Författare Ämne: Järnvägen till Marieborg  (läst 61888 gånger)

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.032
SV: Järnvägen till Marieborg
« Svar #175 skrivet: fre 12 aug 2016, 21:18:18 »
Snyggt Niclas.

Synd att jag missade dig, var i den butiken idag med (bytte en färg jag köpte igår som var stelnad i burken).

Kul att se ditt bygge gå framåt och dina vackra bilder!
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

Niclas

• Användare
  • Antal inlägg: 263
    • Järnvägen till Marieborg
« Svar #176 skrivet: sön 14 aug 2016, 12:13:42 »
Så är toppingen på plats. Återstår träd, buskar, sjögräs, människor och lite annat pynt. Och så vattnet förstås! Det blir en rysare. Kommer det att fungera? Hur blir nivåerna? Får jag en sned sjö, och kommer den överhuvudtaget att se ut som en sjö?

Jag blev faktiskt rätt nöjd med den här skärningen där järnvägen ska passera. Dessvärre kommer den vara bortvänd mot väggen från åskådarplats, så ingen kommer att se den. Men det känns ändå bra att veta att den finns där. Inget fusk.

Och så två översiktsbilder på sjön. Färgen på sjön är inte enkel. Sjöar är inte blå. Det är himlen som reflekteras som gör att de uppfattas som blå. Men nu har jag ingen blå himmel i hobbyrummet, så frågan är om jag ändå borde blanda i lite blått...??

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.970
« Svar #177 skrivet: sön 14 aug 2016, 13:07:54 »
Tycker du ska ta lite blått. Du har vackert väder på anläggningen.
Torbjörn

F1200

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #178 skrivet: mån 22 aug 2016, 17:05:47 »
Hej Niclas,
Det är omöjligt att se sig mätt på din fantastiska modelljärnväg med alla stiliga tåg. Filmerna har roat och inspirerat mig mycket med. :clap: :clap: :clap:
Extra roligt med de gränsöverskridande tågen, tycker jag.
Med vänliga hälsningar
F1200/Christer

Niclas

• Användare
« Svar #179 skrivet: mån 22 aug 2016, 20:11:39 »
Tack Christer! En bra och rolig trafikidé är grunden för en lyckad modelljärnväg, menar jag.

För övrigt kämpar jag vidare med sjön. Har hållit på hela den senaste veckan med att fylla på vatten i sjön, 3 millimeter om dagen. Nu börjar det närma sig slutet. Bara ytterligare ett dygns torkande (då försvinner det grumliga), så kan jag lägga på det sista lagret. Då tänkte jag blanda i både lite blått och grönt. Det är förstås en ren chansning, men jag tycker att sjöbotten syns igenom för mycket. På bilden ser det ut som det går höga vågor på sjön. I verkligheten är ytan slät, men botten är skiftande i djup.

Under tiden har jag även fixat en bakgrund i Munksjö och snyggat till landskapet där liksom runt bibanan till Åvanå. Det är numera en järnväg som verkligen borde buskröjas och ogräsbekämpas på sina håll... Det har också kommit till ett arbetslag banarbetare som förstås har rast. Det visar jag sedan när sjön är på plats så det blir en helhet.

Så här ser sjön ut i skrivande stund. Måste säga att hustrun haft stort tålamod med min ockupation av vardagsrumsbordet.

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 606
« Svar #180 skrivet: mån 22 aug 2016, 22:33:25 »
Sjön blir mycket snygg, men du ska väl ha lite träd och buskar runt sjön?
Så det blir lite skogsmark omkring.
/ / HåkanE

Niclas

• Användare
« Svar #181 skrivet: mån 22 aug 2016, 23:22:10 »
Sjön blir mycket snygg, men du ska väl ha lite träd och buskar runt sjön?
Så det blir lite skogsmark omkring.

Hur snyggt det blir återstår att se...
Visst ska det bli både träd och buskar! Och en brygga med fiskare, en massa sjöväxter och så ska jag ge mig på att plantera en vassrugg! Kanske hittar jag en lämplig eka någonstans också.
Men först ska vattnet bli klart och torka. Med de långa torktiderna så är förhoppningen nu att projektet kan bli färdigt till helgen.

Niclas

• Användare
« Svar #182 skrivet: sön 28 aug 2016, 21:38:02 »
Nu är sjön klar! Äntligen!  :D
Återstår bara att lyfta in den på anläggningen. Men ni får en sneak preview. Det är inte säkert det blir så lätt att komma nära med kameran när sjön är på plats.

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.519
« Svar #183 skrivet: sön 28 aug 2016, 22:30:46 »
Görsnygg! :up:
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 987
« Svar #184 skrivet: sön 28 aug 2016, 22:40:08 »
Helt fantastiskt och du kan vara mycket
nöjd med det du skapat! Tack för att du
delar med dig!
 :hug:

Alf K
En som inte kan men vill mer!

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.102
« Svar #185 skrivet: sön 28 aug 2016, 23:29:02 »
Skitsnyggt Niclas, som vanligt...

Ser fram emot bild på sjön på plats i banan...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

kattjaevel

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.970
« Svar #186 skrivet: mån 29 aug 2016, 07:41:32 »
Schnyggt. Fina detaljer  :up:
Torbjörn

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 606
« Svar #187 skrivet: mån 29 aug 2016, 09:53:09 »
Du är helt fantastiskt duktig på att bygga, Niclas!
Just det att du förmedlar det stilla lugnet hela tiden imponerar på mig.
Djur och människor som verkar tillsammans. Ingen stör den andre. Inte heller när tågen kör runt sjön bryts förtrollningen.
Inspirerande anläggning du visar upp.
Favoritdetalj: Bladen i vattnet nedanför bryggan. Är det näckrosor?
//HåkanE

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.677
« Svar #188 skrivet: mån 29 aug 2016, 21:00:31 »
Snyggt med lagom ojämn men blank vattenyta, ungefär som vågor. Lyckad undervattensvegetation.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Ottret

• Användare
  • Antal inlägg: 92
    • 1-87.se
« Svar #189 skrivet: tis 30 aug 2016, 16:39:38 »
Härlig tråd rätt igenom!

Sjön blev mer än väl godkänd.  :up:
Tar dagarna som dom kommer. Alldeles för mycket på gång samtidigt...
www.1-87.se

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 414
    • -
« Svar #190 skrivet: tis 30 aug 2016, 18:00:43 »
Jättefin liten sjö!  :up:

Suveränt fin anläggning för övrigt!  :clap:

Stefan E  :beer:
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 200
    • Turebergs Station
« Svar #191 skrivet: tis 30 aug 2016, 21:49:56 »
Håller med, vilken snygg sjö och omgivning!
Detaljen med de stora stenarna som sticker upp i vattenytan tycker jag var suverän, och även att man anar fortsättningen av stenstranden längst fram till höger på den första bilden.
Du har verkligen tänkt till när du gjorde grundarbetet. :clap:
Man blir otroligt glad och inspirerad när man ser dina bilder. Ser fram emot fler...  :D
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/

Niclas

• Användare
« Svar #192 skrivet: tis 30 aug 2016, 23:10:36 »
Tack alla snälla forumvänner för uppmuntran!
Ikväll har jag lyft in sjön i anläggningen, och tog några bilder. Som jag misstänkte så var det inte helt enkelt att komma nära. Nästa gång får jag ta med mig teleobjektivet och mer batteri i kameran så ska jag nog kunna bjuda på några bättre bilder. Här är i alla fall tre med sjön i sin omgivning.

För en stund bryts stillheten av lokalgodståget som skramlar förbi.

Redan på håll hörs det typiska dieselljudet från en rälsbuss blandat med dunk från skenskarvarna...

...och snart dyker den upp i kurvan runt sjön för de sista kilometerna in mot Munksjö.

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 200
    • Turebergs Station
« Svar #193 skrivet: ons 31 aug 2016, 23:34:53 »
Det blev ju precis så snyggt som man anade att det skulle bli.  :) Bilderna ser ut som hämtade från en påkostad Märklinbroschyr.  :up:
Vad använde du för "vatten" till sjön förresten? Och hur/och med vilka/vilket material skapade du stenstranden?
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/

Niclas

• Användare
« Svar #194 skrivet: lör 03 sep 2016, 12:09:33 »
Det blev ju precis så snyggt som man anade att det skulle bli.  :) Bilderna ser ut som hämtade från en påkostad Märklinbroschyr.  :up:
Vad använde du för "vatten" till sjön förresten? Och hur/och med vilka/vilket material skapade du stenstranden?

Tack!
Jag kör färdiga produkter. Vattnet är Woodland scenics Realistic water, där jag även adderat produkten Water effect för att få lite rörelse i vattnet med vågskvalp vid stranden och runt stenar och brygga.
Stenstranden är gjord av Woodland scenics Tallus. Först strödde jag ut ett lager medium, men det var när jag adderade ett lager fine ovanpå som stranden kom till liv. Det var rätt häftigt faktiskt...
Stranden där bryggan ansluter är helt enkelt torkad och silad sand från en tidigare sandlåda. Den blir egentligen för grov för en sandstrand, utan fungerar bättre för en grusväg, men på lite håll blir det ändå helt ok.

Niclas

• Användare
« Svar #195 skrivet: lör 03 sep 2016, 12:12:27 »
Favoritdetalj: Bladen i vattnet nedanför bryggan. Är det näckrosor?

Ja, det ska föreställa näckrosor.
Fick för många år sedan en sjö från Noch av min fru. Den satsen har jag nu använt mig av. Själva sjön gick till skrot, men vassen, ruggen, näckrosor, brygga och fiskare kom till god nytta.

Niclas

• Användare
« Svar #196 skrivet: sön 18 sep 2016, 22:17:09 »
Besökte Järnvägsmuseidagen i Gävle igår. Har länge velat ha en WL5 i mitt nattåg, och igår följde en sådan vagn med hem.

Nattåg 4 mot Stockholm och Oslo inkommer till Munksjö för ett kortare uppehåll och tågmöte. Med både X2000 en WL5 i nattåget till och från Marieborg kan SJ bättre möta konkurrensen från flyget.

De flesta väljer förstås att resa i andra klass, och får då hålla tillgodo med gamla WL2. Man måste vara tågromantiker för att uppskatta komforten i den vagnen.

Det rytmiska dunkandet sprider sig över sjön när tåget lämnar Munksjö för sin vidare färd norrut genom natten.

Avslutningsvis en bild från Backbo. Fru Silfverskiöld väntar på rälsbussen mot Marieborg, som varje tisdag då det är marknad i staden. Hon håller hårt på etiketten. Nåde den som duar. Men ryktet går på byn. Varför står det fru Svensson på posten till hennes bostad? Ingen vågar fråga.

Ottret

• Användare
  • Antal inlägg: 92
    • 1-87.se
« Svar #197 skrivet: mån 19 sep 2016, 01:21:16 »
Mycket fin vagn det där. Blev man allt lite avundsjuk.

Själv glömde jag bort att besöka Gävle. Får ta nya tag till Hobbymässan.
Tar dagarna som dom kommer. Alldeles för mycket på gång samtidigt...
www.1-87.se

Niclas

• Användare
« Svar #198 skrivet: sön 01 jan 2017, 14:14:01 »
Gott Nytt År från Marieborg!

Bussen från Marieborg till Åvanå går förvånansvärt ofta, dessutom via det större samhället Stensnäs vid kusten. Järnvägen som erbjuder två rälsbussturer om dagen, varav den ena med byte i Munksjö, har svårt att hävda sig.

De gamla SJ-bussarna är slitna. Men de har sin charm.

Klockan är kvart över ett och rälsbussen mot Munksjö står redo att avgå från Åvanå. På spår 2 står dagens godståg lastat och klart med pappersprodukter från Åvanå bruk. Om tre år är persontrafiken nedlagd, men det är invånarna längs sträckan ännu lyckligt ovetande om.

Men SJ satsar också på Marieborg. Den nya WL5-sovvagnen med dusch i några av kupéerna har satts in i nattåget från Stockholm, och tidigt varje morgon avgår X2000 mot Stockholm med retur på kvällen. Linjeflyg är inte lika kaxiga längre.

På bangården råder lungnet så här mitt på dagen. I Postterminalen förbereder man sig för kvällens rusch när alla brev och paket ska lämna Marieborg mot Tomteboda. Det här var på den tiden då Posten fortfarande satte en ära i att alltid leverera försändelserna över natten.

Postbilar kommer och går. Men det är tåget som är basen i posthanteringen i Marieborg.

Det kan bli trångt ibland på terminalen när containrar och trailers ska lastas samtidigt som posten måste fram.

Det är ännu en stund kvar innan containertåget mot Halden lämnar Marieborg. Brukar bli en trevlig resa i makligt tempo utmed kusten och upp mot Norge.

A.Matör

• Användare
  • Antal inlägg: 71
« Svar #199 skrivet: sön 01 jan 2017, 14:54:55 »
Trevlig uppdatering Niclas!
Jag hade tänkt skriva ett inlägg tidigare under julen och "tigga" en ny film, men det är toppen så här  :up: