Författare Ämne: Dekoderinstallation i lok  (läst 10223 gånger)

Administratör

  • Administrator
  • *****
  • Antal inlägg: 623
    • http://www.svensktmjforum.se
Dekoderinstallation i lok
« skrivet: lör 15 sep 2007, 21:21:43 »
Lite generella råd vid digitalkonvertering av lok

Att digitalisera ett äldre lok kan ha sina sidor, speciellt om man arbetar i de mindre skalorna där man inte kan ta bort så mycket vikt utan att äventyra strömupptagningen. Men det finns några grundregler som man får följa och detta är ett försök till en generell beskrivning. Vi tar upp konvertering med anslutning av motor och belysning. Ev. ytterligare funktioner som ljud och annat räknar vi som "special" och får avhandlas på annat ställe.

Mängden text och information som finns här kanske känns skrämmande, men som med allt annat så blir det mesta ganska klart när man väl börjar praktisera! Om du känner att "Det verkar krångligt" eller "Så här mycket kan jag aldrig lära mig" så ta inte för hårt på den känslan innan du har försökt! Tar man det lugnt och metodiskt så är det inte så komplicerat.


Verktyg

För att konvertera ett lok är följande verktyg och material bra att ha:

- Lödkolv
- Lödtenn
- ev. krympslang för isolering
- ev. Mulitmeter för ström- och resistansmätning

Sen behövs verktyg för att ta isär loket och kanske en fil eller såg för att bearbeta chassit om det är ont om plats.


Innan du väljer dekoder

Första steget är att ta reda på vilken dekoder man behöver, det finns två viktiga parametrar att tänka på:

- utrymme
- strömförbrukning

Du måste alltså kontrollera ovanstående på ditt analoga lok. Börja med att lyfta på kåpan och titta var det finns mest plats. I normala H0-lok brukar det inte vara några problem att hitta utrymme. Små lok och N-/Z-skalelok kan vara en större utmaning. Det bör finnas lite luft runt dekodern så den inte blir för varm. Man ska också passa sig att lägga dekodrar alldeles mot kåpans plast då en del plast är myckat värmekänslig och kan bli aningen deformerad!

Sen är det dags att provköra loket, fungerar det dåligt som analogt så kommer det fungera dåligt som digitalt. Man kan inte reparera eller fixa ett dåligt lok genom digitalisering. Vad man kan åstadkomma är finjustering genom intrimmning av dekodern, den löser inte problem med kärvande drivningar eller dålig strömupptagning.

Nästa steg är att bestämma strömförbrukning, man kan vara mer eller mindre noggrann. Antingen så väljer man dekoder efter tillverkarens rekommendationer och tar en "H0-dekoder" till ett H0 lok, det är en ganska riskfri metod. Men om man har lite ont om utrymme och kanske måste välja en mindre dekoder, vågar man då ta en N-skaledekoder till ett H0 lok? Jo, men det kräver en multimeter och lite mätningar. De två saker man måste ha reda på är motorns strömförbrukning och belysningens strömförbrukning. Koppla en Multimeter som kan mäta ström (Ampere) så den mäter strömmen till rälsen, gör sen följande:

- Håll fast loket så att det inte kan köra, dra sen fullt på köraggregatet. Håll under tiden koll på amperemätaren och läs av det absolut högsta värdet du hinner se. Strömmen blir som högst strax innan hjulen börjar slira. Detta är troligen den högsta ström som motorn i loket drar. Man kan vara lite extrem och hålla fast hjulen helt och sen dra på fullt. Då får man ett stabilare värde och dessutom det absoluta maxvärdet för strömmen. Men har man riktig otur kan man skada loket! (OBS!)
- Om loket har belysning får man kontrollera hur mycket ström lamporna drar. Det är enklast genom att plocka ur lampan och koppla dem dirket till trafon och mäta strömmen vid fullt pådrag. Vissa tillverkare har speciella DCC-lampor till sina lok. Det är lampor som tål lite mer spänning och om man kör sitt digitalsystem utan att ställa ner spänningen (som vissa system klarar) så bör man skaffa dessa lampor.

Nu vet vi hur mycket ström loket drar och kan börja leta efter en dekoder som passar. Den måste få plats och den måste klara att leverera den ström som loket drar. Tänk på att dels ska motor- och funktionsutgångar klara den ström som loket behöver MEN glöm inte att du även måste summera motor och lampström (räcker åt ena riktningen, dekodern har inbyggd riktningskänslighet) och kontrollera att dekoderns tillåtna maxström är tillräcklig. Det finns dekodrar som har många funktionsutgångar som klarar 150 mA per styck men totalströmmen för dekodern är 1 A vilket begränsar den paraktiska användningen.


Om du inte kan mäta strömmen

Det finns några tumregler man kan använda om man inte kan mäta strömmen. Här är en liten lista med strömförbrukning för H0 och N-skala samt lampor/dioder:

Motor H0             - ca 500-700 mA
Motor N              - ca 200-400 mA
Motor "Faulhabertyp" - ca 100-200 mA
Glödlampa            - ca 30-50 mA
Lysdiod              - ca 20 mA

Ovanstående är bara tumregler men bär täcka in de flesta fall. 1 mA är en tusendels A, dvs 1000 mA = 1A.


NEM-kontakt

Har du ett lok med lite modernare konstruktion så brukar det finnas en så kallad NEM-kontakt i loket. Då ska du välja en dekoder med NEM-kontakt av samma typ. Det finns 3 olika varianter så man måste matcha detta korrekt. Har loket en "NEM651"-kontakt så väljer man alltså en dekoder med "NEM651"-kontakt.


Föreberedelser

Nu förutsätter vi att du har valt och köpt in en dekoder enligt det som står ovan. Det är dags att sätta igång med den verkliga konverteringen!

Har du ett modernare lok som har NEM-kontakt och dessutom har valt dekoder enligt ovan så behöver man bara ta loss kåpan och sen kan man fortsätta till avsnittet om "Dekoderinstallation". Är det ett äldre lok så får vi ta det lite grundligare.

Dekodern ska monteras mellan strömupptagningen och motorn/lamporna. Det man i princip ska göra är att klippa upp sladdarna som finns och löda in dekodern till ändarna som uppstår. Men det finns lite man måste ha koll på innan man börjar! Många dekodrar ståtar idag med "kortslutningsskydd" och då kanske man tror att man är skyddad mot alla typer av kortslutningar, men så är icke fallet! De kortslutningar som dekodertillverkarna syftar på är om man kortsluter motorn eller om en lampa blir kortsluten, de menar INTE skydd mot kortslutning mellan olika typer av signaler! Detta är definitionsmässigt inte en kortslutning utan mera en "felkoppling", och det kan man inte skydda sig mot så enkelt...

Så när vi konverterar så måste vi hålla koll på detta, det är lite mätningar som måste göras. Men nu kör vi igång:

- Demontera loket och hitta en bra plats för dekodern. Den bör inte klämmas in utan lite luft bör kunna cirkulera runt den. Om det behövs så får man fila och såga lite i loket för att få plats med den.
- Rita upp på papper hur sladdarna går, en del har färgkodade sladdar men en del har samma sladd till allt. Då är det bra att antingen rita en skiss eller märka upp sladdarna med tejpbitar så man vet vart de går. Om det syns klart och tydligt vart de går så är det inget större problem och märkningen kan uteslutas. Märk upp eller skriv ner följande: Motor hö, Motor vä, Hjul hö, Hjul vä, Bel fram, Bel Bak, Bel matning. Höger/vänster ska ses som om man står på förarplatsen och tittar framåt.
- Klipp upp anslutningarna mellan strömupptagning och motor/lampor
- Använd multimetern och mät nu resistansen mellan alla de sladdar du har klippt upp. Här kommer något viktigt:

Det får nu INTE finnas någon elektrisk kontakt mellan strömupptagningen från hjulen (kolla ALLA hjul!) och motorns eller lampornas poler!


 

Med elektrisk kontakt menas en låg resistans (<200 ohm), om du råkar mäta mellan de anslutningar som går till motorn så kan det vara en resistans mellan 30-60 ohm och där. Men det är helt OK! För motorn gäller lite speciella villkor när det gäller "resistans" och det är ingen fara.
- Hittar du ingen kontakt så gå vidare till dekoderinstallation.
- Om det är kontakt mellan någon av dessa så kan det sitta ett kretskort någonstans eller så finns en "extra sladd" eller strömupptagning som man har missat. Finns ett kretskort så får man försöka följa ledningsbanorna och se hur de är kopplade. Man kan behöva kapa dessa, det görs enklast med en (vass!) kniv genom att skära bort en liten remsa i ledaren. När det är gjort så mät igen och se om kontakten är bruten. Är den inte det så får man leta vidare. Detta är något som beror på lokets konstruktion och det är svårt att ge några generella tips. Det är bara att leta...


Dekoderinstallation

Har du NEM-kontakt så är det bara att lossa den plugg som sitter i lokets kontakt och plugga in dekodern istället. En del har en pinne borttagen och går inte att montera fel. Men t.ex. NEM651 har inte detta och man får kontrollera noga att dekoderna hamnar på rätt håll! Hade du NEM-kontakt är det dags att provköra, se mer nedan.

Dekodern kan fästas med en bit dubbelhäftande skumtejp eller limmas med CA eller annat. Om du fäster den mot metall måste det isoleras först. Kan göras med lite eltejp eller en bit plasticard, använder du den dubbelhäftande skumtejpen så behövs inte det. Denna typ av tejp finns ofta som s.k. "Fästkuddar" i kontorsbutiker.

Nu är det dags att löda in dekodern, dekodrarnas anslutningar har sladdar som är färgkodade enligt NMRA-/NEM-standard enligt följande:

röd    - Strömupptagning från hjul, höger sida
svart  - Strömupptagning från hjul, vänster sida
grå    - Anslutning till motorn, ska anslutas till den sida som tidigare var kopplad till lokets vänstra sida *)
orange - Anslutning till motorn, ska anslutas till den sida som tidigare var kopplad till lokets högra sida *)
vit    - Belysning i framänder (lyser när man kör framåt) **)
gul    - Belysning i bakände (lyser när man backar) **)
blå    - Likriktad matningsspänning till belysning ***)

*) Höger/vänster ska räknas som om man står på förarplatsen och tittar framåt.
**) Fram är A-ände och Back är B-ände
***) Kan uteslutas, se texten

Har du märkt upp kablarna enligt "Förberedelser" så är det bara att börja koppla ihop ledningarna enligt ovan. Se till att isolera skarvarna ordentligt! Förslag på skarvning syns på illustrationen nedan.



Vissa lok har ena strömupptagningen ansluten till chassit vilket ger lite problem. I dessa lok kan man antingen låta det vara eller isolera chassit så strömmen leds direkt. Beroende på hur det är utfört så är detta olika lätt eller svårt. Man kan också låta det vara på detta sätt men då MÅSTE man se till att alla övriga anslutningar är helt isolerade från chassit! Det är i dessa typer av lok också vanligt att lampan är ansluten till chassit. Om man låter chassit ha kvar sin ström så är detta fullt möjligt med de flesta dekodrar. Men då ska man INTE ansluta den blå sladden utan den bär klippas av helt.

Vad som händer då är att man får en annan matning som bara ger halva effekten och lamporna lyser endast med halv effekt vid full ljusstyrka från dekodern. Detta har med likriktningen att göra och är ingen fara. Ofta är halv ljusstyrka ganska tillräckligt i de flesta lok och detta sätt att ansluta funkar lika bra. Men som sagt, se till att isolera!

När alla sladdar är ihoplödda så är loket konverterat, men innan vi begår hybris och skruvar ihop allt så måste vi provköra!


Provkörning

Provkörning utan kåpa förutsätter naturligtvis att kåpan inte ingår i den bärande strukturen. Annars får du skruva ihop det som krävs för provkörningen, loket ska vara "körbart". Det är bra om dekodern syns och man kan känna på den under provkörningen, varför kommer mer om sen.

Om du har en "nödstopp" i DCC systemet så slå på den, då stängs matningen till rälsen av och du kan i lugn och ro ställa på loket utan risk för korstlutningar. När loket är på rälsen så slå till systemet, inget bör hända nu. Ställ in på adress 3 och öka hastigheten lite för att se om loket reagerar. När loket börjar köra så prova lyset och se att det funkar. Vänd körriktning och kör åt andra hållet och prova att slå på och av lyset lite. Försök göra detta lite snabbt och tryck sen "Stopp" igen. Känn på dekodern att den inte är het, lite ljummen kan den bli men den ska inte vara het. Är den det så drar något för mycket ström, känns den kall eller ljummen så är nog allt OK och du kan låta loket köra en stund för att se att allt funkar väl. När du kört en längre stund, 5-10 minuter, så kan du återigen känna på dekodern. Är den mycket het denna gång så är det ingen fara men om den sitter nära plastkåpan så kanske du bör sätta lite aluminiumtejp på insidan för att reflektera bort värmen. Eller överväga om du ska flytta dekodern till ett bättre ställe?

Sen är det bara att skruva på kåpan - och grattis, du har utfört en konvertering till digitalt!

-------------------------------------------------------------
Test & Grafik: Anders Östlund

Disclaimer: Texten är avsedd som en generell beskrivning av en konvertering av ett lok till digitalt. Utförande på lok och dekodrar kan variera så du måste själv kontrollera allt och ansvarar för konverteringen i varje enskilt fall.

mapelrock

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 38
SV: Dekoderinstallation i lok
« Svar #1 skrivet: fre 20 dec 2013, 13:32:12 »
Hej är ny medlem och försöker skaffa mej info om digital styrning  läste din beskrivning  jag tackar ödmjukt för informationen den är guld värd Hälsningar Mapel Rock.

haba

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.715
SV: Dekoderinstallation i lok
« Svar #2 skrivet: sön 22 dec 2013, 11:21:09 »
Om man har ett programmeringsspår så borde man INNAN man ställer loket på körspåret för provkörning kolla att man kan få kontakt med dekodern på det sättet. Om man kan det, så har man i alla fall inte kopplat helt galet.

Användande av multimeter för att kolla att man inte har byggt kortslutning tycker jag är obligatoriskt.

Harald.

stig37

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 49
    • http://hem.passagen/stig54bk
SV: Dekoderinstallation i lok
« Svar #3 skrivet: sön 29 dec 2013, 22:07:07 »
Jag har tre st Märklin bruna DA 3030 som ska digitaliseras, men vad finns det för alternativ ? Har tagit ur motorer reläer ljusledare och har tänkt att ha röd belysning bakåy gm att borra in en fiber intill topplampan, skulle va kul om man kan tända/släcka topplampan för sig.
Jag trodde att märklins 60760 skulle passa men icke, så nu blir det till att investera i nya grejer och fundera på vad 60760 passar i?
Det är dåligt att det inte finns tabeller att få tag i som man kan kolla vilka dekodrar som passar i loken.
Någon som har tips på vad/hur jag gör?

Railroader

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 886
SV: Dekoderinstallation i lok
« Svar #4 skrivet: sön 29 dec 2013, 23:27:15 »
Jag har tre st Märklin bruna DA 3030 som ska digitaliseras, men vad finns det för alternativ ? Har tagit ur motorer reläer ljusledare och har tänkt att ha röd belysning bakåy gm att borra in en fiber intill topplampan, skulle va kul om man kan tända/släcka topplampan för sig.
Jag trodde att märklins 60760 skulle passa men icke, så nu blir det till att investera i nya grejer och fundera på vad 60760 passar i?
Det är dåligt att det inte finns tabeller att få tag i som man kan kolla vilka dekodrar som passar i loken.
Någon som har tips på vad/hur jag gör?

Jag håller med om att det är lite knepigt att hitta vad som passar i vad men den som söker han finner så småningom. Märklins Da (3030) och orange Rc (3043) har olika motorer. Märklins blå Rc (3341 eller 33411) har ytterligare en modell till vilken 60760 passar. Till Märklin 3030 väljer du 60943 och till 3043 väljer du 60944.

Stefan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 66
    • http://www.luxastra.com
SV: Dekoderinstallation i lok
« Svar #5 skrivet: sön 05 jan 2014, 20:40:01 »
Hej alla,
visst gäller den allmänna beskrivningen ovan endast likströmslok? Det står om strömupptagning via hjulen samt hjul höger och hjul vänster. Kan vara lite förvirrande för nybörjare som vill digitalisera växelströmslok.
//Stefan
Stefan Ahlgren,
Östersund

haba

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.715
SV: Dekoderinstallation i lok
« Svar #6 skrivet: mån 06 jan 2014, 10:26:43 »
Nu skall vi inte blanda ihop växelström med mittledare. Men ja, beskrivningen måste nog anpassas till lok med mittledare samt lok med allströmsmotor där man antagligen behöver specialdekoder eller bygga om den till en likströmsmotor.

Harald.

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.567
SV: Dekoderinstallation i lok
« Svar #7 skrivet: mån 06 jan 2014, 15:59:33 »
Det finns väl permanentmagneter att byta till på de flesta (alla?) lok. Jag kan inte riktigt förstå vad det är för fördel med att behålla fältmagneten med spole? Den drar ju extra ström. Kostnaden är dessutom ganska liten.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Stevie

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
SV: Dekoderinstallation i lok
« Svar #8 skrivet: tis 03 jun 2014, 17:43:07 »
Hej!

Har själv byggt om 2 st. Da 3030. Motorn har byggts om med Märklins motorsats 60943 och som dekoder användes Märklin (Trix) 60962.
Den dekodern har ytterligare 2 funktionsutgångar som kan användas till röda slutsignaler, eller på andra lok, till Telex-koppel.
Telexkopplen anslöt jag dels till chassi, dels till dekodern, och kan då styra dem individuellt.
Inga problem alls.

Hälsningar,
Stevie.