Författare Ämne: Månadsbilden  (läst 19490 gånger)

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
Månadsbilden
« skrivet: tis 15 okt 2013, 17:45:21 »
Snälla ni, sluta snacka under rubriken "Månadens Mj-Bild". Låt det vara ett forum för att visa bilder, inget annat. Visst kan jag hålla med Anders Johansson om att tävlingen förmodligen redan är avgjord, men låt oss inte avskräcka andra entusiaster från att publicera sina bilder. Och låt det vara fotografernas bilder som får styra, inte konstnären bakom alstren.
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.422
    • http://www.hattifnatt.se/
SV: Månadsbilden
« Svar #1 skrivet: tis 15 okt 2013, 18:11:45 »
Hej!

För det första har jag flyttat den här tråden till kategorin Månadens MJ-bild, eftersom det är här den hör hemma. Vidare har jag nu rensat bort alla inlägg i tråden Månadens MJ-bild oktober som inte är bidrag. Vill man diskutera och kommentera månadens MJ-bild så går det bra att göra det i den här delen av forumet, i en annan tråd än själva tävlingstråden. Antingen startar man en ny tråd, eller så skriver man i en befintlig, om det passar.

Mvh Anton  :up:

Spirre

• Veteran
« Svar #2 skrivet: tis 15 okt 2013, 18:28:31 »
Tack Anton!

aNders

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.336
« Svar #3 skrivet: sön 20 okt 2013, 10:51:08 »
Detta tycker jag är långt ifrån avgjort . Tittar man på OlleF,s bild så smälter man som en smörklick.

DJ

• Användare
  • Antal inlägg: 229
« Svar #4 skrivet: sön 20 okt 2013, 14:19:05 »
Bra samtal!
Låt alla bilder vara publicerade innan segrare utses...!
 :up:
M-räls och 50-talsstuk på det hela. "Det var bättre förr, ju förr desto bättre"...

Pennstativ

• Stammis
  • Antal inlägg: 764
« Svar #5 skrivet: sön 20 okt 2013, 16:37:06 »
Först av allt vill jag tacka Anton för den fina skötseln av tråden! Du gör ett kanonjobb! :up: :up: :up: :up: :up:

Nu har undertecknad "tänkt till" en stund. För en tid sedan var tråden "Månadens MJ-bild" nerlagd :'(. Jag var en av de pådrivande för att få igång den igen. Tråden hade försvunnit från forumet bl. a. av anledningen att för få bilder kom in. Varför då så få bilder? Själv hade jag uppfattningen att man skulle ta en bild på det man själv byggt. Läste därefter i reglerna att det var ok att plåta det andra byggt :up:! Nu kan även undertecknad som för tillfället inte har någon anläggning uppbygd vara med. Jättebra :handshake:!

I detta ligger poängen: "Månadens MJ-bild" är inte en byggtävling utan en fototävling :yin:!

Genom att förtydliga detta på forumet öppnas ännu en fin möjlighet till ytterligare en mycket trevlig månadstävling:
 "Månadens MJ-byggare". Betrakta gärna följande som ett direkt förslag:

:lamp: :lamp: :lamp: :lamp: En ny "månadstråd" startas under namnet "Månadens MJ-byggare". Syftet är att varje månad rösta fram det modellbygge som man tycker är det mest framstående av de bidrag som kommer in. Regelverket kan hållas enkelt utan kategorier för detaljer. Här följer ett förslag:

*En ny månadstävling införs där man erhålla titeln "Månadens MJ-byggare". Tävlingens syfte är att varje månad vaska fram det modellbygge inom MJ som av forumets röstande medlemmar anses vara förtjänt av att byggaren tilldelas titeln "Månadens MJ-byggare". Modellen kan vara allt från en signal, en spade, ett hus eller en slipers till en hel komplett MJ-anläggning. Samma objekt kan tilldelas titeln endast en gång.

* Lägg in ditt bidrag här i tråden tillsammans med titel/bildtext. Instruktioner för bilduppladdningen finns här: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=8973.0

* Max tre bilder per objekt. Vem som helst kan ta bilden åt dig, men skriv då en kommentar med "Foto: xx".

* Varje person kan under samma månad skicka in valfritt antal tävlingsbidrag. Kom dock ihåg att en modell endast kan medverka under en enda månad.

