Författare Ämne: M-play modulbyggsatser  (läst 7958 gånger)

Johan S

• Stammis
  • Antal inlägg: 879
M-play modulbyggsatser
« skrivet: fre 14 jun 2013, 09:25:09 »
Nu är Miniature playgrounds hemsida uppe. www.m-play.se

Ser onekligen intressant ut, någon som sett prylarna i verkligheten? Vet att de var på plats i Oslo för någon vecka sedan när NMJ invigde sin nya butik.
Hälsningar,
Johan Stenson

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.525
SV: M-play modulbyggsatser
« Svar #1 skrivet: fre 14 jun 2013, 19:29:37 »
Jo, nog kan nog färdigsågade mm. delar underlätta en hel del för oss lata att få tummen ur...  :clown:
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.579
« Svar #2 skrivet: fre 14 jun 2013, 21:34:31 »
Såg en provmodul på DreamTrack 2013 i Mars. Den var med i anläggningen ;)

/Lars

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.562
« Svar #3 skrivet: lör 15 jun 2013, 05:35:25 »
Lite märkligt med infon på sidan.
Jag hittar ingen beskrivning av materialet, Coppas tror uppenbarligen att det är trä, men jag tycker det ser ut som papp, känns som papp.
Det står något om att materialet är behandlat så att det ska tåla ett vält vattenglas under byggandet, men om det är en ytbehandling vad händer då om har gjort egna hål i materialet?

Det här kanske är en bra grej men för mig känns det omöjligt att avgöra, man får köpa grisen i säcken och testa eller vänta på att någon annan gör det.
Det verkar som att detta extrema lättviktsprojekt kräver en massa okända tekniker och material för att fungera, om man läser infon på sidan.

Det gamla talesättet, ¨om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast det¨ slår mig när jag läser om modulerna.

Jag hoppas jag har fel, det vore onekligen häftigt om konceptet skulle fungera.

Lite konstigt dock att slänga ut grejerna på marknaden med löften om en massa som ska komma, byggmaterial och videos.
Jag hade börjat med visningar och videos, innan säljstart.

Mvh UB

robbox

• Användare
  • Antal inlägg: 137
  • Gillar att bygga modeller
    • http://www.robbox.se
« Svar #4 skrivet: lör 15 jun 2013, 08:55:43 »
Citera
Lite konstigt dock att slänga ut grejerna på marknaden med löften om en massa som ska komma, byggmaterial och videos.

Nja, det är väl standard metod idag. Måste nå igenom mediabruset och tala om att det finns något där som kan vara av intresse.
Annars finns alltid risken att man inte får någon hjälp med att sprida informationen oavsett om det är bra prylar eller inte.

Det viktiga är ända vad de första recensionerna kommer att säja om prylarna. Fast jag måste säga att jag är nyfiken på vad
för material som de använder. Honeycomb, kanske en tunn träskiva med en wellpapp variant mellan träyttersidorna eller kapa variant.
Vi får välan se.
---
Roberth

Bo

• Avstängd
  • *
  • Antal inlägg: 4.324
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #5 skrivet: lör 15 jun 2013, 10:03:42 »
M.Play
1xMMM Normal...179,00 kr
280/480mm bredd för rak modul
99,00 krFrakt
55,60 krSkatt
278,00 krTotalt
Priser 278,00  inkl. moms

Är helt övertygad om att detta lättviktsmaterial är en grund av cellpapps struktur.
Kantskyddet skulle jag i och för sig, bli förvånad om detta var i kartong, snarare något i plast.
En del av konceptet påminner om plastmeccano, om jag utgår ifrån genomförningar och bultar.

Priserna är vad jag kan utläsa exkl moms, då jag får upp ovanstående spalt vid en lagd beställning i varukorgen.
Att döma ut detta, skulle jag inte vilja göra, men för mig är det ingen produkt jag skulle satsa på för egen del, vill ha mer robusta saker.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

aNders

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.336
« Svar #6 skrivet: lör 15 jun 2013, 10:10:20 »
Tycker det verkar intressant projekt. Man slipper tråkigt jobb med ramar. Är det sen en stadig lättviktsmodul så är det bra.
Ni som har sett det vad tycker ni ? Jag tror på det i alla fall i N-skala :up:

Coppas

• Stammis
« Svar #7 skrivet: lör 15 jun 2013, 11:45:06 »
Lite märkligt med infon på sidan.

