Författare Ämne: Månadsbilden  (läst 17830 gånger)

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
SV: Månadsbilden
« Svar #25 skrivet: sön 30 apr 2017, 17:49:16 »
I ett forum finns det alltid en del som håller andra om ryggen, inte något konstigt med det, men det kan skapa en skev bild av vad merparten tycker. Mitt förslag är att man inte annonserar ut vem som har skickat in bilden förrän röstningen är avslutad. Rättvisare så. Månadens röstning ser ut att ge mig rätt i det antagandet. Jag kan bara hoppas på att fler håller med mig. I annat fall slutar jag rösta på Månadens bild då mitt bidrag inte betyder någonting mot en "maffia".
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.065
« Svar #26 skrivet: sön 30 apr 2017, 18:09:06 »
I ett forum finns det alltid en del som håller andra om ryggen, inte något konstigt med det, men det kan skapa en skev bild av vad merparten tycker. Mitt förslag är att man inte annonserar ut vem som har skickat in bilden förrän röstningen är avslutad. Rättvisare så. Månadens röstning ser ut att ge mig rätt i det antagandet. Jag kan bara hoppas på att fler håller med mig. I annat fall slutar jag rösta på Månadens bild då mitt bidrag inte betyder någonting mot en "maffia".
Utveckla gärna detta. Hur kom du fram till det? En månads omröstning, är väl inte tillräckligt som underlag för en sådan slutsats.
För övrigt skickar väl deltagarna själva in sina bilder, som vilket inlägg som helst. Då syns det alltid vem som skickat inte det.
Menar du att ansvarig för "Månadens bild" ska sortera bilderna och lägga ut dem anonymt?

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.124
« Svar #27 skrivet: sön 30 apr 2017, 18:27:20 »

Det där är ett ganska tråkigt påhopp på tidigare vinnare. Har du några bevis för att de har vunnit på ett ojuste sätt?

Vad gäller själva förslaget så kan jag utan problem identifiera tre av de fem fotograferna i den senaste tävlingen utifrån tidigare bilder på samma fordon/miljöer. De hade inte hjälpt att lägga ut de bilderna anonymt.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.105
« Svar #28 skrivet: sön 30 apr 2017, 18:43:03 »
Jag känner ingen om anmält månadens bild men enligt mig är det självklart att rätt bild leder denna månaden.andra månader har jag inte alls hållt med.
Det kanske är så enkelt att vi alla tycker olika saker är snyggt?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Spirre

• Veteran
« Svar #29 skrivet: sön 30 apr 2017, 20:30:39 »
Låt oss säga så här: om en välkänd frontfigur inom mj presenterar en bild som saknar innehåll, hur många är det då inte som röstar på den? Eller om en person med stort umgänge i våra kretsar presenterar en bild, visst får han extra poäng från sin krets? Naturligtvis kan han maila sina vänner och be dem ge sin röst, men i så fall vore röstningen värdelös.

Vad vore fel med att inte namnge den som skickat in bilden före röstningen?

Citera
Det där är ett ganska tråkigt påhopp på tidigare vinnare. Har du några bevis för att de har vunnit på ett ojuste sätt?

CalleA, sansa dig. Jag anklagar ingen, jag bara ser en viss risk för att röstningen inte går helt rätt till. Om det nu blir så att karteller väljer Månadens Bild, då saknar valet mening. Att inte namnge deltagarna är ingen garanti för rättvisa, men det minskar i alla fall risken för kartellbildning. Och som jag sa, varför ska jag rösta om min röst saknar betydelse?

Johan S

• Stammis
  • Antal inlägg: 879
« Svar #30 skrivet: sön 30 apr 2017, 20:41:30 »
Se inte Månadens MJ-bild som en jätteviktig tävling utan som en möjlighet att få se fina MJ-bilder på forumet.
Hälsningar,
Johan Stenson

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.517
« Svar #31 skrivet: sön 30 apr 2017, 21:07:37 »
Varför inte göra så här då:
1) Ta bort tävlingsmomentet
2) Ha ett tema per månad
3) Låt en tråd per månad innehålla bilder enligt månadens tema. "bildadmin" bort bilder som inte följer månadens tema.

/Lars

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.185
« Svar #32 skrivet: sön 30 apr 2017, 21:26:18 »
@Spirre A propå att sansa sig, "maffia" och "kartellbildning":emm:. Det är väl att ta i, i synnerhet när det rör sig om något så (hoppeligen) harmlöst som en "tävling" om månadens bild.

Jag tror mig förstå att du är en estet när det gäller modelljärnvägsfoton och inte gillar vare sig bilder som "saknar innehåll" eller är enformiga i största allmänhet.

