Författare Ämne: Från spårplan till moduler - Holmfors, Hfs  (läst 9778 gånger)

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.445
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Från spårplan till moduler - Holmfors, Hfs
« Svar #50 skrivet: sön 14 aug 2016, 16:25:20 »
Erik Kupier har visat en metod för höjdjustering där han har pinnbult i överänden på benen och ihåliga klossar inne i modulramen. På pinnbultarna sitter vingmuttrar med brickor. Han lägger modulen på benen så att bultändarna går in i klossarna, mot brickorna, och kan sen enkelt justera höjden, dessutom med god precision, utan att behöva krypa på golvet.

Han kan säkert beskriva detta bättre själv, men jag snodde idén till mitt senaste modulpar och är väldigt nöjd med hur det funkar. För att hålla benen stående för sig själva tog jag Ikeas metallstag och skruvade i. Genom att ta bort de övre skruvarna vid nedmontering hålls benparen dessutom samman. Jag kan försöka ta en bild som visar hur jag menar. ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #51 skrivet: sön 14 aug 2016, 16:55:26 »
Erik Kupier har visat en metod för höjdjustering där han har pinnbult i överänden på benen och ihåliga klossar inne i modulramen. På pinnbultarna sitter vingmuttrar med brickor. Han lägger modulen på benen så att bultändarna går in i klossarna, mot brickorna, och kan sen enkelt justera höjden, dessutom med god precision, utan att behöva krypa på golvet.

Han kan säkert beskriva detta bättre själv, men jag snodde idén till mitt senaste modulpar och är väldigt nöjd med hur det funkar. För att hålla benen stående för sig själva tog jag Ikeas metallstag och skruvade i. Genom att ta bort de övre skruvarna vid nedmontering hålls benparen dessutom samman. Jag kan försöka ta en bild som visar hur jag menar. ;)

Smart lösning men man kanske även ska ha skruvar nertill på ivarbenen i fall golvet är riktigt dåligt.
« Senast ändrad: sön 14 aug 2016, 16:59:30 av LarsRobert »

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 300
« Svar #52 skrivet: ons 15 feb 2017, 20:29:47 »
Idag så belutade jag mig för att använda Ivarben, 50 cm breda, till att placera modulerna på. Mått ska tas för tillpassning. Skruv för höjdjustering mm. IKEA ska  besökas för kompletterande inköp.

Kompletterade även en modul för industrispåret till tegelbruket.

Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #53 skrivet: fre 10 mar 2017, 23:21:43 »
Test av ben och moduler. Växlarna hamnar på främre och bortre modul. Stationshuset vid mittmodulen.

« Senast ändrad: mån 13 mar 2017, 11:33:44 av Staffan S »
Staffan S

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.682
« Svar #54 skrivet: lör 11 mar 2017, 13:12:28 »
Stiligt!
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Staffan S

• Användare
« Svar #55 skrivet: sön 19 mar 2017, 19:06:37 »
Dagen ägnades åt rälsläggning. Redovisas i bild på annat håll.
Diskussionen idag kan resultera i ytterligare en separat modul i vardera änden att härbärgera infartssemaforer på. Då kan bäcken i  norr komma med. eventuellt med banvaktsstugan. Den södra infarten är inte lika spännande till innehåll.
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #56 skrivet: sön 14 maj 2017, 21:12:11 »
Dagen ägnades åt rälsläggning. Redovisas i bild på annat håll.
Diskussionen idag kan resultera i ytterligare en separat modul i vardera änden att härbärgera infartssemaforer på. Då kan bäcken i  norr komma med. eventuellt med banvaktsstugan. Den södra infarten är inte lika spännande till innehåll.

Rälsläggning och eldragning i det närmaste klart. Det kan du se i byggloggen.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=18245.msg197627#msg197627
Testar det hela på tisdag då vi har byggkväll i vår lokal.
Staffan S