*Varje person kan vinna tävlingen upprepade gånger med olika modeller.
---

Gällande uppstarten och skötseln så lämnar jag gärna och med varm hand detta till Anton! Förhoppningsvis vore detta inte allt för betungande då denne man redan sköter fototävlingen "Månadens MJ-bild" ;)

Jag ser gärna ett forum i November där man kan vara med i följande tävlingar:

Fototävlingen "Månadens MJ-bild"
Byggtävlingen "Månadens MJ-byggare"

Vad tycker Ni?  :oops:

SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
« Svar #6 skrivet: mån 21 okt 2013, 20:22:29 »
Tack för uppskattningen. Tycker själv att det är kul att tävlingen är igång igen. Alltid kul att se de fina bidragen! Så stort tack till alla som bidrar!  :)  :)

Att Månadens MJ-bild hade uppehåll ett tag berodde inte på för få bidrag, utan för att forumets Administratör, som skötte tävlingen, avgick. Nog har det vissa gånger inte varit så många bidrag, men det brukar vara under sommarmånaderna när alla är ute, istället för i hobbyrummet, vilket ju är förståeligt.

Jag gillar din idé med Månadens MJ-byggare. Själv måste jag dock tyvärr säga att jag har ganska mycket som det är och inte riktigt har tid att hålla i en tävling till. Visst, det skulle inte vara så jättemycket extrajobb, men mer tid skulle det ta, och det går inte riktigt för mig just nu.

Det jag eventuellt skulle kunna tänka mig är en tävling per kvartal. En för varje årstid.

Angående ditt förslag till regler så håller jag med om att varje bidrag bara får delta i en tävling, men jag tycker inte samma person får delta med flera objekt i samma tävling. Precis som det är nu i Månadens MJ-bild. Max ett bidrag per person.

Mvh Anton  :)

Pennstativ

• Stammis
« Svar #7 skrivet: tis 22 okt 2013, 04:52:05 »
Anton!

Då blir mitt förslag att:

1. Införa en byggtävling per halvår med max en modell per person.
2. För att undvika missförstånd - samtidigt förtydliga att "Månadens MJ-bild" är en fototävling.
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Spirre

• Veteran
« Svar #8 skrivet: tis 22 okt 2013, 07:47:40 »
Vilken trevlig idé från "Pennstativ".  :up:

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.579
« Svar #9 skrivet: tis 22 okt 2013, 08:28:23 »
lite långt med 6 månader mellan varje tillfälle.

Vore det inte möjligt att för ytterligare en person få rättigheter att redigera i avdelningen Månadens MJ-bild, t.ex. Pennstativ, och sköta  tävlingen Månadens modellbygge?

/Lars

Pennstativ

• Stammis
« Svar #10 skrivet: ons 23 okt 2013, 21:54:44 »
Vilken trevlig idé från "Pennstativ".  :up:

Tack Spirre!
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
« Svar #11 skrivet: ons 23 okt 2013, 22:17:17 »
Anton!

2. För att undvika missförstånd - samtidigt förtydliga att "Månadens MJ-bild" är en fototävling.

Jag tycker vi kör en tävling per kvartal. Med början nu 1:a november. Jag kan tänka mig att hålla i det.

Mvh Anton

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #12 skrivet: ons 23 okt 2013, 22:24:16 »
En bra idé ifrån Pennstativ.

Jag ska med glädje följa denna tävling, för att kunna se duktiga byggare, för det finns en uppsjö inom hobbyn som vi kanske kan få se.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Pennstativ

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tor 24 okt 2013, 17:44:03 »
Anton!

Jag tycker vi kör en tävling per kvartal. Med början nu 1:a november. Jag kan tänka mig att hålla i det.

Mvh Anton

Anton! varmt tack för att Du ställer upp! Du sköter det väldigt bra! November och december blir två månader och därmed inte fullt ett kvartal. Helt ok att köra två månader i inledningen för att därefter fortsätta kvartalsvis (till 31/3, 30/6, 30/9 samt 31/12). Vi får hoppas på gott om bidrag  :) :)
« Senast ändrad: tor 24 okt 2013, 18:13:38 av Pennstativ »
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Mazz

• Stammis
  • Antal inlägg: 749
    • Banbyggarna
« Svar #14 skrivet: ons 27 nov 2013, 16:46:54 »
Tack Anton för dina insatser för månadens bild! Roligt att det är så mycket bidrag nu också!

Jag har en fråga runt tävlingen. Jag utgår ju med mitt tittande på forum från "aktiva ämnen", så även här i detta forum. Men, det innebär då att följa månadens bild i omröstningsfasen är lite pyssligt och glöms ibland bort. Skulle det vara möjligt för forumet att notera en lagd röst likvärdigt som ett inlägg? Då skulle "månadens bild" ofta finnas med bland aktiva ämnen och kanske även nå fler röstare? Svenska 3D-tåg fungerar på detta sätt med omröstningar och det blir väldigt illustrativt. bara en fundering.   :)

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
« Svar #15 skrivet: ons 27 nov 2013, 16:58:10 »
Jag ska undersöka om den möjligheten finns. Ingen dum idé!