Risken med dina höga krav är att de som lägger ut bilder här på forumet eller hanterar demsamma tröttnar på såna här orättvisa och okänsliga utspel. För övrigt har det ju redan hänt.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

ekenberg

• Användare
  • Antal inlägg: 208
  • modelljärnvägsrallare....
« Svar #33 skrivet: sön 30 apr 2017, 21:45:16 »
Hej.
Det är sällan jag blandar mig i dessa diskussioner, jag uppskattar tävlingen månadens bild mycket och röstar ju alltid på den bild jag tycker bäst om oberoende om vem som lagt ut den..... men jag håller med spirre om att det inte vore dumt om bilderna var anonyma. Är detta svårt att lösa, ja då är det kanske inte värt det. Men annars tycker jag ju att det skulle göra tävlingen betydligt mer spännande. Visst kan man känna igen foton från en anläggning . Men de flesta av oss har inte den kollen.
Dessutom skulle det kanske kunna ha den fördelen att fler skulle lägga ut bilder i tävlingen....
Så om det inte är svårt tycker jag att det skulle göra tävlingen ännu bättre.... :up:
kung i min värld....

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.065
« Svar #34 skrivet: sön 30 apr 2017, 23:02:47 »
Låt oss säga så här: om en välkänd frontfigur inom mj presenterar en bild som saknar innehåll, hur många är det då inte som röstar på den? Eller om en person med stort umgänge i våra kretsar presenterar en bild, visst får han extra poäng från sin krets? Naturligtvis kan han maila sina vänner och be dem ge sin röst, men i så fall vore röstningen värdelös.

Vad vore fel med att inte namnge den som skickat in bilden före röstningen?

Citera

CalleA, sansa dig. Jag anklagar ingen, jag bara ser en viss risk för att röstningen inte går helt rätt till. Om det nu blir så att karteller väljer Månadens Bild, då saknar valet mening. Att inte namnge deltagarna är ingen garanti för rättvisa, men det minskar i alla fall risken för kartellbildning. Och som jag sa, varför ska jag rösta om min röst saknar betydelse?
Spirre, du är nog lite för mycket lagd åt konspirationsteorier. "Maffia", "sin krets", "kartellbildning", jo jag tackar. Om någon mailar till vänner och bekanta, för att få röster, så kvarstår den risken, med ditt recept. Själv tror jag inte att någon lägger ner så mycket energi på en sådan tävling.
Vem skulle f.ö. ta på sig att ta emot bilderna och lägga ut dem anonymt?
Nej Spirre, det är inte CalleA som ska sansa sig, utan du själv. "Månadens bild" är en tävling i all anspråkslöshet. Man vinner inget annat än glädjen över att ha vunnit, och att bilden uppskattades.

Detta är en storm i ett vattenglas.
« Senast ändrad: sön 30 apr 2017, 23:17:41 av HJP »

markenklo

• Användare
  • Antal inlägg: 176
    • http://arkenklo.com
« Svar #35 skrivet: mån 01 maj 2017, 00:38:22 »
Sitter här nu och småler åt stenkastandet! :lol:

Är man en duktig fotograf och får tillgång till ex. Gissberg´s fantastiska byggverk, så bör man ligga väldigt bra
till i Månadens bild som den är idag! Det är ju trevligt med såna bilder, men många av oss är ju på vår egna kunskapsnivåer och jag kanske tycker min bana är jättefin ändå. Risk föreligger ju att folk tappar sugen när man inser att man inte har en suck att nå dom resultaten, eller inte ens orkar försöka.

Eftersom Månadens MJ bild inte är en fototävling rent tekniskt och man kan använda sig av andras jätteproffsigt byggda banor och verk, så kanske LLJ är inne på rätt spår!

En serie med inspirerande bilder i ett visst tema? Sen kan man gärna uppge vem som har skapat det man fotograferat. Man skall tycker jag, ha tagit bilden själv!

Det kan ju innehålla allt från humoristiska inslag till alldeles sanna eller fiktiva händelser, som så många av oss som bygger tänker på när man skapar en miljö på en modellbana.

Kanske to.m. en kort film som visar ett skeende på banan.

Mvh Magnus

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.424
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #36 skrivet: mån 01 maj 2017, 08:11:06 »
Med tanke på att omröstningar där oegentligheter förekommit som fått oönskade konsekvenser är det inte helt osannolikt att FBI tar del av och kollar upp omröstningen även i vårt forum.  Den som misstänks ha påverkat får förbli anonym.   :D

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.392
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #37 skrivet: mån 01 maj 2017, 13:50:41 »
Spirre, det var inte längesedan du klankade ner på någon för att visa sin fina bana i forumet. Nu kritiserar du vinnarna i bildtävlingen för att få för många röster. Du verkar inte tycka om när det går bra för andra. Väldigt tråkig stil.

