Författare Ämne: Santa Fé & Texas Pacific RR  (läst 21119 gånger)

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 414
    • -
Santa Fé & Texas Pacific RR
« skrivet: sön 07 jul 2013, 20:27:54 »
Hejsan alla rallare!

Tänkte presentera mig, och min bana eftersom jag är en helt nybliven medlem på detta forum!

Jag har hållit på med tåghobbyn ända sedan barnsben, och varvat med modellbyggande (plastmodeller).

Min bana har Amerikanskt tema, sydvästra USA, runt 1945-60, perioden efter kriget då diesel ersatte ångan och då de stora passagerartågen korsade kontinenten.

Santa Fé, Texas & Pacific kallar jag min bana.

Men vi börjar väl från början.

Jag har alltid haft tåg, mitt första fick jag av pappa när jag var 5år!
Gissa vem som körde mest?
Det var ett klassiskt Märklin-set och när jag var lite äldre så satte vi upp en bana på en spånplatta!

Vi flyttade, banan revs och jag var utan tåg tills jag var ungefär 12år, då jag hittade det i bortglömd kartong.

Loken provkördes och de fungerade alldeles utmärkt trots att 6-7 år gått.

Jag började köpa lite lok o vagnar, men insåg snart att det blev alldeles för stort då jag hade begränsat utrymme (delade rum med min bror).

Jag hittade N-skalan (1/160), och kunde bygga på en standard spånplatta 250x120cm, det var 1974.

Jag höll på med N-skalan ända till Hjulmarknaden1994, då jag köpte ett mycket billigt Amerikanskt lok i HO, dvs 1/87.
Det var ju egentligen ”fel” skala, men det var så snyggt och dessutom billigt så det kunde ju få stå i vitrinskåpet!

Jag kunde inte tro mina ögon när jag provkörde maskinen som kommer från det Amerikanska märket Proto2000.
Loket väger över 800gram, så det är TUNGT, och det rullade mäktigt, säkert, mjukt och tyst över rälsen!
Om alla Amerikanska lok går så här så SKALL jag köra Amerikanskt i HO….

Jag började fundera, plats hade jag i min 3-rummare i Linköping, men ville inte riktigt riva min i stort sett färdiga N-Bana.
Sommaren -95 slog kärleken till då jag träffade tjejen som skulle bli min fru!
Vi flyttade ihop till hösten -95 i en stor fin 5-rummare, och jag fick ett rum som var 3x5meter att ha som hobbyrum.
Nu var jag ju tvungen att riva min gamla N-bana, jag skulle ju flytta.
Det avgjorde saken och under flera år sålde jag av mina N-prylar på olika mässor i Jönköping, Vimmerby och Örebro.
Pengarna jag fick in åter-cirkulerades till nya HO-motsvarigheter, och jag började bygga på en ny anläggning i den nya lägenheten.
Jag finansierade mitt eget missbruk, kan man väl säga!

Hösten -00 fick vi för oss att vi skulle köpa hus och vi började titta oss om.

Vi hittade ett kanonhus med bra läge till ett vettigt pris, och det hade en stor KÄLLARE!

Gillestugan blev mitt nya hobbyrum, den här gången 5x9meter stort!

Innan järnvägsbygget kunde börja så måste rummet renoveras vilket tog närmare ett år, det  var då jag återföll till plast-modell byggandet igen!

Nu har jag byggt ett par år på min bana, till en början planerade jag spårplanen så här, efter en modifierad spårplan som jag hittade i Model-Railroader.

Banan kommer att bli ca 6.5x4.5 meter, till formen ett fyrkantigt ”O” med en liten öppning i ena hörnet så man kan gå in inuti, på Amerikanska kallas det en ”Walk-in layout”.

Den övre nivån;

Den undre nivån;

En spårplan är mera som ett levande väsen och den får snart sitt eget liv, så vad ni ser på planen ser inte likadant ut i verkligheten idag!

Här är  en ”Walk-around” på min bana som den ser ut idag!

Jag kallar min bana Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road, och det är en frilansad (påhittad) del av Santa Fé, någonstans i Dallas –Ft. Worth området i Texas, runt 1950-60.

Min idé är att Santa Fé äger spår och anläggningar, och Santa Fé:s trafikregler gäller.
Andra bolag hyr in sig på rättigheterna genom antingen delägande eller genom att köpa trafik-rättigheter.

Trafikerande bolag är naturligtvis Santa Fé, ca 50-60% av allt rullande materiel tillhör AT&SF.
Andra bolag som trafikerar området: Union Pacific, Southern Pacific, Western Pacific, Texas & Pacific, Missouri & Pacific (MOPAC), Kansas City Southern (eller ”Katy”), Rock Island, Burlington Route, Frisco och Denver &  Rio Grande RR.

Sant och historiskt korrekt är att området var ett nav för tågtrafiken i sydvästra USA under den här perioden och att nästan alla dessa bolag faktiskt hade trafik i området (WP och D&RGW är undantagen).

Några bilder på lite lok;

Santa Fé EMD E-8A (Proto 2000)

Denver & Rio Grande EMD F-7A, F-7B (Athearn Genesis)

Union Pacific 4-6-6-4 Challenger (Athearn Genisis)

Southern Pacific 2-8-8-4  Cab-Forward

Santa Fé 4-8-4 Northern

Jag kör helt digitalt (DCC) med Rocos system som fungerar mycket bra.
På bilden syns förutom körhandtagen (röda), trafon och digitalenheten (de små svarta lådorna) ett av Santa Fé.s RSD-15 ”Alligator”-lok.

Jag kommer att lägga ut uppdateringar och vad som händer på banan allteftersom.
Kommentera och fråga gärna om det är något ni undrar eller vill veta!

Stefan
« Senast ändrad: tor 01 aug 2013, 17:09:29 av Stefan E »
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.873
SV: Santa Fé & Texas Pacific RR
« Svar #1 skrivet: sön 07 jul 2013, 20:43:29 »
Jag ser inga bilder tyvärr.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.815
  • Lindome
« Svar #2 skrivet: sön 07 jul 2013, 20:49:36 »
Inte jag heller  :'(

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #3 skrivet: sön 07 jul 2013, 20:51:31 »
Inte jag heller  :'(

Varma mj-hälsn Stefan

Hejsan!

Bilderna följde inte med!

Ursäkta fadäsen, jag är inte van vid hur man lägger upp bilder ännu!

men ni borde kunna se dem nu....

Stefan

DJ

• Användare
  • Antal inlägg: 229
« Svar #4 skrivet: sön 07 jul 2013, 21:47:28 »
Välkommen till "sidan"!
Så kul att följa ditt projekt, temat är dessutom lite annorlunda vilket är intressant.
Ser fram emot många inspirerande infall...
/ DJ
M-räls och 50-talsstuk på det hela. "Det var bättre förr, ju förr desto bättre"...

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.375
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #5 skrivet: sön 07 jul 2013, 21:54:02 »
Välkommen till forumet!  :hug:

Vilken maffig bana du bygger! Ska bli kul att få följa ditt bygge.  :)

Ser ut som en intressant spårplan. Är lite nyfiken på varför du valde Rocos räls med banvall att bygga med?

Mvh Anton

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.365
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #6 skrivet: sön 07 jul 2013, 22:23:52 »

Ser ut som en intressant spårplan. Är lite nyfiken på varför du valde Rocos räls med banvall att bygga med?

Mvh Anton

Vid ett närmare studium av bilder och spårplan upptäcker man att vad som visats på bild är i banans dolda, undre regioner.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Spirre

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.533
« Svar #7 skrivet: mån 08 jul 2013, 08:07:56 »
Härligt med utrymme! Flera av bolagen har tillägget "&", vad betyder det?
Lär av andras misstag så slipper du göra alla själv.

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #8 skrivet: mån 08 jul 2013, 10:24:03 »

Har inte en aning för det är något som blev när jag kopierade över det jag skrivit!

Jag skriver alltid allt i ett i Word-dokument, komplett med bildlänkar och sedan kopierar jag över det till forumet.
Det brukar fungera, men tydligen inte nu.

Ska ta o rensa bort det, så det jag skrivit blir mera begripligt.

Stefan

Edit; Har rensat bort de onödiga tecknen.
Verkar som det var "&" som ställde till det!
« Senast ändrad: mån 08 jul 2013, 10:28:16 av Stefan E »

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #9 skrivet: mån 08 jul 2013, 10:41:43 »

Mvh Anton

Vid ett närmare studium av bilder och spårplan upptäcker man att vad som visats på bild är i banans dolda, undre regioner.

SA

@ Anton; Jag hade redan bestämt mig för att gå upp till HO igen efter min flickvän o jag flyttat ihop eftersom jag fick ett hobbyrum.
 I början tänkte jag köra Tyskt i Epok III, det var det jag körde i N-skalan.
Jag hann skaffa mig en hel del Tyskt matriel innan jag "upptäckte" de Amerikanska tågen, hur otroligt mycket det fanns att välja på, och hur mycket billigare allt var jämfört med Fleichmann, Roco o Märklin.
Jag hann också skaffa en hel del spår o växlar och Roco-Line var ju det som fanns i startsatserna (RL var precis nytt då jag började i HO), dessutom är det ett av de få rälssystemen med färdig banvall som verkligen SER UT som en banvall (i mina ögon), och det är lite mera skalenlig räls(code83)!

Jag kommer nog att gå över till Peco och/eller Shinohara (Walthers) code83 (eller code100 på huvudbanan) men utan banvall framöver.
Fördelen är att Roco-Line rälsen kan separeras från banvallen, den är bara ihoptryckt (räls/kärna/banvall), så räls o växlar kan återanvändas utan problem.
Roco-Line utan banvall tillverkas fortfarande, så det går att få tag i om man vill.

@Svante; Ja, det var menat som dolda spår i början.
Men jag har fått lära mig att "tänka Amerikanskt" i spårplanerandet, så det kommer inte att bli så värst mycket dolda spår, utan de flesta spår kommer att vara synliga.
Jag har plats ändå så det räcker (för tillfället).

Stefan
« Senast ändrad: mån 08 jul 2013, 10:54:32 av Stefan E »

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.623
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #10 skrivet: mån 08 jul 2013, 10:58:41 »

Det är HTML-språk för ett &-tecken. Antagligen har det transformerats vid överföringen från Word från tecken till kod, av nån anledning.

Glömde också säga att detta är ett intressant banprojekt som det ska bli kul att följa! :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Hogge40

• Användare
  • Antal inlägg: 87
« Svar #11 skrivet: mån 08 jul 2013, 13:07:50 »
Man blir lite avundsjuk på storleken på ditt hobbyrum, själv har jag ett förråd på 3x6m men tyvärr ingen el så det får bli några moduler hemma istället. Du verkar ju ha kört Rocoline ett bra tag och undrar om du upplevt några problem med din räls så som urspårningar och problem med strömupptagning? Själv gillar jag både svenskt och Us och har kört en del Us i N-skala. Nu blir det dock svenskt i H0. Ska bli intressant att följa bygget.

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #12 skrivet: mån 08 jul 2013, 15:41:12 »
Man blir lite avundsjuk på storleken på ditt hobbyrum, själv har jag ett förråd på 3x6m men tyvärr ingen el så det får bli några moduler hemma istället. Du verkar ju ha kört Rocoline ett bra tag och undrar om du upplevt några problem med din räls så som urspårningar och problem med strömupptagning? Själv gillar jag både svenskt och Us och har kört en del Us i N-skala. Nu blir det dock svenskt i H0. Ska bli intressant att följa bygget.

Hejsan Hogge!

Ja, jag har haft Rocoline länge, sedan 1998, och jag tycker det är det bästa rälssystemet från någon tillverkare!

Banvallen har också en ljuddämpande effekt (mjuk banvall), tågen går relativt tyst även om rälsen läggs direkt på plywoodunderlag.

Eftersom jag vill köra skalenligt långa snälltågsvagnar och stora lok (Big Boy, Centipedes och Turbiner) så använder jag de största kurvradierna (R5-6) och använder de slanka, långa 10graders växlarna på huvudbanan.
Kommer att införa ca 30" (ca. 75cm) som minimi-standard kurvradie på huvudbanan, då blir det att bygga med flexräls.

Tågen går hur säkert som helst på Roco-Line rälsen, absolut inga problem, inga urspårningar eller annat trubbel, trots både dålig och temporär spårläggning här och var.
Rälsen sitter också ihop ordentligt då det finns "snäpp-lås" då man trycker ihop den (sitter inuti banvallen).
Kan också säga att allt mitt rullande matriel har RP-25 hjul (Amerikansk standard NMRA), alltså hjul med endast 1,1mm fläns, hade mina tvivel i början, men det fungerar otroligt bra!
Har man äldre matriel så KAN det bli problem, rälerna är ju lägre!
Jag hade ett par riktigt gamla Fleischmannvagnar (-60 tal) som rullade på styllarna och tog i alla växlar.
Bytte bara till andra NEM-hjulaxlar, och då rullade de galant, code 83 är ju 83% av code 100/standard räls (100%) så de är något lägre..

http://www.nmra.org/standards/sandrp/rp25.html

Som vanligt skadar det inte att fixa extra strömmatning på längre sträckor, speciellt om man kör DCC.

