Författare Ämne: KLEINBAHN  (läst 45069 gånger)

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« skrivet: sön 17 feb 2008, 01:04:55 »
Tänkte jag skulle visa lite bilder på min Kleinbahn samling och samtidigt berätta lite om denna speciella tillverkare. Jag har en prisguide med data om modellerna när dom kom ut etc. tyvärr har jag lagt den på nått bra ställe så jag kan inte hitta den. Den kanske dyker upp…..

 

Skall väl också säga att jag inte är någon mästarfotograf men jag hoppas att bilderna duger.

 

Hur det började

 

1947 startade bröderna Erich och Oskar Klein en liten rörelse i efterkrigstidens Wien. Man började med enkla träleksaker och kom 1948 med de första elektriska tågen.

 

Man var förmodligen först i Europa med tåg i H0 och tvåräls likström.

 

De första skenorna hade massiv träbanvall mes metallskenor men redan i början a 50 talet kom man med skenor som hade inbyggd plastbanvall. De påminde mycket om Märklins M-räls, de hade t o m likadana kontaktbleck i mitten även om dom inte hade någon elektrisk betydelse.

 










En del av de tidiga vagnarna hade träkarosser med tryckt papper påklistrat på sidorna.

Dessa två vagnar som är mina äldsta är i plåt med tryckt papper som är påklistrat korgarna.




 

I mitten av 50-talet slutade man sälja genom återförsäljare, istället öppnade man en kedja av egna butiker i en rad Österrikiska städer (och i Zürich), på så sätt tog man bort ett led och kunde dels få större vinst själva, dels sälja till ett lågt pris. Genom att man hela tiden moderniserade tillverkningen samtidigt som volymerna ökade kunde man på 50-talet under några år kraftigt sänka priset på sina startsatser.

 

1984 delades firman eftersom bröderna inte kunde enas om den fortsatta utvecklingen. Oskar Klein bröt sej loss och startade Klein Modelbahn med siktet på mer modellenliga lok o vagnar men man hade under de första åren även de gamla Kleinbahnmodellerna i sitt sortiment.

 

Förra året tog dottern till Erich Klein över driften av företaget vilket märkts genom att det kommit en hel del nya märkningsvarianter av vagnar. Det är numera inget stort företag, i början av 80 talet var man ca 150 anställda inkl butikerna men nu är man nog bara at 15-20 tal, tror jag läst att det är 6 personer som jobbar med själva tillverkningen.

 

Lite egenheter med Kleinbahns lok o vagnar.

 

En specialitet är att många av boogie loken och en del av motorvagnarna har två motorer vilket gör dom dels starka och tunga (trots plastkåpor), dels gör at dom får mycket bra köregenskaper. En egenhet är att de äldre loken har polerna tvärt om mot andra fabrikat.



 

Många av loken, speciellt de äldre är aningen förkortade (gäller även vagnarna), detta beror på att Kleinbahns skenradier är lite mindre än vanligt, pga. att man skulle kunna bygga en bana på ett normalt Österrikiskt bord.

 

Elloken har en speciell omkopplare mellan strömupptagning med hjulen och från kontaktledningen, en stor isolator på talet med sladd i ena ändan som man sätter i två olika kontakter beroende på vad man väljer.

 

Godsvagnarna,speciellt de äldre där många härstammar från femtiotalet sitter på några få standardchassi och hjulen går att svänga lite. Även saker som räcken, bromshytter och boogier delas av de olika vagnarna även om förebilderna inte gjorde det, allt för att förbilliga produktionen. Man har dock en serie moderna godsvagnar som nog är från 90 talet som är helt skalenliga till längd och utförande, dock tror jag inte dom har NEM ficka för kopplen.

 

Passagerarvagnarna är även de förkortade, de moderna euroformavagnara har en längd skala på runt 1/113 och lite skumma boogier. Målning och märkning är dock av bra klass.

 

 

Fortsättning följer……

 

 

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #1 skrivet: sön 17 feb 2008, 12:31:18 »
Tre gamla passagerarvagnar som kom någon gång i mitten av 50-talet. Plastkaross på metallchassi.

No 362




No 364



No 376




Man ser igenom fönstren att chassit "slagit sej", måste vara någon form av zinkpest. Inga av plastkåporna eller vagnarna helt i plast uppvisar några som helst antydingar till att inte hålla formen, beror nog på att man från början satsade på högkvalitativ plast.


Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #2 skrivet: sön 17 feb 2008, 17:03:25 »
Varför samlar jag  på Kleinbahn?

 

Det beror på flera olika saker.

 

Kul att samla på någon som man är rätt ensam om att samla på.


Dom är inte tillverkade för att samla på.

 

Dom är tillverkade för vanligt folk.

 

Kleinbahn brukar vara relativt billiga att köpa begagnade. Har också valt att bara köpa från Tradera och Göteborgs Nostalgimässa, skulle jag ge mej in på tyska Ebay skulle jag väl snart ruinerat mej med tanke på hur mycket Kleinbahn det finns tillsalu där.

 

Deras filosofi med egna butiker och ett komplett sortiment som även innefattar hus och landskapstillbehör är ju väldigt speciell.

 

Kleinbahns produkter är väldigt charmiga och har en speciell utstrålning och känns speciella när man håller dom i handen.

 

Det finns och har funnits en hel del olika lok o vagnar samt varianter av dessa men det känns ändå inte helt omöjligt att få ihop en någorlunda komplett samling (jämför med Märklin som påminner mej om samlarserien som gavs ut i Mosebacke Monarki, ”Indiens befolkning”)

 

Slutligen några bilder på Kleinbahnfabriken








 
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.799
KLEINBAHN
« Svar #3 skrivet: sön 17 feb 2008, 18:39:46 »
Kan bara instämma i Din beundran över Klainbahn.
Det är något visst med märket.

Im porterade Kleinbahn redan på 1970-talet och sålde en hel del tack vare de billiga priserna och den höga kvalitén.

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Magnus Brage

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 398
KLEINBAHN
« Svar #4 skrivet: sön 17 feb 2008, 23:24:31 »
Kleinbahn gick att köpa från järnvägsföreningen i Vadstena, vet inte om de importerade. Bra grejor, lite plastigt men med högre kvalitet jämfört med Lima.

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #5 skrivet: mån 18 feb 2008, 07:20:57 »
Igår kväll hittade jag min Kleinbahn prisguide så i fortsättningen kommer jag att kunna datera sakerna lite mer exakt.


Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #6 skrivet: mån 18 feb 2008, 21:00:51 »
Kleinbahns klassiska nybörjar lok D 100, ett mellanting mellan litt 80 och litt 81. Har tillverkats med relativt små förändringar sedan 1953!  Loket har alltid funnits i Kleinbahns nybörjarsatser, länge tillsammans med elloket 1280.

Här ett av mina exemplar med zinkalhjul.


Och här ett nyare med de moderna förnicklade hjulen som har mycket goda strömegenskaper och på vars yta smuts har svårt att fastna.



 

 

Samma chassi används av D120 som har ett typiskt  Österikiskt utseende. Kom 1954. Loket som också fortfarande finns med i sortimentet har numera helt svart underrede och dito hjul.

 










Slutligen ett av mina favorit lok hos Kleinbahn, det lilla elloket 1280. Loket är starkt förkortat , det verkliga 1280 har fem hjul. Loket kom ut första gången 1956 och fanns länge bara att köpa i en av startsatserna. Mitt ex har snöplogar som inte finns med från början .





Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #7 skrivet: tis 19 feb 2008, 21:44:04 »
Idag blir det lite länkar istället för bilder på samlingen.

Företagets lättnavigerade hemsida med mailadress och prislista

http://www.kleinbahn.com/

Adress till ett mj-museum i Österike med mycke rart Kleinbahn + andra österikiska tillverkare

http://www.daskleinebahnmuseum.net.tc/

bilder

http://members.a1.net/bahnmuseum/eisenbah.htm

slutligen lite bilder på utvecklingen av ångloket D100

http://members.aon.at/reittinger/homepage1

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #8 skrivet: tor 21 feb 2008, 19:48:16 »
Vi fortsätter väl Kleinbahn genomgången med resten av mina ånglok.

 

Först det stora D 314 som var i produktion under åren 1955—1968. Loket har en kul lösning på problemet att klar tvära kurvor. Hjulflänsarna på de två inre drivhjulen sitter fast på chassit och är avhuggna i nedre delen, hjulen är i praktiken flänslösa men det ser inte ut så.

 

Nästa lok är det klassiska krigsloket litt 52, som kom1967 men som fortfarande är i produktion. Det lär föresten vara så att det togs fram helt nya verktyg för modellen för bara några få år sedan.  F ö ett av de vanligaste Kleinbahnloken i Sverige. Loket finns in några olika varianter med rött resp svart chassi, två olika skorstenar och tender med och utan förarkabin.

 

De två loken D 93 och D156 kom 1974 resp. 1975 och har samma chassi. D 156 har för att få plats med den stora motorn en hytt som är ungefär dubbelt så lång som på originalet.

 





Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #9 skrivet: fre 22 feb 2008, 18:49:43 »
Blauen Blitz, detta läckra österikiska motorvagnssett har funnits både hos Liliput och Kleinbahn, bägge modellerna från tidigt femtiotal. Mitt ex är från tidsperioden 1953--1955 om jag tolkar Kleinbahnguiden rätt.





Kleinbahn har ju som sagt ett fullt soriment med allt vad modellelrallaren behöver, t ex byggnader. Det lite orginella är att husen är färdigbyggda, man tycker ju det vore mer rationellt att sälja dom som byggsatser.

Stationen (finns en del till utan torn som man kan sätta ihop med denna för att få en rejält stor byggnad) kom i miten av 50-talet och finns fortfarande med i sortimentet.



Ställlverket är också från 50-talet men försvann nån gång på 60 talet. Mitt ex är "förbättrad" av någon målarkladd.....

Om ni tycker perongen ser lite skum ut beror det på att jag fick spola av dammet...




Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #10 skrivet: lör 23 feb 2008, 16:52:46 »
Vi börjar med den äldsta modellen,  1010, ett lok som kom i sin första version 1955. Det som skiljer mest mellan den ursprungliga versionen och dagens är att modeller numera har riktigta förnster med fönsterramar.




Nästa lok är det klassiska 1020, "bergsloket" , en variant på det tyska E94. Loket som funnits i Kleinbahn sortiment ända sedan 1954 fick i slutet av 90- talet helt ny kåpa med de speciella lite rundade luftgallren som är typiskt för den österikiska versionen. Skall samtidigt ha fått en ännu bättre drivning än den tidigare varianten. Loket har ju använts av en del som chassi för t ex Ma-loket.



Det lilla 1245 är en relativt sen modell som kom 1969. Har fö en konstruktion med de två inre hjulparen i en boogie med de yttre hjulen som löphjul.



Nästa lok är lite fusk, det är inte ett Kleinbahn lok utan ett Klein Modelbahn lok men det är samma ursprungsmodell som Kleinbahns. Skall sätta på två nya strömbyglar när jag kommer på hur man får av kåpan :?



Slutligen ett av de nyare Kleinbahnloken , 1044 som kom 1979. En bra modell som t o m har inredning i förarhytterna. Enda felet är väl att loket sitter aningen högt på boogierna men det har man åtgärdat på nyare varianter.




För skoj skull kan vi se vad loken kostar nya hos Kleinbahn enl senaste prislistan.

1010 tillverkas  fn inte
1020 83 EUR
1042 78 EUR
1044 78 EUR
1245 75 EUR


Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #11 skrivet: lör 23 feb 2008, 17:09:33 »
En av Kleinbahns vanligaste vagnar är denna sk Stadtbahnvagen som kom redan 1961. En fin modell med smäckra detaljer. Finns i en mångd olika färger.





till vagnarna hör denna trevliga resgodsvagn som kom 1974



Även dessa vagnar är överkomliga, kostar nya 8 EUR.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #12 skrivet: sön 24 feb 2008, 09:55:51 »
Ok, då tar vi några till.  

De flesta av Kleinbahns lok och vagnar har/hade österrikiska, schweiziska eller västtyska förebilder. Utöver dessa så ha man haft modeller från ett par andra länder.

Vi börjar med Italien. Det mest typiska av alla italienska lok hade även Kleinbahn i modell, E424. Kom första gången 1957 och var i produktion fram till 1972.



Även en typisk italiensk godsvagn med det speciella taket finns med i programmet, nr 306. Har funnits i en rad olika färger, själv har jag en i silver och två bruna. De bruna skiljer sej dels i nyans, dels i att på den nyare vagnen så är texten i relief borttagen och istället är märkningen tryckt.





Modellen av det tjeckiska  loket 499 kom också 1957 och var också i produktion till 1972. Loket har föresten samma chassi och boogier som det schweiziska Re4/4.



En udda vagn i programmet är denna öppna vagn från DR, nr 333, den verkar dessutom ha skalenlig längd? Man kan ju undra varför man valde att ge vagnen just DR märkning? F ö är det denna vagn som används ihop med den stora kranvagnen.



Det finns också en fransk vagn i programmet, 326 och två holländska varav denna kylvagnen, 319 är den ena, (den andra är en modern boggievagn, Eaos, men den har jag inte än).







Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

berraf

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.474
    • http://www.fasth.de
KLEINBAHN
« Svar #13 skrivet: sön 24 feb 2008, 09:58:57 »
Stefan, det är verkligen en rar samling du har!
Väldigt roligt att se. Tack :)
Italienska vagnarna med brutet tak ser underbara ut!


71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #14 skrivet: sön 24 feb 2008, 14:04:54 »
Kul att min redogörelse uppskattas. Det är faktiskt riktigt kul att fotografera och skriva om samlingen.

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #15 skrivet: sön 24 feb 2008, 14:08:37 »
Utöver det inhemska sortimentet har/hade Kleinbahn ett stort sortiment med lok och vagnar från Schweiz (man hade också en butik i Zürich tidigare).

Det klassiska elloket AE6/6 kom 1957 och var i produktion till i slutet av 90-talet, i slutet fanns det också i en röd vesion.



Mitt favoritlok är RE 4/4 som också kom 1957 (även om det faktiskt inte finns med i katalogen för 1958/59. Var i produktion tills för ett par år sedan, i slutet i en röd version. Mitt exemplar är en av de senare versionerna med klara rutor.



Detta lilla trevliga lok, BE4/4 från bolaget EBT kom 1965 och tillverkas fortfarande, även i en röd version för bolaget SMB.




Motorvagnen ABFE 4/8 kom 1966 och har funnits i en rad färger för flera olika bolag. Fanns i produtkion fram till 80 talet ungefär. Mitt ex är tyvärr ommålat.





Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #16 skrivet: sön 24 feb 2008, 14:34:13 »
Några schweiziska passagerarvagnar.

381 kom 1959, första utgåvan som jag har är märkt för BLS.



382 resgodsvagnen kom också 1959.



383 postvagnen kom även den 1959. Av någon konstig anledning är det den schweiziska passagerarvagnen som oftast dyker upp på Tradera...



Slutligen, 392, den klassiska restaurangvagnen med strömavtagare kom 1963.



Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #17 skrivet: sön 24 feb 2008, 16:17:17 »
Passar på att ta mina schweiziska godsvagnar också.

338 cementvagnen finns i två färger. mina exemplar har cementsilon monterad i ena änden av underedet, har även sett exemplar där den suttit monterad mer i mitten av underedet.



Jag har även denna fyraxliga variant nr 357. Man tar ett vanligt boogieunderede och sätter på två korgar från den vanliga cemetvagnen..



Den öppna vagnen 303  är nog en av de lättaste modelljärnvägsvagnar som finns, väger inte många gramm.



Samma vagn används också som containervagn med nr 314,  jag har dessa två varianter, finns också med 20 resp 40 fots containers med olika märkning






Det finns två godsfinkor i programmet, den ena, 302,  med det typiska utseendet med bromskur under taket. Den andra vagnen har nummer 305.





325 är nummret på denna öppna godsvagn



Slutligen en tjänstevagn, 321 som även finns i en version som snöslunga. Vagnen har även funnits hos Pocher.




Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #18 skrivet: sön 24 feb 2008, 21:40:59 »
Några av de lite mer moderna tvåaxliga personvagnarna.

368 bagagevagnen och 372 passagerarvagnen, bägge från slutet av 50-talet.



Passagerarvagnen fanns även i blå vit variant,  




Modellerna ersattes i början av 60 talet  dessa vagnar, som fortfarande är i produktion. Är inte så dyra, kostar 8 EUR.....








Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #19 skrivet: ons 27 feb 2008, 20:00:11 »
Kör några vagnar till, denna gång aluminiumtranportvagnen nr 360 som kom första gången 1965. Finns och har funnits i flera olika märkningar och färger.








Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #20 skrivet: tor 28 feb 2008, 21:38:32 »
Kleinbahn kom med sin modell, 359, av den klassiska kranvagnen 1958. Första året saknades motvikten men 1959 fick vagnen sitt nuvarande utseende. Modellen är väldigt lik Liliputs, man skiljer dom lättas åt genom att kranbommen på Kleinbahns modell har två bågar på ovansidan. Följevagnen och det lilla kranarmsstödet säljs separat.

Kranvagnen finns även i en röd version och i ett katastrof set ihop med en täckt godsfinka och en resgodsvagn.







Kleinbahn har som nästan alla tvåräls tillverkare en skenrengöringsvagn, nr 353.



Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #21 skrivet: lör 01 mar 2008, 12:14:50 »
Hoppas jag inte tröttar ut er med min Kleinbahnsammling....

Här kommer mina två diesellok, det lilla växelloket 2060 kom 1957.



Det stora 2050 kom 1965, bägge loken finsn både i grön resp röd/orange version.





Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Äppelblom

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
KLEINBAHN
« Svar #22 skrivet: lör 01 mar 2008, 12:30:58 »
Kör hårt Stefan, det är intressant och inspirerande att se din samling.
MVH/BLOMMAN

71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.519
KLEINBAHN
« Svar #23 skrivet: lör 01 mar 2008, 13:03:28 »
Jag fortsätter...

den gamla snälltågsvagnen 384 från 1910 (enl katalogen) fanns i en grön och en brun version. Snygg och väldetaljerad modell som det väl sålst en och annan av här i landet för att användas som en äldre Sj vagn.

Modellen kom 1960 och var i produktion in på 90 talet nån gång.







Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.799
KLEINBAHN
« Svar #24 skrivet: lör 01 mar 2008, 13:12:31 »
Jag hoppas att Du fortsätter - nostalgi till 100%.
Har Du inte det charmiga 10?? -loket med bagageavdelning? Kommer inte ihåg litterat men det var ett omkorgat lok som fick en modernare korg och det var detta som Kleinbahn hade.

Jag tycker vi så småningom skall flytta denna tråd till FAQ'n över tillverkare.

Tusen t5ack för en underbar tråd.

-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.