Men, kul att höra er andras olika åsikter! Själv tycker jag att tävlingens syfte i första hand är att öka mängden bilder som visas i forumet, och det syftet tycker jag tävlingen uppfyller. Vill man posta bilder utanför tävlan så är det ju fritt fram att göra det i resten av forumet, när man helst vill.

Att man skulle "kompisrösta" kan jag kanske också se ibland, men ofta är det ju så att de "välkända frontfigurerna" inom MJ, som Spirre kallar dem, är just välkända för att de är duktiga byggare, och därmed ofta har fina bilder att bidraga med. Inte konstigt om de får flest röster då. Finns knappast någon konspiration, snarare en konSpirretion.  ;)

Visst är det så att tävlingen inte är 100% fototeknisk eftersom en duktig byggare har finare miljöer att fota. Men, man ska inte underskatta vad man kan göra även med en medelmåttig bana eller modul med bra komposition, fint ljus, osv. Får man inte så många röster som man tänkt är det lätt att skylla på att det handlar om motivet, men det kan vara så att man inte tagit en tillräckligt bra bild också. Sen är det ju fritt fram att bidra med bilder av andras byggen, så passa på att fota på modulträffar t ex.

Tyvärr är det för mycket jobb med att göra tävlingen anonym då jag skulle behöva ta emot bidrag via mail och PM, och själv posta dem i tävlingen. Jag kommer fortsätta med tävlingen som den är tills vidare.

Mvh Anton

Spirre

• Veteran
« Svar #38 skrivet: mån 01 maj 2017, 14:16:32 »
Citera
Spirre, det var inte längesedan du klankade ner på någon för att visa sin fina bana i forumet. Nu kritiserar du vinnarna i bildtävlingen för att få för många röster. Du verkar inte tycka om när det går bra för andra. Väldigt tråkig stil.

Det verkar som att du väljer att missförstå det jag skrivit, endast din första mening har ett mått av sanning i sig. Jag har bett om ursäkt för det, hur länge ska jag behöva skämmas för det?

Citera
Tyvärr är det för mycket jobb med att göra tävlingen anonym då jag skulle behöva ta emot bidrag via mail och PM, och själv posta dem i tävlingen.

Ett argument som jag inte kan opponera mig emot. Det kunde ha blivit ditt första inlägg, då skulle tråden ha självdött.

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.185
« Svar #39 skrivet: mån 01 maj 2017, 15:10:28 »
........då skulle tråden ha självdött.

??? Du postade ju ditt inlägg i en flera år gammal tråd - som du förvisso själv startat - så självdött !? Ja, den hade varit i djup slummer om du inte på detta onödiga sätt väckt den.

Att i detta sammanhang använda ord som maffia och kartellbildning, även om det är bildligt menat, är minst sagt att sakna proportioner. Men effektivt om man vill starta ett gräl, just sådär bara.
Så "självdör", det gör tråden när man sansat sig och insett vad man egentligen har skrivit och slutar att försvara sig i fråga.

/Mats   

En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Rickard95

• Användare
  • Antal inlägg: 499
    • HNoll
« Svar #40 skrivet: mån 01 maj 2017, 15:50:43 »
Hallå :)
Jag vill först säga att jag inte riktigt hänger med på vad problemet är eller vad det är som Spirre råkat ut för.
Tittar man tillbaka på vilka som vunnit så tycker jag man kan se att det är många olika vinnare med helt olika nivåer och teman.
Jag tycker tävlingen fungerar alldeles utmärkt och att någon skulle ha fördel till att få många kompis röster tror jag inte.

Dock tycker jag att det är för få som engagerar sig i att deltaga i tävlingen och även rösta i tävlingen. Det kan ju hänga ihop med att tävlingen i mitt tycke har blivit väldigt enformig. Det är ingen utmaning längre. Förr när det var olika teman blev man tvungen att fota nya bilder om man inte hade något på lager och likaså kunde då vissa personer falla bort från tävlingen då vissa teman inte återspeglar deras tema eller fordonspark. Som det är nu rotar man igenom sin bildbank och tar den som man tror kan klå motståndarna.

I pågående bildtävling för april har cgn1954 fått min röst. Jag tycker den är överlägsen allt annat i månadens tävling även om den till 100% återspeglar vad som ser ut som en modelljärnväg.

Mvh Rickard :)
« Senast ändrad: mån 01 maj 2017, 17:10:33 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Spirre

• Veteran
« Svar #41 skrivet: mån 01 maj 2017, 16:07:30 »
Citera
Så "självdör", det gör tråden när man sansat sig och insett vad man egentligen har skrivit och slutar att försvara sig i fråga.

Så varför slutar inte du att försvara dig?

Rickard 95: du satte just tummen på vad jag avsåg. Du väljer en gatubild från en tysk storstad och visst är den realistisk. Personligen väljer jag bilden från 1956, den som har fått minst röster. Den har en underbar stämning som passar mitt öga. Den är också realistisk även om tåget är "på villovägar". Naturen, belysningen och skymningsljuset är fantastiska i sin enkelhet. Fotokonst! Jag lyfter på hatten för 1956.

dennisb

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 396
« Svar #42 skrivet: mån 01 maj 2017, 16:11:51 »
Ibland kan jag inte låta bli att komma tillbaka till denna klassiker:
http://www.dt.se/ohederliga-debattekniker-kortsluter-debatt

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 310
« Svar #43 skrivet: mån 01 maj 2017, 16:23:22 »
Jag kommer fortsätta med tävlingen som den är tills vidare.

Mvh Anton

Gör du helt rätt i tycker jag.

även om den till 100% återspeglar vad som ser ut som en modelljärnväg.

Mvh Rickard :)

Det kan väl inte vara helt fel när tävlingen heter just "Månadens MJ-bild"?
Därmed inte sagt att jag inte gillar en bild på t.ex. ett Gissbergslandskap, eller en operation av något med vinkelslip.

Robban
« Senast ändrad: mån 01 maj 2017, 16:25:31 av Robban »
V8

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.883
« Svar #44 skrivet: mån 01 maj 2017, 17:51:05 »
Jag kan inte se annat än att denna dumma debatt grundar sig på avundsjuka. Stå på dig Anton, låt oss hoppas att månadens bild kan fortsätta utan mera obefogat gnäll.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 204
« Svar #45 skrivet: ons 03 maj 2017, 20:46:22 »
I pågående bildtävling för april har cgn1954 fått min röst.
Tack Rickard - gläds åt motiveringen.... dessutom av en mästare (!) som vunnit Månadens MJ-bild flera gånger.  :D

Angående inläggen/synpunkterna: Verkar som om några här har för mycket fritid. Kan man inte se denna lilla tävling som en liten sak i sammanhanget (alternativt i sandlådan) så går det bra att kontakta undertecknad för adekvata råd. Jag bidrar personligen med en bild eller två på detta forum, i denna tävling, enbart för att det är kul och för att mina bilder är bäst (ja - det var ett skoj!). Varför det ska uppstå en irriterad ton om detta är aningen svårt att förstå samtidigt som det kan bidra med att göra det hela mindre kul. Men det kanske är syftet?

Vore väl skönt om Anton fick chansen fortsätta ratta tävlingen tills det inte kommer in några bidrag på ett tag - först kanske det kan vara dax lägga ner tävlingen. 

Personligen saknar jag nyare bilder av signaturerna auhs och Arstuga. Tänk om de kunde bidra igen.
« Senast ändrad: ons 03 maj 2017, 20:53:44 av cgn1954 »
Mvh /CGN

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 805
« Svar #46 skrivet: tor 04 maj 2017, 22:44:03 »
Tycker också det gnälls väl mycket i denna tråden, låt Anton sköta detta. Kul för dom som vinner, men framförallt njuter jag av snygga bilder, oavsett vem som vinner. Det är ju bl a det som det handlar om. Att antingen njuta av snygga tågbilder, men även se tåg och landskap live plus allt annat förstås som man kan göra inom mj.

Dock är trevliga bilder värt mycket, även som inspirationskälla. Köpte Sture Byhléns bok på mässan i Göteborg i helgen och gillar de många fina bilderna i boken, liksom texten såklart. Ångrar mig att jag inte samtidigt löpte Dervings bok, säkert många fina bilder där också.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.686
« Svar #47 skrivet: tor 04 maj 2017, 23:07:47 »
Jag har ett önskemål om att det lite oftare än det senaste året är ett tema i tävlingen, och inte bara helt öppet, men det är som sagt bara ett önskemål och andra kanske inte håller med.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

svenskN

• Stammis
  • Antal inlägg: 583
« Svar #48 skrivet: tis 30 maj 2017, 17:25:59 »
Ahhh!
En ny tävling i tävlingen!
Vad ska denna månads tema vara....  ;)

Kan ju vara så att Antons temaidèer alternativt inspiration,tid inte räcker till :)

Jag slänger genast ur mig följande:

Gårdsplan/tomt
Logistik (tolka det som ni vill)
Ett tåg kommer lastat
Dagens superdetaljering
Månadens nykomling ( ja här går alla frontfigurer bort :p  )
Årets byggmiss
Veckans gladbygge
Årets mysigaste byggträff
Hehe,vad mycket dumt man kan tänka på väldigt kort tid

Nej den sista är inget tema,eller!?   :emm:

Några av dem är med flit för att även storfräsarna ska få vila lite ;) och med varm hand lämna över rodret till nybörjarna :)

M.v.h Björn

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.392
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #49 skrivet: tis 30 maj 2017, 17:32:49 »
Tackar för förslagen  :up: