Författare Ämne: Från spårplan till moduler - Holmfors, Hfs  (läst 9779 gånger)

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.760
SV: Från spårplan till moduler - Holmfors, Hfs
« Svar #25 skrivet: ons 17 jul 2013, 14:44:38 »
Hej Staffan,
  Du kan byta de högraste kurvbitarna mot raka och avsluta modulen där så blir den visuella effekten bättre.
Bygg sedan en dubbelspårskurva som ansluter till höger (och gör kurvan symetrisk så går den att vända vid banplanering).
Därefter en kurva med bara ett genomgående spår och låt utdragspåret sluta på den.
Då finns många banbygg kombinationer.

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #26 skrivet: ons 17 jul 2013, 16:50:56 »
Jag spånade lite på din station, men har inte något ritprogram för era spår.

Förstår att det blir svårare när det inte finns flexräls, så ibland får man tänka omvänt när det gäller höger resp väster växlar.

Den skiss jag har gjort, förstår jag är svårt med fasta radier.
För att få det mera naturlikt originalet, så packa inte ihop dina växlar.

Den växel jag har ringat in respektive den som ligger under skulle behöva komma ifrån varandra ca 25cm.
Men det kanske är så att det blir svårt pga platsen på modulen.
Likaså den växel som leder ett av spåren bort, som möter upp den inringade skulle också behöva komma ifrån varandra.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 904
« Svar #27 skrivet: ons 17 jul 2013, 17:10:21 »
Hej Staffan,
  Du kan byta de högraste kurvbitarna mot raka och avsluta modulen där så blir den visuella effekten bättre.
Bygg sedan en dubbelspårskurva som ansluter till höger (och gör kurvan symetrisk så går den att vända vid banplanering).
Därefter en kurva med bara ett genomgående spår och låt utdragspåret sluta på den.
Då finns många banbygg kombinationer.

Håller med Tompa om att ha några rakor innan första växel för att få det lite mer estetiskt! Visserligen ligger förebildens infart i kurva, men här med dom lite begränsade möjligheterna som C-rälsen ger så ser det nog bättre ut att låta endast växelns kurvspår symbolisera infartskurvan. Men med några stycken rakor imellan, någon meter eller så så kan man åter ha en kurva igen åt ena eller andra hållet!

Övergångskurvor som någon nämnde låter sig inte göras här då dom använda kurvorna är dom slankaste som bjuds, tyvärr!

Att lägga modellspår estetiskt och då även på ett driftsäkert sätt är inte alltid så lätt med våra små radier och ibland lite begränsade spårutbud!

Mina egna knep är helt enkelt så slanka kurvor och växlar som möjligt och inga S-kurvor.
Men kurva-raka-kurva-raka ser inte heller bra ut även om det är stora radier och inga S-kurvor!

Mvh. Peter
Med glada gashydrauliska hälsningar!

Peter som även är Citroëntokig!

Och medlem i modulsyd.

H02R  DCC
(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
Och så händer det ju att jag kör 3R också!  ;-)

http://ekebus.se/

Staffan S

• Användare
  • Antal inlägg: 300
« Svar #28 skrivet: lör 20 jul 2013, 00:14:46 »

Rester av spårsystemet för stickspåret verkar ha blivit kvar ännu längre. Det är väl delar av utdragsspåret norrut som länge härbärgerade det något anonyma men charmerande kråkslottet på bilden. Ett "hem" på sitt sätt utan att konkurrera med anläggningen som just kallades Holmforshemmet.
Placeringen med dubbla tågvägsspår till höger antar jag är resultat av mötesspårsförlängningar som många malmbanestationer fått del av genom åren.

Byggnaden bör ha tillkommit under senare delen av 1950-talet.

Rälsdimensionerna skiljer mellan de i förgrunden och det som går till lokhuset. Vid spårarbeten -33 oc h -52 nämns försäljning av räls från 1898 som en intäkt i den gjorda budgeten. 13.20 kr per kilo! -33 gav 13000:- totalt. Några dagars arkivstudier har det varit i veckan.

Staffan S
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #29 skrivet: ons 24 jul 2013, 16:30:12 »
Hornbach i Sumpan ligger bra till för mig. Var där idag för första gången. Bra service. Kompletterade med ben till mina två kurvmoduler som är på gång. Och natuligtvis material till modulerna för min station.  Och så vänta några dar så att virket anpassar sig från ute till inneklimat. Idag är det nog ingen skillnad tror jag. 27 grader i skrivande stund.

Staffan S
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #30 skrivet: mån 29 jun 2015, 22:32:42 »
Är det att gå till överdrift när jag som idag på Riksarkivet grottar ned mig i expropriationshandlingarna inför byggandet av järnvägen Luleå - Ofoten. Förtecknar ägarna inom Buddbyns marker. Denna ca 20 meter breda väg för malmbanan som engelska SNR med säte i London nu ska bygga i slutet av 1800-talet.

Staffan S

Tompa

• Stammis
« Svar #31 skrivet: tis 30 jun 2015, 20:48:56 »
Är det att gå till överdrift när jag som idag på Riksarkivet grottar ned mig i expropriationshandlingarna inför byggandet av järnvägen Luleå - Ofoten.

Inte alls. Jättekul att du tar reda på fakta och historik. Jag och säkert andra är nyfikna att höra vad du gräver fram  :up:

Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 145
« Svar #32 skrivet: sön 05 jul 2015, 12:43:49 »
Staffan, jag är imponerad av alla byggare som återskapar historia. När du åker på modulträff föreslår jag att du har med en plansch som visar bilder och berättar om förebilden. Då är det lättare för åskådarna att se vilket jättejobb du gjort.
Hoppas på att få komma och se ditt verk nån gång när det blir klart.

Staffan S

• Användare
« Svar #33 skrivet: sön 05 jul 2015, 13:47:36 »
Staffan, jag är imponerad av alla byggare som återskapar historia. När du åker på modulträff föreslår jag att du har med en plansch som visar bilder och berättar om förebilden. Då är det lättare för åskådarna att se vilket jättejobb du gjort.
Hoppas på att få komma och se ditt verk nån gång när det blir klart.

Tack Sven-E. Samla ihop historien kommer att vara ett eget projekt.
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #34 skrivet: tor 30 jul 2015, 22:19:40 »
En karta med markeringar av yttre befästningslinjens taggtrådslinje. Medföljde beställning till Fortifikationsavdelningen 1940. Malmbanan skulle som ni ser passera två spärrar. Den ena har jag återfunnit med ritning för hela skansen. Ritningen till spärren över spåren likaså. På något sätt tänker jag få med en modul till min station

Krigsarkivet är som vanligt min källa.
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #35 skrivet: tis 04 aug 2015, 22:50:51 »
Dagen blev start för en modul till det som ska bli min version av Holmfors station.

Staffan S

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.842
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #36 skrivet: tis 04 aug 2015, 22:54:09 »
Ännu en modulstomme, bra !
kör hårt Staffan !
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Staffan S

• Användare
« Svar #37 skrivet: tor 06 aug 2015, 09:14:34 »

Se, tre meter modul, ska nog till en fjärde meter, om det ska var troget förebilden. Räls ska läggas ut och så finna en bra lösning på att få modulerna att alltid komma i rätt läge med varandra.
Så undrar jag varför just IKEA:s Ivar höjd 124 ska vara så bra som benlösning? Att en stabilitet behövs har gått in.  :|
Staffan S

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #38 skrivet: tor 06 aug 2015, 09:29:09 »
Jag använder styrpinnshålen. Trycker i 8 mm-styrstift.Tycker det ger bra precision vid monteringen på de två modulerna jag har gjort.
« Senast ändrad: tor 06 aug 2015, 09:36:27 av LarsRobert »

Staffan S

• Användare
« Svar #39 skrivet: tor 06 aug 2015, 09:52:26 »
Jag använder styrpinnshålen. Trycker i 8 mm-styrstift.Tycker det ger bra precision vid monteringen på de två modulerna jag har gjort.

Skulle jag ha gjort om det varit kombigavel på alla moduler. Men du leder mig in på ett bra spår. Får ta tid att komma fram till en bästa lösning. Ska som antyds göra en till modul där det dels ska vara en standard kombigavel för C-räls. Och en gavel som ska ansluta till den gavel som använts på de två gavlar som är längst bort i bilden ovan.   
Staffan S

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #40 skrivet: tor 06 aug 2015, 10:29:27 »
Ok, då förstår jag problemet. Kanske går att borra styrhål när allt är hopskruvat.

Odd J

• Stammis
  • Antal inlägg: 716
    • http://www.abar.se
« Svar #41 skrivet: tor 06 aug 2015, 11:21:42 »
Hej Staffan!

Bygget och all bakgrundsinfo ser mycket spännande ut! Jag tänkte bara ge dig ett par snickartips här...

För det första så är det svårt att borra upp styrstiftshål i en färdig modul. Skall man borra inne i modullådorna bland massor med stag och elektronik och "jävelskap" blir borrningen med handhållen borr alldeles för "wiggely waggely" så hålen blir för stora och oprecisa och duger helt enkelt inte. Så jag tycker att du skall ta och borra upp styrstiftshål i internskarvarna på dom icke-standardiserade sektionsskarvarna så fort som möjligt. Det blir svårare och sämre ju mer man bygger innan man gör det.

En annan idé kan vara att montera styrstift ovanpå modulerna, då kan du göra ett par klossar med stifthål med exakta mått och limma dit dom ovanpå din skiva. Sen får du bygga en liten kulle (klippa, vedtrave..?) vid modulskarven och gömma dom i.

Sen så vill jag också påpeka att plywooden har en fin och en ful sida. På ett ställe har du satt den fula sidan utåt med flera stora döda kvistar i. Det blir onödigt spackel- och slipjobb för att få en acceptabel sarg på modulen, det är mycket enklare att ta en titt på materialet och vända den fina sidan utåt innan man skruvar :)

Staffan S

• Användare
« Svar #42 skrivet: tor 06 aug 2015, 12:19:08 »
Hej Odd

Du har alltid bra genomgångar av vad du ser och påminner om att kolla materialet innan det används. Lägger på minnet till den är dags att förfärdiga den modul som återstår till stationen.

Har avvaktat med att montera tvärstagen tills jag fixat styrstift motsv. Det är svårt att ha en komplett verkstad i lägenheten varför det tyvärr blir bästa möjliga lösning utifrån det. Din idé med dolda styrstift tar jag till mig. Sånt intresserar mig.

Om det blir oväder ska jag åka till granngården Barkarby och IKEA-ladan för att kolla om jag ska falla för IVAR stabilt torn att använda för stationsmodulerna tillsamman med de vanliga benlösningarna jag har med klämfäste.

Det är även dags att kolla om min layout av stationsspåren funkar mot de olika standard måtten för enkel alt dubbelspår. Och har jag kompletteringsbehov. Infartssignal kan behövas liksom för utfart.

Återstår en meterlång modul för att komma upp i minimum två meter på spåret till vänster. Fallskydd ska till. Därtill i varje ände en kort modul på fyrtio centimeter för att få anslutning i standardläget för enkelspår. En vinklad modul mot den vänstra sidan dvs publiksida.
Privatbanespåret hade en radie på 210 meter och gick till ett tegelbruk. 
Stationshus och uthus och tjänstebostadshus tillkommer. En signal i varje ände på stationen.

Bästa sätt att stabilisera plywooden? 7 mm är den, en enkel sträva under rälsen?
« Senast ändrad: tor 06 aug 2015, 16:05:00 av Staffan S »
Staffan S

Kuiper

• Användare
  • Antal inlägg: 103
« Svar #43 skrivet: tor 06 aug 2015, 19:50:46 »
Citat från: Staffan S
Bästa sätt att stabilisera plywooden? 7 mm är den, en enkel sträva under rälsen?

Jag använder också 7mm plywood och jag gör en 3cm bred sträva av 7mm plywood som jag monterar någonstans i närheten av spåret. Exakt var beror på hur jag lägger elanslutningarna från spåren. Det har fungerat bra. Jag sätter fast strävan med lim och skruv. Det gäller dock att skruvarna går in i mittenlagret i plywooden annars spricker plywooden.

För att få skruvarna att gå mitt i strävan gör jag som följer. Först borrar jag ett lagom antal hål i skivan där strävan ska gå (3-4 st) och försänker dem. Sedan markerar jag med en syl ungefär var jag ska borra ett av hålen i strävan. Förborrar ett hål i strävan vid den markerade punkten, fast förflyttad till mittenlagret. Fäster strävan med en skruv i det förborrade hålet och gör sedan markering med syl var de övriga hålen i strävan ska vara. Flyttar övriga hål till mitten lagret i strävan och förborrar. Sedan på med lim och skruva fast.

Tompa

• Stammis
« Svar #44 skrivet: fre 07 aug 2015, 10:41:01 »
Kul se att du kommit igång med bygget  :up:

...
Om det blir oväder ska jag åka till granngården Barkarby och IKEA-ladan för att kolla om jag ska falla för IVAR stabilt torn att använda för stationsmodulerna tillsamman med de vanliga benlösningarna jag har med klämfäste.
...

En station behöver hyllor under, iallafall på någon av sektionerna. Väljer du "benpinnar" med klämfäste så går det göra stabilt med hjälp av hyllplan och gångjärn.
Det funkar även med IVARben och liknade. Kolla Svantes konstruktion i detta inlägg
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=6239.msg62995#msg62995

...
Det är även dags att kolla om min layout av stationsspåren funkar mot de olika standard måtten för enkel alt dubbelspår. Och har jag kompletteringsbehov. Infartssignal kan behövas liksom för utfart.

...Därtill i varje ände en kort modul på fyrtio centimeter för att få anslutning i standardläget för enkelspår. En vinklad modul mot den vänstra sidan dvs publiksida....

Men vad blev av den svängda infarten i ändan med utdragspåret? Eller är det den du menar med citat "En vinklad modul mot den vänstra sidan "

Ekes förslag:

Om du gör modulen med utdragspåret i vinkel som diskuterats tidigare i tråden så får du till enkelspårläget direkt i den.
Du blir också av med en S-kurva in till spår 3.
Och ut från spår 3 åt andra hållet blir mer förebildsmässig utan S-kurvorna.

Staffan S

• Användare
« Svar #45 skrivet: lör 08 aug 2015, 13:19:31 »
Kul se att du kommit igång med bygget  :up:

....Men vad blev av den svängda infarten i ändan med utdragspåret? Eller är det den du menar med citat "En vinklad modul mot den vänstra sidan "

Ekes förslag:

Om du gör modulen med utdragspåret i vinkel som diskuterats tidigare i tråden så får du till enkelspårläget direkt i den.
Du blir också av med en S-kurva in till spår 3.
Och ut från spår 3 åt andra hållet blir mer förebildsmässig utan S-kurvorna.

Modulerna jag hade tog överhanden över min tänkta plan. Den norra utfartens böjning ska jag kolla än en gång. Bra att Tompa satte mig på spåret igen.
Egentligen borde jag ägna mig åt landskapsbygget på mina enkelspårsmoduler inför MJ-hobbymässan http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=16373.msg161740#msg161740

Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #46 skrivet: lör 15 aug 2015, 14:10:15 »
Fixat hål i modulgavlar för plugg att styra modulerna mot varandra. Interna gavlar och C-kombimodulgavlar talar nu samma språk. Då återstår anslutning på långsidan för modul med tegelbruksspåret.

Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #47 skrivet: sön 24 jul 2016, 18:15:03 »
Det blev en målningsomgång på modulerna just denna varma söndag i juli. Skönt att dra sig inomhus i svalkan.

Meterlånga moduler, ska nog bli ytterligare en när växlar är monterade i vardera ände.

Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #48 skrivet: tis 26 jul 2016, 19:18:12 »
Måste mäta upp vad som ska inhandlas för att den fjärde modulen, liksom de tre före den, ska bli kompletta. Trots allt så är inte virkesförrådet i lokalen komplett.
Kan inte annat än publicera länken till Orenstein & Koppel, den Berlinbaserade firma som levererade 600 mm räls och vagnar till bygget av Bodens fästning och regementsetablissemang. Varpå troligen en hel del av teglet från Holmfors tegelbruk kom att transporteras från Trångforsen. http://www.zelmeroz.com/album_rail/euro/misc/O&K-Cat600.pdf

Lägger nu upp en separat byggogg för Holmfors station förutom denna interaktiva.
Staffan S

Staffan S

• Användare
« Svar #49 skrivet: sön 14 aug 2016, 16:20:13 »
Testar ett sätt att säkra Ivargavlarna. 50 cm breda som ställs under modulen på längden, inte på tvären. Stag behöver anpassas till den lösningen.

Kombinerat med Svantes sätt att säkra ben mm enligt tidigare inlägg kan jag vara ngt på spåren. Men helst även en möjlighet att anpassa höjd i denna del av benen skönare än att krypa på golvet. Idéer någon?
Staffan S