Jag hittar ingen beskrivning av materialet, Coppas tror uppenbarligen att det är trä, men jag tycker det ser ut som papp, känns som papp.
Det står något om att materialet är behandlat så att det ska tåla ett vält vattenglas under byggandet, men om det är en ytbehandling vad händer då om har gjort egna hål i materialet?

Det här kanske är en bra grej men för mig känns det omöjligt att avgöra, man får köpa grisen i säcken och testa eller vänta på att någon annan gör det.
Det verkar som att detta extrema lättviktsprojekt kräver en massa okända tekniker och material för att fungera, om man läser infon på sidan.

Det gamla talesättet, ¨om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast det¨ slår mig när jag läser om modulerna.

Jag hoppas jag har fel, det vore onekligen häftigt om konceptet skulle fungera.

Nja, jag har egentligen inte trott eller förutsatt något alls vad gäller materialet utan använde mest uttrycket "färdigsågade delar" lite slentrianmässigt. Borde nog ha skrivit "prefabricerade delar" istället då det var mera det jag åsyftade snarare än att slå fast vilket materialet är.  ;)

Har sedan inte läst produktbeskrivningarna direkt noggrant utan bara skummat och tittat på bilderna. Tycker dock att dina synpunkter i övrigt är giltiga, dvs. i nuläget går det inte alls att avgöra om detta är bra eller dåligt eller ens egentligen vad detta överhuvudtaget är för något. Håller även med om att det är lite märkligt att gå ut så hårt utan att sakerna visas upp publikt i ett antal sammanhang där redan erfarna byggare fått klämma, känna och ge utlåtande. Förhoppningsvis så lär de väl kanske t.ex. delta nu i Skövde idag och då kanske någon deltagare där kan återkomma med lite mer handfast information.

För egen del resonerade jag annars mest praktiskt såtillvida att detta ändå inte är några jättepengar och därför kan ge oss tungrövade en lite kortare startsträcka. Har man väl bara kommit igång sedan så kanske dessa grejer kan fungera som mallar etc. inför egna vidare projekt. Kruxet för min del, som bor i lägenhet med begränsat utrymme, är att jag inte alltid kan släpa hem diverse saker för experimenterande och sedan bara lämna det där det ligger tills andan faller på igen.

hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.875
« Svar #8 skrivet: lör 15 jun 2013, 11:59:42 »
Med tanke på alla konstigheter (konstiga materialval, vinkelfel etc) man sett på modulträffar och i sitt eget hobbyrum verkar detta väldigt lovande. Ett stort steg framåt och en stor boost för modulrallandet om det håller vad det lovar. Var lite positiva nu!

Om det kan sänka trösklarna för alla de som varit nyfikna på modulbygge men bävat inför snickeriarbetena är det ju jättebra. Jag vet inte hur många gånger jag själv har blivit tillfrågad om det finns modulbyggsatser att köpa för att se de besvikna blickarna efter mitt 'tyvärr...'.
« Senast ändrad: lör 15 jun 2013, 12:01:48 av hakang »
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Coppas

• Stammis
« Svar #9 skrivet: lör 15 jun 2013, 12:21:52 »
Det är ungefär där jag själv landar. Hade det funnits modulbyggsatser att köpa så hade jag kunnat skippa den byggdelen helt och hållet.

Jag själv har i nuläget som sagt inte plats (bor i en trerummare på 75 m²) att släpa hem diverse plywood-skivor eller vad som nu används för att sedan stå och försöka att prova mig fram på måfå. Om inte annat så lär jag få synpunkter från högre ort ifall det ska sågas i köket eller i vardagsrummet. Man måste hela tiden även plocka fram och plocka undan material och verktyg vilket även detta är något som tar tid... samt frågan är var man ska förvara alla lösa delar under tiden man inte kan bygga på't. Prefabricerade byggsatser till moduler kan nog därför vara en melodi för många, i synnerhet oss trångbodda. Även under byggtiden så är kanske en modul lättare att stuva undan då det ändå är en enhet som då lättare kan bäras undan ned i källaren eller upp på vinden.

