Författare Ämne: Från spårplan till moduler - Holmfors, Hfs  (läst 9775 gånger)

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 300
Från spårplan till moduler - Holmfors, Hfs
« skrivet: ons 26 jun 2013, 22:10:23 »
Nu ska det bli några moduler trafikplats av nedanstående spårplan. Av nostalgiska skäl och min nu några år gamla idé om att föreviga just Holmfors, Hfs, som en modelljärnväg.
På vägen har jag ramlat in i MMM och gjort några linjemoduler. 3R eftersom jag sedan barnsben haft Märklin.
Och gjort lite arkivstudier på Riksarkivet för att få mer kött på benen om Holmfors. Det fortsätter jag med

Jag har efter benäget bistånd från Rolf Sten på historiskt.nu fått fram den spårplan över Holmfors som jag varit ute efter i några år. Spårplanen från 1898 har jag sen tidigare. Men den här är mer likt det jag minns från 50-talet.
Vilket år som ovanstående spårplan är från är ingen av oss säkra på. Min gissning är att den har ett samband med elektrifieringen av Malmbanan. Men den kan även vara senare, absolut senast 40-tal.

Så nu startar det. Komplettering av modulgavlar, mm förstås. Men först praktiska prov med spårläggning för att finna ett optimalt läge för modullängder och bredder för den delen. Har funderat på att ha spår på en modullängd och hus mm på en parallellt infogad modul.

Staffan S

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 904
SV: Från spårplan till moduler - Holmfors, Hfs
« Svar #1 skrivet: ons 26 jun 2013, 22:21:30 »
Trevlig station!  :up:
Spåret som sticker upp snett åt vänster i högra änden, går det till någon industri?
Bra i så fall för godskunder behövs alltid!

Mvh. Peter
Med glada gashydrauliska hälsningar!

Peter som även är Citroëntokig!

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC
(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
Och så händer det ju att jag kör 3R också!  ;-)

http://ekebus.se/

Staffan S

• Användare
« Svar #2 skrivet: ons 26 jun 2013, 22:32:17 »
Ja, spåret, normalspår, som sticker upp i en vacker böj är till tegelbruket som fanns i Holmfors. Teglet levererades till de stora kasernbyggnationerna i Boden. Spåret finns med på spårplanerna från 1898.  Och i slutet av 40-talet var det spåret borta efter vad jag kan se på mina familjefoton
Har funderat på hur jag ska lösa/använda det spåret i mitt modulbygge.

Mvh Staffan
Staffan S

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.682
« Svar #3 skrivet: ons 26 jun 2013, 23:29:48 »
Eftersom det mestadels är bara tre spår i bredd får nog byggnaderna plats på modulen.
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Staffan S

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 27 jun 2013, 07:41:29 »
Eftersom det mestadels är bara tre spår i bredd får nog byggnaderna plats på modulen.

Kan nog vara så. Det är ju även en fråga om att finna bra lösningar på transportfrågan för framtiden. Ett modulpaket med en mindre volym är ju enklare att hantera än det med större. Experiment ska göras på vägen.

Staffan
Staffan S

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.841
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #5 skrivet: tor 27 jun 2013, 09:58:29 »
Härligt Staffan !!

Ser ut som en utmärkt modulstation, så kör hårt och hör av dig om du har frågor  :up:
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.270
« Svar #6 skrivet: tor 27 jun 2013, 11:55:44 »
Bygg nu med slanka växlar så blir det en superstation :)

/Lars

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 634
« Svar #7 skrivet: tor 27 jun 2013, 19:22:55 »
Ja, spåret, normalspår, som sticker upp i en vacker böj är till tegelbruket som fanns i Holmfors. Teglet levererades till de stora kasernbyggnationerna i Boden. Spåret finns med på spårplanerna från 1898.  Och i slutet av 40-talet var det spåret borta efter vad jag kan se på mina familjefoton
Har funderat på hur jag ska lösa/använda det spåret i mitt modulbygge.

Mvh Staffan

Rester av spårsystemet för stickspåret verkar ha blivit kvar ännu längre. Det är väl delar av utdragsspåret norrut som länge härbärgerade det något anonyma men charmerande kråkslottet på bilden. Ett "hem" på sitt sätt utan att konkurrera med anläggningen som just kallades Holmforshemmet.
Placeringen med dubbla tågvägsspår till höger antar jag är resultat av mötesspårsförlängningar som många malmbanestationer fått del av genom åren.

Byggnaden bör ha tillkommit under senare delen av 1950-talet.
« Senast ändrad: tor 27 jun 2013, 19:25:47 av d680ae »
- o000oo -

Maxieboy

• Stammis
  • Antal inlägg: 619
    • http://www.pix4chicks.se
« Svar #8 skrivet: tor 27 jun 2013, 19:41:04 »
Byggnade ser ut att vara en förvaringsplats för beredskapslok. Det brukar/brukade stå ett par Ånglok lit B i sådana byggnader. De är väl tömda vid det här laget men byggnaderna står kvar.
Går det inte så kan jag!
Bygger "privat svenskt" 0e utan speciell förebild.
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Staffan S

• Användare
« Svar #9 skrivet: tor 27 jun 2013, 21:06:26 »
Byggnade ser ut att vara en förvaringsplats för beredskapslok. Det brukar/brukade stå ett par Ånglok lit B i sådana byggnader. De är väl tömda vid det här laget men byggnaderna står kvar.

Det huset tog vi ungar oss in i emellanåt. Stiegler som stinsen hette, var inte glad åt vårt tilltag. När vi flyttade från Holmfors bör det ha varit R 976, numera på Järnvägsmuseet i Gävle, som stod där. Och innan dess G 1418, den uppgiften har vänner på nätet vänligen informerat om.

Tack för bilden d680ae. Nu så har jag ytterligare en byggnad som kan läggas till att göra listan. Någon som kan tipsa om ritningar eller lämlig befintlig modell att använda?

LLJ, det blir slanka växlar. Och så ska jag se till modulerna även ska vara kompatibla för 2R. Behöver mer info om hur jag ska fixa växlarna på ett bra sätt.
Staffan S

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.445
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #10 skrivet: tor 27 jun 2013, 21:43:12 »
KMJK tog fram lokskjul i H0, men nu när jag kollar deras hemsida finns det inte med där... Men det kanske finns ändå om man kontaktar dom.

Kul modulprojekt! :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Maxieboy

• Stammis
  • Antal inlägg: 619
    • http://www.pix4chicks.se
« Svar #11 skrivet: tor 27 jun 2013, 23:35:08 »
OM du inte skall ha lok i byggnaden så tälj ut den ur frigolit och klä med kaffeskedar från McDonalds. Du har ju en fin förlaga på fotot.
Går det inte så kan jag!
Bygger "privat svenskt" 0e utan speciell förebild.
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.760
« Svar #12 skrivet: fre 28 jun 2013, 06:17:44 »

Hej Staffan
  Ok det är så här Hfs såg ut. Bra val av förebild.
Håller med Nicke, det här blir en mycket bra modulstation.
Det här blir spännande att följa. 

Staffan S

• Användare
« Svar #13 skrivet: lör 29 jun 2013, 20:36:23 »
Så ett första försök med bara standardräls.

Tar bilder för att ha lite att gå efter. Två härovan.
De två plyfaskivorna är 1200mm x 600mm. Målet är minst 2000 längd på stationen. I verkligheten 47700 resp 35100 för de båda kortare spåren. De till vänster på bilderna.
Som det ser ut nu är jag uppe på 4300mm i längd.
Fundrar på vad som kan vara praktiskt på alla sätt.
Staffan S

Eke

• Stammis
« Svar #14 skrivet: lör 29 jun 2013, 23:13:00 »
Trevligt att se att det rör på sig!  :up:

Jag tror att om jag hade byggt den stationen att jag valt vänsterväxlel istället för högerväxlel till infartsväxeln som ligger närmast i bild!
Det kommer att bli mer flyt och inga s-kurvor då, infartsväxlen skulle kunna ersätta kurvan du lagt efter infartsväxeln och då sparar du dessutom lite modullängd som kan användas på stationsspåren istället!
Samma med andra växeln i bortre änden, ersätt kurvan med vänsterväxel och spara längd och undvik s-kurva även där!
Ungefär som på AnyRailskissen som jag bifogar!
Tycker det ser snyggt och lite ovanligare ut när infartsväxlarna ligger i kurva, normalt ligger dom ju helt rakt på dom flesta stationer!

Om det går så är det också bättre om du har en slank växel även till industrispåret istället för den korta som ligger där nu, för dom funkar inte så bra vid trafikspel eftersom dom flesta vagnar har 2R-hjul även på 3R-sidan när det är vagnsutbyte över 2R-3R gränsen!

Mvh. Peter

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.270
« Svar #15 skrivet: lör 29 jun 2013, 23:21:48 »
Ser väldigt bra ut!

Inom stationen behöver du inte ha standardgavlar då du inte skall ansluta mot någon annans moduler där.
Kan förenkla byggandet en del.
Bygg gärna så att du kan stoppa i en extra förlängning i mitten om du skulle vilja det i framtiden.

/Lars

Staffan S

• Användare
« Svar #16 skrivet: sön 30 jun 2013, 09:50:20 »
Trevligt att se att det rör på sig!  :up:

Jag tror att om jag hade byggt den stationen att jag valt vänsterväxlel istället för högerväxlel till infartsväxeln som ligger närmast i bild!
Det kommer att bli mer flyt och inga s-kurvor då, infartsväxlen skulle kunna ersätta kurvan du lagt efter infartsväxeln och då sparar du dessutom lite modullängd som kan användas på stationsspåren istället!
Samma med andra växeln i bortre änden, ersätt kurvan med vänsterväxel och spara längd och undvik s-kurva även där!
Ungefär som på AnyRailskissen som jag bifogar!
Tycker det ser snyggt och lite ovanligare ut när infartsväxlarna ligger i kurva, normalt ligger dom ju helt rakt på dom flesta stationer!

Om det går så är det också bättre om du har en slank växel även till industrispåret istället för den korta som ligger där nu, för dom funkar inte så bra vid trafikspel eftersom dom flesta vagnar har 2R-hjul även på 3R-sidan när det är vagnsutbyte över 2R-3R gränsen!

Mvh. Peter

Eke, jag kollade och lade ut spåren som du föreslår. Det blir onekligen bättre än mitt första försök. Om man slaviskt ska följa en spårplan blir det till att bygga egen räls! Så det blir en friare tolkning här.

Modullängden kan bli 1000mm med din föreslagna lösning. Men jag ser ett beroende av den modul som ska vara övergång från gällande standardläge och de spårlägen jag har på stationsmodulen. Det som jag ser framför mig om den är en kurvmodul. Så det blir en härlig svepande rörelse in till stationen.
Modulen med alla dessa växlar ska kanske ha en vinklad modulände längst från ingången till stationsspåren?

Och så är ju fortsättningen av industrispåret en öppen fråga. Kanske bara ett abrupt slut vid modulkanten. Det går ju att arbeta med det senare.

Mvh

Staffan S
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #17 skrivet: sön 30 jun 2013, 09:59:17 »
Ser väldigt bra ut!

Inom stationen behöver du inte ha standardgavlar då du inte skall ansluta mot någon annans moduler där.
Kan förenkla byggandet en del.
Bygg gärna så att du kan stoppa i en extra förlängning i mitten om du skulle vilja det i framtiden.

/Lars

Tack LLJ

Visst är det så. Kommer att bli några resor till brädgården under byggtiden. (Det är ju bekvämt med modulgavlarna att köpa, men det blir billigare med några bra bräder till modulgavel.)
Och den där extra förlängningen finns i planen.  Men något längre ner på lista över objekt att arbeta med.

Mvh

Staffan S
Staffan S

Eke

• Stammis
« Svar #18 skrivet: sön 30 jun 2013, 10:33:52 »
Men jag ser ett beroende av den modul som ska vara övergång från gällande standardläge och de spårlägen jag har på stationsmodulen. Det som jag ser framför mig om den är en kurvmodul. Så det blir en härlig svepande rörelse in till stationen.
Modulen med alla dessa växlar ska kanske ha en vinklad modulände längst från ingången till stationsspåren?

Mvh

Staffan S

Jo, det är sant att det blir lite udda att ha en av sektionerna som kurvmodul, blir lite svårt att packa ihop effektivt! Kanske man också kan bygga en vanlig kurvmodul med samma mått som man kan sampacka med infartsmodulen för att få det effektivt? Lite fler linjemoduler som bonus är ju inte helt fel det heller!

Mvh. Peter

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC

Kuiper

• Användare
  • Antal inlägg: 103
« Svar #19 skrivet: sön 30 jun 2013, 19:06:44 »
Citera
Eke, jag kollade och lade ut spåren som du föreslår. Det blir onekligen bättre än mitt första försök. Om man slaviskt ska följa en spårplan blir det till att bygga egen räls! Så det blir en friare tolkning här.

Jag skulle hävda att Ekes skiss till 100% stämmer överens med förebilden, men då vi använder "lite" brantare växlar än förebilden så kommer de närmare varandra. Så du kommer att bygga enligt förebilden, men med lite längdkompression.

För att slippa en modul med konstig transportgeometri så kan man kapa gaveln lite och ha en lös triangel för att få rekommenderad gavelgeometri. Se skissen nedan.

/Erik

Staffan S

• Användare
« Svar #20 skrivet: sön 30 jun 2013, 21:12:30 »

För att slippa en modul med konstig transportgeometri så kan man kapa gaveln lite och ha en lös triangel för att få rekommenderad gavelgeometri. Se skissen nedan.

/Erik
[/quote]

Erik, bra att få återkoppling på möjliga modullösningar inför trp.
Jag har ju kollat in på http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=12571.msg122421# Raka kurvmoduler - MMM för inspiration.

Mvh

Staffan S
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #21 skrivet: ons 17 jul 2013, 11:45:20 »
Och här är en bild från testen av bra växelkonfiguration

Med en båbörjad kurvmodul för att ge lite uppslag på fortsatt arbete. Hamnar nog på en modullängd på dryga metern med alla dessa växlar. Snart blir det mer studier på Ra Arninge, hittade ett antal intressanta uppslag via NAD.

/Staffan S
« Senast ändrad: ons 17 jul 2013, 11:47:51 av Staffan S »
Staffan S

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 634
« Svar #22 skrivet: ons 17 jul 2013, 12:38:38 »

...
/Staffan S

Bilden på testen av spårlayout avslöjar en del problem med att uppnå ett fullt realistiskt intryck. En normal växel med rakspår och kurvspår inlagd i en kurva på detta sätt ger en lite svårhanterade övergångar mellan linjekurvan-rakspår genom växeln-fortsatt kurva in på stationsspåret. Om det vore en sidotågväg till vilken man tas in med reducerad hastighet skulle det kunna se ut så här, men i huvudtågvägen som i detta fall kommer det att se onaturligt okomfortabelt ut. Man kan naturligtvis lägga in övergångskurvor för att reducera komfortförlusten men det är knappast så det skulle ha sett ut i verkligheten. Med ingångsväxeln lagd i kurva hade man nog tvingats lägga just en kurvväxel.
Rent generellt är det ofta just bristen på övergångskurvor som skiljer synintrycken av modellspår från förebilden.
- o000oo -

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #23 skrivet: ons 17 jul 2013, 12:59:12 »

...
/Staffan S

Bilden på testen av spårlayout avslöjar en del problem med att uppnå ett fullt realistiskt intryck. En normal växel med rakspår och kurvspår inlagd i en kurva på detta sätt ger en lite svårhanterade övergångar mellan linjekurvan-rakspår genom växeln-fortsatt kurva in på stationsspåret. Om det vore en sidotågväg till vilken man tas in med reducerad hastighet skulle det kunna se ut så här, men i huvudtågvägen som i detta fall kommer det att se onaturligt okomfortabelt ut. Man kan naturligtvis lägga in övergångskurvor för att reducera komfortförlusten men det är knappast så det skulle ha sett ut i verkligheten. Med ingångsväxeln lagd i kurva hade man nog tvingats lägga just en kurvväxel.
Rent generellt är det ofta just bristen på övergångskurvor som skiljer synintrycken av modellspår från förebilden.

Låter intressant, kan du inte rita upp det så man får se det mer som en layout.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Staffan S

• Användare
« Svar #24 skrivet: ons 17 jul 2013, 14:37:27 »

Jag vill förtydliga mig om bilden. Nu har jag infogat en röd linje mellan utdragsspår inkl privatbanan och under den den från norr inkommande linjen, enkelspår!

(Undrar när jag lärt mig att hantera uppladdningen av bilder)

Men det är så att linjen är dragen i en kurva innan den landar i stationen.  Jag ska kolla linjedragningen på relevanta planer på Ra Arninge kommade veckor. Kanske blir det en tur upp till Holmfors för koll i verkligheten. Bla banvaktsstugan strax norr Hfs.

Att jag möjligen ska bygga om en växel för en anpassning har jag funderingar på nu efter att Bo och d60ae fört det på tal. 

/Staffan S
Staffan S