Jag postar ju ett inlägg varje gång som omröstningen börjar, så ingen bör missa när det är dags att rösta.

Pennstativ

• Stammis
« Svar #16 skrivet: ons 27 nov 2013, 18:57:36 »

Jag postar ju ett inlägg varje gång som omröstningen börjar, så ingen bör missa när det är dags att rösta.

Anton! Du äger! ...och så var det det här med byggtävlingen. vad tror du pm att starta den vid årsskiftet? Det finns ju några lediga mellandagar i den vevan. Om jag själv skulle klara av det så hjälper jag gärna till. Dock krävs utbildning eller bra skrivna instruktioner.
SJ (F.d. BAJ-VCJ) 59-69

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
« Svar #17 skrivet: mån 02 dec 2013, 00:48:42 »

Anton! Du äger! ...och så var det det här med byggtävlingen. vad tror du pm att starta den vid årsskiftet? Det finns ju några lediga mellandagar i den vevan. Om jag själv skulle klara av det så hjälper jag gärna till. Dock krävs utbildning eller bra skrivna instruktioner.

Tack!  :)

Ja, årsskiftet är nog ingen dum idé! Jag kan ordna det till en början.

Mvh Anton

Spirre

• Veteran
« Svar #18 skrivet: ons 30 mar 2016, 18:41:15 »
Rikard 95, din bild har skärpa, vädringen är sparsam och trovärdig. Bakgrunden är okej liksom förgrunden, men bilden saknar liv. Ändå månadens bästa.

Anders Johansson, skärpan är inte lika god som i konkurrentens bild och rälsen ser ut att ligga på en bädd av kiselsten. Ett kalhygge utan aktivitet kan aldrig bli intressant.

Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 511
    • HNoll
« Svar #19 skrivet: ons 30 mar 2016, 19:24:22 »
Rikard 95, din bild har skärpa, vädringen är sparsam och trovärdig. Bakgrunden är okej liksom förgrunden, men bilden saknar liv. Ändå månadens bästa

Hallå :)
Tack Spirre för ditt engagemang och betyg på bilden...
Håller med dig till fullo att bilden saknar liv. Problemet vid detta fototillfället var att jag befann mig hemma hos en kamrat i hans kök. Jag hade hellre sett att jag stod i min trädgård en varm solig eftermiddag i den svenska högsommaren.
När det gäller vädringen av modellerna så är det som alltid när det gäller mina modeller Michael Graff som vädrat dem. Vädringarna är gjorda efter mina önskemål och jag kan inte annat säga att dessa är uppfyllda till fullo.
Bidrager med lite mer bilder som jag är väldigt nöjd med.
Mvh Rickard

www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

Spirre

• Veteran
« Svar #20 skrivet: tor 31 mar 2016, 10:30:01 »
Anders Johansson, du kanske tycker att jag var grym som sablade ner din bild? Det var inte avsikten, den stod sig inte i konkurrensen. Att jag kritiserade var enbart för att ge tips och insikt, inte bara till dig utan även andra som lämnar in bidrag.

Tips: för att en bild ska bli intressant ska den tas som om den fiktive fotografen står på marken nära motivet. Fågelperspektiv gör sig bara när det gäller stora ytor som rangerbangårdar.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.649
« Svar #21 skrivet: tor 31 mar 2016, 11:51:42 »
Bilden med gröna Volvon fick man ju titta på två gånger. Mycket fint iscensatt!
Bengt W
H0 2R DCC

H-nollan

• Användare
  • Antal inlägg: 145
« Svar #22 skrivet: tor 31 mar 2016, 19:02:08 »
Hej

Även jag vill tacka Anton för den fina ordningen och månadens bild är alltid kul och inspirerande att följa.  :up:

Jag är även mäkta imponerad över alla duktiga byggare och hoppas att även en sådan bildtävling når framgång på forumet.
Jag kommer iaf följa denna lika ivrigt som månadens bild.
Håller med om att 3-4 gånger kanske är ett rimligt intervall.
Maj tom augusti är kanske inte den tid det byggs "mest" under året.  ;)

//H-nollan

Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.015
« Svar #23 skrivet: mån 15 aug 2016, 21:37:40 »
Är det inte dags att publicera julimånadens vinnarbild?
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
« Svar #24 skrivet: mån 15 aug 2016, 21:49:36 »
Jo, jag har haft mycket att göra, och är inte hemma för tillfället. Men ska försöka hinna med det imorgon kväll! Beklagar dröjsmålet.  :oops: