår från Marieborg i tid 15.44. Bakom ett fönster i de fina gamla stadshusen sitter Boberg och tittar på tåget. Han konstaterar nöjt att SJ idag fått ihop en enhetlig blå färgsättning i den senaste varianten med en röd rand. Till och med en gammal B5 har målats om och får vara med i tåget som för övrigt består av en B9 och en AB9.

Tåget har passerat Munksjö och drar nu på i nerförsbacken mot Rallersta. Försignalen visar "vänta kör", och Karlberg kan tryggt dra upp tåget i 100 kilometer i timmen som är högsta hastighet på sträckan.

Middagståget gör behovsuppehåll i Backbo. Numera går bara två rälsbussar åt vardera hållet på bibanan mellan Åvanå och Munksjö. Och så ett godståg med pappersprodukter från bruket i Åvanå förstås. Det gnisslar lite om bromsarna när Y7an stannar och slår upp sina dörrar.

Dieselmotorn mullrar och snart åker rälsbussen vidare mot Munksjö som är slutstation. Korna är inte helt förtjusta i tåget och vänder i vanlig ordning rumpan till.

Rälsbussen rundar Munksjön innan den rullar in på stationen där det blir tågbyte för resande mot Marieborg. Vid sjön sitter några campare och grillar. Sensommaren 1991 var inte lika torr som den Sverige kom att uppleva 27 år senare...

Busshållplatsen har fått ett regnskydd. Men en sådan här fin dag väntar den ensamma resenären hellre utanför i solskenet.

På bangården går livet sin gilla gång. Banarbetarna ska åtgärda en trilskande växel på Marieborgs bangård. Växlare Backlund och timmerförare Gunnarsson väntar på timmertåget som fått en varmgång strax söder om Hököping. Det kan bli en lång väntan.

En stämningsbild från tidig morgon i Marieborg. På spår ett står X 2000 tåg 514 mot Stockholm med avgångstid 06.08, på spår 2 tåg 650 mot Göteborg med avgång 06.35 och på spår 3 Intercitytåg 72 mot Stockholm med avgång 08.06. Däremellan ska också Sassnitzexpressen, nattåget från Berlin mot Stockholm klämmas in. Vagnarna kommer med färjan från Sassnitz strax före klockan sju då de växlas i land. Och strax efter sju ankommer nattåget från Stockholm och Oslo. Tågklarerare Eriksson gillar morgonturen. Då får man ligga i och tänka till.

En sen eftermiddag i Åvanå. Sista rälsbussen har ankommit och Y7 ställs av för dagen.
« Senast ändrad: mån 13 aug 2018, 21:09:14 av Niclas »

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 599
« Svar #232 skrivet: mån 13 aug 2018, 23:36:32 »
 :clap: :clap: :clap:
Tack för ännu ett fantastiskt roligt inlägg med fina bilder från din anläggning.
Du är en stor inspirationskälla!
//Håkan E

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.957
« Svar #233 skrivet: tis 14 aug 2018, 07:23:54 »
Väldigt fint  :up:
Torbjörn

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 407
    • -
« Svar #234 skrivet: tis 14 aug 2018, 09:41:34 »
Fina bilder och bra skrivet!  :up:

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

wille24

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Malmbanans Vänner
« Svar #235 skrivet: sön 19 aug 2018, 11:02:25 »
Hej igen Niclas!

Kul att se att bygget rullar på!  :clap: 
 För mig själv så går det väldigt dåligt framåt, då tågen i skala 1:1 går före.
Har själv funderat på Rc3,an. Ser ut som en trevlig krabat. Funderar på att byta kåpan med min Rc4. Skulle sitta fint med en Blå Rc3 och Orangre Rc4,a. Men det kanske är för riskabelt, den kostar ju ändå 2600kr.  :( 

Startar nog min egna lilla tråd snart, nu när skolan och vardagen drar igång!  ;)

Ha det bra!  :handshake:
Växelström Digitalt. MS2, efter jul CS3.

Niclas

• Användare
« Svar #236 skrivet: mån 27 aug 2018, 22:33:09 »
Tack alla! Det är ju en av de uppenbara fördelarna med hösten. Att man med gott samvete kan tillbringa tid i hobbyrummet igen...   :D