Författare Ämne: ts mj  (läst 11226 gånger)

tsa

• Användare
  • Antal inlägg: 279
SV: ts mj
« Svar #50 skrivet: sön 06 maj 2018, 15:24:16 »
Lite dåliga bilder med mobilen på Anyrail och TC spårplan.

Tore
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.318
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #51 skrivet: sön 06 maj 2018, 17:12:57 »
Hej Per-Åke.
De 4 hjulställen är skuvade med vardera en 100 mm fransk skruv i takbalkarna, samma med fästprofilen för vinschen i väggreglarna. Bedömer vikten till knappt 300 kg, dvs ca 75 kg per wire. Jag kör knappast med anläggningen i övre läget, så risken att få något i huvudet är minimal.
Bästa MJ-hälsningar
Tore S

Det känns tryggt.  :)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
2RH0-modul / N-skalerallare /Train Controller
Min Hemsida
Min Youtube kanal

tsa

• Användare
« Svar #52 skrivet: tor 18 okt 2018, 23:37:34 »
Nu ett tag sedan senaste uppdateringen, det händer ju inte särskilt mycket under sommarmånaderna.
Främre undre skuggbangården är inkopplad och testkörd, bortsett från att spårtraversen inte fått drift och styrning ännu. TC-spårplanen är uppdaterad avseende detta, samt försetts med varje blocks längd mellan yttre reed:s i kursiv text (verklig blocklängd är 2x12 cm längre, se nedan). Dessutom "Pushbuttons" för manövrering av samtliga ingående växlar vid viktiga övergångar mellan de olika rundkörningsslingorna samt vändslingan i inre banan resp på undre skuggbangården.
Nu innehåller anläggningen 51 linjeblock, 15 "växelblock" som inte har linjeblocksfunktion utan endast indikerar med rosa cirkel att lok eller vagn finns där (kan användas att förhindra växelomläggning), 176 Reed för att indikera att lokens centrumplacerade magnet finns ca 12 cm framför växel eller blockslut (kan även användas som stopp-punkt för loken i TC). Normalt reed även mitt i blocket. Alla reed gör det lättare att följa var loket finns i de dolda partierna.

Vidare har jag byggt ihop 4 st Peco Locolift med tot längd 122 cm, kompletterad med 2 limmade förstärkningsprofiler 15x3 mm i aluminium nertillm och 2 rundstav 10 mm upptill, således självbärande för hela tågsetvikten. Denna rymmer ett persontåg med DA797, Lima resgodsvagn samt 3 st Lima personvagnar. Har även anslutning till Digikeijs DR5000, för provkörning av lok utanför anläggningen. Locoliften med hela tågsetet kan lyftas från arbetsplats och dockas till änden på vänstra skuggbangårdens spår, där överkörning sker till anläggningen.
Kompletterar med bilder på detta senare då inte bilduppladdningen fungerar längre, varför vet jag ej.
Bästa MJ-hälsningar
Tore

« Senast ändrad: fre 19 okt 2018, 21:22:20 av tsa »
Omstartat HO 2R, DCC, X-pressnet, gladrallare, flera epoker o länder, mycket spår o hus, lite landskap

tsa

• Användare
« Svar #53 skrivet: fre 19 okt 2018, 20:27:00 »
Här lite bilder.

Uppbyggnad av 1.22 m Loco Lift med 4 sektioner.

1.22 m Loco Lift kopplad till stickspår i undre vänstra skuggbangård.

Mitt relativt nya Roco DA-lok med påkopplade Lima resgods- plus 3 personvagnar från mitten av 80-talet, har före ca 7 år sedan försetts med innerbelysning med Led-band samt slutbelysning . Strömupptagning i resgodsvagnen och kabel med 2.5 mm stickkontakt hona + fast hane i andra vagnen. Kompletterade med Rock kortkoppel i Symboa koppelkuliss på boggierna. Problemet vid tex urspårning är att kabeln drages ut ca 5-7 cm, och fungerar som draglina för efterföljande vagn. Svårt att pilla in den igen. För att minska koppelutsticket, kapades koppelfickans längd och kopplets NEM-del med 3 mm och kopplen limmades fast. Så dessa går inte att byta till nedanstående.
På mina andra personvagnsset har jag Viessmann 2-poligt el. ledande koppel, med Flm Profikoppel som bas, och där är det ju inget problem.
För att lösa problemet monterades en lång, svag dragfjäder i vagnen, som sträcker upp kablarna in i vagnen, så att de inte kommer under vagnen. Får se om det räcker. Förmodar att Flm Profi håller ihop bättre än Roco kortkoppel, vilken är relativ vek. Mer problem om vagnen parkeras i kurva.

Modifierad kabelförbindning med fjädrande stickkontakt mellan vagnar för inner- och slutbelysning.

Fjäder för kabelsträckning.

Roco kortkoppel kopplat o klart.

Fjädrande kabel med honkonakt och stopplist. Drages ut med vinklad tång vid sammankoppling, innan kortkoppel kopplas.

« Senast ändrad: fre 19 okt 2018, 21:45:23 av tsa »