Författare Ämne: Järnvägen till Marieborg  (läst 60926 gånger)

Niclas

• Användare
  • Antal inlägg: 261
    • Järnvägen till Marieborg
Järnvägen till Marieborg
« skrivet: tor 02 jan 2014, 20:55:37 »
För fyra år sedan avdelade jag garaget så att jag fick fram ett hobbyrum på tio kvadrat. Inte stort, men tillräckligt för att äntligen kunna börja bygga modelljärnväg igen efter 20 år som fåtöljrallare. Dessutom behändigt avskilt från övriga huset.

Järnvägens huvudstation är Marieborg, ändstation på en huvudlinje från Stockholm nästan sex timmar bort. Härifrån utgår färjorna vidare mot Sassnitz, och som förstås trafikeras av tågfärjor. På linjen ner mot Marieborg passeras även Munksjö. En liten ort där bibanan mot Åvanå viker av.

Trafikidéen hade jag burit nästan lika länge som jag var fåtöljrallare, tror jag. Men även om trafiken är det viktiga med den här banan och att jag egentligen inte alls har några ambitioner med landskapet, så har det visat sig att det är synnerligen roligt med landskapsbygge trots allt. Från att ha varit en fullständig novis på området, är jag nu lite mindre novis. Alltså fortfarande novis... Rälsen har jag medvetet låtit ligga ganska så synlig. Helt enkelt för att få bästa möjliga drift och underlätta vid driftstörningar där till exempel växelmotorer måste bytas (hatar Märklin 70490...). Med dagens kunskap hade jag kanske ändå valt att bädda in rälsen mer i landskapet.

Tänkte så här i första inlägget visa några bilder från järnvägens framväxt under åren. Vi börjar våren 2010.

Lägsta nivån. Det som ska bli Rallersta, alltså tågmagasinet. Sedan dess har det tillkommit några spår här nere. Det går nog aldrig att bygga ett för stort tågmagasin...

Nästa våning på plats. Marieborg i sin linda.

Så småningom kom även Munksjö på plats i bakgrunden. Den snäva kurvan ut från Munksjö är bibanan mot Åvanå. Och det blev dags för provkörning!

Nu hoppar vi fram till 2011. Ett synnerligen spartanskt landskap börjar dyka upp...

Jag började längst bak för säkerhets skull. Det blev alltså kring Munksjö.

Efter Munksjö gick jag på den lilla stationen Åvanå.

Att måla fram trovärdiga stenar är inte det enklaste. Men skam den som ger sig. Det är trots allt lite lättare än man kan tro. Bara man duttar med många olika nyanser hela tiden så, vips, rätt var det är har man en sten!

Plattformarna var länge obefintliga. Hur göra? Lösningen blev en "porösskiva", som K-rauta kallar den. Jag säger Treetex. Tillsågad och målad i ett antal gråbruntoner och med sidor av plattimitationer blev det hyfsat. Senare spacklade jag om dem så att inte kanterna skulle sticka upp. Resultatet syns några bilder längre ner.

Nu gör vi ett hopp till 2012. Bygget fortskred. Trafiken pågick för fullt, trots att större delen av Marieborg fortfarande bara bestod av playwood. Men det skulle det snart bli ändring på.

Hållplatsen Griphult börjar likna något. Inte helt klart här, men det var kanske så långt mitt bästa försök.

Postterminalen i Marieborg har kommit på plats.

Lite belysning gör alltid susen. Väldigt snabbt resultat för lite jobb. Måste säga att modellen med färdig sockel som borras ner i bordet där hela belysningsstolpen sedan sätts ner är helt fantastisk.

Här ser man södra infarten till Munksjö med i tur och ordning Griphult och Åvanå i bakgrunden. Så ni får en liten känsla för hur det hänger ihop. Bergsväggen på bilden, och framför allt tunnelmynningen, är jag verkligen inte stolt över. Men de syns å andra sidan inte från åskådar/förarplats.

Den här tunnelöppningen och bergväggen blev jag mer nöjd med. Ja, ni vet, man lär sig...

Det mesta börjad mot slutet av året att ha någon form av landskap. Utom själva staden Marieborg. Där var ännu bara playwood. Det fick helt enkelt vänta till nästa år.

I mitt nästa inlägg tänkte jag visa bilder från banan idag.

« Senast ändrad: sön 20 apr 2014, 11:32:29 av Niclas »

fernis

• Stammis
  • Antal inlägg: 739
SV: Järnvägen till Marieborg
« Svar #1 skrivet: tor 02 jan 2014, 21:09:21 »
Det här vill jag se fortsättningen på :up:
Med vänlig hälsning Anders,F

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.795
  • Lindome
« Svar #2 skrivet: tor 02 jan 2014, 21:28:20 »
Det här var ett trevligt inslag tackar så mycket för att du delger oss det här på forumet, jag väntar med spänning på nästa inslag.  :up:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 591
« Svar #3 skrivet: tor 02 jan 2014, 22:54:52 »
Fasen vad snyggt!

Ge oss mera.   :clap:
/HåkanE

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 756
  • Göteborg
« Svar #4 skrivet: tor 02 jan 2014, 22:57:28 »
Ser fint ut. Detta vill jag se mer av.  :up:

Lennart
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Niclas

• Användare
« Svar #5 skrivet: fre 03 jan 2014, 14:31:26 »
Tack för era vänliga kommentarer. Det uppskattas!

Vid ingången av förra året, 2013, hade jag tre prioriterade projekt och ett övergripande mål:
1. Marieborgs stad måste fixas på något sätt.
2. Arbetshållet längst upp till vänster i anläggning måste läggas igen (se sista bilden i förra inlägget).
3. Den fula sjön måste bort!

Det övergripande målet var helt enkelt mer detaljer, mer belysning och att förbättra landskapet.

Jag valde att sätta tre vanliga stadshus direkt mot väggen. Det fick bli som en slags fond. Framför stationen anlade jag en liten järnvägspark, och ett blomsterarrangemang på parkeringen. Hamnen ligger till vänster utanför bild, och där mannen står blev det så småningom anlagt en kiosk. Spåret som syns genom parken och över gatan är spåret ner till färjan.

Här ser vi stan från andra hållet. Fortfarande under byggnation här och utan detaljer. Att måla någotsånär trovärdig asfalt är lite tålamodskrävande. Många nyanser grått, brunt, och stänk av blått, svart och vitt. Jag gillar inte de där varianterna som är färdiga att rulla ut i en jämn fin färg. Det ska vara lite fläckigt och lite ojämnt, tycker jag. Måste säga att det ser bättre ut i verkligheten än på den här bilden som nog är lite överexponerad.
I bakgrunden ser ni också resterna av Marieborgs gamla stadsmur. En nödlösning. Om ni tittar på någon tidigare bild kan ni se att det sitter en vattenkran under muren. Självklart borde jag ringt en rörmokare innan jag satte igång bygget som kommit hit och sänkt hela kranen, men jag var för ivrig på att komma igång.

Här är en översiktbild så ni får sammanhangen i Marieborg.

Sedan var det bara att fortsätta att detaljera. Ett staket mot hamnen är förstås ett måste, liksom gatubelysning och parkbelysning. Så här kan det se ut en morgon vid sjutiden då Sassnitzexpressen från Berlin dras iland från färjan för sin vidare färd mot Stockholm.

Så kom även kiosken på plats. Varje svensk station med trovärdighet behöver en kiosk. Längst fram i kön står Jonsson. Han brukar alltid bli lite sugen så här framåt förmiddagen.

Med lite koll på Marieborg tog jag mig an arbetshålet uppe i det vänstra hörnet av anläggningen. Jag tänkte mig att landskapet skulle resa sig lite över resten, samt att det inte skulle vara någon bebyggelse där utan enbart en skogsbilväg och ett mindre timmerupplag.

Så här blev det. Jag fick också en ingivsele att börja måla bakgrund. Har inga konstnärliga talanger eller ambitioner, utan kluddade på lite mörkgrönt i något slags granformation och sedan ljusgrönt bakom det. Funderar på att komplettera med ljusblått som nästa steg. Det är i alla fall ännu inte gjort. Så här på nära håll är det ju ingen höjdare, men från tre meters håll, alltså åskådar/förarplats, så funkar det.

Och lite närmare... Timret är tillskuret från syrenbusken. Fungerar även bra som vagnslast förstås, vilket kunde skönjas i någon tidigare bild.

Här passerar tåget mot Göteborg. Det är först i Rallersta som linjen delar sig mot Göteborg respektive Stockholm. I förgrunden syns spåret ut mot Åvanå.

Så återstod då bara den pinsamma sjön. Trots alla förmaningar i forum och på andra ställen att alltid bara måla sjöbotten i mörka färger, så kunde jag inte motstå att ha i lite blått. "Det måste ju se bättre ut", tänkte jag. Det gör det inte alls! Det såg ut som en missformad simbassäng. Här skulle istället Nilssons trävaror anläggas, och så skulle landskapet kuperas mer och inte vara så jämngrönt. Sagt och gjort.

Här ser vi först en "förebild" från 2011 på den miserabla sjön och landskapet som behöver snyggas till.

Tagen från samma plats. Industrin är på plast, och landskapet till höger i bild har höjts, blivit stenigare och mer färgrikt och frodigare.

Från andra hållet. Det är fabrikör Nilsson själv som vi ser på gårdsplanen.

Här pågår växling med morgonens posttåg från Tomteboda som kommer till Marieborg vid fyratiden. På de här två senaste bilderna tycker jag man ser tydligare att bakgrundsmålning faktiskt gör stor skillnad. Oavsett hur taffligt utförd den är.

Jag har även fortsatt detaljeringen på de andra stationera, Munksjö och Åvanå, och hållplatserna Backbo och Griphult. I nästa inlägg tänkte jag att vi kunde ta en fototur utmed banan så ni får se lite bilder från ett trafikdygn.
« Senast ändrad: sön 20 apr 2014, 11:33:51 av Niclas »

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.773
« Svar #6 skrivet: fre 03 jan 2014, 14:44:25 »
Trevlig bana  :up:
Många fina vyer och spännande lösningar där du undvikit kurvväxlarna och använt raka växlar istället.

conben

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
« Svar #7 skrivet: fre 03 jan 2014, 14:58:54 »
Fantastiskt snygg anläggning och intressant att följa dina tankegångar kring den.

Niclas

• Användare
« Svar #8 skrivet: fre 03 jan 2014, 14:59:20 »
Många fina vyer och spännande lösningar där du undvikit kurvväxlarna och använt raka växlar istället.
Det var observant av dig! Helt riktigt har jag bannlyst kurvväxlar. Nästan. Jag har en kvar på infarten till Åvanå. Men de små tågen på bibanan klarar av det. Hade tidigare även en kurvväxel på infarten till Munksjö (syns på bilden med TGOJ och oljetåg högre upp), men det blev bara krångel.
Och något sådant tänkte jag inte tolerera när jag nu äntligen fått möjlighet att bygga modelljärnväg igen. Man ska inte bygga in krångel från början. Krångel uppstår tids nog ändå...
Det är fullt möjligt att jobba med raka växlar istället. Tricket blir då att undvika S-tågvägar, men min erfarenhet är att det nästan alltid finns en lösning på det också om man bara tänker till lite grann.

Niclas

• Användare
« Svar #9 skrivet: lör 04 jan 2014, 16:47:18 »
Idag tänkte jag bjuda på några bilder från trafiken på banan.
Anläggningen är alltså byggd för att vara en trafikbana i första hand. Tyvärr jag har inte någon bra spårplan som jag kan visa, men jag tänkte försöka förklara hur banan är byggd.

Om vi börjar på huvudstationen Marieborg, som ligger på nivå 1, så består den av fem tågspår varav tre med plattform. Det finns ett fullängds uppställningsspår för containertåg, två halvlånga frilastspår samt två halvlånga spår till postterminalen. Till hamnen och tågfärjan går ett litet spår genom järnvägsparken från spår 1.

Från Marieborg går järnvägen i kurva utmed den vänstra väggen och försvinner in i en tunnel. Spåret går dolt utefter bakre väggen och börjar sedan stiga utmed den högra väggen. Stigningen fortsätter i en kurva mot bakre väggen och spåret kommer upp på nästa nivå, nivå 2, löper över en bro och kommer in på Munksjö station.

Munksjö station ligger mot den högra delen av bakväggen. Den består av två tågspår med plattform för tågmöten, samt ett stickspår framför stationshuset för rälsbussen. Det finns också ett godstågsspår för bibanans godståg (spåret förbinds med bibanan med ett kryssspår över huvudspåret). Och så finns det en mycket liten timmerterminal.

Spåret forsätter sedan utmed bakre väggen innan det viker av inåt anläggningen igen och börjar sjunka. Mitt på anläggningen dyker spåret in i en tunnel och fortsätter att sjunka utefter högra väggen hela vägen ner till nivå 0 där tågmagasinet "Rallersta" finns. Rallersta består av fem genomgående uppställningsspår, samt ett kortare stickspår och ett längre stickspår för X2000. På nedre nivån finns också en rundslinga.

Från Munksjö utgår bibanan som börjar med att stiga och slingrar sig fram synligt hela vägen via de två hållplatserna Backbo och Griphult. Slutligen når den Åvanå, nivå 3, som består av två korta tågspår, ett kajspår och ett spår till godsmagasinet.

Alla tågspår är minst 140 centimeter långa, alltså anpassade för ett lok och fyra fullånga personvagnar. Detta gäller inte bibanan som istället anpassats för lok och fyra normalkorta godsvagnar.

Då tar vi lite bilder från en av de senare trafikdagarna. Som alltid gäller att det är i början av september 1991:

Klockan är inte ens fyra på morgonen när tåg 9821 rullar in i Marieborg. Under natten har det gått från Tomteboda med post mot landets södra delar. I tåget finns också paket och utrikes försändelser som ska vidare med båt. Men först ska det växlas in till terminalen så sorteringen kan börja.

Dagens tomma oljetåg från Hököping stretar på de sista kilometerna in mot Marieborg. Da används inte i samma utsträckning som förr. Men i oljetåget är det fortfarande tursatt, till alla järnvägsentusiasters glädje.

Dagens första avgång för resande från Marieborg är tåg 514, X2000 mot Stockholm med avgångstid klockan 06.08. Tåget har snabbt blivit populärt och en verklig konkurrent till Linjeflyg. Linjeflyg svarade med att sätta in sin nya Boeing 737-500 i morgonavgången. Det är nu en strid på kniven.

Nattåget från Stockholm och Oslo kommer en timme senare. Det ställs upp på spår 3 och står där hela dagen tills det blir dags att återvända norrut ikväll igen. Nattåget går knackigt. SJ:s försäljningsavdelning i Syd försöker få huvudkontoret att sätta in den nya WL5 istället för de gamla WL2. Hittills utan framgång. Men man fick ju X2000.
Samtidigt rullar fler godståg in från natten. Bland annat detta containertåg från Norge som växlas in till terminalen.

I Åvanå är det lugnt. Enstaka resenärer väntar på rälsbussen från Munksjö som ska vända här och gå tillbaka mot Munksjö och Marieborg. Det går tre rälsbussturer om dagen, och ett lokalgodståg.

Så när det är lite lugnt mellan tågen brukar tågklareraren istället ägna sig åt sin hobby, blomsterodling, i stationsträdgården. Det har hänt mer än en gång att tåg blivit försenade när pelargonior och perenner gått före rälsbussar och växlingsrörelser.

Rälsbusståget 1811 börjar så resan ner mot Marieborg. Första hållplats är Griphult, där ingen vill gå på trots att plåtstinsen visar annorlunda.

Nästa hållplats är Backbo. Fru Rutenskiöld åker ofta med tåget in till stan för att shoppa. Så även denna tisdag.

Rälsbussen fortsätter vidare mot Munksjö i sakta mak. Här är STH 70 km/h som gäller.

I Munksjö blir det att invänta mötande IC-tåg 72 mot Stockholm på spår 2. Några resenärer från Åvanå går av här för att byta tåg. Andra kommer till för att åka med ner mot Marieborg.

IC 72 på ingång mot Munksjö. Vagnmaterielen kan skifta i tåget. Ibland körs mest 60-talsvagnar, ibland mest 80-tals vagnar. Ibland bruna, ibland blå, och ibland en blandning. 1991 fungerade det mesta som IC. Idag hade SJ ändå lyckats få ihop ett hyfsat enhetligt tåg med lok B1 + B7 + B5 + A2.

Den internationella trafiken var fortfarande rätt betydande 1991 i Marieborg. Det går ett dagtåg Berlin-Marieborg-Göteborg med vagnsmateriel från DR, och så ett nattåg, Sassnitzexpressen Berlin-Marieborg-Stockholm med två Mitropa sovvagnar och en DB liggvagn. Sedan går också tåg 210/211, Csardas till och från Stockholm. Det består av en sov- och liggvagn från  Budapest, en liggvagn från Prag sommartid och omväxlande en sovvagn från Belgrad (MOFS) och Moskva (TiToL).
Idag är det tisdag och Moskvavagnen går med, när Ub växlar tåget av färjan. Det är ganska mycket hemlighetsmakeri kring vagnen. Ingen vet egentligen vem som åker där, eller varför. Bara att de har mycket och udda bagage.

Innan tåget kan fortsätta mot Stockholm blir det såväl tullkontroll som passkontroll.

Framför stationshuset har en resenär stannat för att växla några ord med fröken Urskön. En del kallar henne lätt på foten, men så är det inte alls. Hon gillar bara omväxling och riktiga karlar.

Om den okände resenären kom med eftermiddagens tåg mot Göteborg klockan 15.44 eller om han fastnade hos fröken Urskön. Det får vi aldrig veta.

Sådär ja. Lite grann från trafiken på järnvägen till Marieborg.
För ett tag sedan gjorde jag även två filmer som finns på Youtube. En följer rälsbussen tåg 1812 på returen från Marieborg till Åvanå. Den andra är egentligen inte mycket till film utan gjordes mest för att visa det fina ljudet i Jeco Rc.
Nåväl, kika om ni vill. Här är länken:
youtube.com/channel/UCyfdJfEpm8A-WwrjV-[/youtube]iQgag]http://www.
iQgag
« Senast ändrad: sön 20 apr 2014, 11:38:39 av Niclas »

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.773
« Svar #10 skrivet: lör 04 jan 2014, 18:16:28 »
Kul att se din anläggning.
Många fina vyer som sagt och landskapet känns levande.
Och filmen med rälsbussen gillar jag.

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 591
« Svar #11 skrivet: lör 04 jan 2014, 21:44:03 »
Skön story, absolut!
Men vad kör du på för märken?
Är det 2r? Digitalt etc.
/ HåkanE

zii

• Användare
  • Antal inlägg: 188
« Svar #12 skrivet: lör 04 jan 2014, 22:29:15 »
Jag ser Märklins C-räls på bilderna i alla fall... ;)
Märklin H0, mest gammalt junk som skramlar runt på M-räls.
Ja, och så håller jag på att digitalisera lite smått också.
Fr o m 2017 även skala N!

Niclas

• Användare
« Svar #13 skrivet: mån 06 jan 2014, 17:34:33 »
Skön story, absolut!
Men vad kör du på för märken?
Är det 2r? Digitalt etc.
/ HåkanE
När jag återupptog hobbyn köpte jag helt nytt spårmateriel, Märklin C, tillsammans med en Central station 2. Alla växlar i tågväg, och ytterligare några som ligger otillgängligt, är motoriserade och digitaliserade. Måste säga att digital trafik ger en helt annan dimension åt hobbyn.
Lok och vagnar hade jag samlat på mig under åren som fåtöljrallare, varav det mesta digitalt från början. Två lok konverterade jag från analog till digital drift.

Loken är främst Märklin, Jeco och Roco. Vagnarna är främst Roco och NMJ.

Jag tycker jag har hög driftsäkerhet på banan. Urspårningar är mycket sällsynt, som tur är.
Enda större problemet jag haft är med Märklins växelmotor 74490. Har tvingats byta nästan allihop nu mot 74491 (med ändlägesbrytare) och resten är nog bara en tidsfråga. Skandaldåligt att ta fram en produkt som inte fungerar. Förutom den extra kostnaden måste man ju riva upp landskapet varje gång, och sedan lappa ihop efter bästa förmåga.
« Senast ändrad: tor 09 jan 2014, 18:19:29 av Niclas »

Niclas

• Användare
Fler personer livar upp järnvägen
« Svar #14 skrivet: sön 02 feb 2014, 22:07:58 »
Har köpt diverse Preiser-figurer som jag placerat ut på järnvägen. Det är mycket värde för pengarna, måste jag säga. Att ha gubbar gör hela skillnaden för dött till levande. Tänkte visa några bilder där gubbar kommit på plats på stationer och vid postterminalen.
Har även fått till bangårdsbelysning i Marieborg. Också mycket värde för pengarna, och ganska snabbt inkopplat.

På stationsplan i Marieborg har det kommit till några sittande figurer. Det är en fin sensommardag, så här i början av september 1991.

1991 var mobiltelefoner väldigt ovanliga. För de flesta var det telefonkiosk som gällde om man ville ringa på resande fot. Dagstidningen var ännu ohotad från internet.

Vid postterminalen är det full aktivitet så här på eftermiddagen. Post samlas in från närområdet, men kommer även från omkringliggande städer. I Marieborg kommer även post utrikes ifrån med båt, även om det blir allt mindre i takt med att flyget tar över.

Det är mycket manuell hantering. Inte minst med paketen som ska sorteras om.

Postmästaren håller koll på inkommande post som samlas ihop med postbilarna. Ännu så länge är det gott om tid innan tåget mot Tomteboda ska avgå. Men i takt med att timmarna går, ökar aktiviteten i terminalen.

Även i Åvanå jobbas det. Godset i dagens lokalgodståg 6731 mot Marieborg har lastats och avgår kvart över tre. Styckegodshanteringen vid SJ lades ner redan i slutet av 1986, så magasinet används nu mest för Banverket.

I väntan på rälsbussen i Åvanå. Persontrafiken på bibanan kommer att läggas ner 1994, men det är dessa resenärer, och den lokale tågklareraren, ännu lyckligt ovetandes om.

En person vilar sig på bänken på plattformen I Marieborg innan han äntrar tåget mot Göteborg på spår 1. Han ska inte resa så långt, bara upp till Backbo. Så det blir att byta till rälsbussen i Munksjö.

Här syns den nya bangårdsbelysningen på fyra fackverksstolpar. Det underlättar arbetet betydligt för bangårdspersonalen och har varit ett ärende för SJ:s skyddsombud. Nu är belysningen äntligen på plats.

Dagens lastade oljetåg mot Hököping har växlats fram till spår 5.

Men innan oljetåget får klart för avgång ska eftermiddagens snabba InterCity tåg 16 mot Stockholm gå.

Avgångstiden för IC16 är 16.42 och ankomsttiden till Stockholm 21.58.

Aktiviteten vid postterminalen ökar. Man kan ju undra varför Bring-chauffören verkar vara så upprörd över fraktsedeln?

Vi gör ett hopp till lite senare på kvällen. Klockan är strax efter halv tio. Resenärerna börjar samla sig inför avgången av kvällens nattåg mot Stockholm och Oslo kl 22.30, men tåget är ännu inte upplåst. Men ikväll gör det ingenting. Trots att det redan är september är det inte kallt, bara lite friskt, att sitta ute på plattformen istället för inne i stationshuset.

Och så har jag en fråga till forumets alla experter. Jag köpte ett gäng av Jecos nya kontaktledningsstolpar. Hur långt bör det vara mellan varje stolpe för att det ska se realistiskt ut? Jag tänkte inte dra någon tråd, men tycker ändå att stolpar ökar realismen.
Då infinner sig också frågan om hur man gör med bryggorna på stationerna. Hur får man bäst, och enklast, sådana på plats?
« Senast ändrad: sön 20 apr 2014, 11:37:09 av Niclas »

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 756
  • Göteborg
« Svar #15 skrivet: sön 02 feb 2014, 22:15:35 »
Har för mig att det är runt 60m mellan stolpar och bryggor. Trevlig anläggning du har! Och kul med historien du berättar!  :up:

Lennart.
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

Kristian

• Användare
  • Antal inlägg: 359
« Svar #16 skrivet: sön 02 feb 2014, 23:36:26 »
Kör man skalenliga mått mellan kontaktledningsstolparna så ser det gärna lite glest ut eftersom man oftast inte har skalenliga stationslängder. Själv tycker jag att 45-50 cm mellan stolparna på rakspår och ca 35 cm i kurvor ger ett ganska bra intryck.

Mycket trevlig anläggning för övrigt!

/Kristian
Bygger svenskt i H0, epok V-VI
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.775
« Svar #17 skrivet: mån 03 feb 2014, 11:28:39 »
Grattis till en väldigt fin anläggning.
Har Du funderat på en bakgrund?

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Niclas

• Användare
« Svar #18 skrivet: mån 03 feb 2014, 20:21:09 »
Tack för era vänliga kommentarer. Det uppskattas!   :)

Om kontaktledningen sitter med 60 meters mellanrum i verkligheten blir det 69 centimeter i H0. Precis som Kristian ovan här får jag en känsla av att det kommer att se väl glest ut. De belysningsstolpar jag satt upp på bangården i Marieborg står med ett avstånd av 50 centimeter (se bild i mitt senaste inlägg), vilket ju också är det som Kristian föreslår.
Däremot blir jag lite fundersam över hur det blir med olika avstånd, alltså 50 centimeter på raksträcka och 35 cm i kurva?
Blir det en visuell effekt av att de ändå står på lika avstånd? Hur gör ni? Någon som har bilder på sina lösningar?

Per: Jag har målat bakgrund!  ;) Fast det erkännes, jag har inga större konstnärliga talanger eller ambitioner. Men om du tittar noga på sista bilden så är allt bakom granarna målat på väggen. Drog på lite ljusgrönt (går mot gult) och därefter några granformationer med mörkgrönt. Det fungerar hyfsat på håll, men jag borde kanske komplettera med något ljusblått istället för den vita väggen som himmel?
Det är naturligtvis en smaksak. Tittar jag ut idag så stämmer den vita färgen ganska så bra...

Bakgrunden syns även på bilderna från bangården i Marieborg. Även på några tidigare bilder från Munksjö kan du se bakgrunden. Men som sagt, den tål ingen närmare granskning..

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.675
« Svar #19 skrivet: fre 07 feb 2014, 16:13:00 »
Härlig bana och story! Många fina och inspirerande detaljer och bilder!

Du kanske kan komplettera bakgrunden med några fler nyanser av grönt, och lite blå-grå-vitt? (Stryk grå om du vill ha vackert väder!) En klar dag bleknar himlen mot horisonten. I vilket fall så tycker jag att bakgrunden ger bra intryck.

Vid den här tiden så satsade man ju ganska mycket på att rusta stamnätet och andra viktigare järnvägar, till och med enstaka länsbanor. I samband med X2000-införandet så gjordes en mängd signal-anpassningar, fjärrblockering, nya mötesstationer, ny kontaktledning och förstärkt kraftmatning, skarvfria spår, ombaxning av vissa kurvor för att höja hastigheten med 10-30 km/h, enstaka kortare rätningar för att höja ännu mer. En annan mycket viktig åtgärd vid höjd hastighet var slopandet av plankorsningar och byggandet av planskilda vägkorsningar. Där satsade man ganska mycket under ett antal år vilket också gav bra resultat med färre olyckor. Jag är helt säker på att järnvägen mellan Marieborg och stambanan kommer att omfattas av dessa förbättringar de närmaste åren! Kör man X2000, orten har hamn, både gods, post och lokaltrafik så är det troligen en järnväg som kom att bedömas som viktig att rusta upp.

Däremot är jag mycket oroad för framtiden för banan till Åvanå om banan är i behov av upprustning. Fast vem vet, den kanske blir viktig i en arbetsmarknads och glesbygdssatsning, eller något större företag sluter ett avtal med kommunen och banverket om att börja använda banan mera i utbyte mot en upprustning?

Överhastigheten för X2000 kan vara upp till 30%, så jag tycker vi höjer hastigheten till minst 130 efter att ha slopat ett par plankorsningar! :)

Bra tänkt med att undvika kurvväxlar. Du har redan inspirerat mig att göra ett byte! Jag ser fram emot fler bilder. Kul att du skall sätta upp stolpar. Blir det nya eller gamla sorten eller kör du nya på linjen och gamla på stationen?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Christian1984

• Användare
  • Antal inlägg: 427
« Svar #20 skrivet: fre 07 feb 2014, 18:09:12 »
En underbar bana du har byggt e de märklin 100% eller har du några andra tåg ?

Mvh
Christian
Tyska förebilder!!!!!

Niclas

• Användare
« Svar #21 skrivet: tis 11 feb 2014, 23:05:23 »
LeoArietis: Jag ska experimentera lite med bakgrunden. Tar ditt tips om att fylla på bakgrunden med lite "himmel". Blir nog bättre med lite blå-grått ovanför det gröna. Annars är det ju inte värre än att man kan måla över med vit väggfärg och börja om...

Det finns all anledning att vara bekymrad över persontrafiken till Åvanå. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg kom den att läggas ner på försommaren 1994. Därmed blev denna bana den sista som trafikerades reguljärt med rälsbussar ur Y6/Y7-generationen (det finns de som hävdar att den sista banan var Ulricehamn-Sjötofta, men där upphörde trafiken redan sommaren 1988, så det är alltså fel...  ;)). I samma veva avbemannades stationen i Åvanå.

Godstrafiken fick rulla vidare, och gör så faktiskt än idag 2014. Låt vara att tågen inte längre går som tåg utan som spärrfärd från Munksjö, och att banan förstås finns under Trafikverkets lupp i den utredning som pågår kring lågtrafikerade banor...
Men det lilla pappersbruket i Åvanå är beroende av sina järnvägstransporter för att få ut sina produkter till marknaden. Så än är sista ordet inte sagt.

Men om detta vet alltså ingen än, så här i september 1991.

Vad gäller kontaktledningsstolparna så har jag köpt den gamla typen. Tror att de kommer att kännas mer rätt på den här banan, som ju är i behov av upprustning.

Christian1984: Allt spårmaterial, liksom körkontroller, är Märklin. Loken är en blandning av Märklin, Jeco och Roco. Vagnarna är i huvudsak Roco, NMJ och Tillig. Posttåget är Märklin.
« Senast ändrad: tis 11 feb 2014, 23:37:37 av Niclas »

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.775
« Svar #22 skrivet: ons 12 feb 2014, 13:47:45 »
Du har inte funderat på en fotobakgrund?
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Niclas

• Användare
« Svar #23 skrivet: ons 12 feb 2014, 19:34:40 »
Du har inte funderat på en fotobakgrund?
Jodå. Men slagit bort den tanken.
Dels går det åt 10 meter fotobakgrund. Det betyder att landskapet skulle upprepa sig själv väldigt mycket då man skarvar samma delar. Väljer man olika landskapsdelar blir det väl istället svårt med skarvarna.
Jag tycker också ofta att fotobakgrunder blir "för bra". Jag tycker det uppstår någon slags känsla av distans då bakgrunden är lite mer diffus, och att fokus då istället hamnar på själva modellen.

Jag kan förstås ha helt fel, så rätta mig gärna. Jag har i ärlighetens namn aldrig provat någon fotobakgrund alls.

Niclas

• Användare
« Svar #24 skrivet: lör 15 feb 2014, 17:44:12 »
SJ har alltså valt att sätta in X2000 på järnvägen till Marieborg. Det hände efter sommaren för några veckor sedan, och redan nu i början av september kan SJ konstatera att det blev en stor framgång. Resandet har ökat, inte minst med affärsresenärer som åker över dagen.
X2000 lämnar Stockholm M-F, S klockan 17.30 och ankommer till Marieborg klockan 22.13. Åt andra hållet går X2000 från Marieborg M-F klockan 06.08 och ankommer till Stockholm klockan 10.50. Lördagar går tåget istället 07.10 och kommer till Stockholm klockan 11.53.
Restiden på fyra timmar och 45 minuter är konkurrenskraftigt gentemot de två dagliga InterCitytåg som också trafikerar sträckan. Tyvärr kan SJ se ett minskat intresse för nattåget. Förmodligen har en del resenärer som tidigare valde nattåget nu gått över till X2000.

Här kommer lite bilder från X2000-trafiken på järnvägen.

Klockan är strax sex på morgonen denna torsdag. X2000 tåg 514 står klart för avgång mot Stockholm på spår 1 i Marieborg. Banan är enkelspårig hela vägen till Hököping, så avgångspunktligheten är viktig.

Äntligen finns det nu en bistrovagn med i tåget. På grund av leveransförseningar så har tåget de första veckorna gått utan, och serveringen har fått skötas av boy-vagnar.

Och en sidovy på den nya bistrovagnen.

Eftersom tåg 514 är norrgående mot Stockholm går manövervagnen först. Idag är det förare Karlgren som sitter bakom spakarna. Han gillar att köra manövervagnen som också har korglutning. Då stannar kaffet kvar i koppen.

Strax utanför Marieborg betar några kor i en hage. I ärlighetens namn bryr de sig varken om X2000, godståg eller de internationella nattåg som passerar hagen. Bara gräset är grönt och saftigt, så är de nöjda.

Karlgren är nöjd. Punktligt kunde han rulla ut från Marieborg.

En kvart senare passerar tåget Munksjö i god fart. Här stannar aldrig X2000, utom tåget på lördagar. STH är 100 kilometer i timmen, men X2 får gå med överhastighet, så i nedförslutet efter Munksjö kan tåget lätt tangera 120 kilometer i timmen.

Klockan är strax efter 22 på kvällen. X2000 tåg 515 mot Marieborg är några minuter efter tidtabell när det stretar uppför backen in mot Munksjö.

Hög fart genom Munksjö. Nu är det bara de sista nedförsbackarna kvar innan tåget når sin slutstation Marieborg. Även om tåget är snabbt, börjar flera av resenärerna ändå se fram emot slutet av resan.

Så här dags ligger Munksjö station relativt öde. Lokal tågklarerare finns på plats dygnet runt, men biljettexpeditionen är stängd sedan några timmar. Ytterligare ett tåg ska stanna här innan det blir natt. Det är nattåget mot Stockholm och Oslo som gör ett kort uppehåll, och två resenärer verkar vara tidigt ute. Men X2000 bromsar knappt ens in.

Med tanke på avståndet till Stockholm är flyget fortfarande mångas förstahandsval. När Linjeflyg i våras fick höra att SJ tänkte sätta in sitt nya flaggskepp X2000 till Marieborg tog det inte lång tid innan bolaget beslutade att sätta in sina nya och större Boeing 737-500 på linjen. Linjeflyg flyger sex rundturer varje vardag, och något färre på helgerna. Boeingen tjänstgör i morgonturen till Stockholm och motsvarande kvällstur söderut. Även en rundtur på eftermiddagen flyger Linjeflyg med den större maskinen. Här ses en Boeing 737-500 på väg att landa på Marieborgs flygplats.

Annars trafikeras linjen av Fokker 28. Här står en maskin redo i Marieborg på tidiga vinterkvällen att vända åter mot Arlanda som Linjeflygs LF421.
« Senast ändrad: sön 20 apr 2014, 11:38:04 av Niclas »