Författare Ämne: Fiffig abrovink och vad är key stock på svenska?  (läst 617 gånger)

Joche

• Användare
  • Antal inlägg: 44
Fiffig abrovink och vad är key stock på svenska?
« skrivet: ons 27 nov 2013, 06:33:15 »
Jag sprang på en hemgjord abrovink på youtube. Det är en L-profil försedd med metallplattor som man kunde sätta neodymmagneter på. Att hjälpa till vid byggen etc.

I videon förekommer också en låda med "key stocks", en samling metallbrickor/kilar/distanser som kan användas som distanser och stöd. Synnerligen användbart.

Men jag kan inte hitta dessa "key stocks" på svenska marknaden och har ingen aning hur det skall översättas.

Se videon:
Bygger min första modul. N-skala.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.872
SV: Fiffig abrovink och vad är key stock på svenska?
« Svar #1 skrivet: ons 27 nov 2013, 07:13:14 »
Det är väl något sådant här du letar efter?

/Lars

Joche

• Användare
  • Antal inlägg: 44
« Svar #2 skrivet: ons 27 nov 2013, 07:25:38 »
Det är väl något sådant här du letar efter?

/Lars

Exakt. En sådan skall beställas. Någon som vet om den finns på europeiska marknaden?
Bygger min första modul. N-skala.

Spirre

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.796
« Svar #3 skrivet: ons 27 nov 2013, 08:12:55 »
Det som kallas "key stock" är helt enkelt plattkilar som används inom maskinindustrin. Finns att köpa på maskinaffärer. Jag skulle tro att "stock" i det här fallet kan översättas med "sortiment".
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.872
« Svar #4 skrivet: ons 27 nov 2013, 09:18:04 »
Finns t.ex. här

/Lars

H0n3

• Stammis
  • Antal inlägg: 555
    • Dåseberga
« Svar #5 skrivet: ons 27 nov 2013, 22:22:48 »
Key är mycket riktigt det vi kallar kil, i det här fallet plattkil.

Stock är helt enkelt material i allmän benämning, t ex "bar stock" som betyder stångmaterial. Alltså utgångsmaterial för att göra speciella kilar eller annat.

Fördelen med kilstål är dels kvaliteten och det faktum att materialet har skarpa hörn vilket är en fördel när det används som stöd. Kilstål kan köpas i längdvara från t ex Ironbill; http://ironbill.se/index.php/cPath/175_98_266/sort/2a/page/1. Som synes finns det i många storlekar.

Mvh

/Peter
Slötorp-Dåseberga Jernväg (SDJ), MJ i H0, H0n3, H09
DMW - Dåseberga Mekaniska Werkstad - Fartyg, Lok, Vagnar i 1:87 och verktygsutrustning i 1:1