Har man modulramen färdig så antar jag även att ett projekt blir lite lättare att jobba vidare på. Detta handlar då istället om mindre och mera koncentrerade uppgifter/arbetsmoment som kanske kan utföras vid mera enskilda tillfällen snarare än att man nästan måste bli klar med något större ganska omgående... vilket säkert även bäddar för slarv och missar. Har man 'låddan' klar så utgör ju den arbetsutrymmet i sig. Även om man då t.ex. lägger spår etc. så görs det ju på den ytan som jag då istället bara lätt och behändigt kan jobba med vid köksbordet och sedan lika lätt och behändigt kan lyfta iväg i ett stycke till källaren när jag inte längre har tid. Som idé får därför detta tummen upp från min sida så får man väl se vari det sedan landar med material osv.   
« Senast ändrad: lör 15 jun 2013, 12:25:01 av Coppas »

Johan S

• Stammis
« Svar #10 skrivet: lör 15 jun 2013, 13:16:55 »
Ser också fram emot att få se sakerna på riktigt. Så som modulbyggandet ökat så är jag förvånad över att ingen annan har provat att sälja modulbyggsatser förut. Som Coppas påpekar underlättar det en hel del att slippa bära hem en 240*120 cm skiva plywood.
Hälsningar,
Johan Stenson

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #11 skrivet: lör 15 jun 2013, 13:36:37 »
Ser också fram emot att få se sakerna på riktigt. Så som modulbyggandet ökat så är jag förvånad över att ingen annan har provat att sälja modulbyggsatser förut. Som Coppas påpekar underlättar det en hel del att slippa bära hem en 240*120 cm skiva plywood.

Gavlar finns sedan tidigare, har ingen aning vad detta kostar.
Att bära hem en plywoodskiva är inget man gör direkt.
Däremot går det att få uppskuret på bygghandeln, talar man om vad man ska ha detta till, brukar man vara generös med kostnaden för uppsågningen.
Själv gjorde jag så när jag skulle ha till mina sektioner för Mö-stn, som blev en hel del.
Jag har bil för transportera skivor, och maskiner att kunna såga upp detta jag köpte, men fann det väldigt bekvämt att få gjort detta på byggvaruhuset.

Vitsen med detta tråden handlar om som jag kan se det, är att man inte behöver ha tillgång till en hel del maskiner, som kostar pengar.

Allt blir som det uttryckte tidigare prefabricerat, och möjligen inte så flexibelt.
Men jag som ni andra höjer en tumme för detta, för behov finns med all säkerhet.

Att sälja moduler i annat material ( trä exemelvis ) tror jag inte går att göra en försäljning på, det skulle både kräva en hel del tid, samt materialkostnad, samt arbetskostnad.
Det skulle bli en avsevärd större kostnad än M-Play produkter.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

haba

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.777
« Svar #12 skrivet: lör 15 jun 2013, 14:59:32 »
Priserna är vad jag kan utläsa exkl moms, då jag får upp ovanstående spalt vid en lagd beställning i varukorgen.
När jag räknar efter så verkar priserna vara INKL moms. Det borde däremot stå "varav xxx kr Moms" istället för "xxx kr Skatt" (den posten ingår inte i summeringen).

Man får jämföra med vad en träbyggsats kostar, tex från Harald Brosch. En Fremo 1000x500x100 (låda, heltäckande) går där på runt 53 EUR (inkl tysk moms, tillkommer frakt).

Lite fler foton på hemsidan hur man sätter ihop det där nya materialet skulle varit bra. Jag är nyfiken på materialet, framförallt om det tar intryck av tvingar.

Harald.

Coppas

• Stammis
« Svar #13 skrivet: lör 15 jun 2013, 15:07:23 »
Enligt det som anges i en tråd om detta ämne på Stinsen så citerar jag Rickard95 nedan om materialet...

"Materialet är wellpapp. Konstruktionen om jag vill minnas rätt är 2 skivor med ca 1 cm mellanrum med zick-zack fackverk i mellan som blir otroligt starkt. Då jag själv känt och klämt på materialet samt även sett de andra produkterna har jag bara gott att säga om detta just nu. Vidare får vi se hur det blir efter modulen är klar."

Oavsett vilket så är det som sagt intressant att de vad detta kan utvecklas till över tid.

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.642
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #14 skrivet: lör 15 jun 2013, 20:43:50 »
Johan - jag har nu efter besök i Skövde en Fremo-modul 100x50 cm från M-Play här hemma, som du kan få klämma på...! ;)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Johan S

• Stammis
« Svar #15 skrivet: lör 15 jun 2013, 21:25:06 »
Superspännande!
Hälsningar,
Johan Stenson

HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.084
« Svar #16 skrivet: sön 16 jun 2013, 12:51:04 »
Här några bilder från Bankakaset, 15 juni 2013.

Demonstration av modulerna. Många samlades och ställde frågor.

Metallhylsor, försedda med brickor innanför gaveln, tar upp kraften när två moduler skruvas ihop.
Frågan är om "wellpappen" håller i längden, eller om hylsorna börjar glappa i sidled, så småningom.

Materialet påminner om wellpapp. Representanten lovade dock, att det tål vatten.

Här tre bilder på mallen för montering av spåret, vid gaveln. Det är den ofärgade delen, som är blå, på hemsidan.
Den färgades, för att synas bättre.

Systemet verkade genialiskt, på sitt sätt. Med mycket lätta moduler, som även är lätta att bygga. Håller det vad det lovar, så öppnar det många möjligheter, men det reser också en del frågetecken.

HJP

Trainmaniac

• Användare
  • Antal inlägg: 43
« Svar #17 skrivet: sön 16 jun 2013, 17:30:38 »
Ett klargörande ser ut att vara på sin plats!

Det vi ser är inte wellpapp, utan en sandwich med s.k. honeycomb-kärna.
Likheten med wellpapp är att båda har en "struktur"-kärna (inte homogen),
och att papperet i honeycombkärnan förmodligen är av samma typ som används för well.
Honecombskivan har betydligt högre krosstyrka i tjockleksriktningen!

Risken för att metallhylsorna börjar glappa i hålen beror dels på ytskiktets tjocklek,
dels på dess kompressionsstyrka/deformationstålighet.
Så länge som hylsan sitter på plats är det nog inget problem, men om hylsan av någon anledning släpper och vandrar axiellt så har vi genast ett problem.
I och för sig återplaceras ju hylsan på plats när man monterar ihop modulen med annan modul.

Att ytskiktet är fuktspärrat  är mycket bra men intressant att veta vore om det klarar även annat än vatten.
Hur hindrar man att fukt/vätska tränger in i kärnan via hål och genomföringar, eller är det inget problem tack vare att honeycomb-materialet är impregnerat/fuktskyddat?

Funderar pappskallen Mats
Mats H, Suv

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #18 skrivet: sön 16 jun 2013, 17:33:44 »
Än en gång så tror jag inte att dessa moduler har en livslängd som kan vara låt oss säga ca 10år.
Då känns detta som en nödlösning, med allt arbete som läggs på modulen.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Magnus P3

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
« Svar #19 skrivet: sön 16 jun 2013, 18:38:21 »
Tack för alla bilder och kunniga beskrivningar. Jag ser fram emot Modelljärnvägsmagasinets test av dessa moduler i nästa nummer.

En i mitt tycke intressant fråga är om det kommer att erbjudas andra längder än 1000 mm.
H0 2R DCC

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.579
« Svar #20 skrivet: sön 16 jun 2013, 22:38:57 »
En i mitt tycke intressant fråga är om det kommer att erbjudas andra längder än 1000 mm.

Skulle du vilja ha kortare moduler i så fall?
1000 - 1200 mm är ganska lagom längd på en modul för att den skall vara hanterbar, oavsätt material.
Man kan väl misstänka att allt för långa moduler inte passar detta byggmaterialet.

/Lars

mjmike_swe

• Användare
  • Antal inlägg: 41
    • M-Play Miniature Playground
« Svar #21 skrivet: sön 16 jun 2013, 23:17:37 »
Gällande materialet så är det som sagt ett "honeycomb-material" i kärnan, samt ett ytskikt på var sida. Kärnan består faktiskt av papper (ej returpapper som har en sämre fiberelasticitet), utan fibrer från ny träråvara. Kärnstrukturen är inte av typen "well-papp", utan ett patenterat tillvägagångssätt för bästa hållbarhet. Materialet blir oerhört starkt i förhållande till sin vikt.

Materialets ytskikt har en fuktspärr under den vita ytan. Om man använder mycket "blött" när man bygger landskap så går det bra, så länge man tejpar för kärnan.

Det har varit en del frågor kring just detta i ett annat forum, så vi gjorde en live-sändning på Bambuser med följande länk:
http://bambuser.com/channel/surfmike

Här kommer en bit av M-Play-materialet att sitta under en kran med rinnande vatten i 15 minuter. Vatten i kärnan är ingen bra lösning, så den ska man tejpa för (och en klick silikon i ev. genomföringar) om man använder en vattenrik landskapsproduktions-metod. Detta är gjort även i detta fall.
Följande kommer att hända: Materialet blir vått i ytskiktet, men kärnan klarar sig tack vare den fuktspärr som finns UNDER den vita ytan.
Därefter kommer en tork-period (film nr 2):
Följande kommer att hända: Materialet torkar till sin ursprungliga färg/form.

Sändningen startar kl. 21.00, men finns sparad på denna länk även för reprisering!
Det är inga spännande filmer om man säger så... :)

Några övriga reflektioner:
Några bilder visar en prototyp till normalprofilmodul men dåliga toleranser. Andra visar hur det ser ut idag.
Bo: Du har fått konstiga priser i webbshoppen. Kan du återproducera dessa?
Haba: "Skatt" är ändrat till "varav moms". Mycket riktigt...  :handshake:
Coppas: Det var precis detta som var målet med M-Plays moduler! Att kunna bygga en modul på köksbordet och komma undan med relationen i behåll! Det ska gå enkelt och inte en massa sågspån och slipdamm, både montera modul och bygga landskap. Är det så du är sugen på att bygga en - skapa en tråd så länkar vi till den från vår sida. Det är många som är intresserade just nu… :)
/Mikael
M-Play

Bo

• Avstängd
  • *
    • Modellbyggare
« Svar #22 skrivet: mån 17 jun 2013, 05:59:00 »
Hej.

Haba hade rätt i sin uträkning och jag sätter upp de alternativ jag fick då samt de jag fick nu.

M.Play produkter

1xMMM Normal...179,00 kr
280/480mm bredd för rak modul
99,00 krFrakt
55,60 krSkatt
278,00 krTotalt
Priser 278,00  inkl. moms

Varukorg 
1x MMM... 179,00 kr
99,00 krFrakt
55,60 kr varav moms
278,00 kr Totalt

Priser inkl. moms

Så detta ser betydligt mer klart ut än föregående.

Tack för din beskrivning, och det är säkert en produkt som kan ha sin framtid, om modulenmaterialet kan hålla min i 10år för många modulträffar.
Alltså ett bra alternativ för många kan jag tänka.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

aNders

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.336
« Svar #23 skrivet: mån 17 jun 2013, 09:57:37 »
Känner mig positiv till projektet. Många innedörrar i lägenheter är ju uppbyggda på samma sätt så hållfastheten tvivlar jag
inte på. Lättare och hantera vid frakt och uppbyggnad. Men hur är det med benfästen är det förberett? Kommer absolut och
provbygga en modul då i N-skala.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.436
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #24 skrivet: mån 17 jun 2013, 13:36:22 »
Känner mig positiv till projektet. Många innedörrar i lägenheter är ju uppbyggda på samma sätt så hållfastheten tvivlar jag
inte på. Lättare och hantera vid frakt och uppbyggnad. Men hur är det med benfästen är det förberett? Kommer absolut och
provbygga en modul då i N-skala.

Dörrar är uppbyggda med en träram ytterst, honeycombkärna och täckande sidor av 3mm board. En sluten konstruktion som bara är till för att hängande på sina gångjärn täcka ett hål i en vägg. För detta är den mestadels överkonstruerad... jag använder en sådan dörr som byggbord för moduler och bansektioner.

Men framför allt... den är en sluten konstruktio. Inte så med M-plays moduler!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.