Stefan

« Senast ändrad: sön 21 jul 2013, 17:49:30 av Stefan E »

Peking

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.131
« Svar #13 skrivet: tis 09 jul 2013, 23:29:35 »
Hej välkommen i gänget!
Oj här finns det att köra på och med  :D
Här finns det många som diggar Amrekanskt själv kör jag mest svenskt men här kommer jag att kika då och då.

Med vänlig hälsning, Ola

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #14 skrivet: tor 01 aug 2013, 16:33:33 »
Hejsan!

Jag har justerat spårläget vid stationens södra ände.

Det har blivit möjligt att göra parallell-utfarter från stationen, och kurvan har fått två spår.

Ett försök, skall jag lägga vändskivan (130’/44m) och lokstallarna här?

Nja, troligen inte, det blir nog för trångt.

Eftersom natt-tåget Super Chief till Chicago har blivit så populärt att folk inte längre kan få biljetter inom rimlig tid, har styrelsen beslutat att vi börjar köra ytterligare ett sittvagnståg dagtid.
Detta tåg kommer att heta El Capitan, och 8st vagnar har köpts in från Walthers.

De här vagnarna är superdetaljerade, med full (korrekt) inredning, samtliga räcken och lejdare redan monterade och fjädrande bälgar mellan vagnarna.

På grund av vagnarnas längd måste dock banan uppgraderas med större kurvradier.

Detta arbete kommer att påbörjas snarast.

Stefan

« Senast ändrad: tor 01 aug 2013, 16:57:41 av Stefan E »

Stefan E

• Användare
    • -
felpost i/t
« Svar #15 skrivet: tor 01 aug 2013, 16:34:59 »

s
« Senast ändrad: tor 01 aug 2013, 17:00:32 av Stefan E »

Mitropa

• Användare
  • Antal inlägg: 58
« Svar #16 skrivet: tor 01 aug 2013, 20:07:42 »
Mäktigt!

Vilken minimiradie kommer det att bli nu?
Bygger i H0 med amerikansk prototyp

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.677
« Svar #17 skrivet: tor 01 aug 2013, 21:29:30 »
En fördel med rundstall är att du kan använda det som "landskapsavgränsare" för att dölja rundbanan, då det kan vara ett skäl till att ha det i det läget du funderar på.

Finns det möjlighet att dela upp rundstallet? Då kan du ju ha lokstall mellan kl 2-4 och 8-10, och ovanför 10 så har du en tillbakakörning förutom huvudanslutningen vid kl ½8, att dela rundstallet kan ju vara ett alternativ om platsen är för smal.

Edit:
Glömde skriva att det är kul att se den här omfångsrika anläggningen, häftig bro över bangården!
« Senast ändrad: tor 01 aug 2013, 21:31:55 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #18 skrivet: tor 01 aug 2013, 21:49:51 »
En fördel med rundstall är att du kan använda det som "landskapsavgränsare" för att dölja rundbanan, då det kan vara ett skäl till att ha det i det läget du funderar på.

Finns det möjlighet att dela upp rundstallet? Då kan du ju ha lokstall mellan kl 2-4 och 8-10, och ovanför 10 så har du en tillbakakörning förutom huvudanslutningen vid kl ½8, att dela rundstallet kan ju vara ett alternativ om platsen är för smal.

Edit:
Glömde skriva att det är kul att se den här omfångsrika anläggningen, häftig bro över bangården!

Ja, platsen är klockren tycker jag själv, men utrymmet räcker inte (det gör det aldrig  :emm:).

Eller snarare sagt, RÄCKTE inte, men nu har jag ju bestämt mig för minst 28-30 tums ( 70-75cm radier).
Dessutom kommer jag att bygga om rejält på den här delen framöver, så jag får ytterligare 25-30cm att bygga på.

Utrymmet kommer nog att räcka, fick tänka om en hel del för att få plats med de stora kurvradier som mina "streamliners" vill ha, minst 26" (56cm radier).

På andra sidan stallarna kommer sand, kol- och slagg-gropar, kanske någon verkstad.

Bron som står där (Faller "Bietschtalbrucke") "flyter" bara runt för tillfället, vet inte riktigt var jag skall göra av den ännu.

Stefan
« Senast ändrad: lör 03 aug 2013, 11:24:47 av Stefan E »

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #19 skrivet: tis 13 aug 2013, 15:19:48 »

Hejsan!

Den här delen av järnvägen har stått här ”tillfälligt” (det blev närnare ett år!) för att känna på hur pass smal gången mellan bokhyllorna och anläggningen skulle bli.

Här är anläggningen 120cm bred, vilket jag tyckte var i bredaste laget, eller rättare sagt, gången blev lite för smal.

Den här semestern bestämde jag mig att bygga den permanenta delen, men den här gången 20cm smalare och i lite kraftigare virke, 4x2 istället för 2x2.

Jag började såga till tvärribborna.

Demonteringen av den tillfälliga delen var enkel och gick förvånansvärt snabbt.
Jag hade bara skruvat ihop anläggningen, och jag kommer att göra detsamma med den permanenta delen.

Ramen gick rätt snabbt att montera (skruvplattor och vinkelbeslag), nu blev det mycket stabilare tack vare det kraftigare virket.

Benen fäste jag med stolpskor för samma dimension.

Det blev mycket stabilt och stadigt, jag bultade ihop den här delen med den redan byggda med två genomgående bultar med muttrar i andra änden.

Benen skruvades med sex skruv per ben, så det blev riktigt stadigt.

Måtten är 100x240cm på den här delen och de ”extra” 20 centimetrarna gjorde att man inte upplever gången som ”för smal”.

Nu kan jag börja planera för nästa etapp!

Stefan

doktorzug

• Användare
  • Antal inlägg: 251
« Svar #20 skrivet: tis 13 aug 2013, 16:06:59 »
Härlig modelljärnväg. Kul att du har så bra platsmöjligheter att leva ut din hobby i fulla drag. Eller missbruk som du själv nämde det... det är ju inte så långt ifrån med tanke på hur mycket man tänker på mj varje dag.

Ska bli kul att följa detta vidare

/Marcus

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #21 skrivet: fre 16 aug 2013, 10:26:45 »
Hejsan!

Lite nytt rullande matriel.

Först en EMD E-8, ett klassiskt expresslok från 1949, i den lika klassiska ”Warbonnet” målningen från Santa Fé.
Modellen är en Broadway Limited Paragon2, helt digital med ljud och modellen driver på alla axlar.
Trots att modellen inte har några slirskydd är den otroligt stark ändå, loket väger runt 800gram!
Det följde även med en B-del, ett likadant lok, utan förarhytt, drivning eller ljud, en sk. ”Dummy”.

Alco S-4, En ”Switcher”, eller växellok/rangerlok, som användes på bangårdar över hela USA.
 Det här är en riktig arbetshäst som användes till nästan allt, från växling till lätt linjetrafik och till o med lokala passagerartåg.
Modellen kommer från Bachmanns ”standard”-serie, helt digital med ljud och driver på alla axlar.

Till sist ett lok man känner igen från många western-filmer, bl.a. ”Generalen” med Buster Keaton, där ett sådant här lok spelade huvudrollen.
Det är en 4-4-0 ”American”, tillverkades i runt 3000 exemplar från slutet på 1800talet fram till en bra bit in på 1900talet.
Loket ”moderniserades” runt sekelskiftet, och dessa slitstarka lok rullade ända fram till
 -30talet.

Modellen är en Bachmann Spectrum, digital, men utan ljud, och otroligt fint detaljerad med många separata detaljer.

Loket går mycket bra trots att det är litet tack vare strömupptagning på alla hjul.

Egentligen borde man ju köpa räls i stället, men det är bra mycket roligare med lok o vagnar!  :sick: :sick:

Stefan

« Senast ändrad: fre 16 aug 2013, 10:30:31 av Stefan E »

Peking

• Stammis
« Svar #22 skrivet: fre 16 aug 2013, 13:55:29 »
Fina lok ! Hur går det med rundstallet?
Mvh Ola

Stefan E

• Användare
    • -
« Svar #23 skrivet: fre 16 aug 2013, 14:18:25 »
Tack skall du ha!

Rundstallet är fortfarande i "planeringsstadiet", 9 platser blir det, varav två extra långa (klarar både BigBoy och Challenger).

Förmodligen kan jag ha det där jag visade tidigare, men jag måste bygga upp lite spår först!

Stefan  :)

Peking

• Stammis
« Svar #24 skrivet: fre 16 aug 2013, 14:43:38 »
Ja de kräver ju lite spår att sträcka ut på ! Jag besökte miniatyr Wonderland i början av sommaren.
Och där fick jag på den Amerikanska delen se två bigboy,s med en ordentlig radda vagnar efter sig :)
Mäktigt / Ola